Simplificering af pedalboard (+ flash)

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Simplificering af pedalboard (+ flash)

Indlæg af Sasha »

Nu er det jo ikke nødvendigvis prisen på en forstærker, som afgør kvaliteten...

Men uanset hvor få eller mange effekter, jeg har i sving, sætter jeg nu stor pris på en god forstærker.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Runem
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 454
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Simplificering af pedalboard (+ flash)

Indlæg af Runem »

[quote="Pluto"]Det jeg mener er at hvis jeg købte sådan en fin amp ,ville jeg så vidt muligt udnytte dens egen fede lyd .Dog ville jeg nok altid have en drive pedal og måske en booster foran.Hvis man gerne vil have en masse effekter ,så havde jeg nok ikke købt sådan en dyr amp ,men en billigere for så er det jo ligeså meget effekterne der betyder noget ,som det er ampen.
Og jeg tror virkelig der er en del som eksperimenterer mere med effekter ,end med den dersens volume på guitaren som virkelig kan give noget dynamic i sit spil.
Jeg indrømmer gerne at jeg spiller balle blues eller hvad du kalder det (Rory Gallagher) i mit ene orkester.Der bruger jeg kun en DS-1 og en boost foran min Vox AC 30 ,og nogengange min slp'er.Så bruger jeg til gengæld volumen på guitaren ekstremt meget.
I det andet balle orkester har jeg da et effektboard med lidt forskellige effekter ,men den kan jeg godt klare mig uden en eller anden ekstrem dyr amp. Ikke at ac 30eren er ekstrem dyr.
Så kort og godt IMO ,mener jeg at hvis jeg skulle købe sådan en fin eller tilsvarende dyr amp ville jeg begrænse effekterne så meget som muligt.Hvis det er effekter man har brug for havde jeg ikke købt sådan en dyr amp. ;) [/quote]

Jeg er helt enig i, at man kan klare sig med få eller slet ingen effekter, hvis det er det eneste, musikken kræver... Jeg til gengæld ikke enig i, at pedaler er ødelæggende for en forstærkers sound - med mindre altså, man bruger dem i en eller anden ekstrem eller direkte forkert.

Jeg er heller ikke enig i, at en dårlig forstærker bliver tilstrækkelig, bare ved at sætte pedaler ind i signalet.

En god amp er et must for god guitarlyd. Og hvis du får dårlig dynamik pga. pedaler i kæden, er det et spørgsmål om, at boardet ikke fungerer optimalt (IMO).

Men igen giver du udtryk for at folk "eksperimenterer" . Jeg tror på, at folk har de pedaler, de har, fordi de vil have en bestemt lyd frem i samspil med forstærkeren. Det er meget bevidst og ikke en kikset måde at ødelægge sin egen dynamik.

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Simplificering af pedalboard (+ flash)

Indlæg af Rasser »

@ trådstarter:

Hvis du alligevel ikke rigtig bruger din chorus, kan du vel lige så godt tage den af boardet. Så er der en pedal mindre til at suge tone, forvirre eller what ever.

Mht. kompressoren som boost, har jeg også brugt en Keeley 2-knaps kompressor som solo-boost en overgang. Jeg gik væk fra den igen, da jeg synes den farver signalet lidt for meget. Hvis du kan lide lyden af din OCD, er det dumt at skifte den ud, blot for at få en to-i-én pedal. Så hellere bytte/sælge kompressoren og anskaffe en god clean-boost for pengene og beholde OCD'en.

Just my two cents.

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Simplificering af pedalboard (+ flash)

Indlæg af Pluto »

Nu snakker jeg ikke om en valvestate billig forstærker.Mere sådan mellemklasse hvis man gerne vil sætte effekter i højsædet.Og nej det er ikke nødvendigvis prisen som afgør kvaliteten og
sin egen reference.Jeg kan ikke rigtig forsvare over for mig selv ,at købe en ekstrem dyr amp ,bare for at mudre lyden ind i effekter.
Sorte strater lyder bare bedst..

Runem
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 454
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Simplificering af pedalboard (+ flash)

Indlæg af Runem »

[quote="Rasser"]@ trådstarter:

Hvis du alligevel ikke rigtig bruger din chorus, kan du vel lige så godt tage den af boardet. Så er der en pedal mindre til at suge tone, forvirre eller what ever.

Mht. kompressoren som boost, har jeg også brugt en Keeley 2-knaps kompressor som solo-boost en overgang. Jeg gik væk fra den igen, da jeg synes den farver signalet lidt for meget. Hvis du kan lide lyden af din OCD, er det dumt at skifte den ud, blot for at få en to-i-én pedal. Så hellere bytte/sælge kompressoren og anskaffe en god clean-boost for pengene og beholde OCD'en.

Just my two cents.[/quote]

Det er klart, en compressor ikke fungerer optimalt som cleanbooster... Da det er en compressor :) Jeg kan anbefale Keeleys Katanaboost, hvis det bare er for at have en cleanbooster

Runem
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 454
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Simplificering af pedalboard (+ flash)

Indlæg af Runem »

[quote="Pluto"]Nu snakker jeg ikke om en valvestate billig forstærker.Mere sådan mellemklasse hvis man gerne vil sætte effekter i højsædet.Og nej det er ikke nødvendigvis prisen som afgør kvaliteten og
sin egen reference.Jeg kan ikke rigtig forsvare over for mig selv ,at købe en ekstrem dyr amp ,bare for at mudre lyden ind i effekter.[/quote]

Det er vist lige dér vi ikke er enige... Måden jeg bruger effekter på mudrer nemlig ikke lyden til... Hvis jeg vil have spanking tube-sound. Så får forstærkeren naturligvis lov til at arbejde for det.

Du snakker generelt, men du gør det ud fra dit eget lydideal, og det er dér, du taler forbi mig.

Jeg kan sagtens forstå, hvad du mener. Men du kan ikke skære det over en kam og konstatere, at pedaler smadrer lyden. Pedaler smadrer din lyd - fair. Men så må det jo være måden, du bruger dem på.

Min lyd lider bestemt ikke under det. Naturligvis er nogle pedaler lede til at æde signal, og så må man jo tage andre metoder i brug. Men mixet af et fedt board og en fed amp er da mindst ligeså godt og dynamisk som en fed amp alene...

Jeg spiller i øvrigt generelt på low-watt amps. 25-50 watt, så rørene får noget at leve af. Og mine pedaler er konsekvent sat til at have samme volume-niveau som ampens clean output.

Det korte af det lange... Jeg forstår dig fint og er også enig i, at det kan være fedt at plugge i en amp og bare lade den arbejde. Men jeg kan ikke se tabet i at sætte pedaler foran en amp bare fordi, den lyder godt uden.

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Simplificering af pedalboard (+ flash)

Indlæg af Rasser »

[quote="Runem"][quote="Rasser"]@ trådstarter:

Hvis du alligevel ikke rigtig bruger din chorus, kan du vel lige så godt tage den af boardet. Så er der en pedal mindre til at suge tone, forvirre eller what ever.

Mht. kompressoren som boost, har jeg også brugt en Keeley 2-knaps kompressor som solo-boost en overgang. Jeg gik væk fra den igen, da jeg synes den farver signalet lidt for meget. Hvis du kan lide lyden af din OCD, er det dumt at skifte den ud, blot for at få en to-i-én pedal. Så hellere bytte/sælge kompressoren og anskaffe en god clean-boost for pengene og beholde OCD'en.

Just my two cents.[/quote]

Det er klart, en compressor ikke fungerer optimalt som cleanbooster... Da det er en compressor :) Jeg kan anbefale Keeleys Katanaboost, hvis det bare er for at have en cleanbooster[/quote]

Nu har de fleste kompressorpedaler en knap til "make-up gain", så man på den konto kan booste signalet ud af pedalen. Keeleys pedal er ingen undtagelse. Jeg brød mig bare ikke om, at få moset kompressionen ned over signalet også. Måske har trådstarter det på samme måde. Hvem ved?

Jeg har ikke prøvet Keeleys kantana pedal, men jeg kan klart anbefale Xotics RC Booster.

Mvh.
Rasmus.

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Simplificering af pedalboard (+ flash)

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Pluto"]Det jeg mener er at hvis jeg købte sådan en fin amp ,ville jeg så vidt muligt udnytte dens egen fede lyd .Dog ville jeg nok altid have en drive pedal og måske en booster foran.[/quote]

Det sjove er lidt, at du vælger at bruge pedaler lige nøjagtig på det punkt, hvor det kan klares med forstærkeren alene. Min forstærker kan hverken lave delay, tremolo, chorus, wah-effekt, eller hvad jeg nu kan finde på at bruge, men til gengæld forvrænger den helt af sig selv, hvis jeg skruer op. Med andre ord; drive-pedalerne var dem jeg bedst kunne undvære.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Simplificering af pedalboard (+ flash)

Indlæg af Pluto »

[quote="Runem"][quote="Pluto"]Nu snakker jeg ikke om en valvestate billig forstærker.Mere sådan mellemklasse hvis man gerne vil sætte effekter i højsædet.Og nej det er ikke nødvendigvis prisen som afgør kvaliteten og
sin egen reference.Jeg kan ikke rigtig forsvare over for mig selv ,at købe en ekstrem dyr amp ,bare for at mudre lyden ind i effekter.[/quote]

Det er vist lige dér vi ikke er enige... Måden jeg bruger effekter på mudrer nemlig ikke lyden til... Hvis jeg vil have spanking tube-sound. Så får forstærkeren naturligvis lov til at arbejde for det.

Du snakker generelt, men du gør det ud fra dit eget lydideal, og det er dér, du taler forbi mig.

Jeg kan sagtens forstå, hvad du mener. Men du kan ikke skære det over en kam og konstatere, at pedaler smadrer lyden. Pedaler smadrer din lyd - fair. Men så må det jo være måden, du bruger dem på.

Min lyd lider bestemt ikke under det. Naturligvis er nogle pedaler lede til at æde signal, og så må man jo tage andre metoder i brug. Men mixet af et fedt board og en fed amp er da mindst ligeså godt og dynamisk som en fed amp alene...

Jeg spiller i øvrigt generelt på low-watt amps. 25-50 watt, så rørene får noget at leve af. Og mine pedaler er konsekvent sat til at have samme volume-niveau som ampens clean output.

Det korte af det lange... Jeg forstår dig fint og er også enig i, at det kan være fedt at plugge i en amp og bare lade den arbejde. Men jeg kan ikke se tabet i at sætte pedaler foran en amp bare fordi, den lyder godt uden.[/quote]

Det var faktisk ment ,som et forsøg ham trådstarter kunne prøve.Jeg kan så se at han har forsøgt sig med kun drivepedal og volumen på guitaren ,med rimelig succes.
Men det kan være han selv kan uddybe hans erfaring med dette.
Og jeg vil da ikke være bleg for at indrømme at jeg også har eksperimenteret meget med effekter ,men prøver med en hvis succes(for mig selv) at gøre det så simpelt som muligt og nyde bare at spille spade.
De pedaler jeg har nu er også nogen jeg beholder ,hvis nu der pluseligt dukker et spændende projekt op ,som kræver lidt flere effekter(ja jeg bruger da som skrevet lidt af dem i balle bandet)
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Simplificering af pedalboard (+ flash)

Indlæg af Pluto »

[quote="GodSpeedDK"][quote="Pluto"]Det jeg mener er at hvis jeg købte sådan en fin amp ,ville jeg så vidt muligt udnytte dens egen fede lyd .Dog ville jeg nok altid have en drive pedal og måske en booster foran.[/quote]

Det sjove er lidt, at du vælger at bruge pedaler lige nøjagtig på det punkt, hvor det kan klares med forstærkeren alene. Min forstærker kan hverken lave delay, tremolo, chorus, wah-effekt, eller hvad jeg nu kan finde på at bruge, men til gengæld forvrænger den helt af sig selv, hvis jeg skruer op. Med andre ord; drive-pedalerne var dem jeg bedst kunne undvære.[/quote]

Jo men man skal spille urimeligt højt før en marshall eller ac 30 brækker sig meget.Der hjælper en drive pedal jo ved at brække sig ved lavere niveu.
Tremolo kan du jo lave med volumen på guitaren ,men det er lidt anstrengende i et helt nummer.
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Simplificering af pedalboard (+ flash)

Indlæg af Michael Vajhøj »

Chorus blev afskaffet i 2010 - så ingen grund til at bekymre sig om man skal bruge det eller ej...
RoadHigh.dk

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Simplificering af pedalboard (+ flash)

Indlæg af Sasha »

Selv om jeg egentlig troede, at det var lykkedes for længe siden, er det nu stadig gode nyheder!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Simplificering af pedalboard (+ flash)

Indlæg af Michael Vajhøj »

[quote="Sasha"]Selv om jeg egentlig troede, at det var lykkedes for længe siden, er det nu stadig gode nyheder![/quote]
Den er god nok... Nyd dine Toto-plader (m.fl.) mens du kan - de imploderer ved årsskifter...
RoadHigh.dk

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Simplificering af pedalboard (+ flash)

Indlæg af Michael Vajhøj »

[quote="Sasha"]Selv om jeg egentlig troede, at det var lykkedes for længe siden, er det nu stadig gode nyheder![/quote]
Den er god nok... Nyd dine Toto-plader (m.fl.) mens du kan - de imploderer ved årsskiftet...
RoadHigh.dk

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Simplificering af pedalboard (+ flash)

Indlæg af Sasha »

Nu er jeg nok ikke så voldsomt i farezonen. Men ellers var det da grund nok til at snuppe et ekstra glas champagne... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
JGreen
Still Got The Blues
Indlæg: 213
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Simplificering af pedalboard (+ flash)

Indlæg af JGreen »

På mig virker det lidt som om OP er blevet fanget af hype og hysteriet og ser spøgelser hvor der ikke nødvendigvis er noget galt.

Hvis der er markant og uønskværdig forskel på direkte kabel i forstærkeren og boardet foran, så test dem 1 for 1 og find ud af hvem synderen/synderne er og fint alternativer - eller få fat på en switch - eller få fat på en god buffer i begge ender af kæden. Eller hvad folk nu eller har af heksekneb til at få tingene til at lyde bedre.

Hvis der ikke er den store forskel, så spil du bare med boardet som det er.

Badcat er en fin nok forstærker, men den er tilgengæld også knastør, så lidt effekter til at bløde tingene op er ikke at fornægte. Der er ingen grund til at blive purist og asketisk bare fordi man får en forstærker der lyder godt. Så kommer lyden med effekter jo også til at lyde bedre.

Desuden er jeg så en af dem der synes den samme forvrænger lyd gennem en hel aften bliver småkedeligt at høre på, så personligt bruger jeg 3 forskellige forvrængere og en boost pedal som jeg kan kombinere for at få forskellig lyd på.

Nu var spørgsmålet jo "Hvordan får jeg mit setup til at lyde endnu bedre over min forstærker?" og ikke "Hvordan smider jeg alle mine pedaler ud og propper kablet direkte i forstærkeren?" :lol:

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Simplificering af pedalboard (+ flash)

Indlæg af Rasser »

[quote="JGreen"]Nu var spørgsmålet jo "Hvordan får jeg mit setup til at lyde endnu bedre over min forstærker?" og ikke "Hvordan smider jeg alle mine pedaler ud og propper kablet direkte i forstærkeren?" :lol:[/quote]

Jeg synes nu ellers nok, at overskriften "Simplificering af pedalboard" lægger mere op til det sidste frem for det første.

Mvh.
Rasmus.

Mikkelmusiker
Himmelhund
Indlæg: 47
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Simplificering af pedalboard (+ flash)

Indlæg af Mikkelmusiker »

Jeg havde sat den op med noget som lignede. Ernie Ball volume (med tuner i out)->Wah->Drive evt m. boost-> Replica.

En sådan forstærker er bare skabt til at have en fed crunchlyd som grundlyd, clean med volumepedalen lidt nede, Lead med drive... Dynamik, dynamik, dynamik!

/Mikkel

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Simplificering af pedalboard (+ flash)

Indlæg af Sasha »

Måske er det nemmere at lægge til end at trække fra?

Måske skulle man starte med at plugge guitaren direkte i (her kunne jeg såmænd sikkert leve lykkeligt længe). Og så kunne man altid sætte pedaler til senere, hvis behovet skulle opstå...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Simplificering af pedalboard (+ flash)

Indlæg af Pluto »

[quote="Mikkelmusiker"]Jeg havde sat den op med noget som lignede. Ernie Ball volume (med tuner i out)->Wah->Drive evt m. boost-> Replica.

En sådan forstærker er bare skabt til at have en fed crunchlyd som grundlyd, clean med volumepedalen lidt nede, Lead med drive... Dynamik, dynamik, dynamik!

/Mikkel[/quote]


Man kan da sagtens undvære volume pedalen ,og bruge volumen på guitaren .
Sorte strater lyder bare bedst..

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen