IDM/Electronica-projekt

Har du gode idéer til andre sangskriver eller vil du gerne ha' feedback på dine egne numre?
Besvar
eitreach
Johnny B. Goode
Indlæg: 107
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

IDM/Electronica-projekt

Indlæg af eitreach »

Yo!

Jeg er ved at skrive/producere materiale til en EP - det går i sig selv udmærket - nu fik jeg bare lyst til at poste noget her, eftersom der rent faktisk er guitar i, for en gangs skyld.

Jeg har i et langt stykke tid siddet og nørklet med et DNB-projekt (som kan ses på min Soundcloud hvis det har interesse..) - sådan én med tre lag trommer, knald på, og så videre.. Så nu havde jeg lyst til at lave noget lidt langsommere og måske også lidt mere eftertænksomt.

Så i aftes satte jeg mig ned med min guitar og Ableton, og fiksede det her sammen. Først mix var klart i morges, og så har jeg ellers nørklet med resterne i dag for at få det til at lyde godt. Udover at det skulle være langsomt og på tidspunkter have en gennemgående forvrænget bas som skabte kontrast til nogle blødere elementer, havde jeg ikke nogen konkrete planer med hvad jeg ville. Det blev til et meget simpelt nummer i sin essens - men stemningen synes jeg ikke bærer præg af det. Der er nogle lofi-trommer, der er nogle pads, der er en guitar, der er smadder i slutningen og pianola, og jeg vil meget gerne høre hvad I tænker om det!

Anyway, det kan høres her:

http://soundcloud.com/ckiiln/blacklight

Stykket har jeg kaldt Blacklight, og det ender nok sandsynligvis under min Northsealightfade-projekt.
No matter how fast light travels it finds the darkness has always got there first, and is waiting for it.

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: IDM/Electronica-projekt

Indlæg af GodSpeedDK »

Der er tre ting, der springer i øjnene (ørerne?) på mig:

1) Det er sgu ret monotont - det skal det garanteret være, for at være tr00 mod genren, men jeg savner sgu, at tingene bliver vendt på hovedet, på et eller andet tidspunkt. Bare en enkelt skæv akkord, midt i det hele, kunne gøre underværker.
2) Opbygning er fedt. Men det er nedrivning også, hvis man efterfølgende bygger op igen, til nyere højder. Der bliver stille og roligt bygget op gennem hele nummeret, for først til sidst at vende tilbage til udgangspunktet; det er sikkert et bevidst valg, men du kunne for min skyld godt have lagt et par minutter til i enden, hvor der virkelig bliver lukket op for alle haner. Dels i selve produktionen, men dine klaverfigurer, feks., kan også sagtens holde til at bliver buffet op til deciderede akkorder.
Og så er der ingen der på forhånd har bestemt, at man kun må lægge nyt på for hver 4. takt :) Noget, der kunne gøre oplevelsen mindre monoton kunne være, hvis de elementer, der henad vejen bliver bygget på, ikke nødvendigvis falder dér, hvor man forventer de vil falde.
3) Det er lidt kort, er det ikke? Jeg er på ingen måde på hjemmebane i denne genre (som ovenstående sikkert allerede har afsløret :D ), men bør den slags ikke vare mindst 8-10 min.? Nummeret her kan i hvert fald sagtens bære det (med flere variationer, op- og nedbygning, osv., naturligvis). Og jeg sad allerede efter første gennemlytning og ledte efter en repeat-knap, så jeg ikke skulle starte nummeret forfra hele tiden.

Når alt det er sagt, så synes jeg sgu det holder et ganske fornuftigt niveau! Jeg, som komplet novice indenfor den slags musik, kan i hvert fald sagtens finde både mening og fornøjelse ved at lytte til det. Om det så er godt eller skidt, afhænger naturligvis også lidt af, hvor "underground" man selv håber på at være, men eftersom du smider det op til offentligt skue, på et forum for (hovedsaligt) guitar-tosser, så tænker jeg, at dit mål er, at nå lidt længere ud i verden med det, end blot den sædvanlige målgruppe?

Jeg har før givet min mening til kende, om dine besynderlige eskapader udi den elektroniske verden, og jeg må sige, at det her falder betydeligt mere i min smag, end hvad du ellers har disket op med. Om det så er fordi du her har gang i flere "velkendte" instrumenter, end normalt, eller om det er noget andet, skal jeg ikke kunne sige, men umiddelbart tror jeg bare, at det her er mere ... wait for it ... mainstream :o
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: IDM/Electronica-projekt

Indlæg af GodSpeedDK »

Jeg er i øvrigt vild med beatet! Den dér samplede tamburin (?) ligger megafedt :thumbup:

Edit: Kan vi forresten ikke lige få en indføring i, hvad de forskellige forkortelser står for? IDM? DNB?
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: IDM/Electronica-projekt

Indlæg af K-P »

[quote="GodSpeedDK"]
Edit: Kan vi forresten ikke lige få en indføring i, hvad de forskellige forkortelser står for? IDM? DNB?[/quote]

Intelligent Dance Music og Drum 'n' Bass

Jeg er for i øvrigt ret vild med dine beats. Du skulle tilfældigvis ikke ligge inde med nogle gode tutorials til at lave noget fornuftigtlydende elektronisk musik?
Cogito sumere potum alterum

eitreach
Johnny B. Goode
Indlæg: 107
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: IDM/Electronica-projekt

Indlæg af eitreach »

Årh, fedt at der er kommet svar! Tak Godspeed!

Jeg er lige kommet hjem fra arbejde, så jeg skriver lige et lige så velformuleret og fornuftigt svar som det jeg har fået når jeg har fået min nattesøvn. :)
No matter how fast light travels it finds the darkness has always got there first, and is waiting for it.

eitreach
Johnny B. Goode
Indlæg: 107
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: IDM/Electronica-projekt

Indlæg af eitreach »

Igen, tak for feedback. Det er sgu sjældent jeg får så meget at reagere på og tænke over. :)

1) Jeg ved sgu ikke hvad der er tr00 indenfor de her genrer. Ikke ud over at rigtig mange laver deres lort med visuel programmering og andet nørdet gøgl som jeg ikke selv kan finde ud af, og ikke rigitg synes jeg har brug for.

Det er ikke meningen at det skal virke ensformigt - på den anden side, så har jeg også tænkt mig at der skal vokal på, så det kan godt være at det er mig som går og lytter efter en masse fantommelodi som I andre naturligvis ikke kender til.

Jeg har siddet og lavet et lidt opdateret mix med hvor nogle af niveauerne på visse instrumenter ligger lidt højere, så de forhåbentligt gør sig bedre til udtryk.

2) Det giver meget god mening hvis der var et par ekstra minutters smadder, men jeg ved ikke om det er noget der er brug for - jeg tror jeg vil se når der kommer vokal på, om min komposition bliver for tætpakket.

Med hensyn til takter, så skal du bare høre løjer i den nye.. Udover at have redigeret første del af nummerets trommer, har jeg også glitchet det en smule, og så fandt jeg min Akai LPD8 frem og knob-twistede mig igennem noget effekt-automatisering, også på trommesporet. Nu kan det sgu kaldes IDM!

3) Joeh, det kunne sådan set godt være et halvt minut eller et helt længere. Igen tror jeg lige at jeg vil se hvordan det lyder når jeg får smidt vokal på - det er egentligt meningen at det enten skal være et start- eller et slutnummer, så jeg vil lige se hvad der virker bedst.

Jeg elsker i øvrigt feedback fra alle mennesker som giver den konstruktivt. Det er kun fedt at komme væk fra den tit lidt indspiste kunstnergruppering som normalt laver den slags musik, og sådan lidt ud i den virkelige verden hvor folk ikke ved hvem Larvae, Autoechre og Lapse er.

Jeg laver for øvrigt ikke den her slags ting for at være undergrund eller lignende. Jeg laver det bare fordi jeg synes det er spændende at lave musik på alle mulige måder, og så har jeg en forkærlighed for de elementer jeg bruger i nummeret som dette. Jeg er en af de dér musikere der kun bliver glad hvis folk lytter til min musik. :)

Jeg kunne sagtens finde på at lave en masse bare af denne her slags.

Hvis der stadig er interesse for det, vil jeg da også gerne poste nogle af de numre jeg har lavet siden, som dog ikke nødvendigvis indeholder guitar, men som er voldsomt musikalske. :)


Nogle gange glemmer jeg at folk ikke aner hvad de forkortelser står for, men KP har ret i det han skriver.

@KP - Tak! :) Med hensyn til tutorials, så er der masser at tage fat i.. Lad mig lige gå i tænkeboks for at prøve at huske nogle af de ting som har gjort udslaget for mig, så vender jeg lige tilbage.

Nå. Link til nyt mix: <!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->

I øvrigt, hvordan synes I guitarlyden er? Er det tydeligt at det bare er Guitar Rig?
No matter how fast light travels it finds the darkness has always got there first, and is waiting for it.

eitreach
Johnny B. Goode
Indlæg: 107
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: IDM/Electronica-projekt

Indlæg af eitreach »

Jeg tror faktisk at den bedste ressource for information og læring jeg har oplevet har været IDMforums.com - det er en ret cool side med mange mennesker som gerne giver deres besyv med hvis man har spørgsmål, alt lige fra hvad er X, Y og hvordan gør man A, B og C. Alt lige fra begyndermateriale til folk som sidder og laver deres ting igennem software som Max og Puredata.
No matter how fast light travels it finds the darkness has always got there first, and is waiting for it.

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: IDM/Electronica-projekt

Indlæg af K-P »

Det sted vil jeg helt klart tjekke mere ud, når jeg engang er færdig med alt dette eksamensgøgl. Findes der også lignende sider for ambient/dark ambient, hvis du har kendskab til det?

Jeg synes faktisk ikke guitarlyden er så skidt. Den er måske lidt flad i det, men det kan lige så meget være på grund af mixet og at lyden er forholdsvist ren. Jeg synes dog, at det klæder sangen udmærket, selvom jeg nok ville have foretrukket lidt mere knas på.
Cogito sumere potum alterum

eitreach
Johnny B. Goode
Indlæg: 107
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: IDM/Electronica-projekt

Indlæg af eitreach »

IDMForums er utrolig bredt. Der er alt fra house til støj-producere derinde, så du kommer ikke til at mangle noget.

Udover det, så kan du komme langt alene med Camel Audios Alchemy - den er utrolig fed til den slags ting.
No matter how fast light travels it finds the darkness has always got there first, and is waiting for it.

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: IDM/Electronica-projekt

Indlæg af K-P »

Den må jeg lige tjekke ud. Indtil videre har jeg primært brugt ReFX Nexus og Native Instruments FM8, samt det der nu ellers følger med i FL Studio.
Cogito sumere potum alterum

eitreach
Johnny B. Goode
Indlæg: 107
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: IDM/Electronica-projekt

Indlæg af eitreach »

FM8 er også rigtig god, og så kræver den ikke mange systemresourcer. NI laver generelt rigtig fede ting - jeg bruger hovedsageligt deres Battery 3 når jeg programmerer trommer.

Alchemy er bare mere fleksibel til store pads og støjlyde. Den har fire oscillatorer som der kan loades både reallyd og waveforms i, og de kan blandes. Alle oscillatorer kan envelopes, LFO'es, step-sequenced og andet sjovt og så har den en del rigtig gode og vellydende grundeffekter. Delays, distortions og reverbs f.eks.

Den er næsten et stykke ingenørkunst i sig selv. :) Hvis du har mod på det, synes jeg også du skulle kigge på den lille udgave af Ableton Live - den har alle dens grundfunktioner, f.eks. den måde den kan warpe og smadre lyd på fuldstændigt. Du kan loade et stykke lyd ind i et spor og så ellers om-arrangere det (ved at indsætte punkter i lyden som flytter de enkelte dele) som gør at du kan strække, sammentrække og andet sjovt. Udover det kan du ændre i samplets tempo, så du kan få enhver ting til at lyde fuldstændigt sært og absurd - det kan man så f.eks. eksportere og klippe op og bruge som glitche-lyde.

Lydklip kan også envelopes, f.eks. ved at ændre i lydstyrken og automatisere den til at stige/falde/stoppe og så videre, så du kan få forskellige percussionlyde ved at lege med det på den måde. Ved at lave ens sample-loop længere end selve samplet, og ved at gøre det f.eks. 3 1/4 bar i stedet for 4, vil man kunne lave lyd som kører asynkront med resten af nummeret og på den måde skabe noget godt drone/clicks/cuts-effekter.

Holy shit, hvor har jeg brugt meget Ableton efterhånden.
No matter how fast light travels it finds the darkness has always got there first, and is waiting for it.

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: IDM/Electronica-projekt

Indlæg af AnotherDan »

Guitaren falder desværre for mig ved siden af, både lyd, timing og akkord valg.

Til gengæld syntes jeg at de andre instrumenter holder, selvom det måske lige bliver presset nok undervejs, men det tror jeg kan klares med at mixe det lidt anderledes.
Desværre syntes jeg du skulle genindspille guitaren og måske prøve at give den en anden rolle.

Kan godt være min post virker negativ - men jeg syntes faktisk ret godt om nummeret hvis jeg ser bort fra det for mig forstyrrende element. :thumbup:
Bah

eitreach
Johnny B. Goode
Indlæg: 107
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: IDM/Electronica-projekt

Indlæg af eitreach »

[quote="AnotherDan"]Guitaren falder desværre for mig ved siden af, både lyd, timing og akkord valg.

Til gengæld syntes jeg at de andre instrumenter holder, selvom det måske lige bliver presset nok undervejs, men det tror jeg kan klares med at mixe det lidt anderledes.
Desværre syntes jeg du skulle genindspille guitaren og måske prøve at give den en anden rolle.

Kan godt være min post virker negativ - men jeg syntes faktisk ret godt om nummeret hvis jeg ser bort fra det for mig forstyrrende element. :thumbup:[/quote]

I det endelige mix engang, vil jeg adskille guitaren og bassen i sidste del af nummeret (mest med panorering, måske også lidt ekstra equalizing), da de mudrer en smule i hvert fald. Ellers ved jeg ikke om jeg vil ændre på så meget - måske noget lidt tightere glitching (det der høres her er bare noget jeg lavede ud i et enkelt take) - hvis du nu forestiller dig at nummeret starter som slutningen af et andet, som noget end titles-halløj - synes du så stadig at guitaren har en skidt rolle? Jeg synes nemlig den passer rigtig godt som noget jeg bygger ovenpå jævnligt, så det mere bliver en form for akkord-drone end et egentligt hovedeinstrument.

Tak for feedback, i øvrigt - jeg sætter pris på både den positive og negative, når bare det er konstruktivt. :)
No matter how fast light travels it finds the darkness has always got there first, and is waiting for it.

eitreach
Johnny B. Goode
Indlæg: 107
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: IDM/Electronica-projekt

Indlæg af eitreach »

Jeg har siddet og arbejdet på et par numre mere lidt i samme stil. Dog uden min guitar, da der ikke har været voldsomt meget plads til grej den seneste tid, så det er udelukkende via Ableton og forskellige synths.

Det ene er indsendt til en opsamling, så den kan jeg ikke poste før jeg får at vide om den kommer med eller ej, men det andet har jeg bare valgt at holde for mig selv. Det er relativt lige ud af landevejen og udvikler sig gennem nogle lange lydflader. Jeg er nogenlunde tilfreds med det - det giver mig sådan en god, afslappet følelse, og den må jeg jo tage for gode varer..

http://soundcloud.com/ckiiln/to-make-st ... lder-magic

Det andet nummer kommer også op på et tidspunkt - der er noget der minder om guitar i! :)
No matter how fast light travels it finds the darkness has always got there first, and is waiting for it.

Brugeravatar
drmaawenz
Johnny B. Goode
Indlæg: 145
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: IDM/Electronica-projekt

Indlæg af drmaawenz »

[quote="eitreach"]Jeg har siddet og arbejdet på et par numre mere lidt i samme stil. Dog uden min guitar, da der ikke har været voldsomt meget plads til grej den seneste tid, så det er udelukkende via Ableton og forskellige synths. [/quote]
Fed tråd, fedt projekt. Glæder mig til at høre mere. :)

Jeg kan ikke dy mig for lige at smide et link til mit eget kraut/noise/ambient, som primært er lavet med Korg Monotribe, guitareffekter og en samper med 'strings' -men INGEN GUITAR.

Optaget i et hug, og stort set uredigeret.

<!-- m --><a class="postlink" href=" ... -mega-herz</a><!-- m -->

(Advarsel 16 minutters varighed)

eitreach
Johnny B. Goode
Indlæg: 107
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: IDM/Electronica-projekt

Indlæg af eitreach »

Fedt at det ikke kun er mig herinde som nørker med den slags. :)

Når jeg lytter til eksperimenerende musik som det du har lavet der, foretrækker jeg at være i rummet hvor det bliver spillet - jeg synes det er meget nemt at leve sig ind i det, og ud af det på samme tid, og et helt andet sted hen, og så elsker jeg følelsen af 'ren' lyd som bliver tonset ud i lokalet. Jeg synes du har nogle ret fede lyde i det, og det udvikler sig i spændende retninger, også specielt midlerne taget i betragtning.
No matter how fast light travels it finds the darkness has always got there first, and is waiting for it.

Brugeravatar
drmaawenz
Johnny B. Goode
Indlæg: 145
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: IDM/Electronica-projekt

Indlæg af drmaawenz »

[quote="eitreach"]Fedt at det ikke kun er mig herinde som nørker med den slags. :)

Når jeg lytter til eksperimenerende musik som det du har lavet der, foretrækker jeg at være i rummet hvor det bliver spillet - jeg synes det er meget nemt at leve sig ind i det, og ud af det på samme tid, og et helt andet sted hen, og så elsker jeg følelsen af 'ren' lyd som bliver tonset ud i lokalet. Jeg synes du har nogle ret fede lyde i det, og det udvikler sig i spændende retninger, også specielt midlerne taget i betragtning.[/quote]

Takker! Fedt, at der er andre der kan lide sådan noget larm. :)

HVis du ikke kender albummet 'Cluster 71', som er hovedinspirationen for dette track, kan jeg anbefale at tage et lyt. Temaet er lidt det samme: Musikerne ikke havde råd til synthesizere, men var nødt til at bruge modificerede orgeler, sinusgeneratorer, ekkomaskiner og hvad der ellers var til rådighed. På trods af de begrænsede midler, lykkedes det dem, at skabe at album som stadig er inspirerende at lytte til 40 år efter.

eitreach
Johnny B. Goode
Indlæg: 107
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: IDM/Electronica-projekt

Indlæg af eitreach »

Jeg kan rigtig godt lide støj. En gruppe som Wilt synes jeg er utroligt fede. Meget stemningsfuldt og atmosfærisk - numre der udvikler sig langsomt, uden at det bliver sådan, støj-onani. Det er utrolig smagfuldt.

Nå, jeg har lige et stykke mere, som jeg gjorde færdigt en nat for ikke så lang tid siden:

<!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->
No matter how fast light travels it finds the darkness has always got there first, and is waiting for it.

eitreach
Johnny B. Goode
Indlæg: 107
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: IDM/Electronica-projekt

Indlæg af eitreach »

Uh! Jeg har nyt! :D

Et lille stykke ambient-halløj. Guitarer er optaget gennem Amplitube denne gang. Bortset fra den akustiske, naturligvis. Pianoet ændrer jeg måske til et andet, mere autentisk lydende af slagsen.. Men umiddelbart er jeg godt tilfreds med nummeret. Giv et lyt, hvis I gider. :)


http://soundcloud.com/ckiiln/harvest-master-attempt-2
No matter how fast light travels it finds the darkness has always got there first, and is waiting for it.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen