Froskellige Attenuators typer?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Froskellige Attenuators typer?

Indlæg af CobraPizza »

http://www.tedweber.com/atten.htm

Ted Weber ligger her og roder med en resistans baseret attenuator og en højtaler baseret ditto.. har aldrig hørt om en højtaler baseret før, er der nogen der vil prøve at forklare forskellen på læmandssprog, har nemlig prøvet at google det. Og hvad er den store forskel, erd et virkelig som han siger at højtaler baseret er bedre eller er det salgsgas?
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Froskellige Attenuators typer?

Indlæg af IkkeMig »

En resistiv belastning leverer samme belastning uanset inputtets frekvens og amplitude. Men en højttaler er en meget forskellig belastning afhængig af hvilken frekvens, signalet har og til dels også amplituden.

Det er denne varierende belastning, som en højttaler i praksis er, som han prøver at emulere. Forskellen på lyden med og uden en attenuator sat ind vil derfor teoretisk set være mindre med en højttaler-emulerende attenuator. Men hvis det skal være helt perfekt skal den jo bygges, så den emulerer lige præcis den belastning som dine højttalere giver i dit kabinet, så helt perfekt bliver det jo stadig ikke ;)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Froskellige Attenuators typer?

Indlæg af Sasha »

Og i praksis påvirker en hver attenuator lyden - jo mere, du drejer ned for for den, jo mere påvirkning. Også Weber´s...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Froskellige Attenuators typer?

Indlæg af IkkeMig »

[quote="Sasha"]Og i praksis påvirker en hver attenuator lyden - jo mere, du drejer ned for for den, jo mere påvirkning. Også Weber´s...[/quote]

Og en stor del af det er, at en vigtig del af den lyd, vi opfatter, er lydtrykket. Så selv om man kan levere 100% samme lyd, rent målemæssigt, ved et andet lydtryk, så vil det lyde forskelligt for det menneskelige øre, netop fordi lydtrykket er et andet...

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Froskellige Attenuators typer?

Indlæg af Sasha »

Ja, det er helt rigtigt! Og så er det lige meget, om attenuatoren udgøres af et effektpotmeter eller om man tror, at det er løsningen at bygge diverse former for powerscaling, og hvad har vi, ind i sin stakkels forstærker...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Froskellige Attenuators typer?

Indlæg af CobraPizza »

Spændende! :)
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Froskellige Attenuators typer?

Indlæg af Sasha »

Næh. De kedelige facts fra den virkelige verden. Endnu en gang er det menneskelige øre ikke sådan lige til at snyde.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Froskellige Attenuators typer?

Indlæg af Dannyboy »

Men fuck hvor er det et vigtigt redskab sådan en fætter.. Vi havde aldrig overlevet lørdagens job på Rust (med en db grænse på 103) hvis vi ikke begge to havde HotPlates foran vores Marshalls!

Det var sgu lidt en sejr for os at vide at det faktisk godt kan lade sig gøre med et par attenuators og gode monitor settings foran os


---
I am here: <!-- m --><a class="postlink" href="http://maps.google.com/maps?ll=55.67395 ... .502912</a><!-- m -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Froskellige Attenuators typer?

Indlæg af Sasha »

103 DB..???

Hvor i lokalet bliver de lige målt? Jeg mener: Ét slag på lilletrommen, og dén grænse er da for længst overskredet...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Froskellige Attenuators typer?

Indlæg af Dannyboy »

Jeg ved det ærligtalt ikke Søren. Men det var sådan at trommerne lød ret fedt i mixet selv fra der hvor jeg stod (foran min egen forstærker). Vores trommeslager slår ret hårdt, så jeg ved sgu ikke HVOR højt vi spillede, men det var en del lavere end vi plejer - og det lød som sagt overraskende godt. Uden attenuator havde de to Marshalls lydt af røv og nøgler det er helt sikkert + vi ville med sikkerhed havde skullet kompensere med mere pedal-gain og det er jo ikke helt det samme

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Froskellige Attenuators typer?

Indlæg af Sasha »

Nej, det har du helt ret i. Og en attenuator til lige at "tage brodden" er nærmest obligatorisk i de fleste sammenhænge, hvor vi almindeligt dødelige kommer. Men man skal ikke stå ret tæt på næsten hvilken som helst trommeslager med målemikrofonen, før nålen ryger pænt over 103 Db.

Men godt at det fungerede trods alt!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Froskellige Attenuators typer?

Indlæg af Dannyboy »

Ja vi var i hvertfald vældigt glade allesammen. Det er rart at vide at man kan spille så lavt. Vi guitarister var mildest talt ret nervøse inden lydprøven..

Det er som om at lyden på forstærkerne bliver lige en smule komprimerede med attenuators, men det samler hele lydpaletten rigtig godt synes jeg. Efter at have brugt hotplate et par mdr eller tre ville jeg virkelig hade at spille uden - altså ved ikke-stadion-høj volume. Hvis man så lige smider en Suhr Riot foran, så rammer man i hvertfald mig lige i hjertet


---
I am here: <!-- m --><a class="postlink" href="http://maps.google.com/maps?ll=55.68413 ... .549710</a><!-- m -->

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Froskellige Attenuators typer?

Indlæg af Jackie van Hippie »

Jeg er også glad for min THD Hot Plate, kunne ikke leve uden :)
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Froskellige Attenuators typer?

Indlæg af Jake »

Attenuatoren er som før nævnt perfekt til at tage de der 3-9dB af lyden. Tager man mere, bliver det noget underligt, fladt presset pap.

Jeg tror Rust måler oppe ved lydmanden, men jeg er ikke sikker. Jeg ved dog at jeg har stødt på den grænse et par gange for meget til at jeg ændrede mit halfstack fra at pege ud mod publikum til at pege ind mod trommeslageren, helt ude fra siden af væggen. Det fungerede også, da han fulgte mig ret meget i numrene. Men den slags er jo individuelt...

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Froskellige Attenuators typer?

Indlæg af Jake »

Hov, og ja, jeg synes selv jeg kan høre en forskel i forskellige typer af attenuatorer. Jeg bruger ikke en gammel højtaler som Weber, men derimod diverse passive komponenter, for at opnå en lidt anderledes respons. Det er ikke alle modstande der er lige gode, så det er også vigtigt at se på det vi kan kalde deres "sekundære egenskaber" - egeninduktion, osv.

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Froskellige Attenuators typer?

Indlæg af Morten M »

Er tilfældigvis den lykkelige ejer af en Weber MiniMass, og er meget glad for den. Har reddet situationen på mangt en lille gig.
Men som Sasha og Jake gør opmærksom på, gør den noget ved lyden. Og det er jeg nu ikke så sikker på alle kan forliges med.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen