Floyd Rose ...... guitaren stemmer
Re: Floyd Rose ...... guitaren stemmer
[quote="GodSpeedDK"] Det er sgu svært at få Johnnys feel frem, ved at spille som Keld.[/quote]
Det er blot et spørgsmål om at have den rigtige digitale simulator-dims... :-)
Det er blot et spørgsmål om at have den rigtige digitale simulator-dims... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"
Re: Floyd Rose ...... guitaren stemmer
[quote="GodSpeedDK"]
Anyway, at "knækket" mellem hals og hoved på en LP skulle have noget at sige, giver da ingen mening???
[/quote]
Det er ikke alene at hovedet knækker bagover, men nærmere at strengene samtidig også får et knæk til hhv. højre for de tre tynde strenge og venstre for de tre dybe strenge. Den kombination giver flere kanter strengen kan hænge fast i i stedet for at returnere til udgangspunktet.
Mvh.
Rasmus.
Anyway, at "knækket" mellem hals og hoved på en LP skulle have noget at sige, giver da ingen mening???
[/quote]
Det er ikke alene at hovedet knækker bagover, men nærmere at strengene samtidig også får et knæk til hhv. højre for de tre tynde strenge og venstre for de tre dybe strenge. Den kombination giver flere kanter strengen kan hænge fast i i stedet for at returnere til udgangspunktet.
Mvh.
Rasmus.
- thomasrytter
- Still Got The Blues
- Indlæg: 291
- Tilmeldt: 14 years ago
- Kontakt:
Re: Floyd Rose ...... guitaren stemmer
Mikkel, det var ikke ment som en anfægtning af din teknik. Ejheller dine lydidealer. Men det giver jo ikke mening at skyde skylden på broen eller dine fingres temperatur, hvis du går på scenen og hiver og flår i din guitar og strenge. Her på forummet er der ofte en tendens til at vi i højere grad vægter selve instrumentet som lydgiver, end fingrene der spiller på det.
I "god teknik" lægger jeg, at man arbejder "med" guitaren, frem for at arbejde "imod" det som guitaren "vil". For nogle guitarister glider spilleriet ubesværet, mens andre må hive og slide lidt mere. Det er denne følelse af overskud og ubesværethed jeg betegner som værende god teknik. Og det er min påstand, at et instrument som der bliver hevet og slidt i, lettere vil gå ud af stemning, end det der bliver håndteret med teknisk overskud. Giver det mening?
P.S. Pun intended. Var nødt til at gøre et eller andet for at bløde lidt op for selvfedmen...
I "god teknik" lægger jeg, at man arbejder "med" guitaren, frem for at arbejde "imod" det som guitaren "vil". For nogle guitarister glider spilleriet ubesværet, mens andre må hive og slide lidt mere. Det er denne følelse af overskud og ubesværethed jeg betegner som værende god teknik. Og det er min påstand, at et instrument som der bliver hevet og slidt i, lettere vil gå ud af stemning, end det der bliver håndteret med teknisk overskud. Giver det mening?
P.S. Pun intended. Var nødt til at gøre et eller andet for at bløde lidt op for selvfedmen...
Re: Floyd Rose ...... guitaren stemmer
Retorisk spørgsmål: Er vrid og vibrato at betegne som dårlig teknik?
:-)
:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"
- GuitaRasmus
- Gearfreak roadie
- Indlæg: 1348
- Tilmeldt: 14 years ago
- Kontakt:
Re: Floyd Rose ...... guitaren stemmer
[quote="munch_30"]
Rart at høre at jeg ikke er den eneste, der trodser fysikkens love
Mht. at få fjernet/begrænset sadlens negative indvirkning på stemmestabilitet - hvad gør du så Rasmus ? tilpasning af saddel, smøremiddel, etc. ? jeg har opfattelsen af at du har stor erfaring her.[/quote]
Jeg undgår Gibson. Og guitarer hvis hovedform ligner Gibsons. Sorry, men der er ikke rigtigt noget at gøre. Det er basalt set dårligt design. Alle mine guitarer har "lige strengetræk", og jeg har meget sjældent problemer med at de ikke holder stemningen, hvis iøvrigt sadlen også er skåret ordentligt, og strengene er fornuftigt monteret.
Jeg har prøvet alt mellem himmel og jord, mht. Gibson type hoveder, og efter mangt en samtale med andre teknikere, er jeg kommet til konklusionen; det er bare dårligt design. Fuldstændigt unødvendigt og dårligt design. Det bedste man kan gøre, er en velskåret grafit eller bensaddel, smurt med grafit, men man kommer aldrig problemer 100% til livs med det hoveddesign.
Rart at høre at jeg ikke er den eneste, der trodser fysikkens love
Mht. at få fjernet/begrænset sadlens negative indvirkning på stemmestabilitet - hvad gør du så Rasmus ? tilpasning af saddel, smøremiddel, etc. ? jeg har opfattelsen af at du har stor erfaring her.[/quote]
Jeg undgår Gibson. Og guitarer hvis hovedform ligner Gibsons. Sorry, men der er ikke rigtigt noget at gøre. Det er basalt set dårligt design. Alle mine guitarer har "lige strengetræk", og jeg har meget sjældent problemer med at de ikke holder stemningen, hvis iøvrigt sadlen også er skåret ordentligt, og strengene er fornuftigt monteret.
Jeg har prøvet alt mellem himmel og jord, mht. Gibson type hoveder, og efter mangt en samtale med andre teknikere, er jeg kommet til konklusionen; det er bare dårligt design. Fuldstændigt unødvendigt og dårligt design. Det bedste man kan gøre, er en velskåret grafit eller bensaddel, smurt med grafit, men man kommer aldrig problemer 100% til livs med det hoveddesign.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"
"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".
"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".
- thomasrytter
- Still Got The Blues
- Indlæg: 291
- Tilmeldt: 14 years ago
- Kontakt:
Re: Floyd Rose ...... guitaren stemmer
Ikke når Vajhøj og jeg laver det...
Re: Floyd Rose ...... guitaren stemmer
Eller Kjeld Heick... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"
- GodSpeedDK
- Gearfreak sidekick
- Indlæg: 3124
- Tilmeldt: 14 years ago
- Kontakt:
Re: Floyd Rose ...... guitaren stemmer
[quote="thomasrytter"]Mikkel, det var ikke ment som en anfægtning af din teknik. Ejheller dine lydidealer. Men det giver jo ikke mening at skyde skylden på broen eller dine fingres temperatur, hvis du går på scenen og hiver og flår i din guitar og strenge. Her på forummet er der ofte en tendens til at vi i højere grad vægter selve instrumentet som lydgiver, end fingrene der spiller på det.
I "god teknik" lægger jeg, at man arbejder "med" guitaren, frem for at arbejde "imod" det som guitaren "vil". For nogle guitarister glider spilleriet ubesværet, mens andre må hive og slide lidt mere. Det er denne følelse af overskud og ubesværethed jeg betegner som værende god teknik. Og det er min påstand, at et instrument som der bliver hevet og slidt i, lettere vil gå ud af stemning, end det der bliver håndteret med teknisk overskud. Giver det mening?
P.S. Pun intended. Var nødt til at gøre et eller andet for at bløde lidt op for selvfedmen...[/quote]
Okay ... det VAR umuligt at forklare
Jeg giver min guitar nogle alvorlige høvl, sætter nærmest bevidst fingrene, i en akkord, så strengene pitcher lidt hist og pist, opfører mig på mange måder lettere skødesløst, ifh. til alt fra bends til anslag, og ja, arbejder "mod" guitaren. Men det er da stadig under kategorien 'spillestil', og har ikke rigtig noget med teknik at gøre.
Og så påberåber jeg stadig BS på påstanden om, at "knækket" på strengene på en Les Paul (f.eks.) skulle have noget med noget at gøre. Forudsat, at sadlen er tilrettet korrekt, naturligvis, men det kan man jo sige om en strat/tele/PRS/én af de andre "rigtige guitarer" også.
For at vende tilbage til dét med temperaturen, så skal jeg se om jeg kan huske at få en tempraturmåler med hjem fra arbejde, inden næste øver, og se om der er forskel på før og efter. Om ikke andet, kunne det da være sjovt at få af- eller bekræftet dén påstand.
I "god teknik" lægger jeg, at man arbejder "med" guitaren, frem for at arbejde "imod" det som guitaren "vil". For nogle guitarister glider spilleriet ubesværet, mens andre må hive og slide lidt mere. Det er denne følelse af overskud og ubesværethed jeg betegner som værende god teknik. Og det er min påstand, at et instrument som der bliver hevet og slidt i, lettere vil gå ud af stemning, end det der bliver håndteret med teknisk overskud. Giver det mening?
P.S. Pun intended. Var nødt til at gøre et eller andet for at bløde lidt op for selvfedmen...[/quote]
Okay ... det VAR umuligt at forklare
Jeg giver min guitar nogle alvorlige høvl, sætter nærmest bevidst fingrene, i en akkord, så strengene pitcher lidt hist og pist, opfører mig på mange måder lettere skødesløst, ifh. til alt fra bends til anslag, og ja, arbejder "mod" guitaren. Men det er da stadig under kategorien 'spillestil', og har ikke rigtig noget med teknik at gøre.
Og så påberåber jeg stadig BS på påstanden om, at "knækket" på strengene på en Les Paul (f.eks.) skulle have noget med noget at gøre. Forudsat, at sadlen er tilrettet korrekt, naturligvis, men det kan man jo sige om en strat/tele/PRS/én af de andre "rigtige guitarer" også.
For at vende tilbage til dét med temperaturen, så skal jeg se om jeg kan huske at få en tempraturmåler med hjem fra arbejde, inden næste øver, og se om der er forskel på før og efter. Om ikke andet, kunne det da være sjovt at få af- eller bekræftet dén påstand.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"
- GodSpeedDK
- Gearfreak sidekick
- Indlæg: 3124
- Tilmeldt: 14 years ago
- Kontakt:
Re: Floyd Rose ...... guitaren stemmer
[quote="thomasrytter"]Her på forummet er der ofte en tendens til at vi i højere grad vægter selve instrumentet som lydgiver, end fingrene der spiller på det.[/quote]
Jamen, jeg mener rent faktisk, at instrumentet er den vigtigste lydgiver. By far. Fingrene giver det unikke twist, men instrumentet (og hvad dertil hører) står for 99% af, hvad du får i ørerne, IMHO.
Du kan jo teste det på dig selv, ved f.eks. at spille på en telecaster over en Fender Hotrod, og derefter en BC Rich over et 200 watts Mesa-stack. Man kan måskeeeeee fornemme hvem guitaristen er, men ellers er der ikke mange ligheder.
Jamen, jeg mener rent faktisk, at instrumentet er den vigtigste lydgiver. By far. Fingrene giver det unikke twist, men instrumentet (og hvad dertil hører) står for 99% af, hvad du får i ørerne, IMHO.
Du kan jo teste det på dig selv, ved f.eks. at spille på en telecaster over en Fender Hotrod, og derefter en BC Rich over et 200 watts Mesa-stack. Man kan måskeeeeee fornemme hvem guitaristen er, men ellers er der ikke mange ligheder.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"
- GuitaRasmus
- Gearfreak roadie
- Indlæg: 1348
- Tilmeldt: 14 years ago
- Kontakt:
Re: Floyd Rose ...... guitaren stemmer
[quote="GodSpeedDK"]
Og så påberåber jeg stadig BS på påstanden om, at "knækket" på strengene på en Les Paul (f.eks.) skulle have noget med noget at gøre. Forudsat, at sadlen er tilrettet korrekt, naturligvis, men det kan man jo sige om en strat/tele/PRS/én af de andre "rigtige guitarer" også.
[/quote]
Det er ikke det nedadgående knæk der er problemet - det er faktisk nødvendigt. Det er det sidelæns knæk som er en helt vildt dum ide. Den eneste type guitar det virkeligt fungerer på, er dem med låsende saddel.
Og så påberåber jeg stadig BS på påstanden om, at "knækket" på strengene på en Les Paul (f.eks.) skulle have noget med noget at gøre. Forudsat, at sadlen er tilrettet korrekt, naturligvis, men det kan man jo sige om en strat/tele/PRS/én af de andre "rigtige guitarer" også.
[/quote]
Det er ikke det nedadgående knæk der er problemet - det er faktisk nødvendigt. Det er det sidelæns knæk som er en helt vildt dum ide. Den eneste type guitar det virkeligt fungerer på, er dem med låsende saddel.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"
"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".
"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".
Re: Floyd Rose ...... guitaren stemmer
Selv om jeg tenderer kraftigt til at give dig ret, Rasmus - kan du så ikke beskrive, hvilken forskel en streng oplever mellem et "nedadgående" og et "sidelæns" knæk..?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"
- GuitaRasmus
- Gearfreak roadie
- Indlæg: 1348
- Tilmeldt: 14 years ago
- Kontakt:
Re: Floyd Rose ...... guitaren stemmer
Jeg tror, uden at have analyseret det indgående, at det er kombinationen af nedadgående og sidelæns, der gør udfaldet - en Les Paul har begge dele. Udover det, så er en saddel som regel slebet så strengens nedadgående rille har forholdsvis lille kontaktflade - sidelæns er der ofte 3-4 mm.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"
"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".
"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".
Re: Floyd Rose ...... guitaren stemmer
Joh, men nu har en streng vel næppe en indbygget horisont som os andre. Så mon ikke sådan et "kombineret" knæk for en streng i virkeligheden blot opleves som et "sidelæns" knæk..? I don´t know - så vidt jeg husker, var jeg ikke en streng i mit sidste liv...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"
- GodSpeedDK
- Gearfreak sidekick
- Indlæg: 3124
- Tilmeldt: 14 years ago
- Kontakt:
Re: Floyd Rose ...... guitaren stemmer
[quote="GuitaRasmus"][quote="GodSpeedDK"]
Og så påberåber jeg stadig BS på påstanden om, at "knækket" på strengene på en Les Paul (f.eks.) skulle have noget med noget at gøre. Forudsat, at sadlen er tilrettet korrekt, naturligvis, men det kan man jo sige om en strat/tele/PRS/én af de andre "rigtige guitarer" også.
[/quote]
Det er ikke det nedadgående knæk der er problemet - det er faktisk nødvendigt. Det er det sidelæns knæk som er en helt vildt dum ide. Den eneste type guitar det virkeligt fungerer på, er dem med låsende saddel.[/quote]
Nedadgående eller sidelæns - det kan vel være ligegyldigt?!? Jeg tvivler på, at tyngdekraften er en faktor, der er værd at inddrage her. Det handler vel om, at strengen tager en retningsændring i forbindelse med sadlen? Op eller ned, til højre eller til venstre, er vel underordnet?
Uanset, så skal der nogle betydeligt bedre argumenter til, end at "det har en sælger sagt", før jeg lader mig overbevise om, at det skulle have noget at sige i forhold til, om en streng skal stemmes mere eller mindre, i løbet af et gig.
Jeg skal måske, og i øvrigt, lige nævne, at jeg på ingen måde har "problemer" med stemningen - jeg finjusterer bare lidt henad vejen. Hvis jeg spillede for 200 stive julefrokostgæster, var jeg nok også ligeglad, om det var 100% i orden.
Og så påberåber jeg stadig BS på påstanden om, at "knækket" på strengene på en Les Paul (f.eks.) skulle have noget med noget at gøre. Forudsat, at sadlen er tilrettet korrekt, naturligvis, men det kan man jo sige om en strat/tele/PRS/én af de andre "rigtige guitarer" også.
[/quote]
Det er ikke det nedadgående knæk der er problemet - det er faktisk nødvendigt. Det er det sidelæns knæk som er en helt vildt dum ide. Den eneste type guitar det virkeligt fungerer på, er dem med låsende saddel.[/quote]
Nedadgående eller sidelæns - det kan vel være ligegyldigt?!? Jeg tvivler på, at tyngdekraften er en faktor, der er værd at inddrage her. Det handler vel om, at strengen tager en retningsændring i forbindelse med sadlen? Op eller ned, til højre eller til venstre, er vel underordnet?
Uanset, så skal der nogle betydeligt bedre argumenter til, end at "det har en sælger sagt", før jeg lader mig overbevise om, at det skulle have noget at sige i forhold til, om en streng skal stemmes mere eller mindre, i løbet af et gig.
Jeg skal måske, og i øvrigt, lige nævne, at jeg på ingen måde har "problemer" med stemningen - jeg finjusterer bare lidt henad vejen. Hvis jeg spillede for 200 stive julefrokostgæster, var jeg nok også ligeglad, om det var 100% i orden.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"
Re: Floyd Rose ...... guitaren stemmer
Der ska da Floyd Rose på den der Mustang
- GuitaRasmus
- Gearfreak roadie
- Indlæg: 1348
- Tilmeldt: 14 years ago
- Kontakt:
Re: Floyd Rose ...... guitaren stemmer
[quote="GodSpeedDK"][quote="GuitaRasmus"][quote="GodSpeedDK"]
Og så påberåber jeg stadig BS på påstanden om, at "knækket" på strengene på en Les Paul (f.eks.) skulle have noget med noget at gøre. Forudsat, at sadlen er tilrettet korrekt, naturligvis, men det kan man jo sige om en strat/tele/PRS/én af de andre "rigtige guitarer" også.
[/quote]
Det er ikke det nedadgående knæk der er problemet - det er faktisk nødvendigt. Det er det sidelæns knæk som er en helt vildt dum ide. Den eneste type guitar det virkeligt fungerer på, er dem med låsende saddel.[/quote]
Nedadgående eller sidelæns - det kan vel være ligegyldigt?!? Jeg tvivler på, at tyngdekraften er en faktor, der er værd at inddrage her. Det handler vel om, at strengen tager en retningsændring i forbindelse med sadlen? Op eller ned, til højre eller til venstre, er vel underordnet?
Uanset, så skal der nogle betydeligt bedre argumenter til, end at "det har en sælger sagt", før jeg lader mig overbevise om, at det skulle have noget at sige i forhold til, om en streng skal stemmes mere eller mindre, i løbet af et gig.
Jeg skal måske, og i øvrigt, lige nævne, at jeg på ingen måde har "problemer" med stemningen - jeg finjusterer bare lidt henad vejen. Hvis jeg spillede for 200 stive julefrokostgæster, var jeg nok også ligeglad, om det var 100% i orden.[/quote]
Jeg har prøvet at lave en tegning der beskriver problemet:
På den øverste ses det nedadgående knæk. På en optimalt skåret saddel, forlader strengen sadlen, på vej mod broen, med et ganske lille stykke kontaktflade - på denne måde er intonation korrekt, med minimal kontaktflade, der kan skabe friktion, så strengen binder.
På den nederste ses en typisk gibsonsaddel, hvor der er et voldsomt knæk, særligt på G og D strengen, med en stor kontaktflade (som regel ca. 5 mm) - dette giver en masse friktion, der, kombineret med det nedadgående knæk, giver stemningsproblemer.
Og så påberåber jeg stadig BS på påstanden om, at "knækket" på strengene på en Les Paul (f.eks.) skulle have noget med noget at gøre. Forudsat, at sadlen er tilrettet korrekt, naturligvis, men det kan man jo sige om en strat/tele/PRS/én af de andre "rigtige guitarer" også.
[/quote]
Det er ikke det nedadgående knæk der er problemet - det er faktisk nødvendigt. Det er det sidelæns knæk som er en helt vildt dum ide. Den eneste type guitar det virkeligt fungerer på, er dem med låsende saddel.[/quote]
Nedadgående eller sidelæns - det kan vel være ligegyldigt?!? Jeg tvivler på, at tyngdekraften er en faktor, der er værd at inddrage her. Det handler vel om, at strengen tager en retningsændring i forbindelse med sadlen? Op eller ned, til højre eller til venstre, er vel underordnet?
Uanset, så skal der nogle betydeligt bedre argumenter til, end at "det har en sælger sagt", før jeg lader mig overbevise om, at det skulle have noget at sige i forhold til, om en streng skal stemmes mere eller mindre, i løbet af et gig.
Jeg skal måske, og i øvrigt, lige nævne, at jeg på ingen måde har "problemer" med stemningen - jeg finjusterer bare lidt henad vejen. Hvis jeg spillede for 200 stive julefrokostgæster, var jeg nok også ligeglad, om det var 100% i orden.[/quote]
Jeg har prøvet at lave en tegning der beskriver problemet:
På den øverste ses det nedadgående knæk. På en optimalt skåret saddel, forlader strengen sadlen, på vej mod broen, med et ganske lille stykke kontaktflade - på denne måde er intonation korrekt, med minimal kontaktflade, der kan skabe friktion, så strengen binder.
På den nederste ses en typisk gibsonsaddel, hvor der er et voldsomt knæk, særligt på G og D strengen, med en stor kontaktflade (som regel ca. 5 mm) - dette giver en masse friktion, der, kombineret med det nedadgående knæk, giver stemningsproblemer.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"
"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".
"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".
Re: Floyd Rose ...... guitaren stemmer
Jah, OK - det giver en vis form for mening... :-)
Ellers ville en vis hr. Fender nok heller ikke have sat himmel og jord i bevægelse for at få sine strenge til at "gå ligeud"...
Ellers ville en vis hr. Fender nok heller ikke have sat himmel og jord i bevægelse for at få sine strenge til at "gå ligeud"...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"
- thomasrytter
- Still Got The Blues
- Indlæg: 291
- Tilmeldt: 14 years ago
- Kontakt:
Re: Floyd Rose ...... guitaren stemmer
[quote="GodSpeedDK"]
Okay ... det VAR umuligt at forklare
[/quote]
Tjo, jeg synes nu at min forklaring giver mening. Men jeg har lidt på fornemmelsen, at vi snakker æbler og pærer her, så den vil jeg ikke gå nærmere ind i...
[quote="GodSpeedDK"]
Jeg giver min guitar nogle alvorlige høvl, sætter nærmest bevidst fingrene, i en akkord, så strengene pitcher lidt hist og pist, opfører mig på mange måder lettere skødesløst, ifh. til alt fra bends til anslag, og ja, arbejder "mod" guitaren. Men det er da stadig under kategorien 'spillestil', og har ikke rigtig noget med teknik at gøre.
[/quote]
Men du vil stadig påråbe dig, at temperatursvingninger og dine fingres varme har mere at skulle have sagt i forhold til at din guitar går ud af stemning, end ovenstående behandling?
[quote="GodSpeedDK"]
Du kan jo teste det på dig selv, ved f.eks. at spille på en telecaster over en Fender Hotrod, og derefter en BC Rich over et 200 watts Mesa-stack. Man kan måskeeeeee fornemme hvem guitaristen er, men ellers er der ikke mange ligheder.[/quote]
Been there, done that. Det er selvfølgelig ikke 100% sort/hvidt, både fingre og grej spiller selvfølgelig ind. Men jeg er ikke enig i at forholdet grej > fingre er 99 til 1 heller (kætteri blev der råbt!)
[quote="GodSpeedDK"]Hvis jeg spillede for 200 stive julefrokostgæster, var jeg nok også ligeglad, om det var 100% i orden.[/quote]
Der hvor jeg kommer fra (ude på landet), kalder man det for en lad holdning.
Jeg ville mene, at man som musiker, som minimum kunne have respekt nok for arrangøren - som betaler én gode penge for at udføre et stykke arbejde - til at sørge for at guitaren stemmer så godt som muligt.
Hvorfor er det mere værd at spille originalmusik og smadre sin guitar foran fem fluer og en ostemad (for tre fadøl og et los i røven) på det lokale spillested? (ja, jeg ved hvordan det er, har spillet originalmusik i mange år)
Okay ... det VAR umuligt at forklare
[/quote]
Tjo, jeg synes nu at min forklaring giver mening. Men jeg har lidt på fornemmelsen, at vi snakker æbler og pærer her, så den vil jeg ikke gå nærmere ind i...
[quote="GodSpeedDK"]
Jeg giver min guitar nogle alvorlige høvl, sætter nærmest bevidst fingrene, i en akkord, så strengene pitcher lidt hist og pist, opfører mig på mange måder lettere skødesløst, ifh. til alt fra bends til anslag, og ja, arbejder "mod" guitaren. Men det er da stadig under kategorien 'spillestil', og har ikke rigtig noget med teknik at gøre.
[/quote]
Men du vil stadig påråbe dig, at temperatursvingninger og dine fingres varme har mere at skulle have sagt i forhold til at din guitar går ud af stemning, end ovenstående behandling?
[quote="GodSpeedDK"]
Du kan jo teste det på dig selv, ved f.eks. at spille på en telecaster over en Fender Hotrod, og derefter en BC Rich over et 200 watts Mesa-stack. Man kan måskeeeeee fornemme hvem guitaristen er, men ellers er der ikke mange ligheder.[/quote]
Been there, done that. Det er selvfølgelig ikke 100% sort/hvidt, både fingre og grej spiller selvfølgelig ind. Men jeg er ikke enig i at forholdet grej > fingre er 99 til 1 heller (kætteri blev der råbt!)
[quote="GodSpeedDK"]Hvis jeg spillede for 200 stive julefrokostgæster, var jeg nok også ligeglad, om det var 100% i orden.[/quote]
Der hvor jeg kommer fra (ude på landet), kalder man det for en lad holdning.
Jeg ville mene, at man som musiker, som minimum kunne have respekt nok for arrangøren - som betaler én gode penge for at udføre et stykke arbejde - til at sørge for at guitaren stemmer så godt som muligt.
Hvorfor er det mere værd at spille originalmusik og smadre sin guitar foran fem fluer og en ostemad (for tre fadøl og et los i røven) på det lokale spillested? (ja, jeg ved hvordan det er, har spillet originalmusik i mange år)
- thomasrytter
- Still Got The Blues
- Indlæg: 291
- Tilmeldt: 14 years ago
- Kontakt:
Re: Floyd Rose ...... guitaren stemmer
P.S. Dette er ikke ment som et oplæg til en balle >< originalmusik diskussion!
Re: Floyd Rose ...... guitaren stemmer
Jeg har ikke stemt nogle af mine guitarer de sidste 10 år.
- Jesper Barrit
Hvem er online
Brugere der viser dette forum: Ingen