11'ere i Eb vs. 10'ere i E?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

11'ere i Eb vs. 10'ere i E?

Indlæg af Nicolai »

Hej,

Jeg skal snart have købt en "røvfuld" strenge. Jeg ville høre, hvad der yder mest modstand ifm. bends? Det er hovedsageligt min teknik, den er gal med, men det ER jo også nemmere på tyndere strenge.

Problemet er bare, at jeg er for doven til at køre med forskellige tykkelser på Strat og LP, og jeg er bange for, 10'ere vil føles for "slasket" i Eb, som jeg stadig vil anvende i ny og næ, hvis jeg bestemmer mig for 10'ere. Derrudover holder 11'ere jo stemningen bedre. Findes der gode videoer, der viser "close up" af fingerstilning ifm. med bends? Jeg har kigget på justinguitar.com, men det var ikke helt nok. Hvad ville I gøre? Jeg slår rimelig hårdt til strengene.
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 11'ere i Eb vs. 10'ere i E?

Indlæg af GuitaRasmus »

Hvorfor skulle det være mere besværligt med forskellige strengetykkelser på forskellige guitarer? Det er da forholdsvist nemt at holde styr på. ;-)

Jeg ville klart gå efter 10'ere på en strat - det er selvfølgeligt personlig smag, men jeg synes det passer perfekt til strat. Jeg stemmer så aldrig i Eb, så det har jeg ingen erfaringer med. På en Les Paul synes jeg 10'ere er for slasket, der skal 11'ere på.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 11'ere i Eb vs. 10'ere i E?

Indlæg af Sasha »

[quote="Nicolai"]Hej,
Jeg slår rimelig hårdt til strengene.[/quote]

Nej, det gør du faktisk ikke.

:-)

Og 0,010´ere kan sagtens fungere i Eb.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"


Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 11'ere i Eb vs. 10'ere i E?

Indlæg af Nicolai »

[quote="Sasha"][quote="Nicolai"]Hej,
Jeg slår rimelig hårdt til strengene.[/quote]

Nej, det gør du faktisk ikke.

:-)

Og 0,010´ere kan sagtens fungere i Eb.[/quote]

På min egen gør jeg (i ny og næ). Man "smadrer" jo ikke en anden mands strenge (og da SLET ikke, når han sidder med en temmelig varm loddekolbe ;) ).

Seriøst: det varierer lidt, alt efter hvad jeg spiller. Jeg har dog kun sprunget én strat på min sorte strat.
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Kaptajn Kropp
Still Got The Blues
Indlæg: 341
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 11'ere i Eb vs. 10'ere i E?

Indlæg af Kaptajn Kropp »

Om du springer strenge eller ej har ikke nødvendigvis noget at gøre med hvor hårdt du slår. Hvis du har problemer med at bende i forvejen, ville jeg ikke anbefale 0.11'ere, de kan godt gøre nas i fingrene, hvis man ikke er vant til at bende, og især hvis du skal øve dig over længere tid.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://kaptajnkroppsorkester.dk/">http: ... ter.dk/</a><!-- m --> Kaptajn Kropps Orkester - Spiller til alle slags fester!

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 11'ere i Eb vs. 10'ere i E?

Indlæg af Rasmus »

Hvis du alligevel køber en røvfuld, så køb lidt af hvert... eller køb et sæt af hver og prøv af inden du gør det.

Jeg spiller udelukkende med 11'ere på mine guitarer(pånær min tele).

Det er bare federe på mange punkter for mig. F.eks kan jeg ikke spille slide OVERHOVEDET med 10'ere. Bend vise synes jeg ikke der er den store forskel på 10'ere og 11'ere... det er et spørgsmål om tilvænning. Men det kan også variere fra guitar til guitar.

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 11'ere i Eb vs. 10'ere i E?

Indlæg af Anonym »

Trækket i strengene er jo afhængig af størrelse, stemning og mensur-længden.

Hvis du gerne vil have så ens et træk som muligt, så kan du bruge

The McDonald Patent Universal String Tension Calculator til at regne dig frem til det.

Personligt synes jeg at, at den tykkelse man foretrækker i E også fungerer fint i Eb. Men generelt vil jeg anvende 0,10 sæt på strat-mensur og 0,11 på Gibson-mensur.

Når det så kommer til DADGAD, Åben-G osv. så må man mixe lidt på sættene. Men det kan man så igen bruge ovenstående til.


Men uanset hvad, så skal man altså kunne lave bends på 9,10,11 og 12-sæt i standard stemning uden større problemer. Ovenstående er kun fluekneppernørderi, selvom det også er sjovt i sig selv :D

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 11'ere i Eb vs. 10'ere i E?

Indlæg af Michael Vajhøj »

Jeg ville bruge min tid på at lære at bende mine strenge før jeg ville bruge den store energi på at finde ud af om jeg skulle sætte 010'ere eller o11'ere på min guitar...

Som sagt en milliard gange før: Få en guitarlærer... Der er en grund til at sådan en koster mere end youtube... ;)
RoadHigh.dk

Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 11'ere i Eb vs. 10'ere i E?

Indlæg af Loomer »

Hvad med et sæt 10-52?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 11'ere i Eb vs. 10'ere i E?

Indlæg af Sasha »

[quote="Michael Vajhøj"]Jeg ville bruge min tid på at lære at bende mine strenge før jeg ville bruge den store energi på at finde ud af om jeg skulle sætte 010'ere eller o11'ere på min guitar...

Som sagt en milliard gange før: Få en guitarlærer... Der er en grund til at sådan en koster mere end youtube... ;) [/quote]

+1

:-)

Du indleder jo selv dit første indlæg, Nicolai, med den helt rette vurdering...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
JGreen
Still Got The Blues
Indlæg: 213
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 11'ere i Eb vs. 10'ere i E?

Indlæg af JGreen »

Hvis du skal lære at bende strenge, så er der ingen grund til at starte med en ostehøvl. 0.10'ere er fine og kræver fysisk færre kræfter at bende (hvilket er godt når man skal lære teknikken og skal øve sig i timevis).

Du slår ikke hårdt nok til at knække strenge, det kan jeg næste garantere. Knækker du strenge er det formentlig på grund af en grat på enten stolen eller sadlen, eller oppe ved nut'en.
Jeg har hørt det også kan skyldes forkert teknik, men hvordan det skulle lade sig gøre ved jeg ikke.

Jeg slår hårdt og bender op til 5 halvtoner, og knækker ikke strenge med mindre de er gamle og rustne (eller det ikke er min egen guitar).

Sørg for at få teknikken ordentligt på plads fra starten af. Bend med 2-3 support fingre - det vil også gøre tingene en del nemmere for dig når du skal lave vibrato bends senere hen - eller bare lave kontrollerede bends fra halvtone til halvtone.

Træn at bende præcist til tonen. Det lyder så grimt når folk aldrig helt når op til tonen.

En god øvelse er at bende til sluttonen før du slår an, og tjekke om den passer til den sluttone du havde tænkt dig.

God video iøvrigt.

Brugeravatar
Pickles
Johnny B. Goode
Indlæg: 189
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 11'ere i Eb vs. 10'ere i E?

Indlæg af Pickles »

Som JGreen siger, og som han også viser ca 3:30 og frem i videoen, er det et godt tip at bruge kræfterne fra flere fingre, når man skal bende. Det gør det meget nemmere, når man lige har lært at styre det.

Brugeravatar
VilhelmNielsen
Gearfreak groupie
Indlæg: 809
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 11'ere i Eb vs. 10'ere i E?

Indlæg af VilhelmNielsen »

[quote="Michael Vajhøj"]Som sagt en milliard gange før: Få en guitarlærer... Der er en grund til at sådan en koster mere end youtube... ;) [/quote]

Der er ikke noget fedt i at kalde sig autodidakt, hvis man spiller ad helvedes til. Har fandme mødt mange guitarister der hører under den fane.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 11'ere i Eb vs. 10'ere i E?

Indlæg af Sasha »

Bente har nu altid været et pænt navn.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 11'ere i Eb vs. 10'ere i E?

Indlæg af Nicolai »

Jammen, jeg kender godt tricket med at bruge flere fingre osv. Problemmet er, at jeg ikke kan lave det rigtige vrid i armen med kraft nok. Derfor tænkte jeg, 10ere ville være nemmere.
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 11'ere i Eb vs. 10'ere i E?

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Nicolai"] det rigtige vrid i armen med kraft nok[/quote]

Vrid i armen?? ... :s hock: Er du sikker på, det ikke er armlægning-videoer, du har set på YouTube?
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 11'ere i Eb vs. 10'ere i E?

Indlæg af Sasha »

Nicolai: Det er simpelthen NU, du for alvor har brug for en dygtig guitarlærer, som kan vise dig den rette teknik!

Hvis du hjemme på sengekanten får klampet dig frem til ét eller andet juks af en uvane på dette stadie, kan det blive meget svært at rette op på igen senere...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: 11'ere i Eb vs. 10'ere i E?

Indlæg af Snake Boots »

For det første giver det ingen mening at være bange for strenge... (bange for at xx føles for slasket eller whatever). Køb nu bare en masse forskellige og prøv selv. Sværere er det ikke! Der er ingen skam i at efterspørge erfaringer, men vi taler altså ikke rocket science til millioner.

For det andet forekommer det så himmelråbende indlysende, at du (Nicolai) har brug for en lærer. Dine problemer skyldes hverken strat vs les paul eller 10ere vs 11ere.

Dem jeg kender som spiller fedt, de spiller fedt og lyder godt uanset hvilken guitar og hvilke strenge, hvilen forstærker og hvilke pedaler de spiller på/igennem. Generelt set. Dem jeg kender, som spiller "ringe", de kan få selv det fedeste gear til at lyde af hø. Selvfølgelig er det uhensigtsmæssigt at spille 3 sæt Albert King blues på en jazzguitar med 13'ere.

En gang i mellem bliver jeg selv fanget i en grejjungle, men så må jeg minde mig selv om, at det er 99% kundskaber og 1% gear, som bestemmer udfaldet. Når alt kommer til alt, så handler det om musikalitet, indlevelse og færdigheder og meget lidt om det ene eller det andet grej. Hvis man spiller fedt, så er det fedt uanset hvor tarvelig tone man har. Hvis man spiller som en sæk kartofler, så er det sølle uanset hvilket grej, man har. Det er den hårde, barske realitet. De perioder hvor jeg spiller bedst er når jeg har fået øvet mig og ikke (over)fokuseret på grej.


Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen