Celestion Blue til 35w forstærker

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Celestion Blue til 35w forstærker

Indlæg af Lasse H »

Nogen der har erfaringer med en Celestion Blue (15W) som én af 2 x 12" i combo på 35W? Der spilles højt og det forvrænger.

Jeg spørger, fordi jeg føler det er tid til et gensyn med en Blue eller en Gold. Som jeg tidligere har udtryk, synes jeg oftest at det lyder best med en højtaler, der arbejder for sagen.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Celestion Blue til 35w forstærker

Indlæg af Sasha »

Lasse H skrev: Nogen der har erfaringer med en Celestion Blue (15W) som én af 2 x 12" i combo på 35W? Der spilles højt og det forvrænger.

Jeg spørger, fordi jeg føler det er tid til et gensyn med en Blue eller en Gold. Som jeg tidligere har udtryk, synes jeg oftest at det lyder best med en højtaler, der arbejder for sagen.
Well, mon ikke en Vox AC30 nok skulle kunne levere omkring 35 watt, før den begynder at forvrænge? En original Marshall Bluesbreaker kan i hvert fald nok. Begge disse er oprindeligt bestykkede med to 15 watts alnico-Celestions. Men OK: Afbrændte højttalere ER set i begge disse forstærkere. Så drag din egen konklusion...

Jeg kan da så for egen regning tilføje, at min 48 år gamle 15 watts alnico-Celestion har overlevet mangen et "effekt-angreb uden videre hensyntagen". Og den lever da endnu...

Hvad er det for en forstærker? For effektangivelser for både højttalere og ikke mindst guitarforstærkere er jo i bedste fald sådan lidt som elastik i metermål (og har vel egentlig også mest teoretisk interesse?)
Last edited by Sasha 9 years ago, edited 1 time in total.

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Celestion Blue til 35w forstærker

Indlæg af Lasse H »

Det er min Tophat King Royale.

Min interesse i effektangivelser er vel ikke så teoretisk, som den er praktisk. Jeg ønsker jo blot at sikre mig, at jeg ikke laver et set-up, der helt åbenlyst vil futte mine højtalere af.

Baseret på dine udsagn, er jeg fristet til at tage chancen med en Celestion Blue.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Celestion Blue til 35w forstærker

Indlæg af Smittefar »

Jeg kører med een Blue i min 20W studiotone. Jeg kan tydeligt høre det, når jeg skruer så langt op, så højttaleren begynder at komprimere og forvrænge ( det lyder fantastisk), men jeg har aldrig fået den så langt op, at jeg begyndte at frygte for højttalerens liv.
Modded guitars were crap right out of the factory

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Celestion Blue til 35w forstærker

Indlæg af Lasse H »

Smittefar skrev: Jeg kører med een Blue i min 20W studiotone. Jeg kan tydeligt høre det, når jeg skruer så langt op, så højttaleren begynder at komprimere og forvrænge ( det lyder fantastisk), men jeg har aldrig fået den så langt op, at jeg begyndte at frygte for højttalerens liv.

Præcis!

Jeg skal på ingen måde påstå, at det altid er tilfældet eller noget for alle, men generelt synes jeg, at det lyder rigtig godt, når højtaleren får klø!

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Celestion Blue til 35w forstærker

Indlæg af Lasse H »

Jeg har iøvrigt en forestilling om, at det vil passe både min smag og forstærkeren rigtig godt at kombinere en Celestion Blue med en Greenback (læs: G12M). Jeg har tidligere berørt emnet i en anden tråd, hvor forskellen i følsomhed afholdte mig fra at arbejde videre med den idé.

Nu tror jeg dog, at jeg vil give køb på det forbehold og lade det afprøve.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Celestion Blue til 35w forstærker

Indlæg af Smittefar »

Jeg kombinerer med stor glæde min Blue med G12H30 anniversary
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Celestion Blue til 35w forstærker

Indlæg af Sasha »

Jeg har min gamle alnico-enhed i "den klassiske kombination" med en G12H30 (en 55Hz-version fra 70´erne, som dog er reconed). Dette er i mine ører en vindende kombination i et åbent kabinet. I et lukket...   I´m not quite so sure.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Celestion Blue til 35w forstærker

Indlæg af Sasha »

Lasse H skrev: Det er min Tophat King Royale.

Min interesse i effektangivelser er vel ikke så teoretisk, som den er praktisk. Jeg ønsker jo blot at sikre mig, at jeg ikke laver et set-up, der helt åbenlyst vil futte mine højtalere af.
Nej, det er netop dét, jeg mener. Det er netop de ting, du nævner, som er interessante - ikke ét eller andet mere eller mindre lemfældigt tal, som i bedste fald er fremkommet på baggrund af nogle temmelig uldent definerede præmisser.

Men "er" sådan en King Royale ikke mere eller mindre en Vox AC30 - eller i det mindste har samme udgangstrin? I så fald har to 15 watts Celestion-enheder jo været den relativt velfungerende standardbestykning i sådan én siden Ruder Konge var knægt. Så det tror jeg ikke, at du skal være så bekymret for. 

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Celestion Blue til 35w forstærker

Indlæg af Lasse H »

Smittefar skrev: Jeg kombinerer med stor glæde min Blue med G12H30 anniversary
Sasha skrev: Jeg har min gamle alnico-enhed i "den klassiske kombination" med en G12H30 (en 55Hz-version fra 70´erne, som dog er reconed). Dette er i mine ører en vindende kombination i et åbent kabinet. I et lukket...   I´m not quite so sure.
Nu var det jo en "greenback" altså g12m, jeg ville kombinere end Blue med. Men det er jo ikke til at tale sig igennem, det må prøves :-) Det er tale om et åbent kabinet.
Sasha skrev: Nej, det er netop dét, jeg mener. Det er netop de ting, du nævner, som er interessante - ikke ét eller andet mere eller mindre lemfældigt tal, som i bedste fald er fremkommet på baggrund af nogle temmelig uldent definerede præmisser.

Men "er" sådan en King Royale ikke mere eller mindre en Vox AC30 - eller i det mindste har samme udgangstrin? I så fald har to 15 watts Celestion-enheder jo været den relativt velfungerende standardbestykning i sådan én siden Ruder Konge var knægt. Så det tror jeg ikke, at du skal være så bekymret for. 
Du plejer at være 100 gange mere spids på, hvad der sådan rent teknisk ligger bag mine forstærkere :-) men ifølge Tophats hjemmeside, så bygger en King Royale da vist på en Vox TB.

Under alle omstændigheder er jeg ved at være sikker på, hvad jeg vil.
Last edited by Lasse H 9 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Celestion Blue til 35w forstærker

Indlæg af Smittefar »

Jeg tror, der er tale om Vox AC30 TB
Modded guitars were crap right out of the factory

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Celestion Blue til 35w forstærker

Indlæg af Lasse H »

Jo, det var vist blot en forglemmelse, altså de 30.


Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Celestion Blue til 35w forstærker

Indlæg af Lasse H »

Nu har jeg gjort forsøget med at kombinere en G12M og en Blue til en Vox agtig forstærker. Og jeg må nok tilstå på baggrund af mit første indtryk, at det er lige præcis så fedt, som jeg forventede. Og på mange måder en forudsigelig lyd, når man kender højtalerne hver for sig.

Mht. følsomheden fornemmer man nok forskellen, selvom Blue'en på ingen måde overdøver fuldstændigt. Nu er det en enhed fra '71, jeg har kombineret den med, og jeg har før haft det indtryk, at disse gamle G12M'ere har en endnu lavere følsomhed end de nyere. En ny er fx specificeret til at have en følsomhed på 98dB, mens jeg husker at have læst, at de gamle ligger på omkring 96dB. Derfor var det måske interessant at prøve med en eller anden form for reissue af en G12M.

Alt i alt et spor, der skal arbejdes videre med, og som kan anbefales til andre med en Matchless, Vox, Tophat eller lignende, der skulle befinde sig i Vox land.

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Celestion Blue til 35w forstærker

Indlæg af Lasse H »

I tillæg til denne tråd vil jeg så spørge, om jeg tør våge at spænde 2 x 30W greenbacks efter en 50W marshall?

På et tidspunkt kommer der nok en attenuator ind i mellem, hvilket jeg mindsker risikoen.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Celestion Blue til 35w forstærker

Indlæg af Smittefar »

Det er pænt klassisk at spænde et 4x12 med 4xGreenback efter en 100W Marshall - Men det er desværre næsten lige så klassisk at brænde disse af.

Men altså med mindre du kører med master helt i øst, så går det jo nok alt sammen.
Modded guitars were crap right out of the factory

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Celestion Blue til 35w forstærker

Indlæg af Snake Boots »

En attenuator på -4 db gør virkelig meget for højtalerne.. altså for lyden i et setup som kører på fuld skrue eller deroppe af. På mine større amps (bl.a. fender 3x10 og 4x10) foretrækker jeg faktisk lyden med en hotplate på -4db fremfor uden!! Jeg har en formodning om, at det er fordi højtalerne presses en hel del mindre og derfor ikke 'splatter så meget ud' og forvrænger helt så meget som ved fuld skrue. Jeg er nået til et punkt, hvor jeg er ret sikker på, at jeg er vild med højtalerkomprimering og 'karakter' men i grunden ikke vild med højtalerforvrængning. At adskille skidt og snot her er måske lidt svært - men mange højtalere som er vintagekorrekte i typen yada yada yada leverer bare ikke varen ved de høje(ste) lydtryk. Der kan det - især i fenderforstærkere - lyde virkelig ringe når højtalerne vrider sig. Den 25W keramiske 12F150 som sidder i min Deluxe Reverb er (vist) ikke ved at dø, men den brækker sig lige lovlig rigeligt, når der er godt med hul igennem. Denne højtaler er endda overdimensioneret i forhold til hvad der er vintagekorrekt. Den org. højtaler er helt håbløs, når man knalder forstærkeren helt op. Til min 50w marshall 1987x eller hvad pokker den hedder, synes jeg det oprindelige 4x12" kabinet (samme årgang, 1969) er lige akkurat fint. Det kabinet er eftermin mening underdimensioneret til en 100w marshall på fuld skrue. Med mindre altså, at man ikke spiller for fuld hammer eller man dæmper med en attenuator. Så er det noget andet. 
Last edited by Snake Boots 9 years ago, edited 1 time in total.

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Celestion Blue til 35w forstærker

Indlæg af Snake Boots »

Det lykkedes mig også at brænde de tre originale CTS alnico-højtalere af i min gamle Super Reverb på én gang for år tilbage... Den var på ingen måde på 'nedsmeltningsindstilling' men åbenbart mere end godt var. Den eneste som overlevede var en nyere (fra 80erne tror jeg) keramisk 'Fender' højtaler. Den lød faktisk vildt godt - også ved høje lydtryk - og var den mikrofonen endte på i studiet (og ikke på CTS alnico højtalerne) når det skulle spilles højt; til trods for at det jo var helt forkert i forhold til visdommen fra div. guitarfora. Med en hotplate på -4db tror jeg aldrig højtalerne var futtet af. Så for at komme tilbage på trådens spor: Hvis jeg var dig, Lasse, så ville jeg helt klart priotere at få købt en attenuator, hvis jeg var bekymret om højtalernes evne til at klare presset. Måske en med mulighed for finere inddeling end hotplaten. -1.5, -3, -4.5 dB ville være brugbart i mine øjne. -8dB og derover lyder og især føles forkert og er ubrugeligt, i hvertfald til delikate semi-clean lyde. 
Last edited by Snake Boots 9 years ago, edited 1 time in total.

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Celestion Blue til 35w forstærker

Indlæg af Lasse H »

Tak for dit grundige svar!

Det er nogle relevante perspektiver, som jeg selvfølgelig skal tage med i overvejelserne. Jeg har i noget tid haft det indtryk, at pressede greenbacks med egenforvrængning og kompression var sagen for mig til marshall-forstærkere. Faktisk endda i et 2x2" åbent kabinet for lige at forbløffe. Men det er jo egentligt en interessant tanke, at en attenuator ud over at dæmpe kan bruges som en variable til at tweeke på højtalernes egenforvrængning og kompression mv. Det er ikke nødvendigvis des mere des bedre. Det skal der simpelthen arbejdes lidt videre i, kan jeg godt se på det hele.

Jeg har solgt min Hotplate, men den var nu også på 16ohm. Jeg kan godt følge dig i, at nogle finere trin end Hotplaten's er noget mere anvendeligt frem for muligheden for at dæmpe over 8 dB. En dæmpning på 4dB skulle jo i princippet mere end halvere effekten fra forstærkeren (og jeg er klar over, at det lydmæssigt ikke nødvendigvis opleves så voldsomt, Sasha :-) ), hvilket alt andet lige må have en rimelig betydning for højtalernes karakter. Jeg drømmer om at bygge mig den attenuator, der har været omtalt herinde som en "Thomsen Attenuator".

Mht. din oplevelse af vintage-korrekte højtalere og den forherligelse disse, der nogle gange ses, så er det sku rart at høre, dels at der er nogen, der bruger sine egne ører, og dels at der nogle gange findes andre og nyere muligheder, som faktisk er federe. Jeg er for tiden selv meget opsat på at se disse muligheder og slippe vintage-trangen. Der er selvfølgelig tidspunkter, hvor den kan være velbegrundet.

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Celestion Blue til 35w forstærker

Indlæg af Snake Boots »

En øjenåbner for mig har været og er stadig at smide en forstærker igennem mit 2x12" kabinet med EV-højtalere. Jovist mangler al den jensen eller celestion-karakter man er vant til.. eller dvs. den er der i hvert fald ikke. Men det er en vild oplevelse at høre hvordan ens forstærker lyder bedre og bedre og bedre jo højere man skruer op - uden de sædvanlige harske 'spikes', kradse lidt fuzz-agtige forvrængning og mudrede/sammenklappede bund som sædvanligvis følger med fra højtaleren før eller siden. Det ideelle højtalersetup for mig, måske ikke til alt men til mange sammenhænge, er et med karakteren fra vintage-typen og samtidig med denne evne til at forblive musikalsk ved alle lydtryk som EV'en har... Tror dog højst man kan lande på et kompromis. :)   En af de allerbedste fender amps jeg nogensinde har spillet igennem var en gennempryglet silverface deluxe reverb som var baggearsforstærker på en Estisk blues festival sidste år. Den havde en overdimensioneret (150W ?) tone tubby alnico højtaler. Det var på papiret helt forkert, men lige præcis den forstærker med vol på max, treble på noget nær max (!!) og bass på 2-3 stykker lød så sindssvagt godt: rent og crunchy på samme tid, ingen harskhed overhovedet, 3D-agtigt, fender glas lyd men uden at være tynd/skinger, forvrængerpedaler/boost/comp total overflødige yada yada. Nok det tætteste jeg har været lyde a la Albert Collins og Albert King (tænk hans lyd på fillmore optagelsen). 

En svinebillig eminence governor lød i mine kætteriske ører bedre til mit specifikke behov end alt andet jeg prøvede i min gamle Renau Deluxe... Alternativerne jeg hørte (i blindtest) var EV-12-et-eller andet, Celestion Blue (eller var det en Weber clon heraf?), Weber 12F150 B og T (jensen kloner) og andre jeg ikke kan huske. Alle lød fedt, og ja, Celestion blue højtalere lyder nu ret fedt når de begynder at forvrænge modsat så mange andre højtalere. Den stort set periodekorrekte Weber 12A125 jeg oprindeligt havde i forstærkeren lød da ved helt lave lydniveauer mere historisk korrekt - den lød bare temmelig sløjt ved de niveauer, jeg gerne ville bruge forstærkeren på. 

De MEGET old school smooth cone 10" højtalere jeg har i min Reinau Bandmaster klon lyder total 40/tidlig 50'er agtigt. Men det er en fin grænse hvornår det er varmt, karakterfuldt og lækkert træagtigt og hvornår der går udsplattet motorsav i den... Det er hovedsageligt pga. højtalerne. Samme historie med den originale jensen p12-r fra 1951 jeg har i en lille gibson forstærker.

Break the rules! :)

Lasse, jeg kan godt forstå, at du er lun på den Thomsen attenuator. Jeg oplevede den på guitarshow'et og var og er i den grad solgt. 
Last edited by Snake Boots 9 years ago, edited 1 time in total.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen