Simplificering af pedalboard (+ flash)

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Søren
Still Got The Blues
Indlæg: 295
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Simplificering af pedalboard (+ flash)

Indlæg af Søren »

Har lige købt mig en Bad Cat Black Cat 30, som er en fed forstærker, MEN den har ikke noget effektloop, så alle mine pedaler skal nu foran forstærkeren. Det sluger jo en masse tone, og så tænkte jeg om der var nogen, der havde forslag til hvordan man kunne "formindske" sit pedalboard - eller sagt på en anden måde: Bevare tonen gennem pedalerne. Evt. skifte nogle pedaler ud. Jeg kunne godt tænke mig en OD med boost funktion - har overvejet Fulltone FullDrive 2. Compressoren bruger jeg faktisk bare som boost. Chorus bruger jeg egentlig ikke så meget, så den kunne måske godt ryge i svinget. Den lyserøde er en fuzzface klon.

Det ser således ud:

Billede

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Simplificering af pedalboard (+ flash)

Indlæg af Barf »

Hej Søren.

Fed forstærker. Har altid godt kunne tænke mig en af de mindre Bad Cats, bare lige for hyggens skyld ;)

Nå, men har du prøvet at sætte pedalerne op 1 af gangen? Altså guitar -> kabel -> pedal 1 -> kabel -> forstærker. Kan du høre forskel fra guitar direkte i forstærkeren? Prøv således med alle pedalerne (gerne både med batteri og strømforsyning). Derefter kan du forsøge at sætte dem sammen 1 efter 1, og så kan det jo være, du kan høre, hvilken en der muligvis er synderen.

Mvh Jonas

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Simplificering af pedalboard (+ flash)

Indlæg af Sasha »

Ja, det er ligesom ikke en given naturlov, at et pedalboard sluger tone. Det er mest et spørgsmål om, hvordan dette er skruet sammen.

Men prøv at indsnævre problemet, som det beskrives ovenfor. Ellers skyder du blot med spredehagl uden at vide, hvor den egentlige fjende gemmer sig.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Søren
Still Got The Blues
Indlæg: 295
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Simplificering af pedalboard (+ flash)

Indlæg af Søren »

[quote="Sasha"]Ja, det er ligesom ikke en given naturlov, at et pedalboard sluger tone. Det er mest et spørgsmål om, hvordan dette er skruet sammen.

Men prøv at indsnævre problemet, som det beskrives ovenfor. Ellers skyder du blot med spredehagl uden at vide, hvor den egentlige fjende gemmer sig.[/quote]

Nå men det vil jeg lige prøve så. Men er det relevant at forsøge med batterier, når jeg alligevel spiller med strømforsyning (T-REx FuelTank) hele tiden?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Simplificering af pedalboard (+ flash)

Indlæg af Sasha »

Well, hvis du gerne vil vide, om din strømforsyning laver problemer af nogen art, er det jo da ret så relevant...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Søren
Still Got The Blues
Indlæg: 295
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Simplificering af pedalboard (+ flash)

Indlæg af Søren »

[quote="Sasha"]Well, hvis du gerne vil vide, om din strømforsyning laver problemer af nogen art, er det jo da ret så relevant...[/quote]

Good point...

Runem
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 454
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Simplificering af pedalboard (+ flash)

Indlæg af Runem »

Alternativt kan du jo lave en loopløsning på selve boardet.

Jeg har netop bestilt mig en looper for netop at slippe for en lang uafbrudt kæde.

<a href="http://www.loop-master.com" rel="nofollow">http://www.loop-master.com</a>

Han har lige lavet hjemmesiden om, så den er ret mangelfuld ligenu. Han laver looppedaler alle størrelser og former.

Brugeravatar
Ingstrup
Smoke On The Water
Indlæg: 81
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Simplificering af pedalboard (+ flash)

Indlæg af Ingstrup »

Crybabies har ry for at sluge en del tone, når de er slukkede. Så et true bypass mod på den ville måske gavne.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Simplificering af pedalboard (+ flash)

Indlæg af Sasha »

Personligt tror jeg nu, at bufferne i nogle af de andre pedaler har en større finger med i spillet. Men mange bække små...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Simplificering af pedalboard (+ flash)

Indlæg af Pluto »

Fortjener sådan en fin forstærker ikke at man kun smider en enkelt drive pedal eller 2 foran ,og bruger volumen fidusen på guitaren.Det er da synd og smide en masse pedaler foran,så
man smadrer lyden af forstærkeren.
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Simplificering af pedalboard (+ flash)

Indlæg af Sasha »

Øøøhh.???

Jeg har da somme tider haft endnu flere pedaler foran min forstærker. Jeg syntes da egentlig, at min forstærker lød, som den plejede...?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Søren
Still Got The Blues
Indlæg: 295
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Simplificering af pedalboard (+ flash)

Indlæg af Søren »

Nu har jeg siddet og fiflet lidt med de enkelte pedaler, sat dem til og fra osv., og synes egentlig ikke, jeg kan høre den store forskel. Det har måske været indbildning fra start af, at tonen blev formindsket. Der er måske en lille forskel, når jeg kører igennem hele boardet ift. guitar -> kabel -> forstærker, men bestemt ikke noget bemærkelsesværdigt. Men jeg er begyndt at skrue pænt op for Drive på min OCD, og så styrer jeg resten med volume-knappen på guitaren. Det giver faktisk en fed lyd, da OCD stadig bevarer mange overtoner selvom guitaren er skruet langt ned.

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Simplificering af pedalboard (+ flash)

Indlæg af kraen »

Prøv evt. at købe et godt kabel, du sætter mellem guitar og forstærker (uden pedaler). Hvis du heller ikke kan høre forskel dér, så er det jo fint nok setup, du har. Men jeg vil umiddelbart tro, at du vil opleve mere klarhed med et bedre kabel.

Runem
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 454
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Simplificering af pedalboard (+ flash)

Indlæg af Runem »

[quote="Pluto"]Fortjener sådan en fin forstærker ikke at man kun smider en enkelt drive pedal eller 2 foran ,og bruger volumen fidusen på guitaren.Det er da synd og smide en masse pedaler foran,så
man smadrer lyden af forstærkeren.[/quote]

Nu er det jo ikke sikkert, han spiller røvballeblues og derfor kan nøjes med dét.


Den optimale løsning er vel netop at få arrangeret sine pedaler således, at det ikke gør en forskel for signalet, om de er der eller ej, med mindre man tænder dem.


@Trådstarter. Jeg kan ikke helt finde ud af, om er overhovedet er et problem. Hvis du ikke kan høre forskel, er det vel et fiktivt problem. Men med en ny amp skal der da leges lidt med tingene.

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Simplificering af pedalboard (+ flash)

Indlæg af Pluto »

[quote="Runem"][quote="Pluto"]Fortjener sådan en fin forstærker ikke at man kun smider en enkelt drive pedal eller 2 foran ,og bruger volumen fidusen på guitaren.Det er da synd og smide en masse pedaler foran,så
man smadrer lyden af forstærkeren.[/quote]

Nu er det jo ikke sikkert, han spiller røvballeblues og derfor kan nøjes med dét.


Den optimale løsning er vel netop at få arrangeret sine pedaler således, at det ikke gør en forskel for signalet, om de er der eller ej, med mindre man tænder dem.


@Trådstarter. Jeg kan ikke helt finde ud af, om er overhovedet er et problem. Hvis du ikke kan høre forskel, er det vel et fiktivt problem. Men med en ny amp skal der da leges lidt med tingene.[/quote]


Det er faktisk muligt at spille rigtig meget forskelligt med en fed amp og en enkelt drive.De guitarister som jeg har som mine lydreferencer fra ,spiller ikke med mange effekter.
Så jeg mener ikke det er en nødvendighed med en masse effekter ,især ikke hvis du har en fed amp. :s hock:
Sorte strater lyder bare bedst..

Søren
Still Got The Blues
Indlæg: 295
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Simplificering af pedalboard (+ flash)

Indlæg af Søren »

[quote="Runem"]
@Trådstarter. Jeg kan ikke helt finde ud af, om er overhovedet er et problem. Hvis du ikke kan høre forskel, er det vel et fiktivt problem. Men med en ny amp skal der da leges lidt med tingene.[/quote]

Det tror jeg sådan set heller ikke, der umiddelbart er. Som sagt, så var det måske ren indbildning til at starte på...

Runem
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 454
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Simplificering af pedalboard (+ flash)

Indlæg af Runem »

[quote="Pluto"][quote="Runem"][quote="Pluto"]Fortjener sådan en fin forstærker ikke at man kun smider en enkelt drive pedal eller 2 foran ,og bruger volumen fidusen på guitaren.Det er da synd og smide en masse pedaler foran,så
man smadrer lyden af forstærkeren.[/quote]

Nu er det jo ikke sikkert, han spiller røvballeblues og derfor kan nøjes med dét.


Den optimale løsning er vel netop at få arrangeret sine pedaler således, at det ikke gør en forskel for signalet, om de er der eller ej, med mindre man tænder dem.


@Trådstarter. Jeg kan ikke helt finde ud af, om er overhovedet er et problem. Hvis du ikke kan høre forskel, er det vel et fiktivt problem. Men med en ny amp skal der da leges lidt med tingene.[/quote]


Det er faktisk muligt at spille rigtig meget forskelligt med en fed amp og en enkelt drive.De guitarister som jeg har som mine lydreferencer fra ,spiller ikke med mange effekter.
Så jeg mener ikke det er en nødvendighed med en masse effekter ,især ikke hvis du har en fed amp. :s hock:[/quote]

Det ved jeg godt. Jeg spiller selv guitar... Jeg siger ikke, at effekter er et must, for at få god lyd. Men når manden nu har delay, chorus og deslige på sit board, er det jo nok netop for at have de lyde til rådighed. Så er det jo fuldstændig ligegyldigt, hvordan det lyder uden.

I øvrigt lyder en forstærker med pedaler foran jo ikke nødvendigvis anderledes. Det kommer jo an på, hvordan man bruger sine effekter.

Effekter er vel kun nødvendige, hvis man har brug for dem. Måske forstår jeg dig forkert, men det lyder som om, du tror, at folk har effekter for at få bedre lyd?

De fleste har vel givetvis effekter for at opnå en bestemt lyd...

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Simplificering af pedalboard (+ flash)

Indlæg af Sasha »

[quote="Søren"][quote="Runem"]
@Trådstarter. Jeg kan ikke helt finde ud af, om er overhovedet er et problem. Hvis du ikke kan høre forskel, er det vel et fiktivt problem. Men med en ny amp skal der da leges lidt med tingene.[/quote]

Det tror jeg sådan set heller ikke, der umiddelbart er. Som sagt, så var det måske ren indbildning til at starte på...[/quote]

Det er jo altid en meget god ting at starte med at få klarhed over...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Runem
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 454
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Simplificering af pedalboard (+ flash)

Indlæg af Runem »

[quote="Søren"][quote="Runem"]
@Trådstarter. Jeg kan ikke helt finde ud af, om er overhovedet er et problem. Hvis du ikke kan høre forskel, er det vel et fiktivt problem. Men med en ny amp skal der da leges lidt med tingene.[/quote]

Det tror jeg sådan set heller ikke, der umiddelbart er. Som sagt, så var det måske ren indbildning til at starte på...[/quote]

Ellers er det jo en mulighed, som nævnt ovenfor, at have en form for loopløsning på boardet, så du kan føre signalet udenom pedalerne, når de ikke skal bruges...

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Simplificering af pedalboard (+ flash)

Indlæg af Pluto »

Det jeg mener er at hvis jeg købte sådan en fin amp ,ville jeg så vidt muligt udnytte dens egen fede lyd .Dog ville jeg nok altid have en drive pedal og måske en booster foran.Hvis man gerne vil have en masse effekter ,så havde jeg nok ikke købt sådan en dyr amp ,men en billigere for så er det jo ligeså meget effekterne der betyder noget ,som det er ampen.
Og jeg tror virkelig der er en del som eksperimenterer mere med effekter ,end med den dersens volume på guitaren som virkelig kan give noget dynamic i sit spil.
Jeg indrømmer gerne at jeg spiller balle blues eller hvad du kalder det (Rory Gallagher) i mit ene orkester.Der bruger jeg kun en DS-1 og en boost foran min Vox AC 30 ,og nogengange min slp'er.Så bruger jeg til gengæld volumen på guitaren ekstremt meget.
I det andet balle orkester har jeg da et effektboard med lidt forskellige effekter ,men den kan jeg godt klare mig uden en eller anden ekstrem dyr amp. Ikke at ac 30eren er ekstrem dyr.
Så kort og godt IMO ,mener jeg at hvis jeg skulle købe sådan en fin eller tilsvarende dyr amp ville jeg begrænse effekterne så meget som muligt.Hvis det er effekter man har brug for havde jeg ikke købt sådan en dyr amp. ;)
Sorte strater lyder bare bedst..

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen