Fuzzface problem

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Søren
Still Got The Blues
Indlæg: 295
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Fuzzface problem

Indlæg af Søren »

Eller... en fuzzface-klon. Har sådan en fætter med germanium transistorer og hele balladen. Den lød SVINE-fedt på min gamle Suhr Badger 18. Lækker, varm tone, der reagerede godt på min styring af volumeknappen på guitaren.

Nu har jeg så skaffet mig en Bad Cat Black 30 - og dér lyder den af en blanding af pap og tis. Lyden er meget skrattet og tynd. Og hvis man ikke har skruet helt op på volume og fuzz knapperne (på pedalen), så lyder den som en dårlig drive pedal igennem en aldi-forstærker.
Når jeg så bruger volumeknappen på guitaren er den fesen/halvhjertet helt fra 0% og op til 98% ; de sidste 2% går den så HELT amok.

Jeg HAR prøvet den sædvanlige isoleringsmetode med batteri vs. strømforsyning, kun dén ene pedal sat til osv.

Så er der nok nogen, der vil sige: "jamen så må det jo være forstærkeren, der er synderen!" Men det er da bare mærkeligt, når det er den ENESTE af mine pedaler, der ikke fungerer ordentligt på den (jeg har en 10 stykker).

På forhånd tak!

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fuzzface problem

Indlæg af Jackie van Hippie »

Suhr Badger 18 bliver hurtigt ret beskidt i lyden, især når dens powerscaling er involveret, hvor forvrænget kører du din Bad Cat ? Det har meget at sige hvor meget forvrængning du blander fuzzen med, Hendrix lød også bedst når Marshall'en(/erne) fik lov til at brøle... Men mon ikke Sasha kan skrive en halv roman om dette emne, help is on it's way :wink:
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fuzzface problem

Indlæg af Sasha »

[quote="Jackie van Hippie"]Men mon ikke Sasha kan skrive en halv roman om dette emne[/quote]

Næh, det tror jeg såmænd ikke.

Du har selvfølgelig prøvet at skifte batteri i pedalen, ikke?

Har du prøvet samme pedal på andre forstærkere (også gerne andre end den nævnte Suhr)? Hvis ikke, så prøv lige dét først...

Men ellers velkommen til germanium-transistorernes fortryllende verden. At den lød godt i går, er absolut ingen garanti for, at den gør det i dag. Tag f.eks. en vellydende germanium-fuzz, sæt en fingerspids på huset til hver af de to transistorer i måske fem-ti sekunder. Så vil jeg garantere dig for, at der går mindst et kvarters tid, før den lyder bare nogenlunde igen...

Og somme tider bliver de bare trætte af livet og dør. Sådan er det bare. Somme tider bliver de bare trætte og kræver nye livsbetingelser... Man keder sig aldrig i selskab med germanium-transistorer!

Det er også derfor, man kan være heldig at bygge en fuzz-pedal, der lyder godt. Men prøv så bagefter at bygge ti, der lyder lige sådan..!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Søren
Still Got The Blues
Indlæg: 295
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Fuzzface problem

Indlæg af Søren »

[quote="Jackie van Hippie"]Suhr Badger 18 bliver hurtigt ret beskidt i lyden, især når dens powerscaling er involveret, hvor forvrænget kører du din Bad Cat ? Det har meget at sige hvor meget forvrængning du blander fuzzen med, Hendrix lød også bedst når Marshall'en(/erne) fik lov til at brøle... Men mon ikke Sasha kan skrive en halv roman om dette emne, help is on it's way :wink:[/quote]

Altså jeg har haft dén tanke, at det er fordi den ikke har lov at brøle igennem. Har kun haft den på stue-niveau.

[quote="Sasha"][quote="Jackie van Hippie"]Men mon ikke Sasha kan skrive en halv roman om dette emne[/quote]

Næh, det tror jeg såmænd ikke.

Du har selvfølgelig prøvet at skifte batteri i pedalen, ikke?

Har du prøvet samme pedal på andre forstærkere (også gerne andre end den nævnte Suhr)? Hvis ikke, så prøv lige dét først...

Men ellers velkommen til germanium-transistorernes fortryllende verden. At den lød godt i går, er absolut ingen garanti for, at den gør det i dag. Tag f.eks. en vellydende germanium-fuzz, sæt en fingerspids på huset til hver af de to transistorer i måske fem-ti sekunder. Så vil jeg garantere dig for, at der går mindst et kvarters tid, før den lyder bare nogenlunde igen...

Og somme tider bliver de bare trætte af livet og dør. Sådan er det bare. Somme tider bliver de bare trætte og kræver nye livsbetingelser... Man keder sig aldrig i selskab med germanium-transistorer!

Det er også derfor, man kan være heldig at bygge en fuzz-pedal, der lyder godt. Men prøv så bagefter at bygge ti, der lyder lige sådan..![/quote]

Jeg har godt nok ikke skiftet batteri, da det er et helt frisk batteri, der er i, og den har bare siddet i strømforsyning siden jeg fik den (UDEN at batteriet var sat til på samme tid). Og så lød den også helt ens uanset om det var batteri eller strømforsyning jeg brugte. Men det kunne da godt være, jeg skulle prøve det.

Jeg har prøvet pedalen på en Fender Deluxe (tror jeg nok), hvor den var meget følsom, og så på en Peavey 50 eller hva den nu hedder. Dér lød den ganske som den skulle. Det skal siges, at netop de to forstærkere blev spillet i et øvelokale med trommer, bas osv. rundt omkring - dvs. ret højt.

Søren
Still Got The Blues
Indlæg: 295
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Fuzzface problem

Indlæg af Søren »

[quote="Sasha"At den lød godt i går, er absolut ingen garanti for, at den gør det i dag. Tag f.eks. en vellydende germanium-fuzz, sæt en fingerspids på huset til hver af de to transistorer i måske fem-ti sekunder. Så vil jeg garantere dig for, at der går mindst et kvarters tid, før den lyder bare nogenlunde igen...

Og somme tider bliver de bare trætte af livet og dør. Sådan er det bare. Somme tider bliver de bare trætte og kræver nye livsbetingelser... Man keder sig aldrig i selskab med germanium-transistorer![/quote]

Men betyder det, at det også kan gå den anden vej? At den bliver god igen??? Eller har en chance for at blive det.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fuzzface problem

Indlæg af Smittefar »

Jeg har altid syntes at fuzz pedaler lød forfærdeligt, når de spiller ind i rene forstærkere - Sådan en BadCat ville jeg netop være bekymret for af den grund - En Badger er en langt mere vredladen forstærker, som jeg umiddelbart ville gætte på tog langt bedre mod en fuzz pedal.
Modded guitars were crap right out of the factory

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fuzzface problem

Indlæg af Rasmus »

Min erfaring siger mig det bare skal være højt... :think:

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fuzzface problem

Indlæg af Odgaard »

[quote="Rasmus"]Min erfaring siger mig det bare skal være højt... :think:[/quote]
Eller i hvert fald med snavs på forstærkeren, er min erfaring. Ellers lyder sådan en fuzz skidt.
Er det en hjemmebygget pedal? Din beskrivelse minder mig nemlig om lyden af min hjemmebryggede Octavia-klon, hvor en dårlig lodning en overgang gav nogle spændende og meget varierende (dårlige) lyde :)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fuzzface problem

Indlæg af Sasha »

[quote="Søren"][quote="Sasha"]At den lød godt i går, er absolut ingen garanti for, at den gør det i dag. Tag f.eks. en vellydende germanium-fuzz, sæt en fingerspids på huset til hver af de to transistorer i måske fem-ti sekunder. Så vil jeg garantere dig for, at der går mindst et kvarters tid, før den lyder bare nogenlunde igen...

Og somme tider bliver de bare trætte af livet og dør. Sådan er det bare. Somme tider bliver de bare trætte og kræver nye livsbetingelser... Man keder sig aldrig i selskab med germanium-transistorer![/quote]

Men betyder det, at det også kan gå den anden vej? At den bliver god igen??? Eller har en chance for at blive det.[/quote]

Det kommer jo helt an på, om der blot er tale om den nævnte temperaturpåvirkning eller om transistorer, som er døde...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Søren
Still Got The Blues
Indlæg: 295
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Fuzzface problem

Indlæg af Søren »

[quote="Odgaard"][quote="Rasmus"]Min erfaring siger mig det bare skal være højt... :think:[/quote]
Eller i hvert fald med snavs på forstærkeren, er min erfaring. Ellers lyder sådan en fuzz skidt.
Er det en hjemmebygget pedal? Din beskrivelse minder mig nemlig om lyden af min hjemmebryggede Octavia-klon, hvor en dårlig lodning en overgang gav nogle spændende og meget varierende (dårlige) lyde :) [/quote]


Det er Jake fra Divine Amps, der har lavet den. Har spurgt ham ad, men han vidste det ikke helt...

Søren
Still Got The Blues
Indlæg: 295
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Fuzzface problem

Indlæg af Søren »

Jeg tror måske, jeg har fundet problemet:
Det hjalp en del at skrue højt op for master, og så langt ned for volumen (eller er det bedre at gøre det omvendte?). Det får den op at koge, og som Smittefar siger, gør den rene lyd mere beskidt.
Men nu skal jeg ud at spille med den forstærker for første gang i morgen, så håber jeg at kunne bruge min fuzz (til bryllup - fnis!)

Lund
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fuzzface problem

Indlæg af Lund »

jeg har selv oplevet at en fuzz bare døde lige pludselig... der var det transistorerne der åbenbart bare stod af.

jeg ville dog skifte batteriet uanset hvad... så kunne du jo også prøve et gammeldags "ikke-alkaline" batteri - nogen synes de lyder bedre til fuzz.

Men... synderen er nok forstærkeren (guitaren og resten er jo uændret så vidt jeg forstår) - jeg har flere gange oplevet enorm forskel på hvordan fuzz lyder i forskellige forstærkeren, også selv om der var tale om forstærkere der spillede helt clean lyd.

Michael

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen