CCR lyd, tror jeg nok..

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

CCR lyd, tror jeg nok..

Indlæg af Morten_Lyse »

Hej.

Jeg er jo ret stor John Fogerty fan. Og jeg forstår det ikke helt; for især nogle af CCR tingene synes jeg er noget rod, rent lead-guitar-teknisk. Nå, men i hvert fald er vi 5 gutter der laver et lille CCR projekt til Skive Festival Band Battle næste år. Så langt så godt, og det ER godt.. :-) Jeg har både en Rickenbacker og en Les Paul stemt i D; hvormed man kommer langt ud af "den rette vej" rent lydmæssigt til CCR.

Jeg ville måske godt gå et skridt videre og vil gerne høre lidt om højttalere. John Fogerty spillede i CCR dagene både på en Kustom 200-A4 transistor top og en Twin Reverb. Kustom'en skulle ifølge div. udsagn ikke være noget lydmæssigt skønhedsorgie, men jeg tror på at det 2x15" portete kabinet med (vistnok) JBL K130 enheder som bruges sammen med Kustom'en bærer en ganske betydelig del af ansvaret for det skramlede og lidt skingre udtryk som John Fogertys guitarer havde i CCR dagene.

Jeg spiller jo med en Celestion G12H30 i et portet kabinet; og dét må siges at være noget ganske andet en JBL højttalere. Mit simple spørgsmål er; kunne man få "noget af det "grimt-lydende, men helt rigtige" ved at skifte enhed til en JBL 12" guitarenhed..) Og hvilken..? Kunne man alternativt bruge en Eminence commonwealth 12" som skulle være "af den skole.." Andre bud..? Lars Reinau evt..?

Mvh;
Morten Lyse

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: CCR lyd, tror jeg nok..

Indlæg af AnotherDan »

Jeg håber jeres forsanger kan fange Fogerty's fantastiske stemme ligeså meget i detajlen som det virker til du vil gøre på guitarfronten.

(Jeg er selv stor Fogerty fan)
Bah

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: CCR lyd, tror jeg nok..

Indlæg af Sasha »

Ved ikke, om det er et svar. Men har man én gang stået i "dødsstrålen" fra f.eks. en Fender Twin, bestykket med JBL´ere, ved man, hvad begreber som "sylespids" og "icepick in the ear" dækker over...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: CCR lyd, tror jeg nok..

Indlæg af Morten_Lyse »

Jamen et svar er det da. Brugbart, well, det du kalder dødsstråle, sylespids osv er jo måske netop dét jeg søger. Jeg siger jo ikke det skal lyde godt, det har jeg G12H30 osv til; men for at få den "rigtige" lyd med skrammel, hyl og skrig, er jeg lidt nysgerrig. JBL'ere er i øvrigt ikke lige "hylde-varer" til guitar, sikkert af de grunde du nævner, så alternativer kunne være godt..

Mvh;
Morten Lyse

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: CCR lyd, tror jeg nok..

Indlæg af Morten_Lyse »

BTW har vi en topfed sanger. Jeg har bare ikke lige hørt ham i den her sammenhæng endnu, men jeg ved, at han har ligeså stor respekt for CCR som jeg har, så vi er i gode hænder..

Mvh;
Morten Lyse

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: CCR lyd, tror jeg nok..

Indlæg af Sasha »

[quote="Morten_Lyse"]Jamen et svar er det da. Brugbart, well, det du kalder dødsstråle, sylespids osv er jo måske netop dét jeg søger. Jeg siger jo ikke det skal lyde godt, det har jeg G12H30 osv til; men for at få den "rigtige" lyd med skrammel, hyl og skrig, er jeg lidt nysgerrig. JBL'ere er i øvrigt ikke lige "hylde-varer" til guitar, sikkert af de grunde du nævner, så alternativer kunne være godt..

Mvh;
Morten Lyse[/quote]

Der må jeg blive dig svar skyldig. Men de dukker da - så vidt jeg er orienteret - jævnligt op på Ebay...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: CCR lyd, tror jeg nok..

Indlæg af Morten_Lyse »

Måske Weber er min ven.. Han laver hans "california," der som 12" fåes i 3 impedanser, med AlNiCo eller keramisk magnet og med 3 forskellige "domes"

Den fine aluminiums-dome som pryder de gamle JBL'er fraråder han dog til enhver form for forvrængning, da han mener enheden med denne "dome," ikke glatter ud på tingene som alle andre guitar-højttalere gør. Papir-domen skulle kunne bruges med let forvrængning og stof-domen er den "rundeste" af de 3 muligheder der klarer sig ok med selv en del overdrive.

Mvh;
Morten Lyse

Brugeravatar
efrandsen
Gearfreak lærling
Indlæg: 792
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: CCR lyd, tror jeg nok..

Indlæg af efrandsen »

Lad lige være med at blive alt for gode - nu HAR vi lige købt en 1:1 klokke, som vil se skide godt ud på Scene 2 ;)
http://www.high-voltage.dk - DKs bedste ACDC Jam

nerøs
Johnny B. Goode
Indlæg: 155
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: CCR lyd, tror jeg nok..

Indlæg af nerøs »

det lyder jo so om at det bliver godt..... så er der jo en grund til at tage ned og se Band Battles :-)

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen