Windows-hjælp

Now Optur/Nedtur/Tør Konstatering og hvad de nu ellers hedder samt snak om løst og fast.
Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Windows-hjælp

Indlæg af GodSpeedDK »

Min gamle far har fået noget ondsindet virus i sin computer, og skal nu have indkøbt og geninstalleret windows. Men jeg er jo Mac-mand, så jeg ved i virkeligheden ikke ret meget om det, og har derfor lige et par spørgsmål:

1) Skal han have Windows 7? Hans behov begrænser sig til surf på nettet, så måske er det slet ikke nødvendigt med det nyeste nye?
2) Hvis det skal være Windows 7, er dette så den rigtige "standalone"-version, og ser prisen fornuftig ud? <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.edbpriser.dk/Product/Details ... ct/Details ... pid=660398</a><!-- m -->

På forhånd tak :)
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Windows-hjælp

Indlæg af Anonym »

Hvilken er den gamle version og hvorfor kan den ikke installeres?

Men ellers jo - hvis man alligevel skal skifte, så hop på 7. Pakken ser fin ud :-)

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Windows-hjælp

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="SustainerPlayer"]Hvilken er den gamle version og hvorfor kan den ikke installeres?

Men ellers jo - hvis man alligevel skal skifte, så hop på 7. Pakken ser fin ud :-)[/quote]

Den gamle var sådan en forinstalleret OEM(?)-version. Så, uden jeg egentlig ved ret meget om det, så er det vist noget med, at man ikke bare sådan lige kan geninstallere. Anyway, han har givet grønt lys til at købe en ny Windows, og så er det jo det nemmeste.

Jeg bestiller sådan en Windows 7 :)
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Windows-hjælp

Indlæg af Anonym »

Ah - han har enten smidt sin gamle disk væk eller aldrig husket at lave en back-up? ;)

Ja - det er altid nemt at købe nyt!

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Windows-hjælp

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="SustainerPlayer"]Ah - han har enten smidt sin gamle disk væk eller aldrig husket at lave en back-up? ;)
[/quote]

Jeg er ret sikker på, at der ikke fulgte en Windows-disc med, og jeg er HELT sikker på, at han aldrig har lavet backup :D
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Peter C
Gearfreak lærling
Indlæg: 796
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Windows-hjælp

Indlæg af Peter C »

Jeg købte mit Windows 7 hos en forhandler i Roskilde, og der kostede det kun omkring 700-800 kroner.

Det er i øvrigt også Home Premium.

Jeg kan ikke huske hvad forretningen hedder, men skal ud til min lillebror idag, og han ved det vist nok.

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Windows-hjælp

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Peter C"]Jeg købte mit Windows 7 hos en forhandler i Roskilde, og der kostede det kun omkring 700-800 kroner.

Det er i øvrigt også Home Premium.

Jeg kan ikke huske hvad forretningen hedder, men skal ud til min lillebror idag, og han ved det vist nok.[/quote]

Okay?? Og det var ikke bare en opgraderingsversion?
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Windows-hjælp

Indlæg af Smittefar »

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.dustinhome.dk/pd_5010332772. ... 72.aspx</a><!-- m -->

På den slags moderne computere plejer der være en restore option, der gendanner computeren fuldstændig til factory specs - prøv lige at se, om ikke det er en mulighed.
Modded guitars were crap right out of the factory

Peter C
Gearfreak lærling
Indlæg: 796
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Windows-hjælp

Indlæg af Peter C »

[quote="GodSpeedDK"][quote="Peter C"]Jeg købte mit Windows 7 hos en forhandler i Roskilde, og der kostede det kun omkring 700-800 kroner.

Det er i øvrigt også Home Premium.

Jeg kan ikke huske hvad forretningen hedder, men skal ud til min lillebror idag, og han ved det vist nok.[/quote]

Okay?? Og det var ikke bare en opgraderingsversion?[/quote]

Nej, det er ikke en opgraderingsversion.

Hvad mener du med "??", det var såmænd bare for at oplyse dig, at man kan få det billigere, end det du linker til.

Peter C
Gearfreak lærling
Indlæg: 796
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Windows-hjælp

Indlæg af Peter C »

[quote="Smittefar"]http://www.dustinhome.dk/pd_5010332772.aspx

[/quote]

Lige nøjagtig.

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Windows-hjælp

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Peter C"]

Hvad mener du med "??", det var såmænd bare for at oplyse dig, at man kan få det billigere, end det du linker til.[/quote]

Ikke andet end "Wow, interessant. Fortæl, fortæl!" :)
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Windows-hjælp

Indlæg af GodSpeedDK »

Som sagt ved jeg ikke en fløjtende ... om det dér Windows, så det undrer mig lidt, at man kan få "den samme vare" for 800,-, som jeg ellers har fundet til 1285,- gennem EDBPriser. Hvad er forskellen?

Ikke at jeg ikke stoler på hvad I siger, men jeg forstår det bare ikke :)
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Windows-hjælp

Indlæg af Smittefar »

Jeg undrede mig faktisk også lidt - jeg tror det ligger i OEM - hvilket vist blot betyder noget for indpakningen og måske lidt accessories
Modded guitars were crap right out of the factory

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Windows-hjælp

Indlæg af Anonym »

Microsoft ide med OEM har ændret sig fra tidligere windows-versioner og så version 7. Det væsentligste er, at man låser Windows til den hardware, man installere på. Dvs. man kan som udgangspunkt ikke senere flytte versionen til anden computer eller lave væsentligt om på computeren (skifte bundkort osv.).

Tidligere betød det bare, at man var "pc-leverandør" (det kunne alle være) og der derfor ikke er support fra Microsofts side (det er der stadigvæk ikke på OEM).

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Windows-hjælp

Indlæg af K-P »

Jeg købte en OEM-version af Windows 7 Ultimate, da jeg byggede min egen computer. Forskellen ligger i licensen. Egentlig må man ikke bruge OEM-versioner som privatpersoner, med mindre man har tænkt sig at sælge computeren videre.
Cogito sumere potum alterum

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Windows-hjælp

Indlæg af Anonym »

[quote="K-P"]Jeg købte en OEM-version af Windows 7 Ultimate, da jeg byggede min egen computer. Forskellen ligger i licensen. Egentlig må man ikke bruge OEM-versioner som privatpersoner, med mindre man har tænkt sig at sælge computeren videre.[/quote]

Jo - det må man gerne - for Microsoft. Forskellen er beskrevet ovenfor.

Men btw. er det en bærbar, du skal installere den på? Så sørg for at checke om alt er kompatibelt med win7 - det er det nemlig ikke nødvendigvis, hvis det er en ældre maskine, der f.eks har kørt XP.

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Windows-hjælp

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="SustainerPlayer"]Microsoft ide med OEM har ændret sig fra tidligere windows-versioner og så version 7. Det væsentligste er, at man låser Windows til den hardware, man installere på. Dvs. man kan som udgangspunkt ikke senere flytte versionen til anden computer eller lave væsentligt om på computeren (skifte bundkort osv.).

Tidligere betød det bare, at man var "pc-leverandør" (det kunne alle være) og der derfor ikke er support fra Microsofts side (det er der stadigvæk ikke på OEM).[/quote]

Jamen så skal jeg vel have den version. Min far er ikke typen der skifter computer ud i tide og utide (mildest talt), og den dag kommer, hvor hans nuværende ikke kan mere, køber han helt sikkert ikke et byg-selv-sæt, men nærmere en alt-i-ét-pakketilbud fra Bilka, hvor Windows allerede er installeret.

Edit:
[quote="SustainerPlayer"]
Men btw. er det en bærbar, du skal installere den på? Så sørg for at checke om alt er kompatibelt med win7 - det er det nemlig ikke nødvendigvis, hvis det er en ældre maskine, der f.eks har kørt XP.[/quote]

Det er en bærbar, men den er kun ca. 1 år gammel, og svjv med Vista.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Windows-hjælp

Indlæg af Anonym »

Ja - med alle mulige forbehold for inferiøre problemer ifht. vista/ver-7. Så køb så billigt som (OEM)-muligt. :thumbup:

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Windows-hjælp

Indlæg af K-P »

[quote="SustainerPlayer"][quote="K-P"]Jeg købte en OEM-version af Windows 7 Ultimate, da jeg byggede min egen computer. Forskellen ligger i licensen. Egentlig må man ikke bruge OEM-versioner som privatpersoner, med mindre man har tænkt sig at sælge computeren videre.[/quote]

Jo - det må man gerne - for Microsoft. Forskellen er beskrevet ovenfor.

Men btw. er det en bærbar, du skal installere den på? Så sørg for at checke om alt er kompatibelt med win7 - det er det nemlig ikke nødvendigvis, hvis det er en ældre maskine, der f.eks har kørt XP.[/quote]

På min licens står der, at den er beregnet til videre distribution
Cogito sumere potum alterum

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Windows-hjælp

Indlæg af Anonym »

[quote="K-P"]På min licens står der, at den er beregnet til videre distribution[/quote]

Ja. Og mine oplysninger stammer direkte - via telefon - fra Microsofts support. Du distribuerer den jo bare videre ... til dig selv. :)

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen