Feedback - lidt problemer

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Feedback - lidt problemer

Indlæg af GuitaRasmus »

Jeg kunne godt bruge et godt råd.

Min Iceman lyder fantastisk, både akustisk og elektrisk, og er en af de mest resonante guitarer jeg har haft i hænderne - sikkert pga. den store overflade, veludvalgt mahogni, mange års tilspilning og forholdsvist tynde krop. Men, men, men; dette giver også, så vidt jeg har fundet frem til, en guitar der er væsentligt mere tilbøjelig til at feed'e ved øvelokale og koncertlydniveau, med gain på. Særligt den dybe E-streng. Guitaren er nærmest "levende" plugget i. Det er selvfølgeligt meget fedt i den henseende, at det er meget meget nemt at få en tone til at sustaine meget længe, men også lidt irriterende, da jeg hele tiden skal "tøjle" guitaren - jeg er hele tiden nødt til at dæmpe den dybe e-streng når ikke jeg spiller på den.

Jeg er ret sikker på at det ikke er pickuppen, eftersom jeg nu har haft 3 forskellige i den, og de giver alle samme resultat. Men alligevel virker bridge pickuppen (uanset hvilken en af dem jeg har prøvet) lettere mikrofonisk - man kan tydeligt høre når jeg tapper på kroppen, og jeg kan også råbe ind i pickuppen og få lyden igennem forstærkeren - så jeg tænker - kan det være potmeteret der er mikrofonisk? Jeg har skiftet pickupswitchen, da den gamle var en billig japansk type, og jeg fik at vide at det kunne være den der var synderen. Hvad med ledningen? Det er sådan en gammeldags, med metalnet som skærm, og stofledning inde under.

Bare en tanke - kunne man bruge en fase-vender i loopet på forstærkeren? Jeg tænker at det kunne modhjælpe lydstyrke-feedback, da højtalere så at sige arbejder imod guitaren?
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

shm
Johnny B. Goode
Indlæg: 193
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Feedback - lidt problemer

Indlæg af shm »

Hej Rasmus

Jeg har haft held med, at lægge et stykke tilpasset skuresvamp i "klemme" mellem bagsiden af pu og bunden af pu huldet på min Gretsch. Den er helakustisk, på nær en en 10 mm pind, der er limet i mellem for of bag dæk. Det har virket. Den feeder stadig, men på en måde der er til at styre.

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Feedback - lidt problemer

Indlæg af Telemaster »

Min SG feeder også meget. I starten var jeg vildt iriteret over det, men jeg har altså bare vænnet mig til at spille med det og "uden om" det, og nu kunne jeg ikke drømme om at ændre på noget, der sikkert ville have indflydelse på lyden. Måske skal du bare give det lidt tid?
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Feedback - lidt problemer

Indlæg af GuitaRasmus »

Jeg har desværre allerede proppet skum nedenunder pickuppen, og proppet små stykker skum mellem pickuppen og pickupringen.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Feedback - lidt problemer

Indlæg af GuitaRasmus »

Er der ikke nogen der har erfaringer med det med fasevenderen?

Telemaster: Jeg kan til dels godt følge dig - en del af det er også bare at lære at "tøjle bæstet" ( ;) ), men det kunne nu alligevel være meget rart at slippe af med lidt af problemet.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Feedback - lidt problemer

Indlæg af IkkeMig »

Ideen med en fase-vender fungerer ikke rigtigt i praksis. Du skal jo tænke på, at der er en forsinkelse igennem kredsløb (og luft) der indfører yderligere en faseforskydning. Så i praksis vil den kun være i præcis modfase ved nogle få frekvenser, som er direkte afhængige af, hvor langt du står fra forstærkeren...

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Feedback - lidt problemer

Indlæg af Anonym »

Jeg erindrer at have læst om "selvsvingsguitarer" før. Pt. kan jeg ikke huske om det er bog/blad/ internet. Men altså guitarer - hvor selve grundkonstruktionen svinger med - her tydeligvis omkring E.

For at prøve om det skulle være det - så er det jo at prøve at stemme den om i f.eks åben-G (ja ja jeg ved godt du ikke spiller i andet en standard-tuning) - men mere for at udelukke andre "sving muligheder". Og så prøve om den samme streng feeder.

Jeg husker desværre ingen løsning på, hvis det er tilfældet. Hvis der er en løsning?

Ellers er man nok ude i noget drastisk som at knække pikken af Icemanen. Det burde jo få den til at svinge noget mindre ... eller i Eb eller D. Avs.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen