Sound City 120 top - hvem kan fixe

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
hrlarsen
Smoke On The Water
Indlæg: 81
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Sound City 120 top - hvem kan fixe

Indlæg af hrlarsen »

Har fundet en gammel Sound City 120 top, som trænger til noget kærlighed.
Er der nogen som, mod betaling selvflg,, har mod på at friske sådan en sag op?
Er slet ikke klar over hvor defekt den evt er, men vil gerne bringe den tilbage til ære og værdighed.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Sound City 120 top - hvem kan fixe

Indlæg af Sasha »

Kan vi trods alt indsnævre det dér med "hvor defekt" en anelse? Kan den f.eks. sige noget? Eller er vi tættere på noget i denne stil:

<!-- m --><a class="postlink" href=" ... re=related</a><!-- m -->
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

hrlarsen
Smoke On The Water
Indlæg: 81
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Sound City 120 top - hvem kan fixe

Indlæg af hrlarsen »

Jamen Søren jeg ved det ikke. Samler den op i denne uge, og så må mere erfarne kræfter vurdere standen.
Jeg er helt spejlblank (også) på det område. Synes bare den skal bevares for eftertiden og måske med ud og spille et par jobs.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Sound City 120 top - hvem kan fixe

Indlæg af Sasha »

Well, jeg har pillet i et par af disse. Og jeg må sige, at den i sin originale form - selv hvis man forsøger at skrue sine mest "Hiwatt-venlige" briller på - ikke ligefrem er en forstærker, som får mig til at væde mine underbenklæder. Én ting er, om man kan lide lyden - det er jo smag og behag som altid. Men de dér aktive tonekontroller, den har, som brummer som ind i h..... Ja, det kan vist selv med den bedste vilje ikke karakteriseres som rørforstærkerens "Finest Hour".

Hvis det var min forstærker, ville jeg bruge den som platform til at få bygget en ca. 150 watts "Hiwatt" ud af (som f.eks. er en glimrende basforstærker), hvilket er ret nemt gjort. Men ellers tror jeg nok, at jeg ville sælge den for ussel mammon til en samler eller noget i dén stil, hvis det skar for meget i hjertet at ændre på sådan "en fin, gammel forstærker"...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

hrlarsen
Smoke On The Water
Indlæg: 81
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Sound City 120 top - hvem kan fixe

Indlæg af hrlarsen »

Jamen jeg er frisk hvis nogen vil eksperimentere.
Husker Sound City som meget diskant og langt fra Marshall idealet jeg selv holder af. Men kan den gøres Hiwatt agtig vil det da være fedt. Og der er ingen deadline.
Minder den om Hiwatt i sin opbygning ?

hrlarsen
Smoke On The Water
Indlæg: 81
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Sound City 120 top - hvem kan fixe

Indlæg af hrlarsen »

Kan se at det først er MK4 modellen som har aktive tonekontroller. Indtil da skulle de være passive.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Sound City 120 top - hvem kan fixe

Indlæg af Sasha »

Ja, Hiwatt og Marshall er vel nærmest så langt fra hinanden, som man kan komme..?

Historien er jo, at Dave Reeves var hos Sound City i tredserne, hvor han designede forstærkere. Disse (Mk I- Mk III) var fine og meget tæt på de senere Hiwatt. På et tidspunkt forlader han så Sound City og grundlægger istedet Hiwatt, hvor han finpudser på de designs, han grundlagde i sin tid hos Sound City. Af uforståelige årsager føler Sound City så et behov for at lægge distance til Hiwatt og Dave Reeves. Så de "forbedrer" hans designs - bl.a. med de aktive tonekontrol-kredsløb, som findes i sådan en 120 watts ting fra Mk. IV serien. Og historien er jo fuld af eksempler på dén slags "forbedringer"...

Det gode er så, at de er bygget af rigtig, rigtig gode stumper! Og de er bygget, så selv en dresseret chimpanse kan arbejde på dem med et hæderligt resultat. Så hvis det var min forstærker, ville jeg ikke betænke mig på at droppe de aktive tonekontroller og så istedet få dem omdannet til det passive kredsløb, som man finder i de tidligere generationer af Sound City-forstærkere samt Hiwatt (de er alle ret ens m.h.t. grundlæggende kredsløb).

Som antydet, er jeg ikke den helt store fan af Sound City/Hiwatt-lyden til guitar. Men til gengæld lyder de stinkefedt til bas!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Sound City 120 top - hvem kan fixe

Indlæg af Sasha »

[quote="hrlarsen"]Kan se at det først er MK4 modellen som har aktive tonekontroller. Indtil da skulle de være passive.[/quote]

Jo, men 120 watts modellen dukker også først op i Mk. IV-serien.

Så det overfor beskrevne handler sådan set i sin grundsubstans om en "forældelseskur"... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

hrlarsen
Smoke On The Water
Indlæg: 81
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Sound City 120 top - hvem kan fixe

Indlæg af hrlarsen »

OK.Læste så lige at Dave Reeves åbenbart forlod projektet efter MK1 (?) og gik i gang med Hiwatt. Men no matter what, så må jeg se hvor hærget den er. Er trafoen intakt er det vel et stort plus. Men den kan ikke spille i sin nuværende form - så meget ved jeg.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Sound City 120 top - hvem kan fixe

Indlæg af Sasha »

Jo-jo. Men de efterfølgende Sound City-modeller er fine - meget tæt på Hiwatt. Det er først med Mk. IV, at de begynder at gå galt i byen.

Og ja, det ville være et klart bonus, hvis de originale Partridge-transformatorer lever og ånder! Der skal nu en hel del til at slå dem ihjel...

Under alle omstændigheder kunne/burde man jo tage det lidt i flere tempi, sådan at man startede med at få vækket den slumrende kæmpe til live igen og derpå lyttede lidt på sagen, før man eventuelt greb til tungere våben og begyndte at bygge om på den.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Sound City 120 top - hvem kan fixe

Indlæg af AnotherDan »

Jeg har i mange år spillet sammen med en bassist der bruger en ældgammel sound city top - jeg syntes den lyder top fedt, aner ikke om der er lavet noget specielt ved den...

Jeg troede faktisk det hovedsageligt var bas forstærkere de byggede...
Bah

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Sound City 120 top - hvem kan fixe

Indlæg af Sasha »

Nu er "the catch" i denne sammenhæng jo nok, at "ældgammel" ikke er nogen specielt præcis beskrivelse af hvilken model, der er tale om... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen