Multieffektboards - hvad skal man købe?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Multieffektboards - hvad skal man købe?

Indlæg af IkkeMig »

Jeg tror at jeg vil koge mit øvesetup herhjemme ned til et multieffektboard. Jeg har længe klaret mig fint med min Vox Valvetronix med dens floorboard, men den er gået til de evige lydmarker.

Et oplagt valg var så et Vox Tonelab SE, der kan ca. det samme og lyder godt. Og det er nemt at betjene. Jeg har haft lånt sådan et i et stykke tid, og det er ligesom referencepunktet, jeg har. Men det er jo ved at være en gammel konstruktion, så der kan jo godt være dukket noget op, jeg ikke kender til.

Alternativer kunne være Tonelab LE eller ST. Er der nogen, der kender dem godt nok til at kunne sige lidt om dem i sammenligning med Tonelab SE. Lyder de ligeså godt? Kan de det samme?

Og hvilke alternativer er der derude. Jeg vil gerne have mindst én pedal, der kan bruges som expression- eller wah-pedal (jeg vil ikke til at skulle have en ekstern Wah eller andet). Den skal kunne bruge både presets og en "manuel" tilstand, hvor man kan pille ved effekterne som var de enkeltpedaler. Den skal være nem at bruge, jeg kan ikke lide at læse manualer. Den skal lyde fornuftigt, også med overdrive- og distortion-effekter. Prisen må gerne være lav, men op til 3-4.000 overlever jeg, hvis der er noget, der er det værd.

Så lad mig høre, hvad i har af erfaringer med multi-boards fra Vox, Line 6, Boss, Zoom og alle dem, jeg slet ikke kender. Jeg skal lige have lidt overblik, så jeg ved, hvad jeg skal ud og kigge på...

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Multieffektboards - hvad skal man købe?

Indlæg af Swampthing »

Hvadfor nogle effekter er du ude efter ?
Modulation, Delay osv osv.

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Multieffektboards - hvad skal man købe?

Indlæg af IkkeMig »

[quote="Swampthing"]Hvadfor nogle effekter er du ude efter ?
Modulation, Delay osv osv.[/quote]

Den skal kunne alle de basale ting, som de fleste af dem kan:

Wah, Compressor, Delay, Tremolo, Flanger, Phaser, Reverb, Overdrive/Distortion.

Og så skal den helst have en brugbar forstærker/kabinet-simulering også, så jeg kan bruge den gennem PA-højttalere eller monitor.

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Multieffektboards - hvad skal man købe?

Indlæg af Swampthing »

Ja så er Nova Systemet vel udelukket ?
Den har ingen Wah.

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Multieffektboards - hvad skal man købe?

Indlæg af IkkeMig »

[quote="Swampthing"]Ja så er Nova Systemet vel udelukket ?
Den har ingen Wah.[/quote]

Ja, umiddelbart vil jeg gerne undgå at skulle have en ekstern Wah eller expression-pedal. Det skal være all-in-one.

Brugeravatar
Ingstrup
Smoke On The Water
Indlæg: 81
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Multieffektboards - hvad skal man købe?

Indlæg af Ingstrup »

G-system med et par overdrivepedaler i dets loops. Du kan sætte en expressionpedal til at styre wah. og en anden til volumen eller hvad det skal være faktisk.

Ellers er der mange der siger pæne ting om GT10

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Multieffektboards - hvad skal man købe?

Indlæg af IkkeMig »

Ingstrup skrev:G-system med et par overdrivepedaler i dets loops. Du kan sætte en expressionpedal til at styre wah. og en anden til volumen eller hvad det skal være faktisk.
Men igen, det giver et lidt for stort setup. Jeg vil gerne have et enkelt board, der kan det hele, så det er nemt at pakke væk eller flytte på...
Ellers er der mange der siger pæne ting om GT10
OK. Umiddelbart ser den for mig ud til at være alt for besværlig at betjene. men jeg må lige prøve at kigge i dens manual. Er der nogen, der har erfaringer med hvordan den er at bruge?

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Multieffektboards - hvad skal man købe?

Indlæg af AnotherDan »

Kig evt. lidt på Line6's POD HD, den ser ret interessant ud - og er kommet i 3 forskellige udgaver der er prissat ret godt syntes jeg...

Boss GT10 er ikke slemt at betjene når man bare vænner sig til det, og giver sig tiden til at forstå opbygningen.
Bah

Hybrid_Child
Still Got The Blues
Indlæg: 204
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Århus N
Kontakt:

Re: Multieffektboards - hvad skal man købe?

Indlæg af Hybrid_Child »

Jeg har et gammelt Tonelab SE board du kan købe for en tudse. Det har i hvert fald alle de ting du efterlyser. Jeg har selv brugt det som øvesetup i lang tid og har været godt tilfreds med det. Nu er jeg så gået over til Tonelab LE fordi jeg på et tidspunkt brugte SEen i øvelokalet og ikke gad slæbe det frem og tilbage. Lydmessigt er der ingen forskel. Ikke så vidt jeg kan høre i hvert fald. Men LEen er mere kompakt og har vist et par ekstra effekter. Så vidt jeg har hørt skulle LEen også være bedre hvis du vil køre den igennem et PA anlæg eller lignende, det har jeg dog ikke selv erfarret da jeg altid kun har sat det foran en guitar forstærker.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/Rapiddominanceb ... nceband</a><!-- m -->

Brugeravatar
Abemand
Still Got The Blues
Indlæg: 240
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Multieffektboards - hvad skal man købe?

Indlæg af Abemand »

Jeg er ufattelig glad for mit POD X3L. Specielt muligheden for at køre 2 (ens eller forskellige) forstærkere simuleringer samtidig er fedt. Jeg bruger det også en gang imellem, når jeg jammer med en makker, så vi kører med 2 forskellige setups (1 setup pr. højttaler så det ikke mudrer sammen). Det fungerer også glimrende som eksternt lydkort og har digital (coaxial) udgang til anlægget. Der er også bas og akustiske forstærkere og vokal preamps, hvis man er til den slags.

Det kan godt kan være lidt kringlet at redigere i den direkte på boardet, men jeg bruger altid min computer til at redigere patches, hvilket er ret nemt når man lige har lært softwaren at kende.

De nye HD lyder spændende, så tjek dem ud osse. Der er dog indtil videre ikke akustiske forstærkere, så jeg venter til de forhåbentlig kommer i en update. HD serien er rettet mere mod livebrug, så der er nogle ændringer hist og her, såsom at de har sløjfet tænd og sluk knappen.

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Multieffektboards - hvad skal man købe?

Indlæg af IkkeMig »

@Hybrid_Child: Jeg kan som sagt godt lide SE'en, men jeg har faktisk ikke prøvet at køre den direkte i PA-et, det ville jeg jo godt kunne. Men den er på min favoritliste, så hvis det ender med at skulle være sådan en, så siger jeg da lige til :)

@Abemand: Så vidt, jeg kan se, så foregår al indstilling af effekter osv. via menu-betjening på LCD-displyayet, er det rigtigt? Det synes, jeg nemlig er lidt bøvlet (ligesom på GT10) - men det kan da godt være, det bare er et spørgsmål om tilvænning...

Til gengæld ser det ud til, at Line6 Floor POD Plus kan betjenes direkte ligesom Tonelab SE. Er der nogen, der kender noget til den?

Brugeravatar
Abemand
Still Got The Blues
Indlæg: 240
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Multieffektboards - hvad skal man købe?

Indlæg af Abemand »

[quote="Turtle"]
@Abemand: Så vidt, jeg kan se, så foregår al indstilling af effekter osv. via menu-betjening på LCD-displyayet, er det rigtigt? Det synes, jeg nemlig er lidt bøvlet (ligesom på GT10) - men det kan da godt være, det bare er et spørgsmål om tilvænning... [/quote]

Ja, det foregår via en menu, men man kan dog godt slå pedaler til/fra med foden. Jeg synes det er lidt besværligt, men det kan sagtens lade sig gøre og det er som sagt nemt via computer. Jeg har dog efterhånden et hæderligt arsenal af patches, så det er ret sjældent at jeg ændrer markant i dem.

[quote="Turtle"]
Til gengæld ser det ud til, at Line6 Floor POD Plus kan betjenes direkte ligesom Tonelab SE. Er der nogen, der kender noget til den?[/quote]

Floor Pod Plus er vist langt hen ad vejen en POD 2.0, så den kan bla. ikke køre 2 setups på en gang eller bruges som eksternt lydkort. Men ja, den ser ud til at være mere hands-on.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen