Tone: LP vs 335

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tone: LP vs 335

Indlæg af Morten_Lyse »

Nu bliver forummet her jo sjældent sparet, hvis der byder sig en oplagt chance for, at du, Nicolai, kan fortælle hvor FEDE du synes din Les Paul Traditional med '57 classic og '57 classic+ pickups, samt din sorte '57 American Vintage stratocaster er.

Når du så starter en tråd om, at du i grunden ikke synes der er den store forskel på en Les Paul og en 335 (begges model-variationer kogt ned til hhv. én guitar.) så kan jeg kun spørge:

Why bother..?

Mvh;
Morten Lyse

Dale
Smoke On The Water
Indlæg: 80
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Tone: LP vs 335

Indlæg af Dale »

Jeg synes virkelig det er følelsen af at stå med de to guitarer der gør meget af forskellen. Jeg er ikke ret god til at spille på en almindelig humbucker-bestykket Les Paul og jeg vil næsten påstå at jeg afskyr den *chunka-chunka* jeg får ud af den. En hollowbody (335 inkluderet) finder jeg til gengæld dejlig luftig og (som en anden tidligere skrev) rigtig god til store åbne akkorder, som er dem jeg nu en gang bruger flest af i min position som rytmeguitarist.
When You see W. C. Fields.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tone: LP vs 335

Indlæg af Sasha »

[quote="Morten_Lyse"]Nu bliver forummet her jo sjældent sparet, hvis der byder sig en oplagt chance for, at du, Nicolai, kan fortælle hvor FEDE du synes din Les Paul Traditional med '57 classic og '57 classic+ pickups, samt din sorte '57 American Vintage stratocaster er.

[/quote]

Selv om det naturligvis smerter, at det ikke er Customshop-instrumenter med "premium selected tonewoods" og hvad har vi... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Tone: LP vs 335

Indlæg af Dannyboy »

En Les Paul spiller altså hurtigst. Specielt dem der ikke er lakeret så tykt.. Og vi ved jo allesammen godt det er dét der tæller!

Men man kan også tage slagpladen af sin traditional (har jeg hørt), så skulle det også gi ca. 10-12% ekstra på toppen..

Petunia
Smoke On The Water
Indlæg: 88
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Tone: LP vs 335

Indlæg af Petunia »

[quote="Dannyboy"]Men man kan også tage slagpladen af sin traditional (har jeg hørt), så skulle det også gi ca. 10-12% ekstra på toppen..[/quote]

Jamen det er kun, når det er en et lags - en tre lags kan give op til 14-16%.
Og de sorte giver helt klart 2-3% ekstra.

Dale
Smoke On The Water
Indlæg: 80
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Tone: LP vs 335

Indlæg af Dale »

Hvis de har været ejet af mr. Page får man 60% mere sloppyness, af mr. Clapton 40% mere tegneserieblueslyd og af mr. Moore 250% mere gain... såmænd.
When You see W. C. Fields.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tone: LP vs 335

Indlæg af Sasha »

Hvis du med "tegneserieblueslyd" mener dén lyd, som hr. Eric har på dén plade, hvor han læser tegneserie på coveret, ville jeg nu ikke have noget imod det... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tone: LP vs 335

Indlæg af Nicolai »

[quote="Sasha"][quote="Morten_Lyse"]Nu bliver forummet her jo sjældent sparet, hvis der byder sig en oplagt chance for, at du, Nicolai, kan fortælle hvor FEDE du synes din Les Paul Traditional med '57 classic og '57 classic+ pickups, samt din sorte '57 American Vintage stratocaster er.

[/quote]

Selv om det naturligvis smerter, at det ikke er Customshop-instrumenter med "premium selected tonewoods" og hvad har vi... :-)[/quote]

Hehe ;) Som studerende kan jo blive nødt til at nøjes, ved du.


[quote="Sasha"]Hvis du med "tegneserieblueslyd" mener dén lyd, som hr. Eric har på dén plade, hvor han læser tegneserie på coveret, ville jeg nu ikke have noget imod det... [/quote]

Enig, der er sgu fed tone på det album.
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tone: LP vs 335

Indlæg af MacG »

[youtube]djRAF_ph3TQ[/youtube]

[youtube]eU1ks8mL9OM[/youtube]

Der er forskel...

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tone: LP vs 335

Indlæg af Nicolai »

Sikkert- men nu er det ikke nemt at sammenligne de to, da den ene er pro shot, og den anden er audience. Jeg elsker dog lyden i det første klip. Sådan lidt... pappet / løs (på den fede måde).
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tone: LP vs 335

Indlæg af Dannyboy »

Som du selv siger Nicolai, så kan det være svært at høre forskel på de to modeller (alt afhængig af situationen) - men det sætter jo også bare dine spørgsmål endnu mere i perspektiv - f.eks. mht laktyper og relic's indvirken på lyd og resonans osv. Eller om der spilles strat med maple vs rosewood (eller ask vs alder), eller 335 vs Les Paul - og ja!, det kan være fucking svært at høre, også for os andre.

Det er altså i småtingsafdelingen i det store hele. Det er myreknepperi og det virker som om det er nogle behov du opfinder fordi du keder dig. Jeg tror sagtens du ville kunne få din Les Paul til at kunne lyde henad en 335'er til forveksling hvis du øvede dig..

ES335 og Les Paul er to forskellige ting, ingen tvivl om det. De føles forskelligt og lyder forskelligt, men det er altså ikke nat og dag. De er stadig i samme boldgade lydmæssigt - ligesom f.eks. tele og strat også har mange af de samme lydmæssige egenskaber og derfor kan bruges til meget af det samme. Det er stadig to forskellige ting og et spørgsmål hvad man selv er til. Jeg kan så li hele møllen, men jeg er absolut heller ikke kræsen og skifter tit tingene ud, bare for at prøve noget nyt og spændende (for at blive inspireret) - men jeg vender altid tilbage til noget med en sort strat og meget få pedaler, fordi det i de fleste situationer bare fungerer fedest for mig. At jeg så skifter pickupperne ud efter behov er så en anden ting, men det gør bare (for mig) at en strat kan det hele. Det er bare et spørgsmål om at tune den ind til det man skal bruge den til

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tone: LP vs 335

Indlæg af MacG »

[quote="Nicolai"]Sikkert- men nu er det ikke nemt at sammenligne de to, da den ene er pro shot, og den anden er audience. Jeg elsker dog lyden i det første klip. Sådan lidt... pappet / løs (på den fede måde).[/quote]

Hvis du ikke kan lytte forbi indspilningkvaliteten, og høre forskellen i attack, mellemtone og sustain, så er problemet ikke indspilningen.

Brugeravatar
JGreen
Still Got The Blues
Indlæg: 213
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tone: LP vs 335

Indlæg af JGreen »

Man kan mærke forskel, og man kan høre forskel, og det gør en forskel i ens spillestil og dermed ens tone.

Funkis
Still Got The Blues
Indlæg: 356
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Tone: LP vs 335

Indlæg af Funkis »

Har begge dele - og de gør begge noget forskellige. Som Dannyboy også er inde på som en Tele og en strat. De er lidt det samme, men så alligevel ikke.
Nu studerende uden tilknytning musikbranchen.
Stadig den samme idiot!

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen