Har Clapton ikke

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
shm
Johnny B. Goode
Indlæg: 193
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Har Clapton ikke

Indlæg af shm »

umanerlig fed lyd på det her klip. Jeg ved godt, at der er mange begrænsninger med nettet osv, osv....men det er da tæt på det bedste fra tiden med John Mayall, eller måske det er varmen og den kolde hvidvin.... :D

<!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Har Clapton ikke

Indlæg af Sasha »

Joh, det er da okay. Langt bedre end, når den døve, gamle mand forsøger at fake en forstærker, der koger, med det dér midboost-sjask, han har i sine signatur-Strat´er.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Har Clapton ikke

Indlæg af MacG »

[quote="shm"]umanerlig fed lyd på det her klip. Jeg ved godt, at der er mange begrænsninger med nettet osv, osv....men det er da tæt på det bedste fra tiden med John Mayall, eller måske det er varmen og den kolde hvidvin.... :D

<!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->[/quote]

Kender du den film det kommer fra : http://www.geetarz.org/reviews/clapton/ ... master.htm

Fremragende.

shm
Johnny B. Goode
Indlæg: 193
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Har Clapton ikke

Indlæg af shm »

[quote="Sasha"]Joh, det er da okay. Langt bedre end, når den døve, gamle mand forsøger at fake en forstærker, der koger, med det dér midboost-sjask, han har i sine signatur-Strat´er.[/quote]

Ja, det har jeg heller aldrig forstået. Jeg har det sådan med Clapton, at hans lyd i høj grad er hans spil, mere end hans gear, men når det går op i en enhed, har han en eller anden udefinerbar djævel i sig, som er fantastisk.

shm
Johnny B. Goode
Indlæg: 193
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Har Clapton ikke

Indlæg af shm »

[quote="MacG"][quote="shm"]umanerlig fed lyd på det her klip. Jeg ved godt, at der er mange begrænsninger med nettet osv, osv....men det er da tæt på det bedste fra tiden med John Mayall, eller måske det er varmen og den kolde hvidvin.... :D

<!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->[/quote]

Kender du den film det kommer fra : http://www.geetarz.org/reviews/clapton/ ... master.htm

Fremragende.[/quote]

Nej, den kender jeg ikke, men tak for tippet.

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Har Clapton ikke

Indlæg af MacG »

[quote="shm"][quote="MacG"][quote="shm"]umanerlig fed lyd på det her klip. Jeg ved godt, at der er mange begrænsninger med nettet osv, osv....men det er da tæt på det bedste fra tiden med John Mayall, eller måske det er varmen og den kolde hvidvin.... :D

<!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->[/quote]

Kender du den film det kommer fra : http://www.geetarz.org/reviews/clapton/ ... master.htm

Fremragende.[/quote]

Nej, den kender jeg ikke, men tak for tippet.[/quote]

Det er en film af Martin Scorsese, som af ukendte grunde aldrig er udkommet officielt. Se om du kan finde den. Det er det bedste "nyere" blues Clapton du kan finde, og er fra perioden omkring "From the Cradle"

hrlarsen
Smoke On The Water
Indlæg: 81
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Har Clapton ikke

Indlæg af hrlarsen »

Supergodt klip. Den Clapton vi alle faldt på røven over spillede jo oprindeligt Gibson. Og det var vel det han vendte tilbage til på From The Cradle, som er en dejlig plade. Og her virker han da spilleglad i en sjælden grad.
Personlig synes jeg hans forskellige perioder har hver sine kvaliteter, og noget af hans styrke ligger IMHO i at han spænder vidt. Samtidig er han blevet en formidabel sanger, hvilket hjælper ham på de mere poppede plader. Synes han har haft en flot karriere, og formået ikke at gentage sig selv hele tiden, men ofte overraske med stilskift og nye veje, for så pludselig at vende tilbage til udgangspunktet.
Det er der ikke mange siden Beatles der har været i stand til, uden i øvrigt at sammenligne, og da slet ikke over næsten 50 år.

Brugeravatar
thomasrytter
Still Got The Blues
Indlæg: 291
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Har Clapton ikke

Indlæg af thomasrytter »

Elsker hans vibrato. Fedt klip.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Har Clapton ikke

Indlæg af Sasha »

Nu har jeg netop sendt en kopi af "Nothing but the Blues" afsted til Shm. Så jeg synes ikke, at vi skal ødelægge hans oplevelse ved at se filmen første gang ved at linke til et par helt sublime klip derfra, hvor Clapton netop viser, hvorfor han er "head and shoulders" over 99,99% af alle guitarister, når det drejer sig om frasering, vrid og vibrato. Men om et par dage kan vi jo tage den op igen... :-)

I mellemtiden kan man jo så fornøje sig lidt med originalen, som ihvertfald har langt federe dansere med end Clapton:

<!-- m --><a class="postlink" href=" ... re=related</a><!-- m -->

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Har Clapton ikke

Indlæg af MacG »

[quote="hrlarsen"]Supergodt klip. Den Clapton vi alle faldt på røven over spillede jo oprindeligt Gibson. Og det var vel det han vendte tilbage til på From The Cradle, som er en dejlig plade. Og her virker han da spilleglad i en sjælden grad.
Personlig synes jeg hans forskellige perioder har hver sine kvaliteter, og noget af hans styrke ligger IMHO i at han spænder vidt. Samtidig er han blevet en formidabel sanger, hvilket hjælper ham på de mere poppede plader. Synes han har haft en flot karriere, og formået ikke at gentage sig selv hele tiden, men ofte overraske med stilskift og nye veje, for så pludselig at vende tilbage til udgangspunktet.
Det er der ikke mange siden Beatles der har været i stand til, uden i øvrigt at sammenligne, og da slet ikke over næsten 50 år.[/quote]

Jeg er enig i at han lyder fedt på sin 335. Men når han skruer op for sin Strat i den periode lyder det faktisk heller ikke helt skidt.
For your viewing pleasure: Den bedste blues Clapton har spillet. Ever!

[youtube]bp0-STZvbD8[/youtube]

Det er store ord, men jeg mener det...

Men for ikke at spolere det helt for SHM: Der er faktisk én der måske er federe på den DVD der er på vej.

Der er rigitgt mange ting at sige om EC, hans vibrato, hans bends, der altid er spot on, men hans fraseringer og rytmiske forskydninger indenfor en frase er geniale. Mikrotiming..

Og det har han så lært at bruge også i sin vokal. Jeg er enig med Larsen i at han er blevet en formidabel sanger, og det var der dælme ikke de store tegn på i begyndelsen. Som illustration, og i en helt anden boldgade: EC hovedsageligt som sanger (Men soloen er heller ikke så ringe..):

[youtube]PL_PQiRp5fk[/youtube]

På nogen måder ER Clapton den største..

shm
Johnny B. Goode
Indlæg: 193
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Har Clapton ikke

Indlæg af shm »

Nu har jeg fået set DVD'en og det er fedt. Jeg husker, at have set en dokumentar i forbindelse med From the cradle, hvor der øves, spilles pool osv. Det var også fed, men det her er endnu bedre. Især hans indsigt i de forskellige stilarter og hvorledes han har dyrket det. Hans omtale af Howlin Wolf er så riigtig, det er så råt og primitivt og uragtigt, at det næsten ikke lader sig gøre....

Hans stratlyd vil jeg udvise en begrænset begejstring for, især i den renere afdeling. Men det betyder ikke noget for mig, for lektien er, endnu en gang, det er manden og ikke bolden. Hans feeling og frasering sublim. Sangen er også klasser over meget af det jeg har hørt før.

Jeg synes dog, at han har den fedeste 335 lyd jeg har hørt i lang til. Ikke det der Larry c. wellness jazz.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Har Clapton ikke

Indlæg af Sasha »

Men så kan vi vel også godt tillade os at "servere den fede", kan vi ikke?

<!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->

Hvis man styrer sine vrid, sit vibrato og sin frasering på denne måde, kan man tilgives mangen en halvsløj Strat-tone... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Har Clapton ikke

Indlæg af Jackie van Hippie »

[quote="shm"]Ikke det der Larry c. wellness jazz.[/quote]

:lol: :clap: :clap: :text-lol:
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Har Clapton ikke

Indlæg af MacG »

[quote="Jackie van Hippie"][quote="shm"]Ikke det der Larry c. wellness jazz.[/quote]

:lol: :clap: :clap: :text-lol:[/quote]

;)

Men en 335 kan lyde ret fedt. Og EC spillede også godt i 2006, igen på en 335:

[youtube]aUwAN07Ftpo[/youtube]

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Har Clapton ikke

Indlæg af Sasha »

Og han skulle da ikke høre et ondt ord for at gøre det igen i Herning på lørdag...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Har Clapton ikke

Indlæg af MacG »

[quote="Sasha"]Og han skulle da ikke høre et ondt ord for at gøre det igen i Herning på lørdag...[/quote]

Hvor jeg så står i Vrå og spiller smart (Og lidt guitar..)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Har Clapton ikke

Indlæg af Sasha »

Jamen, der er da helt sikkert også hyggeligt i Vrå på sådan en lørdag aften.

:-)

Men du er jo aldrig til at flå af huse, når man forsøger at rykke dig med til Clapton...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Har Clapton ikke

Indlæg af MacG »

[quote="Sasha"]Jamen, der er da helt sikkert også hyggeligt i Vrå på sådan en lørdag aften.

:-)

Men du er jo aldrig til at flå af huse, når man forsøger at rykke dig med til Clapton...[/quote]

Der vil i hvertilfælde blive spillet "All Along The Watchtower" Jimi-style, uanset hvad de synes om det.. Så lidt grund er der da til at køre til Vrå..
(Som er en dump)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Har Clapton ikke

Indlæg af Sasha »

Mon ikke der sagtens kan sniges et lille "Star bangled Banner" medley ind på midten dér? Jeg tror, at folk i Vrå ville sætte pris på det! Man kunne måske endda opnå, at der ville blive talt om det i årevis bagefter... :-)

Nå, under alle omstændigheder håber jeg da, at I får en hyggelig aften og et godt job. Jeg må snart se at få hørt "striktrøjerne" i levende live...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

shm
Johnny B. Goode
Indlæg: 193
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Har Clapton ikke

Indlæg af shm »

Jeg fik ved juletid min 335 fra 75 hjem, efter den havde levet en eksiltilværelse i ca. 10 år. Der er tale om et eksemplar i den onde 70'er brune farve. Havde den med i øveren og har besluttet, at vil spille det første job med den fredag. Det er en del anderledes at spille humbucker ift. singlecoil. Jeg lover, at jeg holder mig fra Hendrix.... :D

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen