rensning af slæder

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

rensning af slæder

Indlæg af udepost »

hejsa

jeg vil egentlig gerne ha de gamle slæder på min jazzmaster igen, men de er så rustne og fedtede at skruerne har svært ved at dreje rundt. hvordan renser jeg dem bedst, så de bliver så gode som "nye"? det er både skruen til intonationen, men også de 2 små der justerer strengehøjden

/søren

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rensning af slæder

Indlæg af Odgaard »

bumbum er det ikke noget med, at cola kan fjerne den slags rust?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rensning af slæder

Indlæg af Sasha »

Er det så ikke kun til fordel for "en anden slags" rust? Jeg mener: Skruerne ruster blandt andet p.g.a. syreangreb fra ens håndsved. Så virker det da ikke ligefrem indlysende at hælde en anden form for syre på for at modvirke det? Men jeg skal ikke kunne sige det. Jeg ved dog, at den gode MacG for nyligt har haft næsen i et restaureringsprojekt, som involverede nogle af disse ting. Så måske han vil give et besyv med her?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rensning af slæder

Indlæg af Morten_Lyse »

Jeg tror jeg ville ligge dem i blød i noget petroleum natten over og med en lille stiv pensel eller noget få dem skrubbet rene inden jeg forsøgte mig at skille skidtet ad.. Derefter skal delene vel bare tørres af og så samles igen, evt. plus tilsætning af et møj bette dryp syrefri olie..

Men man muss jo da unbedingt sehr forsicht sein nicht die skruekærv su überskruen..

Mvh;
Morten Lyse

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rensning af slæder

Indlæg af GodSpeedDK »

Billede
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rensning af slæder

Indlæg af Anonym »

Og et enkelt cowboytrick mht. unbrako-skruerne til højdejustering er, at skrue dem hele vejen igennem i stedet for at prøve at dreje dem tilbage og ud.

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rensning af slæder

Indlæg af MacG »

[quote="SustainerPlayer"]Og et enkelt cowboytrick mht. unbrako-skruerne til højdejustering er, at skrue dem hele vejen igennem i stedet for at prøve at dreje dem tilbage og ud.[/quote]

Nemlig ja. Og WD40. Men det endte i mit tilfælde med at én af skruerne skulle bores ud... De kan gro temmeligt godt fast.

mos
Still Got The Blues
Indlæg: 246
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rensning af slæder

Indlæg af mos »

Ja da! WD40 er vejen frem, spray noget i en kop og læg slæderne i, ryst det hele lidt rundt så skruer og skidt ryster sig løs og rens evt. med en tandbørste eller lign. og de bliver rigtig fine igen :clap:
One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you´re into jazz`

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rensning af slæder

Indlæg af udepost »

tak, jeg prøver med noget wd40

/søren

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rensning af slæder

Indlæg af udepost »

så, nu har jeg renset dem, men der var selvfølgelig 3 hor jeg var nødt til at bore skruen ud. hvordan får jeg lavet et nyt gevind? hvilket værktøj skal der bruges til det?

/søren

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rensning af slæder

Indlæg af MacG »

[quote="udepost"]så, nu har jeg renset dem, men der var selvfølgelig 3 hor jeg var nødt til at bore skruen ud. hvordan får jeg lavet et nyt gevind? hvilket værktøj skal der bruges til det?

/søren[/quote]

Sådan en dims:

Billede

Det hedder en gevindtap: http://www.biltema.dk/da/vaerktoj/Skare ... Gevindtap/

Men hvis det er en Amerikaner så er gevindet i tommer, så dem skal du ud og finde i specialbutikker eller online. Og så skal du finde ud af hvad mål gevindet er..
Og Fender brugte noget meget hårdt stål, så det er hårdt at arbejde i.

Det er ikke nemt. Det nemmeste er at finde noge nye, og eventuelt få dem til at ligne de andre.

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rensning af slæder

Indlæg af udepost »

jeg takker mange gange. har netop købt en snittap i 4/40 tomme, boret nye gevind, og monteret de gamle slæder påny...

/søren

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rensning af slæder

Indlæg af MacG »

[quote="udepost"]jeg takker mange gange. har netop købt en snittap i 4/40 tomme, boret nye gevind, og monteret de gamle slæder påny...

/søren[/quote]

Fedt! Gik det glat ?
Må vi se resultatet ?

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: rensning af slæder

Indlæg af udepost »

[quote="MacG"][quote="udepost"]jeg takker mange gange. har netop købt en snittap i 4/40 tomme, boret nye gevind, og monteret de gamle slæder påny...

/søren[/quote]

Fedt! Gik det glat ?
Må vi se resultatet ?[/quote]

det gik fint. jeg brugte også snittappen på de gamle gevind, og der røg en del rust ud, så nu drejer alle skruerne som nye. jeg måtte dog købe 4 nye, men sådan er det jo. jeg har ikke renset dem helt i bund, så de er stadig lidt beskidte. men de virker... jeg har ikke noget kamera lige pt. desværre...

/søren

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen