En god bog - part 2

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Søren
Still Got The Blues
Indlæg: 295
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

En god bog - part 2

Indlæg af Søren »

Jeg oprettede en tråd for et års tid siden, om der var nogen, der kunne anbefale en god bog for en relativ "bog-noob" som mig :)
Jeg kan huske der blev anbefalet bøger som Jordens Søjler, Illusionernes bog, Hitchhikers guide to the galaxy m.fl.
Nu har jeg fået læst:

Jordens Søjler, Ken Follet - en af de bedste bøger jeg har læst (selvom det er få). Let læst og spændende historie.

og efterfølgeren Uendelige Verden, Ken Follet - mindst ligeså god, men på mange måde en parallelhistorie til den første.

"Illusionernes bog", Paul Auster fik jeg i julegave i julen 2009 og har aldrig taget mig sammen til at læse den. Er kommet igennem de første 60-70 sider, og den fanger mig ikke rigtig. Så den er stadig i bero.

The Shining, Stephen King - spændende, men har ødelagt det for mig selv ved at have set filmen, inden jeg var færdig med bogen.

Hypnotisøren, Lars Kepler - virkelig spændende krimi, som jeg ikke er helt færdig med endnu. Kan anbefales!

Og Giganternes fald, Ken Follet fik jeg i år i julegave, så den glæder jeg mig til at læse.


Nu tænkte jeg, om der var nogen, der havde flere gode bøger, de ville anbefale?

Skestork Ultra
Smoke On The Water
Indlæg: 82
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: En god bog - part 2

Indlæg af Skestork Ultra »

Hvis Jordens Søjler var et hit, så vil du temmelig sikkert også synes ret godt om Colleen McCullough's "Den Romerske Familie". Jeg kan ikke huske hvor mange bøger der er i serien, men det er mindst fem - Så der er læsning til et godt stykke tid.

Bortset fra det, så vil jeg anbefale alle at læse noget Haruki Murakami - Eksempelvis "Kafka on the Beach" og "The Wind-up Bird Chronicle" (Jeg kender ikke de danske titler), som begge er ganske fremragende bøger. Genremæssigt er det måske en slags magisk realisme eller fantastisk realisme - Sådan en slags surrealisme uden rigtigt at være det. Men bestemt anbefalelsesværdigt.

Søren
Still Got The Blues
Indlæg: 295
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: En god bog - part 2

Indlæg af Søren »

[quote="Skestork Ultra"]Hvis Jordens Søjler var et hit, så vil du temmelig sikkert også synes ret godt om Colleen McCullough's "Den Romerske Familie". Jeg kan ikke huske hvor mange bøger der er i serien, men det er mindst fem - Så der er læsning til et godt stykke tid.
[/quote]

Uhh, det lyder spændende. Jeg skal faktisk til Rom til marts, så det var da oplagt :)

Kattekiksen
Still Got The Blues
Indlæg: 207
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: En god bog - part 2

Indlæg af Kattekiksen »

[quote="Skestork Ultra"]Hvis Jordens Søjler var et hit, så vil du temmelig sikkert også synes ret godt om Colleen McCullough's "Den Romerske Familie". Jeg kan ikke huske hvor mange bøger der er i serien, men det er mindst fem - Så der er læsning til et godt stykke tid.

Bortset fra det, så vil jeg anbefale alle at læse noget Haruki Murakami - Eksempelvis "Kafka on the Beach" og "The Wind-up Bird Chronicle" (Jeg kender ikke de danske titler), som begge er ganske fremragende bøger. Genremæssigt er det måske en slags magisk realisme eller fantastisk realisme - Sådan en slags surrealisme uden rigtigt at være det. Men bestemt anbefalelsesværdigt.[/quote]

Kafka på stranden
Trækopfuglens krønike

Men jeg synes de skal læses på engelsk, når nu man ikke er så skarp i det japanske. Murakami oversætter selv mange af sine bøger til engelsk.
Min version af artsyfartsy fotoblogging:
http://www.cccamera.tumblr.com
Dårlig og ond tegneserie:
http://www.foelgpreuss.blogspot.com

Skestork Ultra
Smoke On The Water
Indlæg: 82
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: En god bog - part 2

Indlæg af Skestork Ultra »

[quote="Kattekiksen"]

Kafka på stranden
Trækopfuglens krønike

Men jeg synes de skal læses på engelsk, når nu man ikke er så skarp i det japanske. Murakami oversætter selv mange af sine bøger til engelsk.[/quote]
Sproget fungerer i hvert fald godt i de engelske oversættelser, men jeg har ikke krydslæst med de japanske originaler, så hvor godt det er, skal jeg ikke kunne sige. Hvis titlen "Trækopfuglens Krønike" er sigende for hvordan de danske oversættelser af Murakami generelt er, så bør man vist holde sig fra dem, for det er da vanvittigt ubehjælpsomt.

Brugeravatar
sørendybdal
Gearfreak lærling
Indlæg: 701
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: En god bog - part 2

Indlæg af sørendybdal »

Jeg er for tiden i gang med "Havets katedral" af Ildefonso Falcones, som foregår i Barcelona i 1300-tallet og er én af de bedste bøger, jeg har læst i lang tid. En tung sag på næsten 700 sider, men det er en god historie, som man hurtigt bliver fanget af.

Ellers kan jeg også anbefale "Sværmen" af Michael Crichton, en science fiction-thriller-ting, som handler om et nanoteknologi-projekt, der går HELT galt.
Fuck 4/4 - det er EM-år i år!

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: En god bog - part 2

Indlæg af IkkeMig »

Hvis du kunne lide de to Ken Follet-bøger, så synes jeg, at du skal prøve at læse "En Engels Vinger" af Ebbe Kløvedal Reich...

Søren
Still Got The Blues
Indlæg: 295
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: En god bog - part 2

Indlæg af Søren »

[quote="Turtle"]Hvis du kunne lide de to Ken Follet-bøger, så synes jeg, at du skal prøve at læse "En Engels Vinger" af Ebbe Kløvedal Reich...[/quote]

Er det er også en historisk roman?

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: En god bog - part 2

Indlæg af IkkeMig »

[quote="Søren"][quote="Turtle"]Hvis du kunne lide de to Ken Follet-bøger, så synes jeg, at du skal prøve at læse "En Engels Vinger" af Ebbe Kløvedal Reich...[/quote]

Er det er også en historisk roman?[/quote]

Ja, den foregår i middelalderens Danmark og følger en ung mand, der kommer i lære som kalkmaler.

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: En god bog - part 2

Indlæg af IkkeMig »

Og hvis det er historiske romaner fra den periode, så sidder jeg også lige og kommer i tanker om to mere af danske forfattere.

Bjarne Reuter - Løgnhalsen fra Umbrien

Ib Michael - Troubadurens Lærling

Jeg har selv læst rigtigt mange bøger fra den periode, så det kan være, jeg kommer i tanke om flere senere...

Søren
Still Got The Blues
Indlæg: 295
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: En god bog - part 2

Indlæg af Søren »

Jordens Søjler er forresten på DR1 kl 21.30 hele denne uge..

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: En god bog - part 2

Indlæg af IkkeMig »

Jeg hiver lige en gammel tråd frem for at få en meget specifik anbefaling: Jeg har af en eller anden grund gået og spekuleret på nogle ting fra "The Catcher in the Rye" af J.D. Sallinger på det sidste - på trods af, at jeg ikke har læst den siden gymnasiet... Men nu tror jeg, at jeg vil læse den igen, og så vil jeg da læse den danske oversættelse denne gang.

Men hvilken oversættelse? Skal man tage den originale eller den nyoversættelse, som Rifbjerg lavede for ikke så mange år siden? Er der nogen, der kender begge versioner, der kan give et råd?

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: En god bog - part 2

Indlæg af Swampthing »

"Pandekagen der løb væk" Af Mette Jørgensen...

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: En god bog - part 2

Indlæg af Telemaster »

[quote="Turtle"]Jeg hiver lige en gammel tråd frem for at få en meget specifik anbefaling: Jeg har af en eller anden grund gået og spekuleret på nogle ting fra "The Catcher in the Rye" af J.D. Sallinger på det sidste - på trods af, at jeg ikke har læst den siden gymnasiet... Men nu tror jeg, at jeg vil læse den igen, og så vil jeg da læse den danske oversættelse denne gang.

Men hvilken oversættelse? Skal man tage den originale eller den nyoversættelse, som Rifbjerg lavede for ikke så mange år siden? Er der nogen, der kender begge versioner, der kan give et råd?[/quote]

Alene det, at nyeste oversættelse hedder "Fangeren i rugen", fratager mig lysten til at læse andet end den første danske udgave :-) Når det er sagt, kan jeg virkelig godt lide ældre oversættelser. Der er noget charmerende over, at tough guy bliver til "skrap fyr" og hamburger bliver til "bøfsandwish" :-D
So many assholes, so few bullets

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: En god bog - part 2

Indlæg af IkkeMig »

[quote="Telemaster"][quote="Turtle"]Jeg hiver lige en gammel tråd frem for at få en meget specifik anbefaling: Jeg har af en eller anden grund gået og spekuleret på nogle ting fra "The Catcher in the Rye" af J.D. Sallinger på det sidste - på trods af, at jeg ikke har læst den siden gymnasiet... Men nu tror jeg, at jeg vil læse den igen, og så vil jeg da læse den danske oversættelse denne gang.

Men hvilken oversættelse? Skal man tage den originale eller den nyoversættelse, som Rifbjerg lavede for ikke så mange år siden? Er der nogen, der kender begge versioner, der kan give et råd?[/quote]

Alene det, at nyeste oversættelse hedder "Fangeren i rugen", fratager mig lysten til at læse andet end den første danske udgave :-) Når det er sagt, kan jeg virkelig godt lide ældre oversættelser. Der er noget charmerende over, at tough guy bliver til "skrap fyr" og hamburger bliver til "bøfsandwish" :-D[/quote]

Jeg hælder nok også mest til gamle oversættelser af gamle bøger - men nu er det jo Rifbjerg, der står bag den nye og ham kan man jo ikke just beskrive for at have et moderne sprog :lol:

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: En god bog - part 2

Indlæg af Morten M »

Er lige blevet færdig med Nobody True af James Herbert. Gedigent blod og splatter.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Søren
Still Got The Blues
Indlæg: 295
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: En god bog - part 2

Indlæg af Søren »

Jeg har lige været i Rom, og i dén anledning gav jeg mig til at læse første bind i en serie, der hedder Cæsar, for at få lidt blod på tanden. Som naturligvis handler om Julius Cæsar fra barnsben til kejser. Godt skrevet, god action og spændende. Jeg skal have skaffet mig resten af serien. Jeg har læst den første som hedder Cæsar - Roms Porte.

God bog hvis man interesserer sig bare det mindste for det gamle Rom.

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: En god bog - part 2

Indlæg af Barf »

[quote="Søren"]Jeg har lige været i Rom, og i dén anledning gav jeg mig til at læse første bind i en serie, der hedder Cæsar, for at få lidt blod på tanden. Som naturligvis handler om Julius Cæsar fra barnsben til kejser. Godt skrevet, god action og spændende. Jeg skal have skaffet mig resten af serien. Jeg har læst den første som hedder Cæsar - Roms Porte.

God bog hvis man interesserer sig bare det mindste for det gamle Rom.[/quote]

Det er en fantastisk serie! Conn Iggulden har virkelig formået at blande historisk korrekthed med en livlig fortælling, uden at det bliver for søgt eller opstillet. Jeg har læst serien tre gange efterhånden. Efter Cæsar kastede han sig over Djenghis Khan, og den 3-binds serie er bestemt også anbefalelsesværdig.

Jeg får helt lyst til at læse dem igen nu, men jeg har bare en ordenlig bunke af Paul Auster og Svend Aage Madsen, som jeg skal igennem først.

Søren
Still Got The Blues
Indlæg: 295
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: En god bog - part 2

Indlæg af Søren »

[quote="Barf"][quote="Søren"]Jeg har lige været i Rom, og i dén anledning gav jeg mig til at læse første bind i en serie, der hedder Cæsar, for at få lidt blod på tanden. Som naturligvis handler om Julius Cæsar fra barnsben til kejser. Godt skrevet, god action og spændende. Jeg skal have skaffet mig resten af serien. Jeg har læst den første som hedder Cæsar - Roms Porte.

God bog hvis man interesserer sig bare det mindste for det gamle Rom.[/quote]

Det er en fantastisk serie! Conn Iggulden har virkelig formået at blande historisk korrekthed med en livlig fortælling, uden at det bliver for søgt eller opstillet. Jeg har læst serien tre gange efterhånden. Efter Cæsar kastede han sig over Djenghis Khan, og den 3-binds serie er bestemt også anbefalelsesværdig.

Jeg får helt lyst til at læse dem igen nu, men jeg har bare en ordenlig bunke af Paul Auster og Svend Aage Madsen, som jeg skal igennem først.[/quote]


Ja, jeg har også hørt at den om Djenghis Khan er god. Det kan være, det er næste projekt :)

Søren
Still Got The Blues
Indlæg: 295
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: En god bog - part 2

Indlæg af Søren »

[quote="Barf"][quote="Søren"]Jeg har lige været i Rom, og i dén anledning gav jeg mig til at læse første bind i en serie, der hedder Cæsar, for at få lidt blod på tanden. Som naturligvis handler om Julius Cæsar fra barnsben til kejser. Godt skrevet, god action og spændende. Jeg skal have skaffet mig resten af serien. Jeg har læst den første som hedder Cæsar - Roms Porte.

God bog hvis man interesserer sig bare det mindste for det gamle Rom.[/quote]

Det er en fantastisk serie! Conn Iggulden har virkelig formået at blande historisk korrekthed med en livlig fortælling, uden at det bliver for søgt eller opstillet. Jeg har læst serien tre gange efterhånden. Efter Cæsar kastede han sig over Djenghis Khan, og den 3-binds serie er bestemt også anbefalelsesværdig.

Jeg får helt lyst til at læse dem igen nu, men jeg har bare en ordenlig bunke af Paul Auster og Svend Aage Madsen, som jeg skal igennem først.[/quote]

Kan det forresten passe at 2'eren er Cæsar - Sværdenes Mark? Det er den eneste anden jeg kan finde i serien på nettet..

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen