Lak-identifikation

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Lak-identifikation

Indlæg af GodSpeedDK »

Hvordan gør I?

Min Les Paul Classic er begyndt at miste lakken bagpå, og jeg kom i den forbindelse til at tænke på, hvad slags lak der mon sidder på sådan én. Kan man se/mærke forskellen på det ene og det andet, eller er man nødt til at stole på databladet fra producenten?

(Jeg har selv mine formodninger; både om min egen guitar, og laktyperne generelt, men der er tale om virkelig dårligt dokumenteret lommefilosofi, som jeg ikke vil forplumre tråden her med :) )
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lak-identifikation

Indlæg af Morten_Lyse »

Jeg skulle mene det er en polyuretan-lak; omend Gibsons ikke føles så "hård-skal" agtige som Fenders. De virker så at sige blødere, f.eks kan man lave en lille bule uden lakken kommer af i flager.

Min R7 LP Goldtop har nitro cellulose-lak, og viser fine små "hair-line cracks" fra potmetre mm. - Noget de nyere ikke gør, hvorfor jeg ret sikkert vil sige at de ikke har nitro cellulose.

Mvh;
Morten Lyse

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lak-identifikation

Indlæg af GodSpeedDK »

Det vil sige, som udgangspunkt, at poly-lak skaller af i flager, og nitrocellulose-lak får "hairline-cracks"?
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lak-identifikation

Indlæg af Sasha »

Det er vist en meget generel betragtning, er det ikke?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lak-identifikation

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Sasha"]Det er vist en meget generel betragtning, er det ikke?[/quote]

Det er muligt ... derfor spørger jeg :)
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lak-identifikation

Indlæg af GuitaRasmus »

Såvidt jeg er orienteret, er alle Gibsons, nyere melody makers og juniors undtaget, nitrolak. Den har så ikke ret meget at gøre med gammeldags nitrolak, og er på en poly grunder, men det skulle være nitro.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lak-identifikation

Indlæg af GodSpeedDK »

Hmm ... Okay, så røg min tese på gulvet. Lakken faldet af i flager bagpå ... Med mindre det så betyder, at grunderen er vigtigere for holdbarheden, end top-coat'en?
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
rustie
Smoke On The Water
Indlæg: 88
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lak-identifikation

Indlæg af rustie »

du kan teste med cellulosefortynder,opløses lakken er det, netop celluloselak,du kan prøve at finde et sted på guitaren hvor det ikke ses,måske under rem dimsen,men gør det forsigtigt

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lak-identifikation

Indlæg af Anonym »

Det er jo det samme med Fenders Highway. Det er også nitro over poly. Og ser ganske grimt ud, når det flager af som billig akvariefiskefoder.

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lak-identifikation

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="SustainerPlayer"]Det er jo det samme med Fenders Highway. Det er også nitro over poly. Og ser ganske grimt ud, når det flager af som billig akvariefiskefoder.[/quote]

Det er ganske vist ræddi mange år siden jeg havde akvariefisk, men jo, det ligner akvariefiskefoder, når det skaller af.

Hvad hulen er idéen så i, at sprøjte (dyrere?) nitrolak ovenpå, hvis resultatet bliver det samme???
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lak-identifikation

Indlæg af Anonym »

[quote="GodSpeedDK"]Hvad hulen er idéen så i, at sprøjte (dyrere?) nitrolak ovenpå, hvis resultatet bliver det samme???[/quote]

For at cork-snifferne kan få hard-on på, ved at læse om disse "near-vintage" specs ...?!? :s hh:

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lak-identifikation

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="SustainerPlayer"][quote="GodSpeedDK"]Hvad hulen er idéen så i, at sprøjte (dyrere?) nitrolak ovenpå, hvis resultatet bliver det samme???[/quote]

For at cork-snifferne kan få hard-on på, ved at læse om disse "near-vintage" specs ...?!? :s hh:[/quote]

Ahhhhh ... snedigt ...
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen