blues for viderekommende

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Vinta
Johnny B. Goode
Indlæg: 151
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

blues for viderekommende

Indlæg af Vinta »

måske har den været her før. Men det er blues på et meget spændende plan. <!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->


Søren
Still Got The Blues
Indlæg: 295
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: blues for viderekommende

Indlæg af Søren »

Det er fedt :) Ikke så ofte at jeg nyder en slow blues uden at falde i søvn..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: blues for viderekommende

Indlæg af Sasha »

Det er da en noget høflig og metroseksuel udgave af denne hersens såkaldte blues, er det ikke?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: blues for viderekommende

Indlæg af Swampthing »

Det virker så'n lidt finpudset, elitært og , undskyld mig, konservatorieagtigt på mig.
Bevares teknikken er der og de får de rigtige lyde frem på de rigtige tidspunkter, men i processen forsvandt nosserne også i musikken.
Jeg er måske farvet af at jeg er ret træt, jeg giver det en ekstra chance i morgen.
Det er ikke just det samme som noget jeg så, med John Lee Hooker og Ry Cooder, hvor Ry kom ud på tyndt is fordi John Lee ikke gad flytte sig fra sin Emol.

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: blues for viderekommende

Indlæg af Anonym »

Genren er svær at tilføre noget nyt. Da begge guitarister er mere end "viderekommende", tror jeg nærmere det er materialet end evnerne, der lægger en kraftig dæmper på min interesse her.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: blues for viderekommende

Indlæg af Sasha »

Men forbavsende så få, der behersker genren (omend "blues" er en temmeligt bred betegnelse...) i en grad, så de blot kan spille det "bestående" på en levende og ikke mindst overbevisende måde - også helt uden at skulle tilføre den de sidste nye trendenser fra rytmekons og slige steder...

Om man så synes, at den grundlæggende stil er interessant eller ej, kan så som sædvanligt kun blive et spørgsmål om smag og behag.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Søren
Still Got The Blues
Indlæg: 295
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: blues for viderekommende

Indlæg af Søren »

Ja, men jeg synes at selvom det er lidt mere krydret (kald det måske jazz'et), så synes jeg stadig det er beskidt på den fede måde. Det er jo heller ikke fordi, de bryder ud i nogle fucked up fusions soli, der bærer præg af at de er konservatorie-folk, som Swampthing nævnte (hvis de er det???).

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: blues for viderekommende

Indlæg af Rasser »

Det kan godt være, det ikke er blues på den "jeg har lige mistet konen, børnene, hunden, jobbet og hjemmet, og derfor har jeg nederen på"-agtige måde, men det er alligevel et af mine yndlingsklip med de to herrer -blues eller ej. Det er sgu' fedt spillet efter min mening.

Mvh.
Rasmus.

Starcaster
Still Got The Blues
Indlæg: 287
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: blues for viderekommende

Indlæg af Starcaster »

Dette er slow blues for let øvede eller på Uffe's plan:
http://www.youtube.com/watch?v=a30ThNCrEek

Intet nyt da han sikkert er meget Hendrix agtig i sit spil, men alle toner er til gengæld leveret med utrolig intensitet.... ;)

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: blues for viderekommende

Indlæg af MacG »

[quote="Starcaster"]Dette er slow blues for let øvede eller på Uffe's plan:
http://www.youtube.com/watch?v=a30ThNCrEek

Intet nyt da han sikkert er meget Hendrix agtig i sit spil, men alle toner er til gengæld leveret med utrolig intensitet.... ;) [/quote]

Der er ikke meget Hendrix i det, men en held del Uffe. Og det er fint, meget fint endda...

Næh: THIS is the blues:

[youtube]Ne-SMy83qk0[/youtube]

;)

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: blues for viderekommende

Indlæg af Jackie van Hippie »

Uffe er da klart blandt de bedre vi har herhjemme og det til trods for at han ikke ligefrem bærer Gearfreak ånden :lol:
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: blues for viderekommende

Indlæg af Sasha »

[quote="Søren"]Ja, men jeg synes at selvom det er lidt mere krydret (kald det måske jazz'et), så synes jeg stadig det er beskidt på den fede måde. Det er jo heller ikke fordi, de bryder ud i nogle fucked up fusions soli, der bærer præg af at de er konservatorie-folk, som Swampthing nævnte (hvis de er det???).[/quote]

Jamen, det kan du da have ret i. Jeg synes så personligt blot ikke at denne her "Nej, hvor har vi det hyggeligt her ved plejehjemmets julekoncert - især når ham den anden flinke gamle mand også er her" omgang musiceren har ret meget med blues at gøre. Men sådan er der jo så meget. Jeg synes nu, at det lader til, at de har nogle rigtigt dygtige rengøringsfolk på dét plejehjem...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: blues for viderekommende

Indlæg af itsaysvuff »

<!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->

- Jeg ved godt det ikke er et "traditionelt blues" nummer - men i mine ører bliver bluesguitaren ikke bedre..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: blues for viderekommende

Indlæg af Sasha »

[quote="itsaysvuff"]

- Jeg ved godt det ikke er et "traditionelt blues" nummer - men i mine ører bliver bluesguitaren ikke bedre..[/quote]

Om det så havde været et acapella vokalnummer (ikke at guitarspillet ikke også er fedt!), har det i mine ører langt mere med blues at gøre end det første klip, der blev postet. Men som altid: Smag og behag...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Mikkelmusiker
Himmelhund
Indlæg: 47
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: blues for viderekommende

Indlæg af Mikkelmusiker »

Jeg syntes sgu at det er superfedt, superblues og super meget i topklasse. Det gør det kun lidt sjovt at de kan lidt cowboytricks fordi at de har øvet sig. Jeg elsker blues og har brugt det meste af min gymnasietid med Sleepy John, Mississippi John og John John (det var en anden historie) og det er sgu lige så meget blues som Stevie Ray, Hendrix, Muddy og de andre.

Er Lester Young så heller ikke blues?

Mikkel ;-)

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: blues for viderekommende

Indlæg af itsaysvuff »

[quote="Sasha"][quote="itsaysvuff"]

- Jeg ved godt det ikke er et "traditionelt blues" nummer - men i mine ører bliver bluesguitaren ikke bedre..[/quote]

Om det så havde været et acapella vokalnummer (ikke at guitarspillet ikke også er fedt!), har det i mine ører langt mere med blues at gøre end det første klip, der blev postet. Men som altid: Smag og behag...[/quote]

Det kan jeg kun give dig ret i.. Hold fast jeg glæder mig til d. 21. maj i DR koncerthus.

Vinta
Johnny B. Goode
Indlæg: 151
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: blues for viderekommende

Indlæg af Vinta »

for mig er det første klip stadig blues, og i den inspirerende art - ikke bare en masse lir og hurtige riff fyret af over en 12 takters. Men interessant er det hvad blues så egentlig kan defineres som, hvis man kan det. Men Uinteressant ud fra den betragtning, at det jo kommer an på, hvad man kan lide selv at høre og spille i øvelokalet og live, og så er det egentlig lige godt hvad det kaldes. Men imo er dette blues og nogen gange er det sjovt at prøve at sætte ord på musik, og høre hvordan andre hører det samme og definerer det. ;)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: blues for viderekommende

Indlæg af Sasha »

Ingen lir eller hurtige riffs - ikke engang en neger i sigte. Masser af blues:

<!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->

<!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->

<!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->


Og skal det endelig være "guitar-blues", har jeg sjældent hørt den mere dybfølt end her:

<!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->

Men det har sgu´tte noget at gøre med, hvor hurtige eller langsomme guitarriff´ene er...


Mere blues i maskinkanonen:

<!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Vinta
Johnny B. Goode
Indlæg: 151
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: blues for viderekommende

Indlæg af Vinta »

[quote="Sasha"]Ingen lir eller hurtige riffs - ikke engang en neger i sigte. Masser af blues:



<!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->

<!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->


Og skal det endelig være "guitar-blues", har jeg sjældent hørt den mere dybfølt end her:

<!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->

Men det har sgu´tte noget at gøre med, hvor hurtige eller langsomme guitarriff´ene er...


Tjah for mig er det første klip du linker, har ikke haft tid til at høre dem alle igennem ikke blues, men mere en sang med en bluesy feel to it. Hvor de væsentligste elementer fra bluesen - indlevelse feeling udtrykket m.m. er til stedet. Men den er mere en ballade, rent musik opbygningsmæssigt. Hvis man åbner op for definitionen og kalder den blues, så er der mange andre ting, der også bliver blues, som ihvertfald imo ikke er det. klart machine gun er blues, det er jo i lige linje med de første bluesudøvere og akkustiske guitarer bare beefet op.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen