TC Octa Screamer.

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
JGreen
Still Got The Blues
Indlæg: 213
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

TC Octa Screamer.

Indlæg af JGreen »

I et anfald af eventyrlyst og tilbudsgalskab, nappede jeg mig en TC electronics octascreamer fra et afhentningsudsalg.

Grunden var at jeg synes det kunne være sjovt at udvide min effekt horizont, og havde hørt effekten brugt af Søren Andersen på forskellige Youtube video'er.

Mit problem er at finde ud af hvordan jeg bruger den ordentligt, for pedalen i sig selv lyder af skidt.

Jeg har eksperimenteret lidt og fundet ud af at den lyder langt mere fornuftigt (og i retning af hvad Søren havde den til at lyde som) med en forvrænger pedal efter, og får heller ikke de der vilde volume udsving.
Men er der et bedre sted i signal kæden at sætte den?

Den giver så tilgengæld en ordentlig gang larm, og jeg synes stadig ikke at octa effekten er nær så udtalt som det Søren fik ud af den, så jeg tænkte om der var nogen der havde haft lidt mere succes?

Nej, jeg er på ingen måde ude efter at forsøge at kopiere Søren Andersens lyd, men lyden af pedalen i sig selv lå så langt fra det Søren fik den til at lyde af, at jeg i starten undrede mig om den var defekt. ;)

Nogen der har nogle tips og tricks til at få den til at makke ret?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: TC Octa Screamer.

Indlæg af Sasha »

Generelt virker ocatvias bedst først i kæden og, som du selv siger, med noget forvrængning efter til at "bløde effekten lidt op". Prøv at bruge hals-pickuppen og rul gerne noget top af med guitarens tonekontrol. Men det ER en effekt, som man skal øve sig lidt på at bruge... :-)

Nu kender jeg ikke specifikt TC´s bud på sagen. Men ofte handler det også om at sætte "drive" lavt på pedalen.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: TC Octa Screamer.

Indlæg af Telemaster »

Søren er jo en af verdens tre flinkeste mænd, så jeg er ret sikker på, at han gerne vil dele ud af sin viden, hvis du spørger ham. Han har en Myspace, hvor du kan kontakte ham, hvis du ikke kender ham personligt.
So many assholes, so few bullets

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: TC Octa Screamer.

Indlæg af Jackie van Hippie »

Hvordan indstiller du pedalen? De fleste Octavias er mest brugbare med den knap der styrer forvrængningen skruet næsten helt ned. Jo mere du skruer op for forvrængningen jo mindre oktav-effekt for du glæde af. Dertil kommer at denne type effekt arbejder væsentligt bedre med singlecoils end humbuckere.
Jeg har personligt gode erfaringer med en Roger Mayer Octavia ind i en TS-9, da TS-9'erens komprimering ligesom kan holde lidt styr på min Octavia.
Sætter jeg derimod en pedal foran Octavia forsvinder alt det fede ved den, kan ikke rigtigt beskrive hvad der sker, men den er ikke så vild mere. En wah foran en Octavia kan dog lave nogen rigtigt fede og syrede lyde som er rigtigt sjove at lege med :)
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: TC Octa Screamer.

Indlæg af Sasha »

[quote="Jackie van Hippie"]
Sætter jeg derimod en pedal foran Octavia forsvinder alt det fede ved den[/quote]

De fleste octavias kan ikke lide buffere imellem sig selv og guitaren...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: TC Octa Screamer.

Indlæg af Jackie van Hippie »

[quote="Sasha"][quote="Jackie van Hippie"]
Sætter jeg derimod en pedal foran Octavia forsvinder alt det fede ved den[/quote]

De fleste octavias kan ikke lide buffere imellem sig selv og guitaren...[/quote]

Åbenbart ikke, men Octascreameren er ikke helt som f.eks. Roger Mayers original, så måske den opfører sig anderledes.
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Brugeravatar
JGreen
Still Got The Blues
Indlæg: 213
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: TC Octa Screamer.

Indlæg af JGreen »

Glemte lige at poste Søren Andersens svar.
Hey J.
Tillykke med din Octa Screamer.
her kommer mine inputs:
1. Gain på 0, fuld level, ingen boost.
2. Sæt den før en forvrænger.
3. Til lead, brug neck pickuppen og spil over 12. bånd.
4. akkorder, brug bridge pickuppen og spil KUN powercords.
Cool?
Mvh
Søren A

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: TC Octa Screamer.

Indlæg af Sasha »

Ja, så var rådene tidligere i denne tråd jo da ikke helt i skoven...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: TC Octa Screamer.

Indlæg af Jackie van Hippie »

Hey J.
4. akkorder, brug bridge pickuppen og spil KUN powercords.
[/quote]

Argh... Skal vi nu ikke lige, et hvilket som helst kabel burde nu kunne klare jobbet :lol:
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Brugeravatar
JGreen
Still Got The Blues
Indlæg: 213
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: TC Octa Screamer.

Indlæg af JGreen »

Nej, de var netop ret spot on, det var det jeg synes var sjovt. =)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: TC Octa Screamer.

Indlæg af Sasha »

OK. Nu vil jeg så næsten æde min gamle hat på, at første gang, Søren nogensinde prøvede en Octavia, var, da jeg efter et halvt eller et helt års venten (det var før nettet var en faktor) havde fået en Roger Mayer (-måske den første i Danmark?) Octavia hjem og viste ham de indstillinger, som så åbenbart også gælder for TC´s version... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen