Opfriskning af strat

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
thomasrytter
Still Got The Blues
Indlæg: 291
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opfriskning af strat

Indlæg af thomasrytter »

Ok. Kan du evt. uddybe lidt nærmere? Hvad er det du oplever, ikke spiller i forhold til stock pickupperne? Er det bare et andet lydideal der ligger til grund for dem?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opfriskning af strat

Indlæg af Sasha »

Som sagt, har jeg ikke brugt meget tid på at teste dem. Men det stod ret hurtigt fast i mit sind, at de i mine ører lød "tyndt og trælst" i forhold til dét, som jeg vil betegne som fed Strat-lyd.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opfriskning af strat

Indlæg af Dannyboy »

Jeg har et sæt fender scn du må købe hvis det er.

the-rabbit
Smoke On The Water
Indlæg: 89
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Opfriskning af strat

Indlæg af the-rabbit »

[quote="thomasrytter"]Tak fordi I talte mig til fornuft, gutter! :) Efter at have tænkt det igennem, kan jeg godt se, at det ville være ærgeligt at strippe den. Den har skrammer, men ja, det er jo mig der har lavet dem, og der ligger mange gode røverhistorier bag...

Men dermed ikke sagt, at den ikke kan bruge lidt TLC.

Ideen om et nyt sæt PU'er er god, synes jeg. Jeg har dog bare ikke lige råd til at bløde det vilde lige nu. Jeg har helt klart Fletcher Landau sættet i tankerne stadigvæk. Men er der nogen der har erfaringer med disse lidt billigere alternativer:

<a href="http://www.dba.dk/singlecoil-pickup-sae ... -70250726/" rel="nofollow">http://www.dba.dk/singlecoil-pickup-sae ... 250726/</a>

<a href="http://www.thomann.de/dk/fender_noisless_set_strat.htm" rel="nofollow">http://www.thomann.de/dk/fender_noisles ... rat.htm</a>

Slagplade er også en god idé. Jeg tænker klassisk vintage hvid - rimelig stock, men nu har jeg trods alt haft den sorte på i små ti år:

<a href="http://www.thomann.de/dk/fender_strat_accessory_kit.htm" rel="nofollow">http://www.thomann.de/dk/fender_strat_a ... kit.htm</a>

<a href="http://www.thomann.de/dk/goeldo_pickgua ... e_mint.htm" rel="nofollow">http://www.thomann.de/dk/goeldo_pickgua ... int.htm</a>

Derud over tænker jeg en omgang nye bånd og en justering. Ligeledes kunne jeg stadig godt tænke mig at strippe halsen.

Er der nogen der kan smide et link til en passende Wilkinson-trem, med en god vintage-feel?

Ang Warmoth, så ved jeg ikke helt om det er vejen frem for mig - der skal stadig helst stå Fender på hovedet, for så overfladisk er jeg ;) [/quote]

Vi er jo alle forskellige. - Men jeg tror at risikoen for at fortryde er for stor til jeg ville gøre det.

Man kan "modde" løs med de ting som kan skiftes tilbage igen.
Ang. Pickupper er de Suhr V60LP du linker til bestemt ikke et dumt valg. Jeg har selv disse i min US '62 VRI Strat, og den lyder stjerne godt.
- Bare sørg for de ikke ligger for tæt på strengene, for så bliver den diskant som bare fanden. :)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opfriskning af strat

Indlæg af Sasha »

Og så skal man jo endelig ikke glemme, at et givent sæt pickupper kan lyde fantastisk i én guitar, men være en katastrofe i en "identisk" guitar...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

the-rabbit
Smoke On The Water
Indlæg: 89
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Opfriskning af strat

Indlæg af the-rabbit »

Bestemt. Der er , som vi tidligere har snakket om, stor forskel på hvordan pickupper opfører sig i to "ens" guitare. Det var blot en anbefaling af V60LP'erne, fra min side. Hvor godt de lyder i trådstarters guitar skal jeg ikke kunne sige. :)

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opfriskning af strat

Indlæg af MacG »

[quote="thomasrytter"][quote="thomasrytter"]

Er der nogen der kan smide et link til en passende Wilkinson-trem, med en god vintage-feel? [/quote]

Er det sådan én her, vi er ude i?
<a href="http://www.wdmusic.com/wilkinson_contem ... hrome.html" rel="nofollow">http://www.wdmusic.com/wilkinson_contem ... me.html</a>

Og er der nogen, der ved hvor jeg kan skaffe sådan en fyr henne?[/quote]

Hvorfor skifte vibratoen ? Det er efter min mening den bedste moderne trem til Strat. Det du linker til er noget Kineser blik..

Hvis du vil opgradere den, så skift blok + sadler: http://www.callahamguitars.com/up_amstd.htm

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opfriskning af strat

Indlæg af Sasha »

[quote="the-rabbit"]Bestemt. Der er , som vi tidligere har snakket om, stor forskel på hvordan pickupper opfører sig i to "ens" guitare. Det var blot en anbefaling af V60LP'erne, fra min side. Hvor godt de lyder i trådstarters guitar skal jeg ikke kunne sige. :) [/quote]

Nej, det er jo dét... :-)

Jeg har prøvet V60LP i to af mine Strater med vidt forskelligt resultat.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opfriskning af strat

Indlæg af Rasmus »

Jeg synes du skal sætte en mintgrøn slagplade på! Og beholde den sorte finish!!!!

Jeg kender faktisk en der står og skal sælge et sæt Suhr Fletcher Landau pickupper, men mine egne erfaringer og hans er at de er til den pæne side rent lydmæssigt, men det er jo smag og behag. Jeg syntes de lød kongefedt i en Hansen jeg engang lånte til et job!

Jeg kunne også godt tænke mig at strippe halsen på min strat, men det skal nok behandles med et eller andet bagefter?

the-rabbit
Smoke On The Water
Indlæg: 89
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Opfriskning af strat

Indlæg af the-rabbit »

[quote="Sasha"][quote="the-rabbit"]Bestemt. Der er , som vi tidligere har snakket om, stor forskel på hvordan pickupper opfører sig i to "ens" guitare. Det var blot en anbefaling af V60LP'erne, fra min side. Hvor godt de lyder i trådstarters guitar skal jeg ikke kunne sige. :) [/quote]

Nej, det er jo dét... :-)

Jeg har prøvet V60LP i to af mine Strater med vidt forskelligt resultat.[/quote]

Ja. De sidder stadig i min. :) Jeg var ellers på jagt efter noget helt andet. - Men en simpel justering tog toppen af toppen af :) Og lige nu fungerer det faktisk ret godt.. :)

Brugeravatar
thomasrytter
Still Got The Blues
Indlæg: 291
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opfriskning af strat

Indlæg af thomasrytter »

[quote="MacG"]

Hvorfor skifte vibratoen ? Det er efter min mening den bedste moderne trem til Strat. Det du linker til er noget Kineser blik..[/url][/quote]

[quote="GuitaRasmus"]Jeg ville også overveje en god trem (f.eks. Wilkinson - de koster ca. 300,- og er virkelig god kvalitet)[/quote]

Nu bliver jeg lidt forvirret :think:

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opfriskning af strat

Indlæg af MacG »

[quote="thomasrytter"][quote="MacG"]

Hvorfor skifte vibratoen ? Det er efter min mening den bedste moderne trem til Strat. Det du linker til er noget Kineser blik..[/url][/quote]

[quote="GuitaRasmus"]Jeg ville også overveje en god trem (f.eks. Wilkinson - de koster ca. 300,- og er virkelig god kvalitet)[/quote]

Nu bliver jeg lidt forvirret :think:[/quote]

Jeg har ret... ;)

Den du linker til skal du have plugget hullerne fra boltene fra den originale, og boret 6 nye, og det er ikke bøvlet værd. Den der sidder på føles godt, holder stemningen godt, og med en ordentlig blok og sadler, som på de nye Fender, eller fra Callaham, lyder den også fedt. Wilkinson-dimsen gør, efter min mening, ingen af delene. Jeg har aldrig prøvet en Wilkinson vib jeg kunne li´. (Der er flere typer) Det kan være at det vil virke for dig, men er det bøvlet værd at finde ud af ?

Hvis du endelig skulle skifte, så er det her, igen efter min mening, et bedre bud: http://www.wdmusic.co.uk/product/Contem ... 510TS-SF1C

Den kan du bare proppe i.

beebob
Smoke On The Water
Indlæg: 66
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opfriskning af strat

Indlæg af beebob »

[quote="GuitaRasmus"]

Hvis du endelig skulle skifte, så er det her, igen efter min mening, et bedre bud: http://www.wdmusic.co.uk/product/Contem ... 510TS-SF1C

Den kan du bare proppe i.[/quote]

De skriver så godt nok bare noget andet?

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opfriskning af strat

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="MacG"][quote="thomasrytter"][quote="MacG"]

Hvorfor skifte vibratoen ? Det er efter min mening den bedste moderne trem til Strat. Det du linker til er noget Kineser blik..[/url][/quote]

[quote="GuitaRasmus"]Jeg ville også overveje en god trem (f.eks. Wilkinson - de koster ca. 300,- og er virkelig god kvalitet)[/quote]

Nu bliver jeg lidt forvirret :think:[/quote]

Jeg har ret... ;)

Den du linker til skal du have plugget hullerne fra boltene fra den originale, og boret 6 nye, og det er ikke bøvlet værd. Den der sidder på føles godt, holder stemningen godt, og med en ordentlig blok og sadler, som på de nye Fender, eller fra Callaham, lyder den også fedt. Wilkinson-dimsen gør, efter min mening, ingen af delene. Jeg har aldrig prøvet en Wilkinson vib jeg kunne li´. (Der er flere typer) Det kan være at det vil virke for dig, men er det bøvlet værd at finde ud af ?

Hvis du endelig skulle skifte, så er det her, igen efter min mening, et bedre bud: http://www.wdmusic.co.uk/product/Contem ... 510TS-SF1C

Den kan du bare proppe i.[/quote]

Jeg er dybt uenig, men det er vist ikke første gang. :D

For det første - Wilkinson er IKKE kineserblik. De er hammergodt lavet, og efter min mening noget af det bedste hardware på markedet. Jeg bruger dem med største fornøjelse i flere af mine guitarer, og ved at Hans (sustainerplayer) også sværger til dem.

For det andet - der skal IKKE plugges og bores huller - man kan få en magen til, med bolte.

For det tredje - det er langtfra alle Wilkinson vibratoer der føles som VS100, som de fleste kender.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opfriskning af strat

Indlæg af Sasha »

[quote="the-rabbit"][quote="Sasha"][quote="the-rabbit"]Bestemt. Der er , som vi tidligere har snakket om, stor forskel på hvordan pickupper opfører sig i to "ens" guitare. Det var blot en anbefaling af V60LP'erne, fra min side. Hvor godt de lyder i trådstarters guitar skal jeg ikke kunne sige. :) [/quote]

Nej, det er jo dét... :-)

Jeg har prøvet V60LP i to af mine Strater med vidt forskelligt resultat.[/quote]

Ja. De sidder stadig i min. :) Jeg var ellers på jagt efter noget helt andet. - Men en simpel justering tog toppen af toppen af :) Og lige nu fungerer det faktisk ret godt.. :) [/quote]

Jah, jeg justerede og justerede i ét væk. Men de respektive mellemtone-karakterer på min hvide Strat og Suhr V60LP blev alligevel aldrig rigtigt gode venner, efter jeg først havde set mig gal på dét clash, der opstod mellem dem...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opfriskning af strat

Indlæg af Dannyboy »

Hvis der ikke er noget i vejen med tremoloen, så lad den være og brug noget krudt på pickupper og evt tuners. Sperzel locking sidder på min CS Pro og de er for vilde. Det er dog også sammen med en roller nut. Men den er virkelig svær at få ud af stemning den guitar.

Jeg ville fokusere på pickupperne hvis den lyder lidt kedeligt

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opfriskning af strat

Indlæg af MacG »

[quote="GuitaRasmus"][quote="MacG"]

Hvorfor skifte vibratoen ? Det er efter min mening den bedste moderne trem til Strat. Det du linker til er noget Kineser blik..[/url][/quote]

[quote="GuitaRasmus"]Jeg ville også overveje en god trem (f.eks. Wilkinson - de koster ca. 300,- og er virkelig god kvalitet)[/quote]

Nu bliver jeg lidt forvirret :think:[/quote]

Jeg har ret... ;)

Den du linker til skal du have plugget hullerne fra boltene fra den originale, og boret 6 nye, og det er ikke bøvlet værd. Den der sidder på føles godt, holder stemningen godt, og med en ordentlig blok og sadler, som på de nye Fender, eller fra Callaham, lyder den også fedt. Wilkinson-dimsen gør, efter min mening, ingen af delene. Jeg har aldrig prøvet en Wilkinson vib jeg kunne li´. (Der er flere typer) Det kan være at det vil virke for dig, men er det bøvlet værd at finde ud af ?

Hvis du endelig skulle skifte, så er det her, igen efter min mening, et bedre bud: http://www.wdmusic.co.uk/product/Contem ... 510TS-SF1C

Den kan du bare proppe i.[/quote]

Jeg er dybt uenig, men det er vist ikke første gang. :D

For det første - Wilkinson er IKKE kineserblik. De er hammergodt lavet, og efter min mening noget af det bedste hardware på markedet. Jeg bruger dem med største fornøjelse i flere af mine guitarer, og ved at Hans (sustainerplayer) også sværger til dem.

For det andet - der skal IKKE plugges og bores huller - man kan få en magen til, med bolte.

For det tredje - det er langtfra alle Wilkinson vibratoer der føles som VS100, som de fleste kender.[/quote]

MacG Sez:

1: Det er rigtigt. Nogen af den bliver lavet af Gotoh i Korea. Efter min mening er de ikke noget særligt. Og jeg har prøvet de fleste modeller, for priserne er attraktive.

2: Den trådstarter linkede til krævede at hullerne skulle proppes, og nye skulle bores. Der findes andre, som jeg gør opmærksom på.
På Am. Std. skal man i øvrigt være opmærksom på bredden. Det kan give problemer at sætte en vib med vintage strengeafstand på.

3: Nej. Men godt er det ikke. Igen efter min mening.

Wilkinson systemerne er ikke en opgradering i forhold til det der sidder på. IMHFO.

Trådstarter taler ikke om der er problemer med det nuværende, men hvis der er, drejer det sig om justering, og i den anden ende, ved saddel og stemmeskruer.
Jeg har haft to Am. Std, hvor skiftede til låse mekanikker, justerede, gav sadlen lidt grafit, og så hang jeg i hulkepinden en hel aften uden at stemme.
Og jeg går fra Hank Marvin til Stuka-angreb når jeg bruger vib.

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opfriskning af strat

Indlæg af GuitaRasmus »

Helt cool - smag og behag er forskellig. Det er fordi jeg som sådan synes en standard strat vibrato er dårlig - jeg har bare oplevet at Wilkinsons lyder væsentligt bedre (mere bund og mellemtone), sikkert pga. den større tremolo-blok af stål.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opfriskning af strat

Indlæg af DarkoPage »

Angående de Noiseless PU'er, så synes jeg også at du skal høre dem før du køber dem, hvis du vil have den "klassiske" strat-lyd.

Jeg har dem selv i en Fender American Deluxe Strat (ikke den nye version, men den der er udgået), og jeg må sige at man godt kan høre at der er noget strat over dem... Især i neck PU'en (det er værre med bridge PU'en). Men IMO er de ret døde, karakterløse og uden karisma i forhold til andre Strat PU's jeg har prøvet. Nu er det jo svært at beskrive lyd, men der er ikke lige så meget "spank" (det andre måske vil kalde "twang") i dem. Som om de er lidt dovne i det...

De vil måske være gode hvis du kunne tænke dig en mere "moderne" strat-lyd uden alt for meget strat (selvom man stadig godt kan høre at det er en strat).

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Opfriskning af strat

Indlæg af CobraPizza »

Nu har jeg selv Wilkinson trem (sat i to "bolte") og den slår mange af de trems jeg har prøvet, da jeg havde et stratocaster flip..
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen