11'ere i Eb vs. 10'ere i E?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Kaptajn Kropp
Still Got The Blues
Indlæg: 341
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 11'ere i Eb vs. 10'ere i E?

Indlæg af Kaptajn Kropp »

[quote="Nicolai"]
OT: Uffe Steen bor vel ikke tilfældigvis i Århus og giver timer?[/quote]

Jo, det gør han vidst nok og underviser på Rytme Kons i Aarhus. Men det er måske også lige at skyde højt nok, da han garanteret er en af de mest eftertragtede lærere. Og hvis det handler om teknik ned til fingerspidserne bliver du nok forvirret af en mand der spiller venstrehåndsguitar med strengene på hovedet! :D
<!-- m --><a class="postlink" href="http://kaptajnkroppsorkester.dk/">http: ... ter.dk/</a><!-- m --> Kaptajn Kropps Orkester - Spiller til alle slags fester!

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 11'ere i Eb vs. 10'ere i E?

Indlæg af IkkeMig »

[quote="Kaptajn Kropp"] Og hvis det handler om teknik ned til fingerspidserne bliver du nok forvirret af en mand der spiller venstrehåndsguitar med strengene på hovedet! :D [/quote]

Man kan altså blive seriøst forvirret af at prøve at følge hans fingre, mens han spiller...

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 11'ere i Eb vs. 10'ere i E?

Indlæg af Sasha »

Altså, jeg kan kun sige, at 0,009´ere i E og 0,010´ere i Eb føles nogenlunde ens. Så mon ikke noget lignende gør sig gældende, hvis man går en tykkelse op?

Og ja, Uffe Steen har nok travlt med at undervise de "letøvede" på Konservatoriet. Så mindre KAN måske også gøre det. En bekendt, som begyndte at spille guitar, fik for nogle år siden timer af Anders Lampe gennem Akustikken (dem kan du, så vidt jeg husker, godt lide...). Og han var glimrende tilfreds. Jeg tror, noget lignende ville være fint for dig. Men det er jo altid et spørgsmål om menneskelig kemi...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Kimling
Gearfreak roadie
Indlæg: 1097
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 11'ere i Eb vs. 10'ere i E?

Indlæg af Kimling »

[quote="Turtle"][quote="Kaptajn Kropp"] Og hvis det handler om teknik ned til fingerspidserne bliver du nok forvirret af en mand der spiller venstrehåndsguitar med strengene på hovedet! :D [/quote]

Man kan altså blive seriøst forvirret af at prøve at følge hans fingre, mens han spiller...[/quote]

Ved ikke, om det er en myte. Men jeg har hørt, at han lige vender guitaren om og "spiller rigtigt", når han underviser. :crazy:
Create a sense of purpose around which you base your faith

Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 11'ere i Eb vs. 10'ere i E?

Indlæg af Loomer »

[quote="SustainerPlayer"]Veggie-bends?[/quote]

Jep, det har jeg måttet lære for at få lov til at spille i Ungeren.

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 11'ere i Eb vs. 10'ere i E?

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Nicolai"]3:53 og frem: <!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->[/quote]

Mja ... mjo ... okay ... men det er altså ikke armen, der er hemmeligheden her. Den spiller måske en lille rolle (det har jeg aldrig tænkt over), men det er udelukkende som support for fingrene, så. Det vil være betydelig mere besværligt for dig at opøve teknikken med udgangspunkt i armen, fremfor i fingrene, så, som sagt, det er det sidste, du bør bekymre dig om. Mit gæt er, at det kommer helt af sig selv, når man bliver træt i fingrene, og har brug for lidt støtte.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 11'ere i Eb vs. 10'ere i E?

Indlæg af Anonym »

[quote="Nicolai"] Jeg har dog ikke fået svar på, hvad der føles mest stramt af de to muligheder på en Strat.[/quote]

Jo - men du gider måske ikke selv lave arbejdet? ;)

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 11'ere i Eb vs. 10'ere i E?

Indlæg af Telemaster »

Hold kæft, hvor er der megen sjov i denne tråd, når man er halvsnalret. "Kroppen mellem benene" giver fx sjove mentale billeder her, ligesom Rasmus' udsagn om at bruge hele kroppen til bends rejser en del spørgsmål :-D Gotta love it!

Bortset fra det kan det være bedøvende ligegyldigt, om man stemmer en halv tone ned og spiller med tykkere strenge, hvis man ikke er i stand til at ydnytte forskellen - det er jeg meget sikker på. Så mit svar på det oprindelige spørgsmål er: kør bare videre med den strengetykkelse, du allerede bruger, og lad være med at bruge tid på at stemme guitaren op og ned, når du alligevel spiller alene. Undervisning eller ej; det lyder som om, du har større udfordringer en strengetykkelse :-) Men hatten af for din entusiasme i forhold til at udforske alle ender og kanter af guitarverdenen - den har jeg aldrig selv haft!
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 11'ere i Eb vs. 10'ere i E?

Indlæg af Smittefar »

Lukather spiller med 8ere på en guitar med gibson mensur - det linke du jo også overveje
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 11'ere i Eb vs. 10'ere i E?

Indlæg af Pluto »

Udefra ser det nogen gange ud til at der er konkurrence om hvem der spiller med de tykkeste strenge.Jeg har aldrig forstået det.IMO jo tykkerre strenge jo langsommere guitar og
guitaren mister simpelthen noget tone (diskant især).Jeg har efterhåneden i de sidte ca. 25 år spillet med 009 på strat og 010 på les paul.Har
eksperimenteret med 010 på strat ,men det funker bare ikke for mig.Så Nicolai der er ikke noget galt i at spille med lidt tyndere strenge.

Ps. jeg stemmer aldrig ned så der har jeg ikke noget at byde ind med ,men det er så muligt at strengene skal være en anelse tykkere:
Sorte strater lyder bare bedst..

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 11'ere i Eb vs. 10'ere i E?

Indlæg af Anonym »

[quote="Pluto"]Udefra ser det nogen gange ud til at der er konkurrence om hvem der spiller med de tykkeste strenge.[/quote]

Hvem konkurrer?

[quote="Pluto"]IMO jo tykkerre strenge jo langsommere guitar og guitaren mister simpelthen noget tone (diskant især).[/quote]

Ja - generelt virker det til, at dét ekstra akustiske volumen guitaren vinder, tabes på det sprøde i tonen. Det er dog knapt så udtalt på Les Pauls. Måske fordi at de i forvejen ikke svælger i de frekvenser.

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 11'ere i Eb vs. 10'ere i E?

Indlæg af Pluto »

Som jeg læser det ,når det kommer til snak om strengetykkelse ser det ud til at man er en pussy hvis man spiller på tynde strenge.
Sorte strater lyder bare bedst..

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 11'ere i Eb vs. 10'ere i E?

Indlæg af Anonym »

[quote="Pluto"]Som jeg læser det ,når det kommer til snak om strengetykkelse ser det ud til at man er en pussy hvis man spiller på tynde strenge.[/quote]

Billy Gibbons sætter 0.08,er sæt på, når de skal være lidt tykkere! Ellers spiller han med 0.07'ere.

[youtube]u6DrxfrbbF8[/youtube]

Der er vist ingen, der kalder hverken ham eller hans lyd for "pussy". :)

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 11'ere i Eb vs. 10'ere i E?

Indlæg af Pluto »

[quote="SustainerPlayer"][quote="Pluto"]Som jeg læser det ,når det kommer til snak om strengetykkelse ser det ud til at man er en pussy hvis man spiller på tynde strenge.[/quote]

Billy Gibbons sætter 0.08,er sæt på, når de skal være lidt tykkere! Ellers spiller han med 0.07'ere.

[youtube]u6DrxfrbbF8[/youtube]

Der er vist ingen, der kalder hverken ham eller hans lyd for "pussy". :) [/quote]


Rigtigt.Så vidt jeg ved spiller Brian may også på 008 og han har en ekstrem fed og tyk lyd.Gibbons ligeså.
Sorte strater lyder bare bedst..

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 11'ere i Eb vs. 10'ere i E?

Indlæg af Anonym »

I øvrigt elsker jeg begrebet "guitar player science". Det skal bruges meget mere! :lol:

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 11'ere i Eb vs. 10'ere i E?

Indlæg af Pluto »

We don't use trebl :D e
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 11'ere i Eb vs. 10'ere i E?

Indlæg af Sasha »

0,010´ere lyder bare bedst på sorte Strat´er. Sådan ER det bare!

EOD!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

strattitude
Johnny B. Goode
Indlæg: 127
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 11'ere i Eb vs. 10'ere i E?

Indlæg af strattitude »

[quote="Kimling"][quote="Turtle"][quote="Kaptajn Kropp"] Og hvis det handler om teknik ned til fingerspidserne bliver du nok forvirret af en mand der spiller venstrehåndsguitar med strengene på hovedet! :D [/quote]

Man kan altså blive seriøst forvirret af at prøve at følge hans fingre, mens han spiller...[/quote]

Ved ikke, om det er en myte. Men jeg har hørt, at han lige vender guitaren om og "spiller rigtigt", når han underviser. :crazy:[/quote]

Jeg har været så heldig at få et par timer af Uffe. Han underviser stadig som han spiller, men er meget pædogogisk og en super lærer og inspirator.

Han giver dog vist ikke så tit private timer.

Men der er heller ingen grund til at få timer af ham med mindre man spiller godt i forvejen, der kan findes masser af andre kompetente lærere.

Mht strenge tykkelsen: prøv dog selv de forskellige sæt, og også 011 i Eb hvis du vil (men groft sagt er det nogenlunde det samme 010 i E og 011 i Eb). Det er da hundrede gange mere brugbart end at spørge om folks mening herinde.

Og få en lærer og øv! Tag evt bare et par enkle timer til at komme igang! Derefter er der Uffe Steens glimrende Blues bøger, som man kommer langt med, evt med hjælp fra en lærer.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen