Ultimativt kabinet eller bare overdone ?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Ultimativt kabinet eller bare overdone ?

Indlæg af Jackie van Hippie »

Da jeg skal have fat i et nyt kabinet til nyindkøbte Marshall Super Lead (neddroslet til 50w), har jeg leget en del med tanken om hvad det skal være. Den oprindelige tanke var et 2x12" med aftagelig bagside og Weber 1265 enheder. Men jeg har også hørt meget godt om portede kabinetter og så kom jeg til at tænke på om det ville være muligt at lave et 2x12" kabinet med aftagelig bagside OG (aftagelig(e)?) basport(e). Eller måske lave to sammenhængende 1x12" kabinetter; et med basport(e) og et med aftageligt bagside? Er der nogen som har leget med lignende tanker?
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ultimativt kabinet eller bare overdone ?

Indlæg af Sasha »

Jeg har et kabinet under (langvarig) opsejling:

Et 2x12 kabinet med to "kamre" - en åben halvdel (som jo i princippet kunne gøres "lukkelig" ) med en gammel alnico Celestion i til at tage sig af den tindrende top og "rum-spredning". Den anden halvdel bliver så ported med en G12H30 i til at levere "umpff" afdelingen...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ultimativt kabinet eller bare overdone ?

Indlæg af Rasser »

[quote="Sasha"]Jeg har et kabinet under (langvarig) opsejling:

Et 2x12 kabinet med to "kamre" - en åben halvdel (som jo i princippet kunne gøres "lukkelig" ) med en gammel alnico Celestion i til at tage sig af den tindrende top og "rum-spredning". Den anden halvdel bliver så ported med en G12H30 i til at levere "umpff" afdelingen...[/quote]

Det lyder som en fed idé.

@ trådstarter: Idéen med to kabinetter er også god. Så kan man medbringe et eller to alt efter jobbet.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ultimativt kabinet eller bare overdone ?

Indlæg af Sasha »

Joh, men fortjener sådan en Marshall ikke næsten at stå på minimum et 2x12..?

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ultimativt kabinet eller bare overdone ?

Indlæg af Rasser »

[quote="Sasha"]Joh, men fortjener sådan en Marshall ikke næsten at stå på minimum et 2x12..?

:-)[/quote]

Det gør den måske nok, men på nogle jobs kan det bare være nødvendigt at mindske lydtrykket, og her hjælper det at have færre højttalere sat til.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ultimativt kabinet eller bare overdone ?

Indlæg af Sasha »

Well, hvis den gode hr. Van Hippie alligevel er i gang med at købe sig en Hotplate, som han har tænkt sig at bruge forstærkeren med...

I øvrigt er det jo ikke kun lydtrykket, der formindskes, hvis man skifter fra 1x12 til 2x12.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Kuli
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ultimativt kabinet eller bare overdone ?

Indlæg af Kuli »

Jeg troede en Marshall Super Lead minimum skulle have 4x12" og vel helst 8x12" :D :D :D :D

Brugeravatar
rustie
Smoke On The Water
Indlæg: 88
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ultimativt kabinet eller bare overdone ?

Indlæg af rustie »

hej.
jeg har i en periode spillet med et 1x12"portet i bunden og et åbent 1x12" i toppen,det har lydt godt og jeg har været godt tilfreds,indtil jeg byttede mig til et gammelt marshall 4x12" med greenbacks, med de "rigtige pulsonic membraner"
nu er der intet andet der dur.jeg er blevet afhængig,selv derhjemme øver jeg nu igennem sådan et kab. jeg spiller gennem et par dr.z henholdsvis maz18 og 38, så herfra vil valget være nemt.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ultimativt kabinet eller bare overdone ?

Indlæg af Sasha »

Nå, det er dét, der skal til, for at få sådan en Dr. Z til at lyde godt... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
rustie
Smoke On The Water
Indlæg: 88
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ultimativt kabinet eller bare overdone ?

Indlæg af rustie »

det var nu kabinetterne der lyder rigtigt godt,dr.z´erne har hele tiden lydt godt :)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ultimativt kabinet eller bare overdone ?

Indlæg af Sasha »

Tjah, smag og behag...

Jeg må blot erkende, at jeg hverken er til Dr. Z eller 25 watts Greenbacks.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
rustie
Smoke On The Water
Indlæg: 88
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

undskyld søren

Indlæg af rustie »

undskyld søren,hvis jeg på nogen måde har foranlediget dig til at tro at jeg var bare det mindste interesseret i
hvad du har af meninger om mit gear.UNDSKYLD :(

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ultimativt kabinet eller bare overdone ?

Indlæg af Jackie van Hippie »

[quote="Sasha"]Jeg har et kabinet under (langvarig) opsejling:

Et 2x12 kabinet med to "kamre" - en åben halvdel (som jo i princippet kunne gøres "lukkelig" ) med en gammel alnico Celestion i til at tage sig af den tindrende top og "rum-spredning". Den anden halvdel bliver så ported med en G12H30 i til at levere "umpff" afdelingen...[/quote]

Det er lige præcis sådan bare med to 1265 enheder jeg tænkte på i tredje forslag.

[quote="Rasser"]@ trådstarter: Idéen med to kabinetter er også god. Så kan man medbringe et eller to alt efter jobbet.[/quote]

Som jeg skrev i første indlæg, skal det være to SAMMENBYGGEDE 1x12" kabinetter altså et 2x12" med to kamre med forskellige karakteristik.

Nogen som har erfaringer med udskiftelige basporte ?
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: undskyld søren

Indlæg af Sasha »

[quote="rustie"]undskyld søren,hvis jeg på nogen måde har foranlediget dig til at tro at jeg var bare det mindste interesseret i
hvad du har af meninger om mit gear.UNDSKYLD :( [/quote]

Jamen, jeg synes såmænd også, at du er sådan jænvt hen triviel at høre på. Så er der da rene linjer i det mindste! Ingen grund til at undskylde...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ultimativt kabinet eller bare overdone ?

Indlæg af Sasha »

[quote="Jackie van Hippie"]
Nogen som har erfaringer med udskiftelige basporte ?[/quote]

"Udskiftelige basporte"..?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ultimativt kabinet eller bare overdone ?

Indlæg af Jackie van Hippie »

Ja, altså en mulighed for at tildække dem så de ikke har indvirkning på lyden ?
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ultimativt kabinet eller bare overdone ?

Indlæg af Sasha »

Jamen, så opnår du jo sådan set bare et almindeligt, lukket kabinet. Så jo, det har jeg da en vis erfaring med :-)

Jeg skal dog ikke prale af at have erfaring md, hvordan man laver disse porte, sådan at man smartest kan lukke dem. Man kunne måske også mene, at det ville være udtryk for sådan lige manglende stillingtagen på forhånd til, hvad man synes, lyder bedst?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ultimativt kabinet eller bare overdone ?

Indlæg af Jackie van Hippie »

Det var jo netop for at kunne skifte mellem alm. lukket og ported kabinet, samme princip som at skifte mellem åben og lukket bagside.
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ultimativt kabinet eller bare overdone ?

Indlæg af Sasha »

Joh, men hvor forskellen på et åbent og et lukket kabinet - ihvertfald ifølge min opfattelse - er en ting, som spiller sammen med det pågældende rum, man er i, som man derfor kan have behov for at skifte imellem efter situation, er forskellen mellem lukket/ported måske mere sådan en "smag og behag-ting"? I don´t know...

Jeg tror, at jeg personligt lige ville lytte lidt på de forskellige kabinettyper på forhånd for at forsøge at danne mig et indtryk af, hvordan de lyder, og hvilken retning jeg ville i.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ultimativt kabinet eller bare overdone ?

Indlæg af Jackie van Hippie »

Hmm.. Jeg kan godt se din pointe, måske jeg bare skulle holde mig til et 2x12" med et ported og et openback kammer så. Hvem ville i få til at bygge sådan et ?
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen