Den hvide fræsertele-projektet.

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Izzy
Still Got The Blues
Indlæg: 208
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den hvide fræsertele-projektet.

Indlæg af Izzy »

Hvad med Tosca? Det hed Knut's mor...
Hemmeligheden ved lykke er at være tilfreds med det man har.. så, saml så meget mulig!!

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den hvide fræsertele-projektet.

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="AnotherDan"]Det ser sq rimelig godt ud.
Hvordan runder du hjørnerne på båndende af?
Jeg kan godt lide neckplate detajlen. Helt i orden.[/quote]

Jeg bruger en bånd-fil - jeg har nogle stykker liggende, fra dengang Supersound lukkede. Det er et fedt stykke værktøj.

[quote="MacG"]
Hvad bruger du til at bore hullerne til Trem´en med ?[/quote]

Jeg bruger bare en ganske almindelig håndholdt boremaskine - min søjleboremaskine er desværre ikke dyb nok til at kunne komme så langt ind på kroppen, men med lidt forsigtighed kan man sagtens gøre det nogenlunde lodret med en håndholdt.

[quote="Telemaster"]Det er på grund af sådan noget som det her, at jeg ikke har nogen som helst skrupler med at lade dig bore og save i mine gamle Gibsons og Fenders - godt arbejde! :-)
[/quote]

Hehehe... Jeg glemmer aldrig dit ansigtsudtryk første gang jeg savede i sadlen på din Tele Custom. :D


Nå, nu havde jeg den jo i øvelokalet, og jeg må sige at jeg er ret imponeret. Den bed virkeligt igennem mikset, hvis man kan sige det sådan. Meget klart defineret og punchy lyd, og meget "hurtig" respons - jeg havde jo faktisk læst mig til at chambered kroppe var lidt langsommere i det, men denne her er nærmest modsat - enormt hurtig. Den eneste forklaring jeg kan komme på, er at Warmoths måde at lave chambers på er ikke store kamre, men snarere mange små - det er måske nærmere weight-relief end egentlig chambering, og derfor får man mere af swamp ash'ens lynhurtige respons.

Den lyder ihvertfald virkeligt fedt, og jeg er meget begejstret - de andre i bandet lagde også klart mærke til det. Den skal helt afgjort med ud på RUC på fredag. :D
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den hvide fræsertele-projektet.

Indlæg af Sasha »

Hvad betyder "hurtig respons"..?

Nu har jeg selv ihvertfald én guitar af swamp ash, men også lignende guitarer i bl.a. elletræ. Og det er da ikke sådan, at jeg med de sidstnævnte skal stå og vente på, at lyden dukker frem fra højttaleren...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den hvide fræsertele-projektet.

Indlæg af GuitaRasmus »

Jamen, det er såmænd bare en oplevelse af at guitaren reagerer hurtigere på anslaget. Jeg har en hals lavet af palisander liggende (altså som i selven halsen er lavet af palisander, ikke bare gribebrættet), og Sustainerplayer lånte den på et tidspunkt og havde samme oplevelse som jeg - at responsen var noget langsommere. Her er det nærmest det modsatte - den reagerer bare enormt hurtigt. Jeg ved ikke hvordan jeg ellers skal forklare det.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den hvide fræsertele-projektet.

Indlæg af Sasha »

Et mere udtalt "attack"..? I don´t know...

Men tak for forsøget ihvertfald.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den hvide fræsertele-projektet.

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="Sasha"]Et mere udtalt "attack"..? I don´t know...

Men tak for forsøget ihvertfald.[/quote]

Ja, det kan vi sagtens kalde det. :)
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Hybrid_Child
Still Got The Blues
Indlæg: 204
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Århus N
Kontakt:

Re: Den hvide fræsertele-projektet.

Indlæg af Hybrid_Child »

Nice. Det ser godt ud Rasmus. Synes nu ikke den er voldsomt fed, men godt arbejde.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/Rapiddominanceb ... nceband</a><!-- m -->

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den hvide fræsertele-projektet.

Indlæg af MacG »

Hej Rasmus:

Dejlig at se hvor omhyggelig du er. Der måles, forbores og undersænkes så det er en fryd. Nogen af de byggetråde der har været, hvor man bare køber en nut på nettet og smækker på, får brækket mekanikskruer og andre ulykker, og tydeligvis ikke aner hvad et setup er, og hvilken omhu det indebærer at få en guitar til at spille optimalt. Det er skidt at se på at en potentielt fed guitar bliver til et stykke juks..

Godt gået.

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den hvide fræsertele-projektet.

Indlæg af munch_30 »

Kanonflot arbejde Rasmus - respekt !

Har du selv lavet dine fræseskabelon`er eller købt dem færdige så at sige ? Undskyld hvis jeg spørger dumt, men hvad er en skabelonbit ?

Har selv fræst lidt i frihånd - det er svært ja :)

[quote="GuitaRasmus"][quote="JesperB"]Det er sgu godt lavet og godt nok ikke noget jeg turde gøre i :) [/quote]

Der er nu ikke noget af det her, der er håndværksmæssigt svært - selvfølgeligt skal man have tjek på grundlæggende fræsning, men skabelonfræsning ER ret nemt. Inden jeg fik min skabelonbit, fræsede jeg alting på frihånd - DET var svært. :D Det jeg prøver at sige er, at med tålmodighed og påpasselighed, kan de fleste lave sådan noget som det her. Men mange tak! :) [/quote]
Kim

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den hvide fræsertele-projektet.

Indlæg af GuitaRasmus »

@ Mac: Mange tak for de pæne ord. :) Det ER nemlig rigtigt vigtigt at få detaljerne med, da det er dem der forvandler nogle stykker træ og lidt metal, til et musikinstrument.

@ Muncher: Takker! Den træfarvede har jeg selv lavet, den gennemsigtige har jeg lånt af Oraklet fra Vestegnen (Sustainerplayer ;-) ) En skabelonbit er en bit til fræseren, med et lille kugleleje på, så den kan følge en skabelon, uden at skære ind i den. Sådan en her:

Billede
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den hvide fræsertele-projektet.

Indlæg af munch_30 »

Super - tak for dine kommentarer. Jeg er klar til et snarligt fræseforsøg med nogle skoddele som start- måske tør jeg vise det her senere (haha). :D

[quote="GuitaRasmus"]@ Mac: Mange tak for de pæne ord. :) Det ER nemlig rigtigt vigtigt at få detaljerne med, da det er dem der forvandler nogle stykker træ og lidt metal, til et musikinstrument.

@ Muncher: Takker! Den træfarvede har jeg selv lavet, den gennemsigtige har jeg lånt af Oraklet fra Vestegnen (Sustainerplayer ;-) ) En skabelonbit er en bit til fræseren, med et lille kugleleje på, så den kan følge en skabelon, uden at skære ind i den. Sådan en her:

<a href="http://www.woodcraft.com/Images/products/111143.jpg" rel="nofollow">http://www.woodcraft.com/Images/products/111143.jpg</a>

[/quote]
Kim

Brugeravatar
rustie
Smoke On The Water
Indlæg: 88
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den hvide fræsertele-projektet.

Indlæg af rustie »

hej rasmus.
det fræsejern du linker til er en kantfræser,når man fræser efter skabelon bruger man en kopiring se her
<a href="http://www.yellow-power.dk/images/Div_p ... fraser.pdf" rel="nofollow">http://www.yellow-power.dk/images/Div_p ... ser.pdf</a>
så undgår man at ødelægge skabelonen,det vil hans sikkert syntes er en god ide.
mvh.ole

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den hvide fræsertele-projektet.

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="rustie"]hej rasmus.
det fræsejern du linker til er en kantfræser,når man fræser efter skabelon bruger man en kopiring se her
<a href="http://www.yellow-power.dk/images/Div_p ... fraser.pdf" rel="nofollow">http://www.yellow-power.dk/images/Div_p ... ser.pdf</a>
så undgår man at ødelægge skabelonen,det vil hans sikkert syntes er en god ide.
mvh.ole[/quote]

Æh... Nej?

Et kantfræsejern har kugleleje monteret i bunden - denne har i toppen. Du har vist fået byttet rundt på dem.

Jeg bruger dette:

<a href="http://www.stewmac.com/shop/Tools/Speci ... _Bits.html" rel="nofollow">http://www.stewmac.com/shop/Tools/Speci ... ts.html</a>

Iøvrigt synes jeg at den artikels råd om dyre maskiner og billige bits er helt i skoven - jeg har arbejdet med overfræser siden jeg var 12, og alle jeg har kendt der arbejder med fræsere siger det modsatte - spar hellere på maskinen, og køb gode jern. Billige jern er fine nok hvis man bare leger med fyrretræsspækbrætter, men det er edderhyleme ærgerligt at ødelægge et godt stykke træ fordi et kina-jern river og flår i træet.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
rustie
Smoke On The Water
Indlæg: 88
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den hvide fræsertele-projektet.

Indlæg af rustie »

her er en række kopiringe som er det mest korekte at bruge netop til fræsning efter skabelon.
<a href="http://www.carl-ras.dk/e-shop/el-vaerkt ... nav=crumbs" rel="nofollow">http://www.carl-ras.dk/e-shop/el-vaerkt ... =crumbs</a>
jeg ved det efter 30år som snedker, den du bruger kan selvfølgelig bruges men den ødelagte skabelon vist i en tidligere tråd viser med tydelighed hvor svært det er at starte fræsningen,uden at ødelægge skabelonen og i værste tilfælde emnet.hvis nu din skabelon er 5mm tyk og du kun skal 5mm ned i emnet hvad så ?men alt kan laves på mange forskellige måder,den kloge bruger dog den nemmeste,min komentar er kun ment som en henvisning,ikke som en kritik af dit håndværk,og tænk hvor dygtig du kunne være med den rigtige information som 12årig :o)

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den hvide fræsertele-projektet.

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="rustie"]her er en række kopiringe som er det mest korekte at bruge netop til fræsning efter skabelon.
<a href="http://www.carl-ras.dk/e-shop/el-vaerkt ... nav=crumbs" rel="nofollow">http://www.carl-ras.dk/e-shop/el-vaerkt ... =crumbs</a>
jeg ved det efter 30år som snedker, den du bruger kan selvfølgelig bruges men den ødelagte skabelon vist i en tidligere tråd viser med tydelighed hvor svært det er at starte fræsningen,uden at ødelægge skabelonen og i værste tilfælde emnet.hvis nu din skabelon er 5mm tyk og du kun skal 5mm ned i emnet hvad så ?men alt kan laves på mange forskellige måder,den kloge bruger dog den nemmeste,min komentar er kun ment som en henvisning,ikke som en kritik af dit håndværk,og tænk hvor dygtig du kunne være med den rigtige information som 12årig :o)[/quote]

Ja, og nej - alle, ikke bare nogen, men ALLE dokumentationer af guitarbygning jeg nogensinde har set, bruger en skabelon som dem jeg bruger, og en tilsvarende fræsebit. Jeg kender skam godt de der kopiringe, men de kræver at man speciallaver alle skabeloner - og helt ærligt, hvis ikke man kan ramme et hul der er 20-30 gange størrelsen på fræsebit'en, bør man ikke fræse. Mht. dybden, så kan jeg sagtens følge problematikken, men det kan jo meget nemt løses, ved at løfte skabelonen med klodser eller lign.

Al respekt for din erfaring som snedker, men selv de største customshops (Fender, PRS, osv) bruger de samme skabeloner som dem jeg bruger. Det går helt fint.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den hvide fræsertele-projektet.

Indlæg af Anonym »

Jeg vil lige stille indskyde, at grunden til at den fræseskabelon blev kvadret var, at jeg ikke havde fået den fastgjort ordentligt (for korte skruer). Skabelonen gik løs under fræsningen. Det kan en kopiring ikke have ændret på.

Ud over det, finder jeg det faktisk ganske nemt, at fræse diverse huller efter skabeloner, med sådanne bits, som Rasmus, og ja al litteratur omkring guitarbygning, jeg kender til, henviser til.

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den hvide fræsertele-projektet.

Indlæg af Rasmus »

Det er sku' godt arbejde Rask! Det sætter tingene i perspektiv at jeg ikke selv kan finde ud af at skrue en skrue i en guitar uden den knækker!

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den hvide fræsertele-projektet.

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="SustainerPlayer"]Jeg vil lige stille indskyde, at grunden til at den fræseskabelon blev kvadret var, at jeg ikke havde fået den fastgjort ordentligt (for korte skruer). Skabelonen gik løs under fræsningen. Det kan en kopiring ikke have ændret på.

Ud over det, finder jeg det faktisk ganske nemt, at fræse diverse huller efter skabeloner, med sådanne bits, som Rasmus, og ja al litteratur omkring guitarbygning, jeg kender til, henviser til.[/quote]

Jeg sad faktisk lige og læste din tråd igennem - er du kommet videre med den? Eller er det den hals du vil bruger som donor til det nye projekt?

[quote="Rasmus"]Det er sku' godt arbejde Rask! Det sætter tingene i perspektiv at jeg ikke selv kan finde ud af at skrue en skrue i en guitar uden den knækker![/quote]

Mange tak! Til gengæld kan du spille på dem, så det er en fryd. (Og så har du sådan et smukt, bølget, leverpostejfarvet hår. )
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den hvide fræsertele-projektet.

Indlæg af Smittefar »

Hvor er I søde drenge - Det ser knageme godt ud Rasmus - lækkert arbejde. Den glæder jeg mig til at prøve en dag. Var der ikke også noget med ....
Modded guitars were crap right out of the factory

Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den hvide fræsertele-projektet.

Indlæg af Loomer »

[quote="GuitaRasmus"] (Og så har du sådan et smukt, bølget, leverpostejfarvet hår. )[/quote]

:D

Denne tråd handler nu om hvor smækker Rasmus Skov er.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen