Electro Harmonix Pog - kan de stadig findes?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Electro Harmonix Pog - kan de stadig findes?

Indlæg af itsaysvuff »

Er der nogen der ved om de gamle POG fra electro harmonix stadigvæk kan købes nogle steder? Jeg har prøvet at høre og læse mig frem til at jeg synes POG'en har en lidt mere rå lyd end POG2 der virker meget pæn i lyden..

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Electro Harmonix Pog - kan de stadig findes?

Indlæg af Jackie van Hippie »

Syntes nu også den første er ret pæne i lyden... Men det er alle oktaveffekter nok sammenlignet med min yngling :problem:
Skal den ikke være pæn (altså hvis det betyder at den giver meget præcise gengivelser af det oprindelig signal?), det er da det den er designet til?
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Electro Harmonix Pog - kan de stadig findes?

Indlæg af Sasha »

Mon ikke man skal ud på brugtmarkedet? Jeg fandt selv en brugt POG for et års tid siden. Så de findes da trods alt, selv om man nok ikke falder over dem hver dag...

Og nu synes jeg da nok, at en POG er væsentligt mere og andet end en oktaveffekt? Men hvilken "yndling" er det, der sammenlignes med her?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Electro Harmonix Pog - kan de stadig findes?

Indlæg af itsaysvuff »

Hvad bruger du den til sasha? Og da du købte pog'en overvejede du så 2'eren og endte med 1'eren eller var det tilfældigt?

Jeg gad også godt høre hvad "yndlingen" er :)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Electro Harmonix Pog - kan de stadig findes?

Indlæg af Sasha »

Det er den gamle model. Det var dog først efter, at jeg havde købt den, at jeg blev opmærksom på, at der fandtes en nyere version. Så lidt tilfældigt var det vel?

Nu bruger jeg den mest for sjov herhjemme til at lege med orgelagtige lyde - gerne i kombination med andre effekter - overdrive, div. "blævren", ringmodulation mm.

Edit: Med lidt sensible indstillinger kan man faktisk ramme én lyd, som jeg aldrig har kunnet greje, hvordan er frembragt: På outro´en til Hendrix´ "Angel" er der sådan en orgelagtig lyd (som jo med sikkerhed ikke er lavet med en POG, vel...). Jeg har hørt udokumenterede rygter om obskure effekter lige fra Jax Vibra Chorus til en endnu uidentificeret tingest ved navn "Unidrive". Men jeg skal ikke prale af at kende svaret. Hvis nogen gør, så sig frem af karsken bælg. Men jeg kan faktisk ramme noget, der ligner med POG´en...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Electro Harmonix Pog - kan de stadig findes?

Indlæg af itsaysvuff »

Så du har ikke "sammenlignet" den nye og den gamle ved at kigge på nettet? Og er du tilfreds med den?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Electro Harmonix Pog - kan de stadig findes?

Indlæg af Sasha »

[quote="itsaysvuff"]Så du har ikke "sammenlignet" den nye og den gamle ved at kigge på nettet? Og er du tilfreds med den?[/quote]

Nej, jeg har ikke sammenlignet dem. Og ja: Set i dét lys, at en Stratocaster aldrig kommer til at lyde som et Hammond A-100, uanfægtet hvor mange mærkelige pedaler, man så hæfter på den, så synes jeg, at det er en sjov og fed peda, så længe man betragter den som en effekt. Dens "fake 12 strengs-ting" er faktisk også meget fed. Men om den rammer dit behov, skal jeg selvfølgelig ikke kunne sige.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Electro Harmonix Pog - kan de stadig findes?

Indlæg af itsaysvuff »

Jeg er heller ikke ude efter at få min jazzmaster til at lyde som et ægte hammond - det har jeg ude i øveren :) Jeg synes bare det giver nogle fede tonale muligheder - specielt med dens detune effekter.. Her er et smukt eksempel på det - <!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->. Det stemmer så dejlig dårligt! Og ja - de lyder sgu som Velvet Underground der!

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Electro Harmonix Pog - kan de stadig findes?

Indlæg af Jackie van Hippie »

[quote="Sasha"]Og nu synes jeg da nok, at en POG er væsentligt mere og andet end en oktaveffekt? Men hvilken "yndling" er det, der sammenlignes med her?[/quote]

Det er en god gammel Roger Mayer Octavia, eller rettere en kopi af denne jeg fik bakset sammen ud fra et diagram på nettet. Men den kan selvfølgeligt ikke lave orgel- eller 12-strengede lyde. Men det er bare i den retning jeg tænker når der bliver sagt rå lyd.

[quote="Sasha"]Nu bruger jeg den mest for sjov herhjemme til at lege med orgelagtige lyde - gerne i kombination med andre effekter - overdrive, div. "blævren", ringmodulation mm.[/quote]

En oktav over og under med et envelopefilter (hedder det sådan?) foran giver også en ret fed orgelagtig effekt.
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Electro Harmonix Pog - kan de stadig findes?

Indlæg af Sasha »

[quote="Jackie van Hippie"]
Det er en god gammel Roger Mayer Octavia, eller rettere en kopi af denne jeg fik bakset sammen ud fra et diagram på nettet. Men den kan selvfølgeligt ikke lave orgel- eller 12-strengede lyde. Men det er bare i den retning jeg tænker når der bliver sagt rå lyd.
[/quote]

At sammenligne en Octavia med en POG svarer i mine øjne lidt til at sammenligne en fuzz med en flanger...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Electro Harmonix Pog - kan de stadig findes?

Indlæg af Jackie van Hippie »

Det har du måske ret i, men nu lå den eneste sammenligning også i en henkastet bemærkning, så lad det nu ligge.
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Electro Harmonix Pog - kan de stadig findes?

Indlæg af fortytwo »

Nu har jeg en gammel POG, mest fordi jeg godt kan li' udseendet, og trækassen der fulgte med, men hvis jeg skulle købe en nu, og den skulle være til at bruge i et band, så ville jeg købe en POG2..
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Electro Harmonix Pog - kan de stadig findes?

Indlæg af itsaysvuff »

kun på grund af det praktiske aspekt mht. størrelsen og presets?

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Electro Harmonix Pog - kan de stadig findes?

Indlæg af fortytwo »

Mja.. Nok hovedesageligt.. Men når først resten af bandet spiller, så er der sgu ingen der høre, om det er den gamle "grove" processor, eller den nye "fine" processor der laver effekten..
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Electro Harmonix Pog - kan de stadig findes?

Indlæg af fortytwo »

Nå ja.. Fik jeg sagt at den nye kører 9V, og den gamle har en klump af en EHX strøm-fætter med..
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Electro Harmonix Pog - kan de stadig findes?

Indlæg af MacG »

Bare så vi kan høre hvad vi er ude i.
Uden at de skal være en anbefaling fra min side af hverken band eller guitarist: Her er en af de federe ting man kan med sådan en POG:

http://www.youtube.com/watch?v=dofPr9_F ... re=related

itsaysvuff
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Electro Harmonix Pog - kan de stadig findes?

Indlæg af itsaysvuff »

[quote="fortytwo"]Nå ja.. Fik jeg sagt at den nye kører 9V, og den gamle har en klump af en EHX strøm-fætter med..[/quote]

Det at den gamle kører på 18 volt skulle også give pedalen et større headroom.. Jeg er lidt interesseret i at høre om hvordan den håndterer meget forvrængning fra pedaler?

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Electro Harmonix Pog - kan de stadig findes?

Indlæg af fortytwo »

Jeg kan ikke helt få større headroom til, at hænge sammen med en mere rå lyd..

Jeg har aldrig smidt helt vildt meget forvrængning i min POG, men den POG2 som jeg har til rådighed til at rode med, den klarer det helt fint, den er glad for forvrængning..
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Brugeravatar
JGreen
Still Got The Blues
Indlæg: 213
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Electro Harmonix Pog - kan de stadig findes?

Indlæg af JGreen »

Jeg har den moderne micro POG, og er ganske imponeret af den.

Den tracker markant bedre end nogen anden oktav effekt jeg har prøvet (BOSS er nærmest ubrugelig i forhold), og har ingen problemer med akkorder eller forvrænger.

Hvordan den lyder i forhold til en af de gamle skal jeg ikke kunne sige, men tvivler på forskellen er så stor at man kan høre det live når musikken spiller.

På den anden side lød micro versionen af Small Clone'n ikke godt nok til at jeg ville bruge den istedet for min gamle, så det er ikke helt til at sige.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Electro Harmonix Pog - kan de stadig findes?

Indlæg af Sasha »

[quote="fortytwo"]Jeg kan ikke helt få større headroom til, at hænge sammen med en mere rå lyd..

Jeg har aldrig smidt helt vildt meget forvrængning i min POG, men den POG2 som jeg har til rådighed til at rode med, den klarer det helt fint, den er glad for forvrængning..[/quote]

Nu er det jo digitale pedaler. Så det er næppe så fedt at løbe tør for headroom. Digital forvrængning er meget sjældent noget at stræbe efter.

Men ville man ikke også typisk først tilføje forvrængning EFTER denne pedal?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen