Højtalere - serie/parallel - og lidt om porte.

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere - serie/parallel - og lidt om porte.

Indlæg af GuitaRasmus »

Hmmm... Jamen, det er jo en helt ny verden der åbner sig. Jeg synes de her pionerprojekter som folk "in the know" rundt om på nettet deler med andre. Det var også sådan jeg begyndte at bruge mine hjemmelavede "beam blockers" (fancy navn for en plastikskive på størrelse med en cd) spændt foran mine højtalere. Jeg kan slet ikke forestille mig at spille uden. De dræber den der "issyl-diskant" der kan forekomme lige foran højtaleren, og gør oplevelsen af lyden meget mere ensartet, uanfægtet hvor man befinder sig ifht. kabinettet.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere - serie/parallel - og lidt om porte.

Indlæg af JSThomsen »

[quote="Sasha"]Jeg kan kun sige, at jeg hørte ét af de pågældende 1x12" kabinetter. Og hvis det ikke var fordi, at jeg kunne se, at der ikke var andre kabinetter i nærheden, havde man nemt kunnet narre mig til at tro, at det var et 4x12, jeg lyttede til.

"De kloge" hævder jo så, at det helt fede skulle være kombinationen af sådan et portet 1x12" med en lidt "mørk" højttaler i og så en lysere-klingende 12" i et åbent kabinet, hvilket så at sige skulle give det bedste fra begge verdener, hvorfor jeg da også har en stående "ordre" på netop et 2x12" kabinet med to kamre i efter dette princip.

- Can you hear me, Schwennesen..? :-)[/quote]

..... men er de der "lysere-klingende" ikke også knap så gode til at "håndtere watt"? Så hvor går man hen hvis man har et 4x12 G12H30, man gerne ville lave til et 2x12 portet/halvåbent 2x12....... Weber?

Mvh Jan

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere - serie/parallel - og lidt om porte.

Indlæg af Sasha »

Arrh, man kunne vel f.eks. spejde i retning af Celestion Gold, som kan klare 50 watt. Weber har også flere bud på sagen - f.eks. nogle af hans "Blue Dogs", som kan klare op til 100 watt.

Som "den tykke" kan jeg anbefale Weber´s 1265 (keramisk) - absolut også fed på egen hånd!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere - serie/parallel - og lidt om porte.

Indlæg af Sasha »

Hvad man ville få ud af at montere 2xsamme enhed i henholdsvis et ported og et åbent kabinet, skal jeg ikke kunne sige. Men jeg tvivler på, at de to kabinetter ville lyde ens...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere - serie/parallel

Indlæg af munch_30 »

[quote="GuitaRasmus"]Cool - takker og bukker for svarene.

Mens jeg har jeres udelte opmærksomhed; jeg er jo altid interesseret i stor lyd, der fylder lidt, og derfor er jeg begyndt at blive lidt interesseret i portede kabinetter. Jeg tænker enten at bygge et 2x12 fra bunden, eller modificere mit nuværende med porte. Er der nogen der har erfaringer med hvad der lyder "størst" med porte - ét samlet "kammer" eller to separate kamre, til hver sin højtaler? Og er det korrekt antaget at der bør være 2 porte pr. højtaler, på ca. 3" dybde, og samme længde?[/quote]

Hej Rasmus. Et 212`er portet i et kammer, kan sige kongefedt, stort ja nærmest monstrøst. Har du mulighed for det så prøv et CAA (Suhr) 212`er. Stor (nogen vil nok mene for stor) lyd med en klippefast basrespons, som IKKE er rungende. Jeg har to styk og vil for nu ikke se mig tilbage mht. 212`ere :) . Nedenfor et af mine kabinetter:

Billede

Ang. hvorvidt man bør opdele i to separate kamre, så har f.eks. Rivera benyttet netop denne "metode" i deres Q212 kabinetter. Ca. to separate "Thiele-kamre". Et par billeder her:

Billede
Billede
Billede
Kim

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere - serie/parallel

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="munch_30"][quote="GuitaRasmus"]Cool - takker og bukker for svarene.

Mens jeg har jeres udelte opmærksomhed; jeg er jo altid interesseret i stor lyd, der fylder lidt, og derfor er jeg begyndt at blive lidt interesseret i portede kabinetter. Jeg tænker enten at bygge et 2x12 fra bunden, eller modificere mit nuværende med porte. Er der nogen der har erfaringer med hvad der lyder "størst" med porte - ét samlet "kammer" eller to separate kamre, til hver sin højtaler? Og er det korrekt antaget at der bør være 2 porte pr. højtaler, på ca. 3" dybde, og samme længde?[/quote]

Hej Rasmus. Et 212`er portet i et kammer, kan sige kongefedt, stort ja nærmest monstrøst. Har du mulighed for det så prøv et CAA (Suhr) 212`er. Stor (nogen vil nok mene for stor) lyd med en klippefast basrespons, som IKKE er rungende. Jeg har to styk og vil for nu ikke se mig tilbage mht. 212`ere :) . Nedenfor et af mine kabinetter:

Billede

Ang. hvorvidt man bør opdele i to separatekamre, så har Rivera benyttet netop denne "metode" i deres Q212 kabinetter. Ca. to separate "Thiele-kamre". Et par billeder her:

Billede
Billede
Billede[/quote]

Årh, hvor cool med billeder - det er præcis sådan (dit kabinet) jeg havde tænkt mig at flikke det sammen. Har du prøvet Riveras? Og dine egne er ét kammer? Jeg var nemlig i tvivl om det skulle "dobbeltportes" med ét kammer, men det ser jo bestemt sådan ud.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere - serie/parallel - og lidt om porte.

Indlæg af GuitaRasmus »

Er der i øvrigt nogen i hovedstadsområdet der har en G12H'er på 8 ohm liggende, som de vil af med?
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere - serie/parallel - og lidt om porte.

Indlæg af munch_30 »

Hej Rasmus.

Som nævnt tror jeg at sådan et portet kabinet som smager af "CAA 212", er konge for dig. Tight og med punch.

Ang. Rivera, så har jeg ikke testet dem på billederne endnu (tror nu ikke, de kommer til at afløse CAA`erne). Har monteret dæmpevat på alle sider indeni (undtagen frontpladen). Dæmpevat indeni kabinettet har jeg positive erfaringer med (ligesom Bogner, CAA med flere :) ). Hvis/når Riverakabinetterne ligger ned (som på et af billederne), bliver basresponsen helt sikkert mere dominerende. Man kan altså justere lidt på denne respons alt efter om kabinetterne ligger ned eller er "upright". Skal nok kommentere nærmere, når jeg har testet dem.

Du kan maile til mig på <!-- e --><a href="mailto:munch_30@tiscali.dk">munch_30@tiscali.dk</a><!-- e --> , hvis du ønsker flere billeder, med mere...
Kim

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere - serie/parallel

Indlæg af Rasmus »

[quote="reindane"][quote="fortytwo"][quote="reindane"]Brug derfor minimum 1½ - 2½ kvadrat kabel[/quote]
Hvorfor ville man også bruge mindre end 1,5 kvadrat..?[/quote]

Tja - det gør alle de etablerede producenter jo. Både Marshall, Fender, Vox m.fl. mener jo at 0.75 kvadrat er rigeligt. :-)[/quote]
Jeg er spændt. Jeg Har lige fået en stump ledning til min ac30 fra 64'. Så må vi se om der er forskel på det tynde!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere - serie/parallel - og lidt om porte.

Indlæg af Sasha »

Der er få ting så fede som at få en stump ledning... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere - serie/parallel - og lidt om porte.

Indlæg af Rasmus »

[quote="Sasha"]Der er få ting så fede som at få en stump ledning... :-)[/quote]
Man skal nyde de små glæder.:-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere - serie/parallel - og lidt om porte.

Indlæg af Sasha »

Det sagde hun...

Nårh, nej - bare glem det!

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere - serie/parallel - og lidt om porte.

Indlæg af Rasmus »

Nå, så blev det skiftet(det gamle er selvfølgelig foreviget med gaffa sirligt tapet fast til kabinettet.)

Det var da helt vildt. Det virker som om der er en verden til forskel! Væsentlig forandring. Jeg glæder mig til at blæse lidt mere op i morgen! :thumbup:

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere - serie/parallel - og lidt om porte.

Indlæg af Smittefar »

Mmmm... en stump ledning fra 64 - Vintage når det er bedst ;)

Der er gang i kabinetbyggeriet kan jeg se - FEDT.
Modded guitars were crap right out of the factory

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere - serie/parallel - og lidt om porte.

Indlæg af Rasmus »

[quote="Smittefar"]Mmmm... en stump ledning fra 64 - Vintage når det er bedst ;)

Der er gang i kabinetbyggeriet kan jeg se - FEDT.[/quote]
Jeg vil skide på den ledning, men gemmes skal den. Jeg kunne heller ikke få den fri, den var sømmet fast med sømpistol til baflen. Hold nu kæft, jeg skal så meget have skiftet ledning i mit 4x12 kabinet!

Det er som at have fået ny forstærker.:-) (jeg fik også ny mullard ri rør i går, hvilket nok ogsa gør en forskel.).

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere - serie/parallel - og lidt om porte.

Indlæg af fortytwo »

[quote="Rasmus"][quote="Smittefar"]Mmmm... en stump ledning fra 64 - Vintage når det er bedst ;)

Der er gang i kabinetbyggeriet kan jeg se - FEDT.[/quote]
Jeg vil skide på den ledning, men gemmes skal den. Jeg kunne heller ikke få den fri, den var sømmet fast med sømpistol til baflen. Hold nu kæft, jeg skal så meget have skiftet ledning i mit 4x12 kabinet!

Det er som at have fået ny forstærker.:-) (jeg fik også ny mullard ri rør i går, hvilket nok ogsa gør en forskel.).[/quote]

Jeg skal nok finde den 2-leder jeg snakkede om i går.. ;)
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere - serie/parallel - og lidt om porte.

Indlæg af Smittefar »

Forresten - i forhold til serie/parallel, så skal man huske, at hvis en af lodningerne i en serieforbindelse står af, så ser forstærkeren ud i ingen belastning, og det kan en rørforstærker som bekendt absolut ikke lide. Derfor er parallel sikrest, da den ene højttaler vil blive ved med at spille, og det er meget mindre usundt for forstærkeren. På et tidspunkt var der faktisk en af lodningerne i mit y-kabel der gav op, der var jeg glad for, de ikke sad serielt.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere - serie/parallel - og lidt om porte.

Indlæg af Sasha »

Man kunne måske også bare sørge for at lodde det ordentligt?

Jeg har personligt så meget tiltro til mine egne lodde-evner, at dette hensyn nu ikke skulle holde mig fra at seriekoble mine højttalere (hvilket jeg da også gør - foreløbigt uden problemer i mange år (ihvertfald så længe jeg selv har loddet det)). Men det må man jo lige vurdere med sig selv...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere - serie/parallel - og lidt om porte.

Indlæg af Rasmus »

[quote="fortytwo"][quote="Rasmus"][quote="Smittefar"]Mmmm... en stump ledning fra 64 - Vintage når det er bedst ;)

Der er gang i kabinetbyggeriet kan jeg se - FEDT.[/quote]
Jeg vil skide på den ledning, men gemmes skal den. Jeg kunne heller ikke få den fri, den var sømmet fast med sømpistol til baflen. Hold nu kæft, jeg skal så meget have skiftet ledning i mit 4x12 kabinet!

Det er som at have fået ny forstærker.:-) (jeg fik også ny mullard ri rør i går, hvilket nok ogsa gør en forskel.).[/quote]

Jeg skal nok finde den 2-leder jeg snakkede om i går.. ;) [/quote]
da jeg fik afisoleret min ledning viste det sig der var 2 ledere i.:-)

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Højtalere - serie/parallel - og lidt om porte.

Indlæg af Smittefar »

[quote="Sasha"]Man kunne måske også bare sørge for at lodde det ordentligt?

Jeg har personligt så meget tiltro til mine egne lodde-evner, at dette hensyn nu ikke skulle holde mig fra at seriekoble mine højttalere (hvilket jeg da også gør - foreløbigt uden problemer i mange (ihvertfald så længe jeg selv har loddet det)). Men det må man jo lige vurdere med sig selv...[/quote]

True - Men det ER forbistret svært at lodde rigtig tykke højttalerledninger - Det er i hvert fald en af de få lodninger, jeg ind i mellem spørger om hjælp til.
Modded guitars were crap right out of the factory

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen