8 ohms forstærker 16 ohms kabinet?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Lund
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

8 ohms forstærker 16 ohms kabinet?

Indlæg af Lund »

jeg er med på at man godt kan sætte en 8 ohms forstærker til et 16 ohms kabinet, men ikke et 4 ohms.

Men... hvad sker der med lyden? forstærkeren spiller vel mindre højt, men er der andre ulemper?

Jeg har en 8 ohms forstærker, men mange af de kabinetter jeg ser er 16 ohm...

M

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 8 ohms forstærker 16 ohms kabinet?

Indlæg af Odgaard »

Udgangsrørene har ikke godt af det. (Mest hvis der er tale om en rørforstærker :) )

Lund
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 8 ohms forstærker 16 ohms kabinet?

Indlæg af Lund »

det er det... jeg troede som sådan ikke at der var noget skadeligt ved at bruge 16 ohms højttaler til 8 ohms forstærker, men der tog jeg nok fejl så.

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 8 ohms forstærker 16 ohms kabinet?

Indlæg af Odgaard »

Min viden slutter ved: Højtalernes samlede ohm-tal skal matche udgangen på forstærkeren. Så hvis f.eks. et par 8 ohms højtalere i et 2x12 kabinet er forbundet, så de giver 16 ohm, skal kabinettet også sættes til en 16 ohms udgang på forstærkeren.
Og hvis der så er to 16 ohms kabinetter, kan de f.eks. på min forstærker sættes i de to 8 ohms udgange uden problemer.

...hvilken forstærker har du?

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 8 ohms forstærker 16 ohms kabinet?

Indlæg af CobraPizza »

[quote="Odgaard"]Min viden slutter ved: Højtalernes samlede ohm-tal skal matche udgangen på forstærkeren. Så hvis f.eks. et par 8 ohms højtalere i et 2x12 kabinet er forbundet, så de giver 16 ohm, skal kabinettet også sættes til en 16 ohms udgang på forstærkeren.
Og hvis der så er to 16 ohms kabinetter, kan de f.eks. på min forstærker sættes i de to 8 ohms udgange uden problemer.

...hvilken forstærker har du?[/quote]

Det kommer an på om højtalerne er sat i serie eller parallel forbindelse!!!
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 8 ohms forstærker 16 ohms kabinet?

Indlæg af Odgaard »

[quote="CobraPizza"][quote="Odgaard"]Min viden slutter ved: Højtalernes samlede ohm-tal skal matche udgangen på forstærkeren. Så hvis f.eks. et par 8 ohms højtalere i et 2x12 kabinet er forbundet, så de giver 16 ohm, skal kabinettet også sættes til en 16 ohms udgang på forstærkeren.
Og hvis der så er to 16 ohms kabinetter, kan de f.eks. på min forstærker sættes i de to 8 ohms udgange uden problemer.

...hvilken forstærker har du?[/quote]

Det kommer an på om højtalerne er sat i serie eller parallel forbindelse!!![/quote]
Ja. Er det ikke også det jeg helt klodset skriver? :) Men bedre forklaringer kan helt sikkert skrives. Sæt i gang ;)

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 8 ohms forstærker 16 ohms kabinet?

Indlæg af CobraPizza »

Det er mere, at man kan ende med at brænde en forstærker af (har jeg hørt) hvis man gør det forkert. Det er optimalt at spille med matchende ohm, og derfor plejer de flest forstærkere at være udstyret med flere udgange.. det burde din også have.. men nu skal vi have nogle konkrete facts på bordet om hvilken forstærker du har, og hvad for et kab du søger.
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 8 ohms forstærker 16 ohms kabinet?

Indlæg af Sasha »

[quote="Lund"]jeg er med på at man godt kan sætte en 8 ohms forstærker til et 16 ohms kabinet, men ikke et 4 ohms.

Men... hvad sker der med lyden? forstærkeren spiller vel mindre højt, men er der andre ulemper?

Jeg har en 8 ohms forstærker, men mange af de kabinetter jeg ser er 16 ohm...

M[/quote]

Det var jeg så ikke helt klar over...

Det første, det går ud over er lyden, i og med, at du radikalt ændrer på rørenes arbejdsbetingelser, hvis impedansforholdet mellem forstærker og højttaler ikke passer. Så rykker man fuldstændigt rundt på forvrængningens overtone-sammensætning, hvilket selvfølgelig især påvirker forstærkerens overdrive. En anden ting er, som du selv siger, at forstærkeren ikke leverer den fulde udgangseffekt. Udgangsrørene vil skulle arbejde hårdere for føden, hvilket ikke er befordrende for et langt og lykkeligt liv. Og er udgangstransformatoren dimensioneret i underkanten, kan den også svæve i farezonen. Så kort sagt, vil jeg ikke anbefale det - hverken ud fra et lydmæssigt eller et driftssikkerhedsmæssigt synspunkt.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Lund
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 8 ohms forstærker 16 ohms kabinet?

Indlæg af Lund »

hej gutter

Takker for svarene - det er en lille fender rørtop og den har kun 8 ohms udgang.

Jeg vil kigge helt specifikt på 8 ohms kabinetter så - det er da vidst det eneste der vil fungere ordentligt (jvfr overfor).

Tak tak igen.

MIchael

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen