11'ere i Eb vs. 10'ere i E?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 11'ere i Eb vs. 10'ere i E?

Indlæg af Loomer »

[quote="VilhelmNielsen"]autodidakt.... spiller ad helvedes til...[/quote]


Du kaldte?

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 11'ere i Eb vs. 10'ere i E?

Indlæg af MacG »

[quote="Snake Boots"]For det første giver det ingen mening at være bange for strenge... (bange for at xx føles for slasket eller whatever). Køb nu bare en masse forskellige og prøv selv. Sværere er det ikke! Der er ingen skam i at efterspørge erfaringer, men vi taler altså ikke rocket science til millioner.

For det andet forekommer det så himmelråbende indlysende, at du (Nicolai) har brug for en lærer. Dine problemer skyldes hverken strat vs les paul eller 10ere vs 11ere.

Dem jeg kender som spiller fedt, de spiller fedt og lyder godt uanset hvilken guitar og hvilke strenge, hvilen forstærker og hvilke pedaler de spiller på/igennem. Generelt set. Dem jeg kender, som spiller "ringe", de kan få selv det fedeste gear til at lyde af hø. Selvfølgelig er det uhensigtsmæssigt at spille 3 sæt Albert King blues på en jazzguitar med 13'ere.

En gang i mellem bliver jeg selv fanget i en grejjungle, men så må jeg minde mig selv om, at det er 99% kundskaber og 1% gear, som bestemmer udfaldet. Når alt kommer til alt, så handler det om musikalitet, indlevelse og færdigheder og meget lidt om det ene eller det andet grej. Hvis man spiller fedt, så er det fedt uanset hvor tarvelig tone man har. Hvis man spiller som en sæk kartofler, så er det sølle uanset hvilket grej, man har. Det er den hårde, barske realitet. De perioder hvor jeg spiller bedst er når jeg har fået øvet mig og ikke (over)fokuseret på grej.[/quote]

+1000 ! Det er noget af det klogeste der er skrevet om den sag... 8-)

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 11'ere i Eb vs. 10'ere i E?

Indlæg af Nicolai »

[quote="GodSpeedDK"][quote="Nicolai"] det rigtige vrid i armen med kraft nok[/quote]

Vrid i armen?? ... :s hock: Er du sikker på, det ikke er armlægning-videoer, du har set på YouTube?[/quote]

Ja, du skal ikke skubbe strengene op med fingrene- det skal være en rotation i selve hånden/armen, så vidt jeg har forstået.
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 11'ere i Eb vs. 10'ere i E?

Indlæg af Sasha »

Få nu en kompetent lærer til at vise dig den rigtige teknik...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 11'ere i Eb vs. 10'ere i E?

Indlæg af Loomer »

Det lyder i al lidt mere end bare besværligt at bende med hele armen, vil jeg sige.

Lund
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: 11'ere i Eb vs. 10'ere i E?

Indlæg af Lund »

jeg har tidligere igennem længere tid spillet med en strat med 010 stemt i E og en med 011 sæt stemt i Eb.

Hvis du gerne vil have at din oplevelse af hvor "stramme" strengene føles skal være ens på 2 forskelligt stemte strats, så synes jeg det er fint at have det setup at bruge.

Hvis du har svært ved at bende/trække strengene så vil jeg måske anbefale 010 i Eb, men det er nu mest et spørgsmål om øvelse, da de fleste jo kan lære/træne sig til at håndtere et sæt 10 ere stemt i E. Lydmæssigt er der en forskel på tykkelserne... her er det nok individuelt om man er til den ene eller anden lyd.

HVis man spiller meget i begge stemninger så vil jeg helt klart gå efter at have strenge i str. der gør at jeg føler den samme modstand - hvilket gør det lettere at ramme tonen når man bender.

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 11'ere i Eb vs. 10'ere i E?

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Nicolai"][quote="GodSpeedDK"][quote="Nicolai"] det rigtige vrid i armen med kraft nok[/quote]

Vrid i armen?? ... :s hock: Er du sikker på, det ikke er armlægning-videoer, du har set på YouTube?[/quote]

Ja, du skal ikke skubbe strengene op med fingrene- det skal være en rotation i selve hånden/armen, så vidt jeg har forstået.[/quote]

Indrømmet, jeg er ikke nogen stor tekniker på guitar, men jeg tør dog godt vove påstanden, at man bruger fingerene til at bende med. At det så kan være lidt mere komfortabelt at lade håndled og underarm følge bevægelsen, synes jeg er en anden ting. Det er et spørgsmål om at gøre ens spil lidt mere "flydende" eller "loose", eller hvad vi skal kalde det. Absolut den del af din bending-teknik, du skal bekymre dig mindst om, og som kommer helt af sig selv.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 11'ere i Eb vs. 10'ere i E?

Indlæg af Nicolai »

3:53 og frem: <!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 11'ere i Eb vs. 10'ere i E?

Indlæg af Rasmus »

Det kan ikke undgåes at man flytter hånden med, eller bevæger underarmen... i virkeligheden, så bruger jeg hele kroppen når jeg bender strenge...

Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 11'ere i Eb vs. 10'ere i E?

Indlæg af Loomer »

Jeg bruger fortrinsvis anklerne.

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

11'ere i Eb vs. 10'ere i E?

Indlæg af Dannyboy »

[quote="Loomer"]Jeg bruger fortrinsvis anklerne.[/quote]

Dine ankler er jo lavet af porrer?


---
I am here: <!-- m --><a class="postlink" href="http://maps.google.com/maps?ll=55.68371 ... .550339</a><!-- m -->


Brugeravatar
VilhelmNielsen
Gearfreak groupie
Indlæg: 809
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 11'ere i Eb vs. 10'ere i E?

Indlæg af VilhelmNielsen »

[quote="Loomer"][quote="VilhelmNielsen"]autodidakt.... spiller ad helvedes til...[/quote]


Du kaldte?[/quote]

Så længe man selv er klar over det :lol:

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 11'ere i Eb vs. 10'ere i E?

Indlæg af Nicolai »

Uden at det skal blive til en "hvor- er-det-synd-for-mig-tråd", tror jeg også, det ville være nemmere, hvis jeg kunne stå op. Måske skal ændre vinklen på guitaren!
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Kaptajn Kropp
Still Got The Blues
Indlæg: 341
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 11'ere i Eb vs. 10'ere i E?

Indlæg af Kaptajn Kropp »

Jeg tror nu ikke, der er den store forskel fra om man står ellers sidder. Ellers kan du prøve at rykke guitaren over på det andet ben, så du sidder med kroppen mellem benene, ligesom mange flamenco guitarister gør:Billede
<!-- m --><a class="postlink" href="http://kaptajnkroppsorkester.dk/">http: ... ter.dk/</a><!-- m --> Kaptajn Kropps Orkester - Spiller til alle slags fester!

Brugeravatar
VilhelmNielsen
Gearfreak groupie
Indlæg: 809
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 11'ere i Eb vs. 10'ere i E?

Indlæg af VilhelmNielsen »

[quote="Nicolai"]Uden at det skal blive til en "hvor- er-det-synd-for-mig-tråd", tror jeg også, det ville være nemmere, hvis jeg kunne stå op. Måske skal ændre vinklen på guitaren![/quote]

Du kan også prøve John Mayer-metoden. Læg hovedet på skrå, som en forvirret hvalp, og skær en grimasse der kan få mange til at undre sig hvorfpr piger er så vilde med ham. ;)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 11'ere i Eb vs. 10'ere i E?

Indlæg af Sasha »

Men Nicolai: Som én, der har prøvet din guitar inden for den sidste uge, vil jeg sige: Det er ikke guitarens skyld! Jeg ville personligt strenge den op med 0,010´ere (Det føles rigtigt for mig. Og der er vel ingen grund til at gøre det sværere for sig selv end nødvendigt?). Men jeg kunne sagtens tage din guitar med ud at spille, som den står nu, og være glad. Til gengæld må jeg sige, at jeg tænkte, at "piloten" godt kunne trænge til at øve sig en hel del. Så med al chance for at lyde som en gammel LP, der er gået i hak, vil jeg igen sige, at det helt oplagte for dig på nuværende tidspunkt er at finde dig en god guitarlærer, som kan vise dig - helt ned i mikrokosmos - hvordan du gør disse ting rigtigt. Og så er det altså dig selv, som skal tage det lange seje træk med at øve dig grundigt - vi taler om år her - på dét, som vedkommende lærer dig.

Alt dette sagt i den bedste mening og med et oprigtigt ønske om, at du kommer til at lære at spille på både denne og de andre meget (!!!) fine guitarer, du har.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 11'ere i Eb vs. 10'ere i E?

Indlæg af Anonym »

[quote="Kaptajn Kropp"]Jeg tror nu ikke, der er den store forskel fra om man står ellers sidder. Ellers kan du prøve at rykke guitaren over på det andet ben, så du sidder med kroppen mellem benene, ligesom mange flamenco guitarister gør[/quote]

Gør man ikke også det med en elektrisk? Det har jeg altid gjort. :? :o

Kaptajn Kropp
Still Got The Blues
Indlæg: 341
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 11'ere i Eb vs. 10'ere i E?

Indlæg af Kaptajn Kropp »

Det synes jeg ikke er så normalt og man sidder IMO også lidt akavet med guitaren på den måde, men det er vel bare en tilvænningssag :)
<!-- m --><a class="postlink" href="http://kaptajnkroppsorkester.dk/">http: ... ter.dk/</a><!-- m --> Kaptajn Kropps Orkester - Spiller til alle slags fester!

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 11'ere i Eb vs. 10'ere i E?

Indlæg af Nicolai »

[quote="Sasha"]Men Nicolai: Som én, der har prøvet din guitar inden for den sidste uge, vil jeg sige: Det er ikke guitarens skyld! Jeg ville personligt strenge den op med 0,010´ere (Det føles rigtigt for mig. Og der er vel ingen grund til at gøre det sværere for sig selv end nødvendigt?). Men jeg kunne sagtens tage din guitar med ud at spille, som den står nu, og være glad. Til gengæld må jeg sige, at jeg tænkte, at "piloten" godt kunne trænge til at øve sig en hel del. Så med al chance for at lyde som en gammel LP, der er gået i hak, vil jeg igen sige, at det helt oplagte for dig på nuværende tidspunkt er at finde dig en god guitarlærer, som kan vise dig - helt ned i mikrokosmos - hvordan du gør disse ting rigtigt. Og så er det altså dig selv, som skal tage det lange seje træk med at øve dig grundigt - vi taler om år her - på dét, som vedkommende lærer dig.

Alt dette sagt i den bedste mening og med et oprigtigt ønske om, at du kommer til at lære at spille på både denne og de andre meget (!!!) fine guitarer, du har.[/quote]

Jammen, vi kan sagtens være enige om, at det er hos mig 95% af problemet ligger. Men jeg tænkte som dig, at der ikke er nogen grund til at gøre det sværere, end det behøver at være, og derfor vil jeg gerne høre, hvad folk mener om 11 i Eb kontra 10 i E. Jeg har dog ikke fået svar på, hvad der føles mest stramt af de to muligheder på en Strat.

OT: Uffe Steen bor vel ikke tilfældigvis i Århus og giver timer?
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen