Starten på et nyt (gammelt) projekt (FÆRDIG! Side 4)

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt (FÆRDIG! Side 4)

Indlæg af Pluto »

Jeg tror det er det der er galt med min 77 strat.Den er bare ikke så fed at spille på siden den har været skilt af og malet om.Halsen ser pæn lige ud men strenge højden er stadig af h til.
Den skal muligvis også vinkles om.Som jeg husker den var der en lille plade i hals lommen ,men det kan jo være min guitar maler ikke lige havde tænkt på det da han samlede den.
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt (FÆRDIG! Side 4)

Indlæg af Sasha »

Sådan en ´77 Strat har vel sådan et micro tilt-system, hvis man ikke har fået det ændret til en firepunkts-montage?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt (FÆRDIG! Side 4)

Indlæg af Pluto »

[quote="Sasha"]Sådan en ´77 Strat har vel sådan et micro tilt-system, hvis man ikke har fået det ændret til en firepunkts-montage?[/quote]


Er det det der ekstra lille hul der er på neck platen du mener.Jeg har ikke den store erfaring med 70er strater og 3 punkts systemet.?
Sorte strater lyder bare bedst..

mos
Still Got The Blues
Indlæg: 246
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt (FÆRDIG! Side 4)

Indlæg af mos »

Den skal muligvis også vinkles om.Som jeg husker den var der en lille plade i hals lommen ,men det kan jo være min guitar maler ikke lige havde tænkt på det da han samlede den.[/quote]

Er det ikke også lidt letsindigt at lade sin guitar maler samle guitaren?? i særdeles hed hvis han ikke er opmærksom på små metal stumper:-)

Hmmm hvor mon den er fra?? Nå! det kan jeg ikke lige se, så ud med den :thumbup:
One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you´re into jazz`

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt (FÆRDIG! Side 4)

Indlæg af Pluto »

[quote="mos"]Den skal muligvis også vinkles om.Som jeg husker den var der en lille plade i hals lommen ,men det kan jo være min guitar maler ikke lige havde tænkt på det da han samlede den.[/quote]

Er det ikke også lidt letsindigt at lade sin guitar maler samle guitaren?? i særdeles hed hvis han ikke er opmærksom på små metal stumper:-)

Hmmm hvor mon den er fra?? Nå! det kan jeg ikke lige se, så ud med den :thumbup:[/quote]


Nu er ham der tilfældigvis har malet den også guitar bygger og reperatør.Men han har haft 2 af mine strater i hånden og han er god til at male ,men justere kan han ikke.
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt (FÆRDIG! Side 4)

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="MacG"][quote="GuitaRasmus"]Det rigtigt interessante, er så om det er vinklen eller strengehøjden der gør at lyden forbedres - det er almenkendt at høj strengehøjde (ikke nødvendigvis over gribebrættet, men ifht. kroppen - f.eks. på strygere) giver bedre akustisk klang.[/quote]

Jeg tror at det, også på guitarer, er den skarpere vinkel strengene får over stolen der gør det, = mere pres nedad, samt at trækket på halsen er mere lige.

Noget andet jeg gør er at lave "Det Kiropraktiske Knæk".. :s hock:
Med guitaren stemt op løsner jeg alle halsskruerne en halv omgang, eller hvad der skal til for at den kan bevæge sig lidt ved at trække i den. Så vrikker jeg den indtil den ikke knager mere i halslommen. Så er den helt tilbage og har kontakt med kroppen. Det kan lyde grimt, men..[/quote]

Det dyrker jeg også, det dér "knæk" - det giver virkeligt noget ifht. kobling, sustain og tone.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt (FÆRDIG! Side 4)

Indlæg af Sasha »

[quote="Pluto"][quote="Sasha"]Sådan en ´77 Strat har vel sådan et micro tilt-system, hvis man ikke har fået det ændret til en firepunkts-montage?[/quote]


Er det det der ekstra lille hul der er på neck platen du mener.Jeg har ikke den store erfaring med 70er strater og 3 punkts systemet.?[/quote]

Ja, det er det. Men træerne vokser absolut ikke ind i himmelen: Har man et tre punkts-system med "luft rundt om" i halslommen, bliver tingene ikke bedre af, at man så tilmed lader halsen hvile på sådan et "støtteben" i den éne ende i halslommen. Hvis du spørger mig, ville jeg personlig ikke betænke mig et sekund på at få lavet firepunkts-halsmontage på sådan en 70´er kæp og så eventuelt få lagt en "shim" i efterfølgende, hvis det skulle være nødvendigt/hensigtsmæssigt.

Og er ham maleren, som har samlet din guitar, i virkeligheden ikke bedst til at ødelægge "malerier"..?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt (FÆRDIG! Side 4)

Indlæg af Pluto »

Så fik jeg min vinklet lidt også.Det gjorde underværker.Og jo det er sådan et micro tilt system på straten.
Sorte strater lyder bare bedst..

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt (FÆRDIG! Side 4)

Indlæg af Anonym »

[quote="GuitaRasmus"] ... ifht. kobling, sustain og tone.[/quote]

Hvor sidder koblingen på en guitar? :P

Modarbejder sustain og tone ikke hinanden?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt (FÆRDIG! Side 4)

Indlæg af Sasha »

[quote="SustainerPlayer"]

Modarbejder sustain og tone ikke hinanden?[/quote]

Det er der vel så meget, som gør i denne verden? Så må man jo forsøge at finde det bedste kompromis i forhold til ens egen smag og finde dét, der rammer tættest derpå...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt (FÆRDIG! Side 4)

Indlæg af Rasmus »

[quote="Pluto"]Så fik jeg min vinklet lidt også.Det gjorde underværker.Og jo det er sådan et micro tilt system på straten.[/quote]
Hvordan underværker? Det kunne være jeg skulle gi' min et nøk også. Løsnede du de 2 andre skruer først?

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt (FÆRDIG! Side 4)

Indlæg af MacG »

[quote="SustainerPlayer"][quote="GuitaRasmus"] ... ifht. kobling, sustain og tone.[/quote]

Hvor sidder koblingen på en guitar? :P

Modarbejder sustain og tone ikke hinanden?[/quote]

Hvorfor skulle de det ?

Stevi
Gearfreak lærling
Indlæg: 648
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Starten på et nyt (gammelt) projekt (FÆRDIG! Side 4)

Indlæg af Stevi »

[quote="MacG"]

Noget andet jeg gør er at lave "Det Kiropraktiske Knæk".. :s hock:
Med guitaren stemt op løsner jeg alle halsskruerne en halv omgang, eller hvad der skal til for at den kan bevæge sig lidt ved at trække i den. Så vrikker jeg den indtil den ikke knager mere i halslommen. Så er den helt tilbage og har kontakt med kroppen. Det kan lyde grimt, men..[/quote]
Kan du ikke ridse lidt nærmere op præcis hvad du gør?
See you in heaven if you make the list

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt (FÆRDIG! Side 4)

Indlæg af Sasha »

[quote="MacG"][quote="SustainerPlayer"][quote="GuitaRasmus"] ... ifht. kobling, sustain og tone.[/quote]

Hvor sidder koblingen på en guitar? :P

Modarbejder sustain og tone ikke hinanden?[/quote]

Hvorfor skulle de det ?[/quote]

Tanken er vel, at for at bevare så lang sustain som muligt, handler det om, at strengen så at sige "afleverer" så lidt energi som muligt til omgivelserne. Med andre ord: Sætter hals og krop så lidt i svingninger som muligt. Det nærmeste ville vel være at spænde en streng ud over en blok granit eller noget i dén stil.

På den anden side hævder mange, at for at få så meget "tone" (whatever that is...), handler det om at få sat guitarens træ så meget som muligt i svingninger (lette, resonante guitarer osv. osv...). Men disse svingninger kan jo kun komme ét sted fra - nemlig strengen(e). Og hvis strengen "afleverer" en del af sin energi til kroppen, er det ren matematik, at så vil den ikke klinge så længe, som hvis den ikke gjorde.

Så i princippet har ham spilleren med den utroligt lange udklingning ret, omend det nok er at stille tingene en anelse sort/hvidt op.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt (FÆRDIG! Side 4)

Indlæg af GuitaRasmus »

Hæhæ, jeg kunne simpelthen ikke dy mig for at prøve en shim, nu hvor I prædiker hvor fantastisk det er (det skal lige siges at der er fræset en lille smule vinkel i halslommen til at starte med), og det blev det ikke bedre af - jeg foretrak det faktisk uden, så nu har jeg sat den tilbage hvor det var... Ah. Det må være fordi der er rigeligt "knæk" på strengen i forvejen, med den vinkel der allerede var.

Når det så er sagt, så har jeg prøvet guitarer der blev markant bedre med en shim. F.eks. min Axis - der sidder også et par shims under halsen fra fabrikken, da det er deres måde at styre strengehøjden med en Floyd Rose der hviler på dækket. Jeg prøvede på et tidspunkt at fjerne dem, og fjernede noget af det fede attack i samme ombæring.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt (FÆRDIG! Side 4)

Indlæg af Dannyboy »

Jeg har også gjort det et par gange på et par billigere guitarer med høj action, som jeg ikke kunne afhjælpe v hverken sadler eller thrussrod, at jeg lige lagde et par plektre ned i bunden af halslommen, for at tilte halsen. Jeg synes lidt i får det til at lyde som rocketscience. Det er sgu da logik for burhøns.

Bortset fra det, så burde det i min verden slet ikke være nødvendigt hvis man har en ordentlig guitar. For mig virker det lidt som et tegn på at den ikke har været lige fra fabrikken (dårligt håndværk). Ellers skulle det da kun lige være hvis den var gammel/vintage og at træet lidt havde slået sig med tiden el. lign

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt (FÆRDIG! Side 4)

Indlæg af Anonym »

[quote="Dannyboy"]
Bortset fra det, så burde det i min verden slet ikke være nødvendigt hvis man har en ordentlig guitar. For mig virker det lidt som et tegn på at den ikke har været lige fra fabrikken (dårligt håndværk). [/quote]

Ahr ... det holder vist ikke 100% det der. Det er som mange andre ting, en del af guitarens opsætning, som altid vil være et valg baseret på personlige præferencer. Det er jo netop en af bolt-on guitarenes forcer, at de netop kan justeres så forholdsvist nemt.

LEO FENDER TOG JO IKKE FEJL VEL!

Vi kan da være enige om, at hvis man skal smide en håndfuld plektre i, bare for at opnå en rimelig lav strengehøjde, så kunne udgangspunktet være bedre.

I øvrigt ville jeg nok støtte ideen om noget, der skaber en større kontaktflade mellem hæl og halslomme end "plekterløsningen" ... men det er nu kun ud fra en ren æstetisk synsvinkel.

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt (FÆRDIG! Side 4)

Indlæg af Dannyboy »

[quote="SustainerPlayer"][quote="Dannyboy"]
Bortset fra det, så burde det i min verden slet ikke være nødvendigt hvis man har en ordentlig guitar. For mig virker det lidt som et tegn på at den ikke har været lige fra fabrikken (dårligt håndværk). [/quote]

Ahr ... det holder vist ikke 100% det der. Det er som mange andre ting, en del af guitarens opsætning, som altid vil være et valg baseret på personlige præferencer. Det er jo netop en af bolt-on guitarenes forcer, at de netop kan justeres så forholdsvist nemt.

LEO FENDER TOG JO IKKE FEJL VEL!

Vi kan da være enige om, at hvis man skal smide en håndfuld plektre i, bare for at opnå en rimelig lav strengehøjde, så kunne udgangspunktet være bedre.

I øvrigt ville jeg nok støtte ideen om noget, der skaber en større kontaktflade mellem hæl og halslomme end "plekterløsningen" ... men det er nu kun ud fra en ren æstetisk synsvinkel.[/quote]

Ja, her er jeg så uenig med alt hvad du skriver Hans :)

Brugeravatar
Jens H
Still Got The Blues
Indlæg: 262
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt (FÆRDIG! Side 4)

Indlæg af Jens H »

I bund og grund er det jo hvad man bedst kan lide. Hvis halsen sidder løs, er der sikkert også en helt 3. lyd.
Hvad er egentlig tone?

Hvad er resonans? Jeg måder rigtig mange der sætter lighedstegn mellem høj akustisk volume og god resonans. Jeg har set mange guitarer der resonere kraftigt, men gør det på en rigtig dårlig måde, hvor tonen (her er tone antalt svingninger på tonen og de harmoniske overtoner) bliver splattet fuldstændigt ud.
Jeg har set mange guitarer hvor den akustiske lyd er meget lav, men hvor tonen ligger flot og defineret. Hvad man så kan lide er en smagssag.
Jeg ser efterhånden også en opfattelse at sustain = dårlig tone.
Nu skal i huske på at det er en elektrisk guitar. Pickuppen er designet ud fra at være så ligeglad med træet som muligt. Det var det Les Paul gik efter, og også Leo så vidt jeg ved. Så lidt resonans i guitaren som muligt, eller helst kun en resonanstone. (at det så ikke holder for en god guitarlys er en anden sag). Men pickuppen ser kun 2 dimensioner når den "kigger" på strengen.
Derfor kan langsgående svingninger give problemer, som ikke giver problemer ved guitaren akustisk, da man ved akustisk kan høre de langsgående svingninger. Hvis der er for mange af dem, vil man få en lyd, hvor med mellemrum kommer et dyk i tonen. Disse mellemrum kan være over flere sekunder. De kan kun høres gennem en pickup.
Det er rigtigt at de svingninger der går fra strengen og sætter træet i bevægelse tages fra strengen energi.
Men den energi er relativ lille. Den store dræber er materialet manglende evne til at svinge med.
I eksemplet med en guitar af granit, vil den klinge længe. Den vil dog også sige noget; et klaver i jernramme siger jo også noget.
Hvis guitaren var lavet af gummi, så vil den hurtigt klinge ud, men vil heller ikke sige meget. Her bliver energien lavet om til varme i materialet, da gummiet "bøjer" af. Denne faktor er nok den største, og det der afgør om det er godt "tonetræ" (hader det udtryk).
Et eksempel uden videnskabelig baggrund, men bare til belysning at hvad jeg mener:

Streng=10
Resonans=2
Varme=8
Sustain=0
Streng=resonans+varme+sustain
=> 10=2+8+0
Hvis resonans sænkes må sustain forøges.
=> 10=1+8+1
Altså mere sustain.
Men en optimal guitar vil se sådan ud:
=> 10=5+0+5
Altså intet varmetab og kun sustain og resonans.
Så en guitar der resonere godt kan sagtens have lang sustain. Husk også at resonans ikke altid er det man ønsker, for så havde man taget en western og sat pickupper i. Det giver en helt anden lyd.

En skive i halslommen er en indførelse at et elastisk led der æder energien, og giver en lyd med mere attack, da den klinger hurtigere ud. Det er lidt ligesom en compressor/limeter.
Der er også nogen der justere deres strenge så lavt at de får den der "pop" lyd ved anslag, grundet at strengen tæmmes at kontakten med bånd, og derefter svinger frit, da bevægelsen er taget ud. Der er ikke som sådan nogen "Buzz", da det kræver at strengen kun lige akkurat rører båndene for at kunne give en længerevarende "buzz" lyd.

Det er alt sammen noget man kan lege med.
JEH Guitars på facebook http://www.facebook.com/pages/Hvidovre-Denmark/JEH-Guitars/123767594328859
Jeps....  En fjern og fin musik giver dig alt du aldrig fik
Har overstået status som "Himmelhunden" :O

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Starten på et nyt (gammelt) projekt (FÆRDIG! Side 4)

Indlæg af Sasha »

Aah nej, ikke al den nuancering..!

Vi vil ha' noget, som er til at forstaa, hvor de gode har hvide hatte paa, og the bad guys har sorte!

:-)

Tak for det!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen