Bedste måde at spille over to forstærkere..

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Bedste måde at spille over to forstærkere..

Indlæg af itsaysvuff »

Hvis jeg nu gerne vil spille over to forstærkere og gerne vil have det rene signal i en af forstærkerne og og effekten (mit board) på den - hvad er så den bedste måde at gøre det på? Hvad sker der hvis jeg bare bruger de to output på tuneren - er det så 50 % af guitarens signal der splittes og ryger ud i hver forstærker eller kan man ikke sætte det sådan op? Hvad gør man?

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Bedste måde at spille over to forstærkere..

Indlæg af reindane »

Hvilke effekter har du i din pedalkæde, og er dit "board" et digitalboard med stereoudgang?
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Bedste måde at spille over to forstærkere..

Indlæg af GodSpeedDK »

Hvis du tager et kabler ud fra begge udgange i stereo-out, og til hver sin forstærker, så får du 50% i den ene forstærker, og 50% i den anden, samtidig. Kan være fedt til at give en "større" lyd, og til at "brede lyden ud".

Men det lyder som om du vil skifte mellem to forstærkere, og i et sådant tilfælde ville jeg investere i sådan én her: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.aage.dk/shop/pedaler/electro ... er/electro ... blade.html</a><!-- m --> - Den klarer tricket til UG :)
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Bedste måde at spille over to forstærkere..

Indlæg af Sasha »

Og hvad er det for en tuner?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Bedste måde at spille over to forstærkere..

Indlæg af itsaysvuff »

Det er en korg tuner - den gamle sølvfarvede.. Det er ikke en god løsning, men en løsning jeg prøvede i studiet.. Live er det ikke så smart fordi at den ene forstærker stadig lyder når man skal stemme - men det var en fin løsning lige der..

Min pedalkæde er lige pt: korg DT-10 (det var det den hed), holy grail nano, stock tubescreamer, Analogman Tubescreamer, Rat, Fulltone Supatrem og Memory Man Deluxe..

Jeg gad bare godt at jeg kunne køre begge forstærker samtidig på den bedste måde.. Jeg ved ikke om løsningen er det med at skifte mellem forstærkere..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Bedste måde at spille over to forstærkere..

Indlæg af Sasha »

Vil du have en helt ren lyd oven i lyden fra dine forvrængere? Det ville jeg umiddelbart tro, ville lyde underligt. Men jeg skal ikke kunne sige det

Jeg tror da blot, at jeg ville sende signalerne ud fra de to udgange på Memory Man´en... hvis jeg ikke husker helt forkert, får du så også kun ekko på den ene forstærker, hvilket måske er meget fedt. Derimod tror jeg, at dine andre effekter gør sig bedst, hvis de får lov til at "behandle" hele signalet.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Bedste måde at spille over to forstærkere..

Indlæg af Telemaster »

[quote="Sasha"]Vil du have en helt ren lyd oven i lyden fra dine forvrængere? Det ville jeg umiddelbart tro, ville lyde underligt. Men jeg skal ikke kunne sige det

Jeg tror da blot, at jeg ville sende signalerne ud fra de to udgange på Memory Man´en... hvis jeg ikke husker helt forkert, får du så også kun ekko på den ene forstærker, hvilket måske er meget fedt. Derimod tror jeg, at dine andre effekter gør sig bedst, hvis de får lov til at "behandle" hele signalet.[/quote]

Clean lyd i den ene side og forvrænget lyd i den anden side synes jeg overhovedet ikke lyder underligt. Det er da heller ikke ualmindeligt på indspilninger. Man kan spille med et meget forvrænget lyd, men samtidig tydeligt høre, hvad der spilles. Det er smart til fx åbne akkorder med forvrængning, der ellers godt kan mudre en hel del. Men altså... om det lige skal HELT clean i den ene side, er ikke så afgørende, hvis det er det, du mener.

PS. Var det ikke dig, Søren, der engang forklarede, at man kan køre en ledning fra kanal to i forstærker 1 til forstærker 2, og på den måde få signalet ud i to forstærkere? Det kunne da være en ret billig og enkel løsning her, hvis det ikke handler om at vælge to forstærkere til og fra i løbet af sættet? Hvis den ene forstærker altså har mere end en kanal.

EDIT: Hov, nej - det dur jo ikke, hvis den ene forstærker skal være uden effekter. Nevermind :-)
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Bedste måde at spille over to forstærkere..

Indlæg af Sasha »

[quote="Telemaster"]

PS. Var det ikke dig, Søren, der engang forklarede, at man kan køre en ledning fra kanal to i forstærker 1 til forstærker 2, og på den måde få signalet ud i to forstærkere? Det kunne da være en ret billig og enkel løsning her, hvis det ikke handler om at vælge to forstærkere til og fra i løbet af sættet? Hvis den ene forstærker altså har mere end en kanal.

EDIT: Hov, nej - det dur jo ikke, hvis den ene forstærker skal være uden effekter. Nevermind :-)[/quote]

Joh, det var det nok. Men det handler nu mere om, at forstærkeren skal have to inputs på samme kanal, end to kanaler...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Bedste måde at spille over to forstærkere..

Indlæg af Telemaster »

[quote="Sasha"][quote="Telemaster"]

PS. Var det ikke dig, Søren, der engang forklarede, at man kan køre en ledning fra kanal to i forstærker 1 til forstærker 2, og på den måde få signalet ud i to forstærkere? Det kunne da være en ret billig og enkel løsning her, hvis det ikke handler om at vælge to forstærkere til og fra i løbet af sættet? Hvis den ene forstærker altså har mere end en kanal.

EDIT: Hov, nej - det dur jo ikke, hvis den ene forstærker skal være uden effekter. Nevermind :-)[/quote]

Joh, det var det nok. Men det handler nu mere om, at forstærkeren skal have to inputs på samme kanal, end to kanaler...[/quote]

Hmm... Endnu en gang viser det sig, at jeg ikke aner, hvad jeg snakker om :-) Kan jeg køre en jack fra input 2 på min blackface Bassman til min Superbass? Eller omvendt?

Beklager OT!
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Bedste måde at spille over to forstærkere..

Indlæg af Sasha »

[quote="Telemaster"]

Hmm... Endnu en gang viser det sig, at jeg ikke aner, hvad jeg snakker om :-) [/quote]

No need to worry! Sådan er vi mange, der har det... :-)

Men idet der på begge forstærkere er to inputs til hver kanal, kan du sådan set gøre begge dele. Resultatet skulle også gerne være det samme.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Bedste måde at spille over to forstærkere..

Indlæg af Telemaster »

[quote="Sasha"]Idet der på begge forstærkere er to inputs til hver kanal, kan du sådan set gøre begge dele. Resultatet skulle også gerne være det samme.[/quote]

Det må prøves en dag - tak! :-)
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Bedste måde at spille over to forstærkere..

Indlæg af fortytwo »

Lehle P-Split

Andet kan også gøre det, men det er den bedste måde..

Husk lige, at hvis du bruger din tuner til det, så slukker den kun for signalet på den ene udgang..
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Bedste måde at spille over to forstærkere..

Indlæg af reindane »

[quote="Sasha"]Vil du have en helt ren lyd oven i lyden fra dine forvrængere? Det ville jeg umiddelbart tro, ville lyde underligt. Men jeg skal ikke kunne sige det

Jeg tror da blot, at jeg ville sende signalerne ud fra de to udgange på Memory Man´en... hvis jeg ikke husker helt forkert, får du så også kun ekko på den ene forstærker, hvilket måske er meget fedt. Derimod tror jeg, at dine andre effekter gør sig bedst, hvis de får lov til at "behandle" hele signalet.[/quote]

+1
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Bedste måde at spille over to forstærkere..

Indlæg af itsaysvuff »

Fortytwo: Det med tuneren er et problem ja..

Sasha: Det fungerer rigtig godt det med Memory Man'en - det har jeg gjort før.. Men problemet er at den ene forstærker kan klare meget pedal forvrængning mens den anden ikke kan.. Så der ville jeg godt have en "pedal-forstærker" og en uden.. Hvis du forstår.. Men jeg ved ikke om det fungerer særlig godt..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Bedste måde at spille over to forstærkere..

Indlæg af Sasha »

Jah-joh, det gør jeg måske nok, selv om det i mine ører blot lyder som en dårlig forstærker.

Men kommer det ikke til at lyde underligt, hvis du på den éne forstærker har "heltesoloen" med tilhørende lyd kørende, mens Hank Marvin spiller samme solo over den anden forstærker?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Bedste måde at spille over to forstærkere..

Indlæg af itsaysvuff »

øhh... Hvilken en af dem kan du "høre med dine ører" er en dårlig forstærker? :)

Du kan have ret i det med forskellen på de to forstærkere..

Brugeravatar
Rockelektrikeren
Himmelhund
Indlæg: 26
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Bedste måde at spille over to forstærkere..

Indlæg af Rockelektrikeren »

Hej itsayswoff
Jeg er i tvivl om hvad du ønske at opnå.
Som hjælp til afklaring så får du lige 1 af de muligheder der findes på at anvende 2 forstærkere.

Drive/efterklang Backline
Så længe man arbejder i normale signal-niveauer, så er det forholdsvis enkelt at tilføre efterklange med et godt resultat.
Men hvis man anvender høje signalniveauer (Boost eller Drive) for at kreere forvrængning i sin forstærker, så opstår der et problem med at få placeret sin efterklang i signalkæden, således at efterklangsenheden ikke forvrænger.

Forvrængning i efterklangs enheden skaber ofte en bredspektret 3 harmonisk kras sound, med masser af sustain sammenholdt med de efterklange som enheden jo er beregnet til at kreere, således at det samlede lydbillede der kommer ud af enheden og lægges oveni det oprindelige signal, bliver sammenmudret og udefinerbart.
Man taber en del af sin oprindelige fede drive sound, og man opnår ikke et klat definerbart Reverb eller ekko.

Husk på, at når du hører en fed drive solo på plade eller CD, så er den ofte kreeret således:
Man optager den fede drive sound (uden brug af efterklang) fra forstærkeren, via mikrofon.
Derefter tilføjet man efterklang til indspilningen (Uden nogen former for forvrængning af signalet i efterklangsenheden).
Derfor har soloen fra en indspilning den fede drive sound samtidig med en definerbar efterklang.

Samme effekt kan opnås Live, ved at anvende 2 forstærkere.
1stk. forstærker hvormed man kreere sin drive sound (gerne en rørforstærker).
1stk. forstærker hvormed man kreere efterklange. (muligvis en Transistorforstærker)
Din opgave er derfor at optage den fede drive sound fra din primære forstærker (Dry), behandle signalet uden forvrængning, og derefter kun sende (Wett) efterklangene videre til den anden forstærker.
Viola: Fed drive solo med definerbar efterklang ON STAGE.
Venlig Hilsen
Rockelektrikeren

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Bedste måde at spille over to forstærkere..

Indlæg af Sasha »

[quote="itsaysvuff"]øhh... Hvilken en af dem kan du "høre med dine ører" er en dårlig forstærker? :)

Du kan have ret i det med forskellen på de to forstærkere..[/quote]

En forstærker, som ikke kan håndtere drive-pedaler, er i mine øjne (eller ører...) ikke godt designet...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Bedste måde at spille over to forstærkere..

Indlæg af Sasha »

[quote="Rockelektrikeren"]Hej itsayswoff

Drive/efterklang Backline
Så længe man arbejder i normale signal-niveauer, så er det forholdsvis enkelt at tilføre efterklange med et godt resultat.
Men hvis man anvender høje signalniveauer (Boost eller Drive) for at kreere forvrængning i sin forstærker, så opstår der et problem med at få placeret sin efterklang i signalkæden, således at efterklangsenheden ikke forvrænger.

Forvrængning i efterklangs enheden skaber ofte en bredspektret 3 harmonisk kras sound, med masser af sustain sammenholdt med de efterklange som enheden jo er beregnet til at kreere, således at det samlede lydbillede der kommer ud af enheden og lægges oveni det oprindelige signal, bliver sammenmudret og udefinerbart.
Man taber en del af sin oprindelige fede drive sound, og man opnår ikke et klat definerbart Reverb eller ekko.
[/quote]

Det er jo ikke hele problemet. Hvis du gerne vil bruge forvrængningen fra forstærkerens udgangsrør, står du altså med at andet problem også - nemlig, hvordan du får placeret dine effekter (rumklang, ekko o.l.) EFTER dét punkt, hvor forvrængningen opstår. Som jeg læser dét, du skriver, hinter du dog i retning af en løsing, der virker. Men så er du nødt til på én eller anden måde at "tappe" signalet til den rene forstærker fra højttalerudgangen på dén forstærker, som leverer forvrængningen. Nogle går endda så alngt som til at mic´e den første forstærker op og så sende signalet fra mikrofonen gennem effekterne og videre til en ren forstærker.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Rockelektrikeren
Himmelhund
Indlæg: 26
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Bedste måde at spille over to forstærkere..

Indlæg af Rockelektrikeren »

Nogle går endda så alngt som til at mic´e den første forstærker op og så sende signalet fra mikrofonen gennem effekterne og videre til en ren forstærker.

Yep! Netop . dermed får man både udgangsforstærkeren samt højtalernes forvrængning med over i efterklangen.
men jeg ved ikke om det er hvad itsayswuff ønsker.
Venlig Hilsen
Rockelektrikeren

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen