Et fedt 1x12" kabinet

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Søren
Still Got The Blues
Indlæg: 295
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Et fedt 1x12" kabinet

Indlæg af Søren »

Jeg leder efter et fedt 1x12" kabinet til en Matchless Clubman (JTM 45-ish forstærker). Det skal have så stor lyd som muligt - altså lyden skal komme så tæt på 4x12" som muligt (ja, jeg er en af de der dovne svin, som ikke gider slæbe rundt på noget, der mest af alt føles som en opvaskemaskine). Jeg har siddet og læst lidt i de andre tråde om portet, åbent, lukket osv. Men om jeg HELT har forstået det, er jeg ikke sikker på. Altså, kort sagt (correct me, if I'm wrong):

Port: Giver mere bund, right?
Åbent: Godt til mindre rum, fordi lyden også kommer ud bagfra og springer rundt i lokalet.
Lukket: Mere lyd fremad til.

Hvilke fordele/ulemper er der ved de forskellige kabinetter?
Jeg har kigget lidt på Suhr's badger kabinet, som vist nok er portet. Er det anbefalingsværdigt? Det er bare ret pebret.
Så er der også port city som har lavet noget mærkeligt 45 graders halløj... Ja, fattede det sgu ikke helt. Men har hørt godt om det.
Laver marshall fede 1x12'er kabinetter?

På forhånd tak! - Søren

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Et fedt 1x12" kabinet

Indlæg af Jake »

Jeg har et Port City 1x12 som jeg er meget glad for. Det lyder rigtig fedt, men kræver den rigtige enhed. F.eks. er Greenback MEGET ufed i det kabinet!

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Et fedt 1x12" kabinet

Indlæg af Telemaster »

Jeg synes, at lukkede kabinetter giver en lidt mere fast bund og stramhed i tonen end åbne og halvåbne - jeg ville ønske, jeg kunne forklare det bedre :-)
So many assholes, so few bullets

Søren
Still Got The Blues
Indlæg: 295
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Et fedt 1x12" kabinet

Indlæg af Søren »

[quote="Telemaster"]Jeg synes, at lukkede kabinetter giver en lidt mere fast bund og stramhed i tonen end åbne og halvåbne - jeg ville ønske, jeg kunne forklare det bedre :-)[/quote]

Men det må vel have noget at gøre med, at ALT lyden kommer ud foran?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Et fedt 1x12" kabinet

Indlæg af Sasha »

[quote="Søren"]
Laver marshall fede 1x12'er kabinetter?

[/quote]

Nej, det kan man ikke påstå: Alt i Marshall´s sortiment, der er mindre end et 4x12, er lavet af MDF. Og det lyder jo helt og aldeles som dét, det er: Sammenpresset bølgepap. Jeg ville personligt få bygget mig et 1x12 kabinet med "pååårrrt" - f.eks. hos Lars Vad eller en anden med hænderne skruet rimeligt på. Byggeopskriften endnu en gang:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.soundcheck.dk/forum/thread.p ... m/thread.p ... adId=65429</a><!-- m -->

Edit: Skal du finde et hæderligt 1x12 kabinet fra Marshall´s hånd, skal du tilbage til kabinetter fra JCM800-serien eller ældre.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Jacob
Gearfreak lærling
Indlæg: 725
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Et fedt 1x12" kabinet

Indlæg af Jacob »

[quote="Søren"]Jeg leder efter et fedt 1x12" kabinet til en Matchless Clubman (JTM 45-ish forstærker). Det skal have så stor lyd som muligt - altså lyden skal komme så tæt på 4x12" som muligt (ja, jeg er en af de der dovne svin, som ikke gider slæbe rundt på noget, der mest af alt føles som en opvaskemaskine). Jeg har siddet og læst lidt i de andre tråde om portet, åbent, lukket osv. Men om jeg HELT har forstået det, er jeg ikke sikker på. Altså, kort sagt (correct me, if I'm wrong):

Port: Giver mere bund, right?
Åbent: Godt til mindre rum, fordi lyden også kommer ud bagfra og springer rundt i lokalet.
Lukket: Mere lyd fremad til.

Hvilke fordele/ulemper er der ved de forskellige kabinetter?
Jeg har kigget lidt på Suhr's badger kabinet, som vist nok er portet. Er det anbefalingsværdigt? Det er bare ret pebret.
Så er der også port city som har lavet noget mærkeligt 45 graders halløj... Ja, fattede det sgu ikke helt. Men har hørt godt om det.
Laver marshall fede 1x12'er kabinetter?

På forhånd tak! - Søren[/quote]

Jeg prøvede Suhr's 1x12", da jeg havde forelsket mig lidt i Badgeren. Og det lød umiddelbart rigtig godt, synes jeg. Om det så også gør det i bandsammenhæng skal jeg ikke kunne udtale mig om, men det kan jeg kun forestille mig at det gør. :)

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Et fedt 1x12" kabinet

Indlæg af Telemaster »

[quote="Søren"][quote="Telemaster"]Jeg synes, at lukkede kabinetter giver en lidt mere fast bund og stramhed i tonen end åbne og halvåbne - jeg ville ønske, jeg kunne forklare det bedre :-)[/quote]

Men det må vel have noget at gøre med, at ALT lyden kommer ud foran?[/quote]

Meget muligt - det tør jeg ikke gøre mig klog på :-)
So many assholes, so few bullets

Søren
Still Got The Blues
Indlæg: 295
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Et fedt 1x12" kabinet

Indlæg af Søren »

[quote="Sasha"][quote="Søren"]
Laver marshall fede 1x12'er kabinetter?

[/quote]
Jeg ville personligt få bygget mig et 1x12 kabinet med "pååårrrt" - f.eks. hos Lars Vad eller en anden med hænderne skruet rimeligt på.[/quote]

Hvordan får man så lige fat i ham? Og hvad plejer sådan noget at koste?

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Et fedt 1x12" kabinet

Indlæg af Swampthing »

[quote="Søren"][quote="Sasha"][quote="Søren"]
Laver marshall fede 1x12'er kabinetter?

[/quote]
Jeg ville personligt få bygget mig et 1x12 kabinet med "pååårrrt" - f.eks. hos Lars Vad eller en anden med hænderne skruet rimeligt på.[/quote]

Hvordan får man så lige fat i ham? Og hvad plejer sådan noget at koste?[/quote]
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.amp-parts.dk/">http://www.amp-parts.dk/</a><!-- m -->

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

Re: Et fedt 1x12" kabinet

Indlæg af kraen »

Jeg har også et Port City 1x12". Det er "oversized" (OS) portet kabinet, og det lyder bare fedt.

Søren
Still Got The Blues
Indlæg: 295
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Et fedt 1x12" kabinet

Indlæg af Søren »

[quote="Swampthing"]

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.amp-parts.dk/">http://www.amp-parts.dk/</a><!-- m -->[/quote]

Man kan da ikke få fat på ham på den hjemmeside??

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Et fedt 1x12" kabinet

Indlæg af Swampthing »

Nederst på siden er der et tlf nummer og en email-adresse. ;) 8-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Et fedt 1x12" kabinet

Indlæg af Sasha »

[quote="Søren"][quote="Telemaster"]Jeg synes, at lukkede kabinetter giver en lidt mere fast bund og stramhed i tonen end åbne og halvåbne - jeg ville ønske, jeg kunne forklare det bedre :-)[/quote]

Men det må vel have noget at gøre med, at ALT lyden kommer ud foran?[/quote]

Narh, det er vist ikke hele forklaringen.

Hvis du tager en løs højttalerenhed og lader den spille i "fri luft", vil den næsten ikke give nogen bas. Dette skyldes først og fremmest, at fra membranens bagside får du et signal, som er i modfase med det primære signal fra membranens forside. Når der ikke er noget kabinet til at adskille de to, fiser signalet fra bagsiden jo friskt rundt om højttalerens kant og forsøger at udfase signalet fra forsiden. Denne form for udfasning er mest effektiv i de dybe frekvenser. Hvis udfasningen var 100% effektiv, ville slet ingen lyd kunne høres.

I et åbent kabinet har vi så lagt en dæmper på sagerne, idet der jo bliver længere vej fra bagside til forside. Men der er stadig gang i en vis udfasning. I et lukket kabinet har vi gjort det umuligt for lyd fra membranens bagside at nå frem til forsiden. Og vi er dermed ude over denne form for udfasning. Samtidig sker der også nogle andre ting - bl.a. virker den indespærrede luft i et lukket kabinet (også kaldet et "trykkammerkabinet" ) som en "fjeder" på højttaleren, hvilket selvfølgelig også påvirker dennes respons.

I det portede kabinet "tuner" man så kabinettet, sådan at hullet/porten i kassen faktisk virker som en orgelpibe, der forstærker visse dybe frekvenser. Hemmeligheden ligger så selvfølgelig i at "tune" det, så det virker fedt og lyder godt til guitar. Og f.eks. er det ovennævnte kabinet "helt forkert" set ud fra et teoretisk hifi-synspunkt. Men erfaringen viser altså, at det ikke lyder så skidt til guitar...

Det er så blot lidt af dét, der sker i selve kabinettet. Når man så giver sig til at kigge på, hvordan sådan et højttalerkabinet interagerer med rummet omkring sig, bliver det først for alvor sjovt... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Søren
Still Got The Blues
Indlæg: 295
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Et fedt 1x12" kabinet

Indlæg af Søren »

[quote="Swampthing"]Nederst på siden er der et tlf nummer og en email-adresse. ;) 8-)[/quote]

Nå, det var da oss pænt diskret :) Tak!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Et fedt 1x12" kabinet

Indlæg af Sasha »

[quote="Søren"]Matchless Clubman (JTM 45-ish forstærker).[/quote]

Hvad bygger du lige dén udtalelse på?

Personligt synes jeg, at de lyder forskelligt som dag og nat. Og der er da heller ikke ret meget i deres konstruktion, som ville pege i retning af klanglige paralleler...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Et fedt 1x12" kabinet

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Sasha"] *En masse interessant info om kabinetter* [/quote]

Iiihhh ... nu har jeg lige købt en combo, og så åbner du døren på klem til en stor, og for mit vedkommende komplet uudforsket verden, jeg hidtil bare har troet kunne summeres op til: Kabinettet er der for at man har noget at skrue højttaleren fast i.

Oh well, det bliver nok ikke min sidste forstærker, så jeg får nok chancen en anden gang.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brun Sæbe
Johnny B. Goode
Indlæg: 198
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Et fedt 1x12" kabinet

Indlæg af Brun Sæbe »

Lars Vad har bygget en Bogner Cube-agtig (lukket) 1x12 med V30 som jeg er virkelig tilfreds med.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://soundcloud.com/provinsdrengen">h ... drengen</a><!-- m -->

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Et fedt 1x12" kabinet

Indlæg af Odgaard »

[quote="GodSpeedDK"][quote="Sasha"] *En masse interessant info om kabinetter* [/quote]

Iiihhh ... nu har jeg lige købt en combo, og så åbner du døren på klem til en stor, og for mit vedkommende komplet uudforsket verden, jeg hidtil bare har troet kunne summeres op til: Kabinettet er der for at man har noget at skrue højttaleren fast i.

Oh well, det bliver nok ikke min sidste forstærker, så jeg får nok chancen en anden gang.[/quote]
Du har vel stadig mulighed for at lege med et ekstra kabinet :)

Søren
Still Got The Blues
Indlæg: 295
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Et fedt 1x12" kabinet

Indlæg af Søren »

[quote="Sasha"][quote="Søren"]Matchless Clubman (JTM 45-ish forstærker).[/quote]

Hvad bygger du lige dén udtalelse på?

Personligt synes jeg, at de lyder forskelligt som dag og nat. Og der er da heller ikke ret meget i deres konstruktion, som ville pege i retning af klanglige paralleler...[/quote]

Nå... Det var vist hvad sælger sagde, og da jeg egentlig aldrig har prøvet en jtm 45 og ikke aner noget som helst om rør i forskellige forstærkere, så kan jeg ikke gøre så meget andet end at sige: "Cool..."
Men ved du om den er baseret på noget andet "kendt"? Eller er den bare sig selv? Det skal også siges, at jeg ikke gik efter dén forstærker, fordi den er (/åbenbart ikke er) baseret på JTM 45, men fordi jeg synes den lyder fedt.

Søren
Still Got The Blues
Indlæg: 295
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Et fedt 1x12" kabinet

Indlæg af Søren »

Er der nogen, der kender danske butikker, der sælger Port City kabinetter?

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen