Højtalere - serie/parallel - og lidt om porte.

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Højtalere - serie/parallel - og lidt om porte.

Indlæg af GuitaRasmus »

Jeg må lige stille min uvidenhed til skue;

Jeg skal have sat et par højtalere i mit tomme 2x12 kabinet. Jeg har en v30'er på 8 ohm liggende, og jeg har tænkt mig at købe en G12H30 (også 8 ohm). Jeg kan godt regne ud at de skal seriekobles for at give noget min forstærker kan håndtere (den kan kun kobles på 8 eller 16 ohm), og jeg ville derfor lige høre - gør det nogen forskel hvilken højtaler der er "først" i en seriekobling?
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere - serie/parallel

Indlæg af MacG »

[quote="GuitaRasmus"]Jeg må lige stille min uvidenhed til skue;

Jeg skal have sat et par højtalere i mit tomme 2x12 kabinet. Jeg har en v30'er på 8 ohm liggende, og jeg har tænkt mig at købe en G12H30 (også 8 ohm). Jeg kan godt regne ud at de skal seriekobles for at give noget min forstærker kan håndtere (den kan kun kobles på 8 eller 16 ohm), og jeg ville derfor lige høre - gør det nogen forskel hvilken højtaler der er "først" i en seriekobling?[/quote]

Nej.

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere - serie/parallel

Indlæg af reindane »

Bare husk, at når du serieforbinder, så bliver højttalerkablets diameter kritisk, fordi alt signal fra forstærkeren skal transporteres gennem ét kabel i modsætning til parallelforbindelse, hvor du har et separat kabel til "plus" og "minus" til hver højttaler. Brug derfor minimum 1½ - 2½ kvadrat kabel, ellers mister du attack.
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere - serie/parallel

Indlæg af Sasha »

Jah, joh...

Men mon ikke det største "problem" ved serieforbindelse trods alt er, at den éne højttaler i serien altid vil blive forsynet "gennem" den anden - altså igennem modstanden i den anden enheds svingspole? Det kan selv det tykkeste kabel vel ikke rette op på?

Om det klanglige resultat af en seriekobling og den deraf følgende sænkning af forstærkerens dæmpningsfaktor (igen et resultat af, at forstærkeren skal forsøge at kontrollere enhedernes udskejelser gennem en modstand) så er en god eller dårlig ting, afhænger jo nok i høj grad af smag, og om man er ude i et ærinde omkring blues eller trashmetal...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere - serie/parallel

Indlæg af IkkeMig »

[quote="reindane"]Bare husk, at når du serieforbinder, så bliver højttalerkablets diameter kritisk, fordi alt signal fra forstærkeren skal transporteres gennem ét kabel i modsætning til parallelforbindelse, hvor du har et separat kabel til "plus" og "minus" til hver højttaler. Brug derfor minimum 1½ - 2½ kvadrat kabel, ellers mister du attack.[/quote]

Det er jo ikke mere kritisk ved 2 8 ohms enheder i serie end ved én 16 ohms enhed, det giver det samme strømtræk. Det er da altid en god idé at have ledninger, der er proportioneret ordentligt, men behovet for det har nu ikke noget med antallet af enheder at gøre.

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere - serie/parallel

Indlæg af reindane »

[quote="Turtle"][quote="reindane"]Bare husk, at når du serieforbinder, så bliver højttalerkablets diameter kritisk, fordi alt signal fra forstærkeren skal transporteres gennem ét kabel i modsætning til parallelforbindelse, hvor du har et separat kabel til "plus" og "minus" til hver højttaler. Brug derfor minimum 1½ - 2½ kvadrat kabel, ellers mister du attack.[/quote]

Det er jo ikke mere kritisk ved 2 8 ohms enheder i serie end ved én 16 ohms enhed, det giver det samme strømtræk. Det er da altid en god idé at have ledninger, der er proportioneret ordentligt, men behovet for det har nu ikke noget med antallet af enheder at gøre.[/quote]

Det er absolut mere kritisk ved 2 enheder end ved én enhed. Strømtrækket er ikke den vigtigste parameter her, det er den dynamiske respons der er hørbart forskellig.
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere - serie/parallel

Indlæg af fortytwo »

[quote="reindane"]Brug derfor minimum 1½ - 2½ kvadrat kabel[/quote]
Hvorfor ville man også bruge mindre end 1,5 kvadrat..?
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere - serie/parallel

Indlæg af reindane »

[quote="fortytwo"][quote="reindane"]Brug derfor minimum 1½ - 2½ kvadrat kabel[/quote]
Hvorfor ville man også bruge mindre end 1,5 kvadrat..?[/quote]

Tja - det gør alle de etablerede producenter jo. Både Marshall, Fender, Vox m.fl. mener jo at 0.75 kvadrat er rigeligt. :-)
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere - serie/parallel

Indlæg af Sasha »

Jeg tror faktisk, at det kabel, som Marshall bruger i deres nyere kabinetter, ville få svært ved at svinge sig op på 0,50 mm2. For slet ikke at tale om, at de i det dér switching-halløj, som de udstyrer deres kabinetter med, sender op til 300 watt gennem kobberbaner på en printplade. Jeg skal ikke gøre mig til dommer over dette - blot tørt konstatere, at jeg har set flere eksempler på, at dette arrangement ligefrem var gået op i lys lue...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere - serie/parallel

Indlæg af fortytwo »

Det første man da gør, når man erhverver sig et kabinet, er da at finde ud af, om kablerne er blevet skiftet, og hvis de ikke er, så skifter man den da til noget tykkere..
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere - serie/parallel

Indlæg af reindane »

[quote="fortytwo"]Det første man da gør, når man erhverver sig et kabinet, er da at finde ud af, om kablerne er blevet skiftet, og hvis de ikke er, så skifter man den da til noget tykkere..[/quote]

Det burde alle gøre, men jeg vil godt vædde en stegt rødspætte med fuld gartniture på, at det er langt de færreste, der går op i den slags "uvæsentlige" petitesser. :-)
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere - serie/parallel

Indlæg af fortytwo »

Absolut.. Men det er jo ikke fordi, det er hverken besværligt, at dyrt at gøre..
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere - serie/parallel

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="MacG"]

Nej.[/quote]


[quote="Sasha"]Jah, joh...

Men mon ikke det største "problem" ved serieforbindelse trods alt er, at den éne højttaler i serien altid vil blive forsynet "gennem" den anden - altså igennem modstanden i den anden enheds svingspole? Det kan selv det tykkeste kabel vel ikke rette op på?

Om det klanglige resultat af en seriekobling og den deraf følgende sænkning af forstærkerens dæmpningsfaktor (igen et resultat af, at forstærkeren skal forsøge at kontrollere enhedernes udskejelser gennem en modstand) så er en god eller dårlig ting, afhænger jo nok i høj grad af smag, og om man er ude i et ærinde omkring blues eller trashmetal...[/quote]

Getting mixed signals here... :eh:
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere - serie/parallel

Indlæg af munch_30 »

Monter dine enheder med 1,5mm2 kabel af hæderlig kvallitet, så kan det ikke gå helt galt.

Eneste argument for tyndere kabel (0,75mm2) er at det er nemmere at lodde på. At lodde 2,5mm2 højttalerkabel på er bestemt ikke helt nemt, hvorfor risici for dårlig lodning bliver en ikke uvæsentlig faktor.




[quote="GuitaRasmus"][quote="MacG"]

Nej.[/quote]


[quote="Sasha"]Jah, joh...

Men mon ikke det største "problem" ved serieforbindelse trods alt er, at den éne højttaler i serien altid vil blive forsynet "gennem" den anden - altså igennem modstanden i den anden enheds svingspole? Det kan selv det tykkeste kabel vel ikke rette op på?

Om det klanglige resultat af en seriekobling og den deraf følgende sænkning af forstærkerens dæmpningsfaktor (igen et resultat af, at forstærkeren skal forsøge at kontrollere enhedernes udskejelser gennem en modstand) så er en god eller dårlig ting, afhænger jo nok i høj grad af smag, og om man er ude i et ærinde omkring blues eller trashmetal...[/quote]

Getting mixed signals here... :eh:[/quote]
Kim

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere - serie/parallel

Indlæg af MacG »

[quote="GuitaRasmus"][quote="MacG"]

Nej.[/quote]


[quote="Sasha"]Jah, joh...

Men mon ikke det største "problem" ved serieforbindelse trods alt er, at den éne højttaler i serien altid vil blive forsynet "gennem" den anden - altså igennem modstanden i den anden enheds svingspole? Det kan selv det tykkeste kabel vel ikke rette op på?

Om det klanglige resultat af en seriekobling og den deraf følgende sænkning af forstærkerens dæmpningsfaktor (igen et resultat af, at forstærkeren skal forsøge at kontrollere enhedernes udskejelser gennem en modstand) så er en god eller dårlig ting, afhænger jo nok i høj grad af smag, og om man er ude i et ærinde omkring blues eller trashmetal...[/quote]

Getting mixed signals here... :eh:[/quote]

Sasha´s "Jah, joh" går på Reinau´s kommentar. Nothing´s mixed. Brug nogen ordentlige kabler, and you are good to go.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere - serie/parallel

Indlæg af Sasha »

[quote="MacG"]

Sasha´s "Jah, joh" går på Reinau´s kommentar. Nothing´s mixed. Brug nogen ordentlige kabler, and you are good to go.[/quote]

What he said!

As you were!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere - serie/parallel

Indlæg af GuitaRasmus »

Cool - takker og bukker for svarene.

Mens jeg har jeres udelte opmærksomhed; jeg er jo altid interesseret i stor lyd, der fylder lidt, og derfor er jeg begyndt at blive lidt interesseret i portede kabinetter. Jeg tænker enten at bygge et 2x12 fra bunden, eller modificere mit nuværende med porte. Er der nogen der har erfaringer med hvad der lyder "størst" med porte - ét samlet "kammer" eller to separate kamre, til hver sin højtaler? Og er det korrekt antaget at der bør være 2 porte pr. højtaler, på ca. 3" dybde, og samme længde?
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere - serie/parallel - og lidt om porte.

Indlæg af Sasha »

Jeg skal ikke prale af personlig, praktisk erfaring med det. Men min intuition siger mig, at de "gængse" portede kabinetter - f.eks. det her beskrevne:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.soundcheck.dk/forum/thread.p ... m/thread.p ... adId=65429</a><!-- m -->

er afstemt, så "orgelportene" pifter og fløjter korrekt, når kabinettet har den beskrevne størrelse. Så jeg tror, at hvis det var mig, så ville jeg satse på to adskilte kamre i et 2x12" kabinet. Men du kunne jo evt. lave lidt pionerarbejde her og starte ud med ikke at montere skillevæggen. Der skal så selvfølgelig nok tages højde for dette i konstruktionen.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere - serie/parallel - og lidt om porte.

Indlæg af GuitaRasmus »

Jeg har godt kigget lidt på tråden - det var faktisk fordi jeg tilfældigt stødte på den igår, at jeg blev ret tændt på ideen.

Jeg mener at mit 2x12 passer meget godt på de mål pr. kube der er beskrevet i tråden. Jeg tror jeg prøver at porte det til at starte med, og så sætte en skillevæg ind, som eksperiment. Det ville jo være fantastisk, hvis man kunne få noget der mindede om et 4x12 i lyden, i et 2x12.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere - serie/parallel - og lidt om porte.

Indlæg af Sasha »

Jeg kan kun sige, at jeg hørte ét af de pågældende 1x12" kabinetter. Og hvis det ikke var fordi, at jeg kunne se, at der ikke var andre kabinetter i nærheden, havde man nemt kunnet narre mig til at tro, at det var et 4x12, jeg lyttede til.

"De kloge" hævder jo så, at det helt fede skulle være kombinationen af sådan et portet 1x12" med en lidt "mørk" højttaler i og så en lysere-klingende 12" i et åbent kabinet, hvilket så at sige skulle give det bedste fra begge verdener, hvorfor jeg da også har en stående "ordre" på netop et 2x12" kabinet med to kamre i efter dette princip.

- Can you hear me, Schwennesen..? :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen