Strengetunere der har sit eget liv....

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Strengetunere der har sit eget liv....

Indlæg af itsaysvuff »

Den tynde e-strengs tuner opfører sig mærkeligt..

Først begyndte den meget nemt at gå ud af stemning når man lavede bends.. Det gør den stadig, men oven på det begynder den også at give mere og mere slip når jeg nu laver et kraftigt bend eller laver et hårdt anslag på e-strengen. Når den begynder på det kan jeg blive ved med at slå på e-strengen mens jeg bare kan høre at den bliver dybere og dybere.. Hvis jeg så prøver at stemme den går den lidt op og så meget tilbage - et skridt frem og to tilbage.. Det kan jeg så blive ved med indtil den springer..

Hvad er det lige der sker? Får den ikke ordentlig fat eller er den ved at være færdig? Den er bare ikke mere end et halvt år gammel

kasperploug
Still Got The Blues
Indlæg: 339
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Strengetunere der har sit eget liv....

Indlæg af kasperploug »

Hvilket strenge-låse-trick bruger du? Skal strengen ned i stemmeskruen, eller igennem et hul?
I've got a fever... And the only prescription is MORE COWBELL!

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strengetunere der har sit eget liv....

Indlæg af reindane »

[quote="itsaysvuff"]Den tynde e-strengs tuner opfører sig mærkeligt..

Først begyndte den meget nemt at gå ud af stemning når man lavede bends.. Det gør den stadig, men oven på det begynder den også at give mere og mere slip når jeg nu laver et kraftigt bend eller laver et hårdt anslag på e-strengen. Når den begynder på det kan jeg blive ved med at slå på e-strengen mens jeg bare kan høre at den bliver dybere og dybere.. Hvis jeg så prøver at stemme den går den lidt op og så meget tilbage - et skridt frem og to tilbage.. Det kan jeg så blive ved med indtil den springer..

Hvad er det lige der sker? Får den ikke ordentlig fat eller er den ved at være færdig? Den er bare ikke mere end et halvt år gammel[/quote]

Det kan også være selve strengen der er problemet. Hvor knækker strengen, ved stemmeskruen eller ved stolen?
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strengetunere der har sit eget liv....

Indlæg af itsaysvuff »

KP: den skal ned i et hul.. Og den sætter jeg bare i og så én gang rundt og så holder jeg den stramt væk fra stemmeskruen, mens jeg strammer stemmeskruen..

Reinau: Jeg må indrømme at jeg ikke lagde mærke til det, men jeg tror det er ved stemmeskruen.. Både af hukommelse, men også fordi den jo bare bliver løsere og løsere - og hvis jeg så også strammer til samtidigt så springer den til sidst..

Det skal lige siges at jeg havde den ved guitardoktor og han satte så 10'ere på og den er vant til 11'ere - det burde vel ikke have så meget at sige..

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strengetunere der har sit eget liv....

Indlæg af GodSpeedDK »

Hvad er det for en guitar? Og hvilken slags stemmeskruer er der på?

Prøv lige at studér fænomenet lidt nærmere. Hvor slipper den? Er det strengen, der glider rundt på stemmeskrueakslen? Eller er det stemmeskrueakslen, der glider rundt i resten af mekanikken? Når strengen bliver løsere, drejer hovedet på stemmeskruen så rundt?
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strengetunere der har sit eget liv....

Indlæg af reindane »

[quote="itsaysvuff"]KP: den skal ned i et hul.. Og den sætter jeg bare i og så én gang rundt og så holder jeg den stramt væk fra stemmeskruen, mens jeg strammer stemmeskruen..

Reinau: Jeg må indrømme at jeg ikke lagde mærke til det, men jeg tror det er ved stemmeskruen.. Både af hukommelse, men også fordi den jo bare bliver løsere og løsere - og hvis jeg så også strammer til samtidigt så springer den til sidst..

Det skal lige siges at jeg havde den ved guitardoktor og han satte så 10'ere på og den er vant til 11'ere - det burde vel ikke have så meget at sige..[/quote]

Jeg vil umiddelbart mene, at det er for lidt, hvis du kun vikler strengen ca. én gang rundt om stemmeskruens cylinder. På stemmeskruer uden låsemekanisme, vil jeg anbefale dig mindst 2 eller helst 3 fulde gange rundt på de tynde strenge, for at strengen kan låse sig fast.

Når jeg spørger til, hvor strengen knækker, er det fordi nogle strenge kan have problemet i den modsatte ende, hvor strengeviklingen omkring den lille messingcylinder nede i stolen løsner sig.
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strengetunere der har sit eget liv....

Indlæg af Sasha »

Dummepeter-spørgsmålet:

Du har selvfølgelig prøvet mere end én streng, ikke..?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

kasperploug
Still Got The Blues
Indlæg: 339
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Strengetunere der har sit eget liv....

Indlæg af kasperploug »

Prøv evt. dette "trick", som hos mig er standardmåden: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.jazzguitar.be/how_to_string_ ... ar.html</a><!-- m --> . Ellers thumbs up til alle ovenstående indlæg :)
I've got a fever... And the only prescription is MORE COWBELL!

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strengetunere der har sit eget liv....

Indlæg af itsaysvuff »

Tak for alle svarene..

Jeg vikler den jo flere gange rundt, men jeg vikler den kun én gang rundt før jeg strammer den - og så kommer den jo også flere gange rundt inden den er stemt i E..

Og ja, jeg har prøvet flere strenge.........

Og nu har jeg så også fundet problemet.. Der var en skrue der var gået løs på stemmetunermekanikken bagpå hovedet så den godt kunne bevæge sig lidt..

Brugeravatar
JGreen
Still Got The Blues
Indlæg: 213
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strengetunere der har sit eget liv....

Indlæg af JGreen »

Man kan også vælge at få locking tuners. Så får man ikke det problem.

Men ok, mekaniske fejl kan man ikke helt gardere sig imod. ;)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strengetunere der har sit eget liv....

Indlæg af Sasha »

For monteringsskruen går ikke løs på en låsbar stemmeskrue eller hvodden?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen