N00b-ish spørgsmål ang. kabel

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brun Sæbe
Johnny B. Goode
Indlæg: 198
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

N00b-ish spørgsmål ang. kabel

Indlæg af Brun Sæbe »

Jeg har købt en Art SLA-1 effektforstærker. Den har sådan nogle skrue-dimser til output, der vist nok også kan bruges til 'banan'-stik. Jeg var derfor i Aage idag for at få et 2xbanan->jack kabel. Det havde de ikke, men ekspedienten forklarede at jeg kunne bruge et alm. jack->jack højttalerkabel og blot skære det ene jack af og så montere de to indvendige ledninger på skrue-dimserne.

Er det korrekt?
<!-- m --><a class="postlink" href="http://soundcloud.com/provinsdrengen">h ... drengen</a><!-- m -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: N00b-ish spørgsmål ang. kabel

Indlæg af Sasha »

Jah...

At det så måske ikke er en så fed løsning på lang sigt, hvis det er en ledning, som skal af og på ofte, da ledningen så vil flosse i enden, er en anden sag.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: N00b-ish spørgsmål ang. kabel

Indlæg af munch_30 »

[quote="Brun Sæbe"]Jeg har købt en Art SLA-1 effektforstærker. Den har sådan nogle skrue-dimser til output, der vist nok også kan bruges til 'banan'-stik. Jeg var derfor i Aage idag for at få et 2xbanan->jack kabel. Det havde de ikke, men ekspedienten forklarede at jeg kunne bruge et alm. jack->jack højttalerkabel og blot skære det ene jack af og så montere de to indvendige ledninger på skrue-dimserne.

Er det korrekt?[/quote]

Du kan f.eks. købe et bananstik med en skrueterminal på. skær den ene ende af et jack-jack højttalerkabel af og monter hver leder i et bananstik (du skal bruge 2 bananstik/højttalerkabel). Disse kan så udtages af forstærkeren gentagende gange (hvis du skal det), uden at kablet flosser :) . Here you go f.eks.: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.hifiklubben.dk/produkter/til ... dukter/til ... rg5452.htm</a><!-- m -->
Ovenstående forudsætter at højttalerudgangen på din Art effektforstærker ikke kun er en skrueterminal, men har et "hul" for enden, hvor et bananstik kan sættes i :)
Kim

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: N00b-ish spørgsmål ang. kabel

Indlæg af IkkeMig »

[quote="munch_30"][quote="Brun Sæbe"]Jeg har købt en Art SLA-1 effektforstærker. Den har sådan nogle skrue-dimser til output, der vist nok også kan bruges til 'banan'-stik. Jeg var derfor i Aage idag for at få et 2xbanan->jack kabel. Det havde de ikke, men ekspedienten forklarede at jeg kunne bruge et alm. jack->jack højttalerkabel og blot skære det ene jack af og så montere de to indvendige ledninger på skrue-dimserne.

Er det korrekt?[/quote]

Du kan f.eks. købe et bananstik med en skrueterminal på. skær den ene ende af et jack-jack højttalerkabel af og monter hver leder i et bananstik (du skal bruge 2 bananstik/højttalerkabel). Disse kan så udtages af forstærkeren gentagende gange (hvis du skal det), uden at kablet flosser :) . Here you go f.eks.: <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.hifiklubben.dk/produkter/til ... dukter/til ... rg5452.htm</a><!-- m -->
Ovenstående forudsætter at højttalerudgangen på din Art effektforstærker ikke kun er en skrueterminal, men har et "hul" for enden, hvor et bananstik kan sættes i :) [/quote]

Men vær opmærksom på at den type bananstik ikke holder særlig godt på ledningen - man vænner sig hurtigt til at spænde dem efter hver gang man alligevel rører ved dem. Så hvis det ikke er nødvendigt at tage dem ud og ind jævnligt, så ville jeg vælge at skrue ledningerne direkte i i stedet...

Brun Sæbe
Johnny B. Goode
Indlæg: 198
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: N00b-ish spørgsmål ang. kabel

Indlæg af Brun Sæbe »

Tak for svarene. Jeg flåede et højttalerkabel og det virker fint.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://soundcloud.com/provinsdrengen">h ... drengen</a><!-- m -->

Brugeravatar
andkrup
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: N00b-ish spørgsmål ang. kabel

Indlæg af andkrup »

den ekstravagante løsning er at:
- købe en rackblændeplade med et par huller til nogle jackbøsninger (eller speak-on hvis det skal være ekstra fornemt)
- spænde noget højtalerkabel på skruekontakterne og lod den anden ende af kablet fast på bøsningerne

går ud fra at det er en rack-amp der skal sidde i et rack
lotsa strings, lotsa boxes, lotsa tubes

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: N00b-ish spørgsmål ang. kabel

Indlæg af munch_30 »

[quote="andkrup"]den ekstravagante løsning er at:
- købe en rackblændeplade med et par huller til nogle jackbøsninger (eller speak-on hvis det skal være ekstra fornemt)
- spænde noget højtalerkabel på skruekontakterne og lod den anden ende af kablet fast på bøsningerne

går ud fra at det er en rack-amp der skal sidde i et rack[/quote]

God ide !

Det kunne f.eks se sådan her ud (eget rack) - Speak-on stik lige over power amp :D :

Billede
Kim

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen