Fenders Time Machine-serie

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fenders Time Machine-serie

Indlæg af Dannyboy »

Det vænner du dig lynhurtigt til. Fladere radius og større bånd gør den kun nemmere at spille på. Det tror jeg de fleste vil være enige med mig i. Jeg ville nok lige dreje ned i en musikforretning og prøve halse inden jeg købte hvis jeg var dig. Det er lidt en jungle at finde rundt i

I øvrigt har jeg en SD Hotrail og måske også en Dimarzio Cruiser liggende du gerne må låne lidt, hvis du vil prøve den der lidt mere super-strat agtige ting du har snakket om. Så ska du bare lige ha fat i et 500k volumepot, men det koster ikke det store. Jeg har jo som du nok har læst, fundet ud af at det er det der fungerer for mig. Det lyder stadig meget mere af Strat end noget andet. Bare mere tyk i lyden og nem at danse med når man smider od på

<a href="http://m.youtube.com/index?desktop_uri= ... 0k0Tijut1U" rel="nofollow">http://m.youtube.com/index?desktop_uri= ... Tijut1U</a>

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fenders Time Machine-serie

Indlæg af Sasha »

[quote="Dannyboy"]Det vænner du dig lynhurtigt til. Fladere radius og større bånd gør den kun nemmere at spille på. Det tror jeg de fleste vil være enige med mig i.[/quote]

Vrøvl!

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fenders Time Machine-serie

Indlæg af Dannyboy »

[quote="Sasha"][quote="Dannyboy"]Det vænner du dig lynhurtigt til. Fladere radius og større bånd gør den kun nemmere at spille på. Det tror jeg de fleste vil være enige med mig i.[/quote]

Vrøvl!

:-)[/quote]

Din forbandede hippie :) Ej jeg tror der er en grund til at Fenders Standard serier kører med 9,5 radius i dag. De skal jo ramme så bred en skare med den serie som overhovedet muligt

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fenders Time Machine-serie

Indlæg af Sasha »

Jamen, sådan er det, når man har brugt hele dagen på at gå rundt og hakke roer. Så er det altså som om, at sådan et helt rundt spadeskaft passer bedst i hånden...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fenders Time Machine-serie

Indlæg af Dannyboy »

;) ej jeg har jo også haft en række strater fra 70'erne med 7,25 radius som spillede super fedt, så det er ikke fordi jeg synes det er helt fucked

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fenders Time Machine-serie

Indlæg af Sasha »

[quote="Nicolai"][quote="Sasha"]Man kunne jo stille Nicolai dét helt konkrete spørgsmål: Hvad vil du vinde ved at købe sådan en Customshop-fætter i forhold til dén Strat, du har nu?

Og nej, du behøver ikke citere specifikationerne... :-)[/quote]

En bedre lydende strat (pga. bedre træ)? En strat som er federe at spille på? Når man nu har erkendt sin svaghed for strater, hvorfor så ikke forkæle sig selv lidt? Hellere én super fed strat end 2 mellemgode, ikke? Nu ved jeg jo ikke hvor "GLIMRENDE", i dit univers, placerer min 57RI :) "Den er da ok", "Den er fed", Kan den f.eks. hamle op min din main? For du er den mest inkarnerede strat-mand, jeg kender ;-)

Det ville selvf. være fedt at have en 62 RI i sunburst til at supplere 57eren op med, but I can't help wondering "what am I missing out on by not having a CS?"[/quote]

Jo, hellere én god Strat end to mellemgode...

Nu er det jo ved at være længe siden, at jeg har prøvet din guitar. Så jeg skal ikke prale af at kunne huske den sådan helt ned i detaljen. Men jeg husker den da som en fed Strat. Nu ville det være uretfærdigt at sammenligne enhver guitar med dén guitar, man har tilbragt tonsvis af timer sammen med, hvilket gør, at man kender den ud og ind - både på godt og ondt! Og sådan tror jeg, at mange har det med deres "main" guitar: For nyligt var jeg nede ved én af mine gode venner, som har en - fantastisk fed - ´64 Strat. Og han sagde præcist, som jeg ville sige om min guitar: "Det kan godt være, at det ikke er verdens bedste Strat. Men det er MIN guitar, som jeg har haft i mange år." På samme måde kan jeg da godt komme i tanker om "små personligheder" ved min guitar, der "er gode at kende, når man skal spille på den", som man måske kunne have ønsket sig anderledes. Men dét har ALLE guitarer!

Så om jeg ville bytte? Well, næppe. Men nok mest fordi jeg er doven af natur og ikke ville gide at skulle til at lære "en ny kone" at kende. Blev min "main" guitar derimod stjålet (7-9-13), tror jeg såmænd sagtens, at jeg kunne vænne mig til en Strat som din...

Og dét med "bedre træ"...

Hmm... nu synes jeg personligt nok, at jeg har set eksempler på både godt og skidt træ hos Fender i alle deres serier. Så dét ville jeg nok tage med et gran salt. For hvordan udvælger Fender dette såkaldte "udvalgte træ"..? I don´t know... Måske foregår det sådan, at Customshoppen får det bedste, som nu lige tilfældigvis lander hos Fender i en given uge. Én uge kan det så være noget frygteligt skrammel, mens der den næste uge er fint træ til alle afdelinger... I don´t know.

Som altid ville jeg dog begive mig ud i virkeligheden og prøve guitarer, hvis jeg gerne ville have en ny. Men hvis det er fordi, at du er optændt af en tanke i stil med "Mit liv bliver aldrig perfekt uden en Customshop Fender" - Ja, så er der jo ikke så meget andet at gøre end at købe sig sådan én. Men hvis ønsket derimod er at have "en fed Strat", ville jeg så - som ofte nævnt - ikke lade mig forblænde af Customshop-mærket, men derimod prøve mig frem "i blinde", indtil jeg fandt en god én. Det kunne jo være, at det viste sig at være éns egen... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fenders Time Machine-serie

Indlæg af Nicolai »

[quote="Sasha"][quote="Nicolai"][quote="Sasha"]Man kunne jo stille Nicolai dét helt konkrete spørgsmål: Hvad vil du vinde ved at købe sådan en Customshop-fætter i forhold til dén Strat, du har nu?

Og nej, du behøver ikke citere specifikationerne... :-)[/quote]

En bedre lydende strat (pga. bedre træ)? En strat som er federe at spille på? Når man nu har erkendt sin svaghed for strater, hvorfor så ikke forkæle sig selv lidt? Hellere én super fed strat end 2 mellemgode, ikke? Nu ved jeg jo ikke hvor "GLIMRENDE", i dit univers, placerer min 57RI :) "Den er da ok", "Den er fed", Kan den f.eks. hamle op min din main? For du er den mest inkarnerede strat-mand, jeg kender ;-)

Det ville selvf. være fedt at have en 62 RI i sunburst til at supplere 57eren op med, but I can't help wondering "what am I missing out on by not having a CS?"[/quote]

Jo, hellere én god Strat end to mellemgode...

Nu er det jo ved at være længe siden, at jeg har prøvet din guitar. Så jeg skal ikke prale af at kunne huske den sådan helt ned i detaljen. Men jeg husker den da som en fed Strat. Nu ville det være uretfærdigt at sammenligne enhver guitar med dén guitar, man har tilbragt tonsvis af timer sammen med, hvilket gør, at man kender den ud og ind - både på godt og ondt! Og sådan tror jeg, at mange har det med deres "main" guitar: For nyligt var jeg nede ved én af mine gode venner, som har en - fantastisk fed - ´64 Strat. Og han sagde præcist, som jeg ville sige om min guitar: "Det kan godt være, at det ikke er verdens bedste Strat. Men det er MIN guitar, som jeg har haft i mange år." På samme måde kan jeg da godt komme i tanker om "små personligheder" ved min guitar, der "er gode at kende, når man skal spille på den", som man måske kunne have ønsket sig anderledes. Men dét har ALLE guitarer!

Så om jeg ville bytte? Well, næppe. Men nok mest fordi jeg er doven af natur og ikke ville gide at skulle til at lære "en ny kone" at kende. Blev min "main" guitar derimod stjålet (7-9-13), tror jeg såmænd sagtens, at jeg kunne vænne mig til en Strat som din...

Og dét med "bedre træ"...

Hmm... nu synes jeg personligt nok, at jeg har set eksempler på både godt og skidt træ hos Fender i alle deres serier. Så dét ville jeg nok tage med et gran salt. For hvordan udvælger Fender dette såkaldte "udvalgte træ"..? I don´t know... Måske foregår det sådan, at Customshoppen får det bedste, som nu lige tilfældigvis lander hos Fender i en given uge. Én uge kan det så være noget frygteligt skrammel, mens der den næste uge er fint træ til alle afdelinger... I don´t know.

Som altid ville jeg dog begive mig ud i virkeligheden og prøve guitarer, hvis jeg gerne ville have en ny. Men hvis det er fordi, at du er optændt af en tanke i stil med "Mit liv bliver aldrig perfekt uden en Customshop Fender" - Ja, så er der jo ikke så meget andet at gøre end at købe sig sådan én. Men hvis ønsket derimod er at have "en fed Strat", ville jeg så - som ofte nævnt - ikke lade mig forblænde af Customshop-mærket, men derimod prøve mig frem "i blinde", indtil jeg fandt en god én. Det kunne jo være, at det viste sig at være éns egen... :-)[/quote]

Fedt svar Sasha tak for det :)

Kan du give et par eksempler på de "personligheder", du nævner? Jeg har svært ved at forestille mig, hvilke der kan være tale om. Er det noget i stil med "Dén her guitar er en anelse svag i den øvre mellemtone, så med den skal forstærkeren justeres ind til lidt mere mid", eller "jeg river mig på 12. bånd, hvis ikke jeg holder hånden sådan her" eller hvad? Educate a noob, please! :)

Ang. træet så ved jeg heller ikke, hvordan det bliver udvalgt til CS'en, og jeg ved heller ikke, på hvilken måde træet i en Amercican Std. skiller sig ud fra det såkaldte "Premium alder", som kroppen på min strat (tilsyneladende) består af. Jeg tænker bare, at hvis CS'en altid "for lov til at æde af truget først", tager de vel også det bedste? Derfor kan der selvfølgelig godt være forskel på det træ, Fender modtager i uge, say, 42 og 45. Det undrer mig bare at små guitarbyggere tilsyneladende ofte har "en heldigere hånd" mht. udvælgelsen af træ? Kan de passe at disse er mere kræsne end Fender, som bare tænker på at "each guitar is money in the till"?

Hvis jeg skal være helt ærlig, så stammer lysten til endnu strat egentligt fra, at jeg også altid har haft en svaghed for 3 tonet sunburst med palisander gribebræt. I min verden er denne og "Blackie"-kombinationen to klassikere. Så jeg startede egentligt med at lede efter noget 60er CS, men mange af disse er modificerede vers. (ikke original radius eller bånd osv), og jeg vil gerne have en strat, som er så klassisk som muligt. Den eneste i TM-serien der, mig bekendt, er "true to history" er 60s versionen, og da jeg gerne ville have en korrekt reproduktion begyndte jeg i stedet at lede i 50er udgaverne og faldt således over 56'eren.
Jeg vil gerne have en strat mere, da jeg synes, det tegner til, at dette er min foretrukne type guitar, og derfor kigger /kiggede jeg CS, da dette jo må(tte) være det bedste.

Men problemet er jo, som du skriver: jeg ved, at jeg med min 57 har en strat, som er let resonans og lyder godt (dog en anelse bright måske), og denne skulle "ofres" i et evt. køb af CS, som jeg ikke ved, hvordan ville være?

Omvendt ville et køb af, say, en 62 ri betyde, at jeg ville skulle "bløde mere", da min '57er så ville få lov at blive i huset.
Så, in essence,: én (forhåbentligt fed) CS eller én fed 57ri + en forhåbentligt fed 62 ri?

Jeg ville nok handle på nettet (for at minimere udgiften og satse på, at jeg får "en af de gode". Gør man ikke det, kan man jo bare sende den tilbage. Men får man en god til, say, 9K, har man sparet 4K i forhold til forhandler-prisen, og det er jo også en slags penge :)
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fenders Time Machine-serie

Indlæg af Sasha »

Allerførst: Jeg ville aldrig "gamble" ved at sælge min velkendte (og elskede) "kone" til fordel for noget, jeg aldrig havde prøvet..!

M.h.t. "små personligheder"...

F.eks. har min sorte guitar (jeg går ud fra, at det er dén, du mener?) sådan en lillebitte "bule" på halsen. Jeg mener, at der er et fint, "officielt", engelsk fagudtryk for det. Men det kan jeg altså ikke lige huske. Det er en ting, som man ser på visse gamle Fender-halse, som udmynter sig i, at der kommer - ja, sådan en lillebitte "hævning" på gribebrættet, lige hvor halsen "slipper" kroppen, som kan få et par bånd til at ligge et fladmast tissemyrehår højere end resten. På min guitar bevirker det så, at man er nødt til at vælge, om man vil justere den til en lidt højere generel strengehøjde, eller om man vil leve med, at lige omkring 13.-14. bånd på E- og H-strengene hedder det altså max. 1 1/2 tones vrid, hvis det ikke skal skraldre på båndene. Man kunne sikkert få en dygtig guitarbygger til at plane gribebrættet og derved komme ud over det. Men det er jo heller ikke gratis. Og igen: Man ved, hvad man har - ikke nødvendigvis hvad man får...

Og så er der jo den evige udfordring med at få enhver Strat til at holde stemningen. Dét skal - ifølge undertegnedes ydmyge erfaring - tackles lidt forskelligt på enhver Strat.

Og så - som du selv er inde på - lyder alle Stratocastere en anelse forskelligt. Min sorte lyder på én måde. Her i dag har jeg så lige siddet og forelsket mig i én af mine andre Strat´er, som lige i dag simpelthen siger perfekt i den øvre mellemtone. Den føromtalte ´64 Strat lyder så igen på en helt tredje måde. På trods af dét er alle disse tre guitarer dog fede Strat´er. Now, THAT is why you have different guitars! :-) Der findes jo ikke ét 100% fikst og færdigt "korrekt" svar på, hvordan en god Strat er og lyder...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fenders Time Machine-serie

Indlæg af Sasha »

[quote="Nicolai"] Det undrer mig bare at små guitarbyggere tilsyneladende ofte har "en heldigere hånd" mht. udvælgelsen af træ? Kan de passe at disse er mere kræsne end Fender, som bare tænker på at "each guitar is money in the till"?

[/quote]

Nu er det så måske noget lettere at skaffe ordentligt træ i de mængder, som en gennemsnitlig "lille", dansk guitarbygger har brug for (og bare dét skulle ifølge yderst troværdige kilder heller ikke engang altid være lige let), end det er at skaffe godt træ til at holde Fender´s gigant-produktion kørende...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen