Flash din Hansen/HMH tråden..

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Flash din Hansen/HMH tråden..

Indlæg af Nicolai »

[quote="Barf"]Nu er mit kendskab til Hansen meget begrænset, men hvorfor SKAL man skifte pickupperne?[/quote]

Jeg skrev ikke SKAL.

Hapsall mener vist, at dette er et punkt, hvor Hansen Guitars halter lidt?

Og Lyse: Hvad er din begrundelse for at sige, at man ikke kommer hjem med en halvsløj guitar, hvis man køber en Hansen? Han har vel lige så vel smuttere som Fender?
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Flash din Hansen/HMH tråden..

Indlæg af Morten_Lyse »

[quote="Nicolai"]
Og Lyse: Hvad er din begrundelse for at sige, at man ikke kommer hjem med en halvsløj guitar, hvis man køber en Hansen? Han har vel lige så vel smuttere som Fender?[/quote]

Til Gathering i Middelfart hvor Hansen himself var der og forklare en masse om godt træ/"klangmateriale," sagde han direkte, at hvis en guitar han havde bygget på en eller anden måde bare ikke var "i top," blev den slået i stykker. (Måske derfor han laver så mange "relics" :P )Det giver også god mening, da Hansen absolut ikke kan overleve, hvis der opstår snak i musikermiljøet om, at hans produkter ikke er i orden. Så nej, jeg tror godt jeg tør sige, at Hansen ikke har nogen "smuttere," - i hvert fald indtil nu.

Hansen (og mange andre byggere) er jo trods alt heller ikke større, end der er/kan være direkte kontakt mellem ham og kunden. Fender og mange andre er store brands, der sælger metervare-produkter i stort antal. Fenders customshop er vel en afdeling der i sig selv afsætter tusindsvis af guitarer om året..? Men som det før er sagt, hvis det blot er et spørgsmål om at eje et customshop-stempel på guitaren er det da bare at købe den første og den bedste du falder over..

Mvh;
Morten Lyse

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Flash din Hansen/HMH tråden..

Indlæg af Anonym »

[quote="Nicolai"][quote="Barf"]Nu er mit kendskab til Hansen meget begrænset, men hvorfor SKAL man skifte pickupperne?[/quote]

Hapsall mener vist, at dette er et punkt, hvor Hansen Guitars halter lidt?

[/quote]

Det udsagn står da vist for din egen regning ;)

Jeg er yderst tilfreds med de Hansen PU's jeg har i mine guitarrer..

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Flash din Hansen/HMH tråden..

Indlæg af Nicolai »

[quote="Hapsall"][quote="Nicolai"][quote="Barf"]Nu er mit kendskab til Hansen meget begrænset, men hvorfor SKAL man skifte pickupperne?[/quote]

Hapsall mener vist, at dette er et punkt, hvor Hansen Guitars halter lidt?

[/quote]

Det udsagn står da vist for din egen regning ;)

Jeg er yderst tilfreds med de Hansen PU's jeg har i mine guitarrer..[/quote]

Så beklager jeg. Jeg kan ikke huske, hvem det så var.

Og Lyse: 23K for en Hansen strat, er jo helt vildt.
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Flash din Hansen/HMH tråden..

Indlæg af Michael Vajhøj »

[quote="Nicolai"]
Og Lyse: 23K for en Hansen strat, er jo helt vildt.
[/quote]
Hvad skal den så koste?
RoadHigh.dk

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Flash din Hansen/HMH tråden..

Indlæg af Morten_Lyse »

Hmm. Har du prøvet én..?

Taget i betragtning hvordan vintage-markedet ser ud med priser, og risikoerne for at dumme sig som "alm. dødelig musiker." Samt hvad Fender forlanger for deres custom-shops synes jeg ikke 20.500,- for en håndbygget guitar af den kaliber Hansen leverer er ude af proportion. Hvor de 23000 kommer fra, ved jeg da ikke lige..?

Jeg føler det nødvendigt at spørge dig om en ting Nicolai. Ville du i en blindtest kunne mærke forskel på om du sad med en Hansen strat, en Fender Custom shop relic eller en gennemsnitlig Fender road worn strat..? For at være ærlig må jeg sige, I think pretty darn not.

mvh;
Morten Lyse

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Flash din Hansen/HMH tråden..

Indlæg af Sasha »

Nu er spørgsmålet måske retteligt ikke så meget, om man ville kunne mærke forskel - nok nærmere, om man ville kunne afgøre, hvad, der var hvad..?

Okay, ordkløveri måske... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Flash din Hansen/HMH tråden..

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="Nicolai"]
Og Lyse: 23K for en Hansen strat, er jo helt vildt.[/quote]

Bemærk: Jeg har ingen tilknytning til Hansen guitarer overhovedet, ejer ikke en, og har ikke umiddelbart planer om at komme til det. Men jeg synes lige du skal overveje hvad du skriver.

Et hurtigt regnestykke:

Træ: ca. 1000,- samlet.

Hardware: ca. 1000,- samlet.

Så er vi nede på 18.500,-

Hvis vi så antager at han bruger ca. 50 timer på en guitar, hvilket bestemt ikke er urealistisk (krop = 5-10 timer, hals = 5-10 timer, båndarbejde= 5 timer, lakering = 10 timer, osv osv.), så er vi nede på en timeløn på ca. 370,-. Husk lige at hertil skal der også betales værktøj, research, husleje af værksted, samtaler med kunder (koster også tid), osv. Hvor mange håndværkere gider lette røven for mindre end 370,- ? Og husk lige på at han ikke er hr. hvem som helst - vi taler her om en håndværker der har brugt årevis på at dygtiggøre sig, og lave research, samt bygge apparater specielt til at gøre instrumentet bedre (den famøse rystemaskine, bla.)

Om man er til Hansen guitarer eller ej, er en smagssag. Jeg synes bare det er useriøst at sige at hans priser er "helt vilde". Godt håndværk koster penge. Hvis du ikke er villig til at betale det godt håndværk koster, er det helt fint. Det er en ærlig sag.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Flash din Hansen/HMH tråden..

Indlæg af Sasha »

Det kan være, at man kan få den lidt billigere, hvis han ikke skal bruge tid på at smadre lakken til sidst..? :-)

Nej, seriøst: Jeg gad godt se, Nicolai, hvor du ellers ville gå hen og få håndbygget en guitar hos en guitarbygger (ihvertfald så længe vi taler Danmark og omegn) til ret meget under 20-25.000 kroner..? Så jeg har også svært ved at se, hvor du lige får dét med, at Hansens priser skulle være "helt vilde", fra..?

Edit: Og nej, jeg har heller ikke aktier i HMH-guitars!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Flash din Hansen/HMH tråden..

Indlæg af Nicolai »

I misforstå mig :)

Jeg skulle også hellere have skrevet at 23K er helt vildt FOR MIG at skulle betale for en guitar :)

Jeg kan da godt se, at 370,- i timen er mere end rimeligt- ingen tvivl om det.

Desuden er problemerne jo med disse "custom byggede" guitarer, at man først kan bedømme dem, når man står med én i hånden, og hvis den så ikke er, som man forventede, skal man jo stadig betale ved kasse 1.

Desuden har jeg kigget lidt på nogle priser på nettet, og her er det rigtigt, at de står til 20.500,-, men jeg har bare læst interviews, hvor de estimerer ca. 23-26K.

Desuden er de strater, jeg kan finde på nettet lavet af Mahogni, og det er ikke lige dét træ, jeg forbinder med en 1960(ish) 3 tonet sunburst i Antique-versionen, som er det, jeg ville gå efter, hvis det var.

Og bruger han ikke mere end 1000,- på træ og hardware??? Alene Fenders PU koster jo mere end det. Jeg betvivler såmænd ikke, at det er fede guitarer, men jeg vil stadig have lov at synes, at det er rigtig mange penge for en guitar. Man kan jo få en brugt MB fra Fenders CS til de penge (j.f. den 54er, som i lang tid var på aage.dk).
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Flash din Hansen/HMH tråden..

Indlæg af Sasha »

For hel.... Nicolai! Du er godt nok den største ordkløver, jeg kender.

Hansen bruger selvfølgelig nøjagtigt dét antal kroner på hardware, der skal til, for at sagerne opfylder hans krav til, hvordan det skal være på en kvalitetsguitar efter hans hoved. Og selv om han selvfølgelig køber ind til engrospris, er der jo ret beset ingen her, som aner, hvor meget eller lidt han kaster efter hver guitar. Men jeg har endnu til gode at høre nogen sige om en Hansen-guitar, at der var sparet på dens hardware. Så mon ikke står med sådan et hurtigt estimeret beløb, som Rasmus slyngede hurtigt ud for at lave et groft regnestykke (Er et ikke dig, der læser på Handelshøjskolen?). Så kan du vel nok selv regne ud, at hvis omkostningerne til hardware i virkeligheden er højere, men guitaren stadig koster det samme - ja, så bliver der altså endnu mindre profit i sidste ende.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Flash din Hansen/HMH tråden..

Indlæg af Nicolai »

[quote="Sasha"]For hel.... Nicolai! Du er godt nok den største ordkløver, jeg kender.

Hansen bruger selvfølgelig nøjagtigt dét antal kroner på hardware, der skal til, for at sagerne opfylder hans krav til, hvordan det skal være på en kvalitetsguitar efter hans hoved. Og selv om han selvfølgelig køber ind til engrospris, er der jo ret beset ingen her, som aner, hvor meget eller lidt han kaster efter hver guitar. Men jeg har endnu til gode at høre nogen sige om en Hansen-guitar, at der var sparet på dens hardware. Så mon ikke står med sådan et hurtigt estimeret beløb, som Rasmus slyngede hurtigt ud for at lave et groft regnestykke (Er et ikke dig, der læser på Handelshøjskolen?). Så kan du vel nok selv regne ud, at hvis omkostningerne til hardware i virkeligheden er højere, men guitaren stadig koster det samme - ja, så bliver der altså endnu mindre profit i sidste ende.[/quote]

Jo- jeg kan sagtens regne ud, det giver mindre profit. Jeg var bare overrasket over, hvis HW og træ kunne købes så billigt, når nu det skal være "fisrt class". ;) Men ja- det var jo bare et tilfældigt tal- så...
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Flash din Hansen/HMH tråden..

Indlæg af Michael Vajhøj »

[quote="Nicolai"]
Jo- jeg kan sagtens regne ud, det giver mindre profit. Jeg var bare overrasket over, hvis HW og træ kunne købes så billigt, når nu det skal være "fisrt class". ;) Men ja- det var jo bare et tilfældigt tal- så...[/quote]
Træ og andre råmaterialer er ikke særligt dyre... Vidensopbygning (også kaldet know how), værktøj og tid til bearbejdning er det derimod...

Hvis du havde evnerne og alt værktøjet stiller gratis til rådighed og var ligeglad med at bruge mange timer tror jeg nemt der kunne bygges en aldeles fed guitar for 2.000 kr. - men Henning Hansen skal (ligesom alle andre) have mad på bordet hver dag og vil sikkert også gerne have råd til lidt mere end mad...

Heldigvis er det op til den enkelte at bestemme hvor meget man er villig til at ofre for det enkelte instrument - hvis man synes det er for dyrt kan man jo bare gå et andet sted hen og købe noget andet... Jeg synes begge mine Mørch guitarer har været afsindigt billige - skulle da ihvertfald gerne have betalt mere for dem, men når nu ikke manden ville have mere så... :)

/Michael
RoadHigh.dk

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Flash din Hansen/HMH tråden..

Indlæg af IkkeMig »

Og regnestykket glemmer helt, at prisen er med moms. Og at Woodstock skal have en avance, og...

Det er ustyrligt dyrt at producere i Danmark, så prisen er i mine øjne lav for et dansk, håndlavet produkt. Om man så vil betale for det, når et kinesisk, fabrikslavet produkt er så meget billigere, det må man jo selv vurdere. Men det er da sjovt, at man godt vil betale mere for at noget er "made in the USA" men ikke vil betale det mere, det koster at lave det i DK?

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Flash din Hansen/HMH tråden..

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="Nicolai"][quote="Sasha"]For hel.... Nicolai! Du er godt nok den største ordkløver, jeg kender.

Hansen bruger selvfølgelig nøjagtigt dét antal kroner på hardware, der skal til, for at sagerne opfylder hans krav til, hvordan det skal være på en kvalitetsguitar efter hans hoved. Og selv om han selvfølgelig køber ind til engrospris, er der jo ret beset ingen her, som aner, hvor meget eller lidt han kaster efter hver guitar. Men jeg har endnu til gode at høre nogen sige om en Hansen-guitar, at der var sparet på dens hardware. Så mon ikke står med sådan et hurtigt estimeret beløb, som Rasmus slyngede hurtigt ud for at lave et groft regnestykke (Er et ikke dig, der læser på Handelshøjskolen?). Så kan du vel nok selv regne ud, at hvis omkostningerne til hardware i virkeligheden er højere, men guitaren stadig koster det samme - ja, så bliver der altså endnu mindre profit i sidste ende.[/quote]

Jo- jeg kan sagtens regne ud, det giver mindre profit. Jeg var bare overrasket over, hvis HW og træ kunne købes så billigt, når nu det skal være "fisrt class". ;) Men ja- det var jo bare et tilfældigt tal- så...[/quote]

Jamen, du kan sagtens få et stykke "fisrt class" mahogni og et ditto stykke ahorn til 1000,- - og en fornuftig bro, et sæt gode stemmeskruer og lidt magneter, kobbertråd og plastik til 1000,-. Det er så bare lige det der med at forarbejde først og sidstnævnte til en superfed krop og hals, og ditto pickupper, der skiller fårene fra bukkene. ;)

Det handler om håndværk. Pure and simple. Et bil kan heller ikke reduceres til skrotpriser på jern og elektronik.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Flash din Hansen/HMH tråden..

Indlæg af Nicolai »

Ja- undskyld slåfejlen ;)

Det har du såmænd ret i.

"Problemet" er jo så også, med disse "Hansen Guitars" (og andre custombyggere generelt), at man ikke kan prøve den før, den er færdiglavet.
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Flyveøglen
Johnny B. Goode
Indlæg: 132
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Flash din Hansen/HMH tråden..

Indlæg af Flyveøglen »

Men det fede ved dem er jo så netop at man kan få dem nøjagtigt som vil have dem.... hvis ellers man ved hvad man vil have.

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Flash din Hansen/HMH tråden..

Indlæg af Nicolai »

[quote="Flyveøglen"]Men det fede ved dem er jo så netop at man kan få dem nøjagtigt som vil have dem.... hvis ellers man ved hvad man vil have.[/quote]

Jo jo- men det ændrer jo ikke ved, at man faktisk "køber i blinde". Noget som folk generelt er meget imod, synes jeg.
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Flash din Hansen/HMH tråden..

Indlæg af Morten M »

[quote="Nicolai"]Ja- undskyld slåfejlen ;)

Det har du såmænd ret i.

"Problemet" er jo så også, med disse "Hansen Guitars" (og andre custombyggere generelt), at man ikke kan prøve den før, den er færdiglavet.[/quote]
Gå ind til Woodstock og prøv nogle stykker ;)
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Flash din Hansen/HMH tråden..

Indlæg af Smittefar »

[quote="Nicolai"][quote="Flyveøglen"]Men det fede ved dem er jo så netop at man kan få dem nøjagtigt som vil have dem.... hvis ellers man ved hvad man vil have.[/quote]

Jo jo- men det ændrer jo ikke ved, at man faktisk "køber i blinde". Noget som folk generelt er meget imod, synes jeg.[/quote]

Det er præcis det, der altid har afholdt mig fra at købe en custom guitar. Jeg er ikke i stand til at specificere den for mig perfekte guitar - Jeg er nødt til at have guitaren i hånden for at vide, om vi kan sammen. Det er måske også derfor, min Mørch ikke fik lov til at blive i samlingen - Jeg nåede aldrig rigtig at forelske mig i den. Jeg havde den i hånden, og den lød fint, det var en Mørch, så jeg købte den. Ingen tvivl om, at det var et instrument af enormt høj klasse og dygtigt håndværk. Vi kom bare aldrig rigtig på bølgelængde, så den måtte videre.

Men folk er jo forskellige, så der er selvfølgelig også dem, der gerne vil bestille en guitar og som så forhåbentlig for noget, der virker for dem.
Modded guitars were crap right out of the factory

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen