Rytterens store grejflash!

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
thomasrytter
Still Got The Blues
Indlæg: 291
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Rytterens store grejflash!

Indlæg af thomasrytter »

Det er gået op for mig, at jeg aldrig har lavet et flash af mit grej før – og det til trods for, at jeg har læst (og skrevet) på forummet lige så længe, det har eksisteret.

Jeg har igennem de sidste mange år været igennem en længere grejrejse, og rigtig meget grej er røget ind (og ud) igen. Senest har jeg fået fingrene i en lækker Hummingbird, og det sælsomme er sket, at jeg pludselig ikke har lyst til at købe mere grej – jeg tror sgu, at jeg har ramt et setup som jeg vil kunne glæde mig over i mange år – en meget mærkelig fornemmelse.

I anledning af dette (og af at det er søndag) har jeg besluttet mig for, at nu skal der sgu flashes :) Jeg vil bruge dette flash som en anledning til at reflektere lidt over, hvordan jeg er nået frem til noget, der virker for mig – og jeg vil hylde noget af det grej, der har været hos mig, men som er røget hurtigt videre igen. Læs med hvis du vil, ellers kan du nøjes med at skimme billederne ;)


Fender US standard Stratocaster
Min første ”rigtige” guitar, som i sin tid, da jeg var en bette purk fra bøhlandet, blev købt for mine konfirmationspenge. Et rigtig godt køb, den har været hos mig lige siden, og jeg skiller mig aldrig af med den. Den er blevet brugt godt, kastet rundt, og har gennem de sidste 15 år været med mig på 700+ jobs. På det seneste, var den dog blevet holdt mere og mere på sidelinjen, da den simpelthen bare var blevet slidt og træt. Sidste år besluttede jeg mig for, at den fortjente en opfriskning, og med inspiration fra jer gearfreaks, blev den kobberskærmet, jeg sleb halsen ned, den fik nye bånd, et sæt Fender SNC pickupper (købt af Dannyboy herinde fra), ny saddel, en god justering, ny slagplade og en god gennemgang af elektronikken hos Jens H. Det pustede nyt liv i den, og det har været en kæmpe optur for mig, at den igen er i topform. Min første kærlighed, og en guitar, der bliver lagt i graven med mig den dag, jeg dør!

Billede

Billede


Fender ’65 Twin reverb reissue
Min arbejdshest gennem de sidste 12 år. Jeg GASsede i mine gymnasiedage vildt efter en Peavey Classic 50 combo. Efter endelig at have fået sparet pengene sammen, kørte jeg til nu hedengangne EMK musik i Esbjerg. Ekspedienten var sgu en god gut af den gamle skole – jeg har glemt hvad han hed, men jeg skylder ham stor tak. Han sagde direkte til mig, at han ikke ville sælge mig Peavey’en, men syntes jeg skulle spare nogle flere penge sammen – så kunne han lave et godt tilbud til mig på en Twin Reverb. Jeg tog mellemfornøjet hjem, men da jeg måneden efter havde twin’en med hjemme, blev jeg sgu godt gammeldags glad. Den lyder fedt, og har bare kværnet igennem på cirka ligeså mange jobs som min gamle strat. Jeg skiftede dens rør for første gang i sidste måned (!). Jeg har ikke følt, at det har været nødvendigt tidligere, den har bare kørt derudad. Jeg kunne aldrig forestille mig, at skille mig af med denne forstærker heller…

Billede


Balleboardet
Jeg har tidligere haft en kæmpe flightcase med 10 pedaler i. For et par år siden besluttede jeg mig for, at det simpelthen var for bøvlet. Jeg solgte på nærværende side ud af hele lortet, og købte i stedet et tonetrunk, et nova system, en tubescreamer og en Mad Professor Little Green Wonder. Jeg har ikke set mig tilbage siden. Jeg kører Nova’en i pedalmode, og bruger slet ikke presetdelen. Som det bør sig på et balleboard, er der selvfølgelig gjort god plads til et stort ur. Nemt, praktisk, alsidigt. I røven på boardet, bruger jeg et Line6 relay g30 system. Et fedt ballesetup…

Billede


Reinau Tweed Deluxe
Jeg flyttede for knap 5 år siden fra Århus til København. Jeg fik i den forbindelse brug for et livesetup, jeg kunne have stående herovre, da mit setup med Twin reverben og balleboardet blev stående i øvelokalet i Århus. Finanserne var små, og jeg startede med at købe en brugt Peavey classic 30 (på opfordring af GuitaRasmus) og et par enkelte pedaler, bl.a. en TS-808. Fin lille forstærker, men hele tiden kun tænkt som en midlertidig løsning. Jeg byttede den efter et stykke tid til en Carvin BelAir forstærker, som egentlig også gjorde det OK. Jeg endte dog med også at sælge den, og de penge jeg fik ud af salget, smed jeg sammen med lidt ekstra skejser efter et Orange Rocker 30 Stack. Et fedt stack, men jeg kunne ikke forlige mig med hverken lyd eller dets mange kilo. Der skulle byttes igen, og denne gang fik jeg fingrene i en Matchless Spitfire. Klart et skridt i den rigtige retning. Jeg kunne dog ikke modstå, da jeg fik mulighed for at bytte den med en Reinau Tweed deluxe med Weber british speaker, NOS rør og hele lortet, plus lidt skejser min vej. Siden har jeg ikke set mig tilbage. Jeg elsker den lille forstærker, og må erkende, at jeg nok bare er en sucker for fenderlyd. Helt klart en anbefalelsesværdig forstærker!

Billede

Billede


Københavnerboardet
Et no nonsense board, som gør det godt. Det startede med at være en behringer tuner og en 808’er i en rockcase, men er langsomt blevet opgraderet over de sidste par år. Jeg er vild med Mad Professor’s pedaler, og derfor har hele to stk fundet vej til boardet. Meget musikalske pedaler – de kan ikke lyde dårligt, uanset hvordan man stiller knapperne – og så føles det som kram. Min DD5 har jeg haft siden gymnasiet, og jeg har lidt af et had/kærlighedsforhold til den. Jeg anerkender, at den lyder koldt og sterilt, men uanset hvor mange analoge, varme pedaler jeg har haft forbi, er jeg altid vendt tilbage til den åndssvage, hvide bosspedal…

Billede


Gibson Hummingbird True Vintage
Min første akustiske var en Takamine G-series dreadnought. En fin guitar, som har tjent mig godt i mange år. Jeg besluttede mig dog for, da jeg blev færdiguddannet, at jeg fortjente en ”god” akustisk guitar – en jeg ville kunne have resten af livet. Vejen til denne har – som med det meste andet af mit grej - taget et par detours. Jeg solgte Takaminen, smed en bunke penge oveni, og købte mig en Martin DC16rgte aura. Den var fed, men vi blev aldrig rigtig bedste venner. Jeg byttede den (med lidt skejser oveni) til en Martin 00028-ec, som jeg blev rigtig glad for. Den føltes dog bare ikke som dén guitar, jeg ville kunne beholde resten af mine dage. Nyeste tilføjelse til familien er lige kommet til – en lækker Gibson Hummingbird True Vintage, med en LR Baggs pickup + mikrofon monteret. For satan, den er jeg glad for. Den føles helt rigtigt, og jeg tror faktisk, at min søgen efter en akustisk ”livsledsager” endelig er slut.

Billede

Billede

Billede


Souldier Straps
En dag var jeg så svært tilfreds med hvor flotte mine guitarer var, så jeg tænkte, at de fortjente nogle fede remme. Valget faldt på Souldiers owl straps, samt en lovebird strap. Vintage cool, håndlavede, og helt igennem lækre. Dem er jeg glad for, hvilket egentlig kommer lidt bag på mig, da jeg tidligere kun har tænkt på remme som en lidt ligegyldig ting, man bare er nødt til at have. Men det er sgu ret fedt, at have nogle fede remme…

Billede


Fender 72 Telecaster
Endnu en guitar, som jeg er kommet frem til af snørklede omveje. Jeg har altid haft en ide om, at når nu jeg havde en strat og en tele (jeg har også en sunburst US standard tele) som jeg var glad for, så skulle min tredje guitar være helt anderledes – i aldidighedens navn. Det har bragt mig omkring en SG fra 69, en Jazzmaster og en Tokai Love Rock Goldtop. Jeg blev dog aldrig glad for nogen af dem. På et tidspunkt gik det op for mig, at det med ”alsidighed” og at have en bred lydmæssig palette måske bare ikke er noget, jeg har brug for. Jeg solgte min Tokai, og besluttede mig for, i stedet at købe mig en god Fenderguitar med hjem fra USA på min sommerferie i stedet. Valget faldt på en Telecaster fra 72, om jeg kunne få med hjem til en god pris. Den har siden af et par omgange været hos Jens H, og har fået nye 6105 bånd, ny radius, er blevet skærmet, justeret, har fået ny switch og elektronik, samt senest en Lundgren pickup i bridgepositionen (da jeg syntes den originale pickup var for skarp). Det er efter min mening blevet en voldsomt fed guitar, og ligesom de andre nævnte, føles det som en absolut keeper!

Billede

Billede

Billede


Et par billeder af grejet, klar til job:

Billede

Billede


Ud over ovenstående guitarer tæller samlingen som nævnt også en Fender standard US telecaster, en ukulele, og – mit forestående vinterprojekt – en banjo! Er grej en rejse, eller en destination? For mig at se er det i sidste ende en destination, hvor det for mig handler om at finde sig nogle gode livsledsagere, og arbejdsheste. Men det betyder ikke, at man ikke kan nyde rejsen.

Et lille videoflash - der undskyldes på forhånd over dårlig lydkvalitet, det er optaget direkte med kameraet, og ved stueniveau:

[youtube]Frs6aQnB2ZI[/youtube]

Spørgsmål og kommentarer er velkomne! :)

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rytterens store grejflash!

Indlæg af Swampthing »

Lækkert udseende grej hele vejen igennem !!
Og historierne med hvordan du er kommet frem til dem er godt krydderi.
Lydflash'et var prikken over i'et.

KHoldt
Johnny B. Goode
Indlæg: 123
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rytterens store grejflash!

Indlæg af KHoldt »

Enig med Swampthing. Fedt grej, gode historier, lækker lyd! :)

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rytterens store grejflash!

Indlæg af Smittefar »

Hej Thomas

Fedt flash, hvor den gode og grundige historie i virkeligheden er langt mere spændende end billederne (som ellers også er dejlige)

Tak for livshistorien.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rytterens store grejflash!

Indlæg af AnotherDan »

[quote="Smittefar"]
Fedt flash, hvor den gode og grundige historie i virkeligheden er langt mere spændende end billederne (som ellers også er dejlige)
[/quote]

Helt enig med Kristian her.

Havde du ikke også en tokai les paul Thomas? Eller husker jeg helt galt?
Bah

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rytterens store grejflash!

Indlæg af Pluto »

Lækkert grej.Fedt ikke at skulle gasse hele tiden.Jeg er lidt nysgerrig ang. reinau.Er det kun en 15w ? Hvis kan den så spille en trommeslager op uden at skulle mickes op?
Og jeg går ud fra at du ikke spiller med en amp der brækker sig hele tiden.Kan det godt klare at spille clean i et fornuftigt lyd niveau
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
thomasrytter
Still Got The Blues
Indlæg: 291
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rytterens store grejflash!

Indlæg af thomasrytter »

Mange tak for de pæne ord! :)

AnotherDan: Jo, jeg havde en Japaner, men jeg solgte den forud for købet af min nye tele. Faktisk en rigtig fin guitar (ligesom alle de andre guitarer jeg har haft), men sjovt at man skal så meget forskelligt igennem, før man opdager, at det man i virkeligheden havde brug for var den opskrift, man allerede havde fundet frem til :)

Pluto: Den trækker 22 watt, og kan ifølge min overbevisning sagtens følge med på bandniveau. Den skal skrues godt op, før den knækker. En 1x12'er flytter selvsagt ikke så meget luft, men hvis du nu fik lavet en 2x12, skulle jeg mene, at du var rigtig godt kørende, og rigeligt dækket ind...

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rytterens store grejflash!

Indlæg af Anonym »

Så blev der lige sat en ny standard for flash her. :idea:

Fedt grej og tak for indsatsen med en god fortælling til. :clap:

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rytterens store grejflash!

Indlæg af Sasha »

[quote="Smittefar"]Hej Thomas

Fedt flash, hvor den gode og grundige historie i virkeligheden er langt mere spændende end billederne

[/quote]

Kunne ikke være mere enig!

Jeg kan også kun tilslutte mig synspunktet om, at alsidighed ikke nødvendigvis er en størrelse, man har brug for - især ikke, hvis man har en vis idé om sin "egen" lyd.

Jeg håber, du fik tjekket bias, da du skiftede rør i Twin´en..?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rytterens store grejflash!

Indlæg af MacG »

Fin historie. Jeg tror også jeg er på et punkt hvor det er mere forfinelse end det er de store grejmæssige omvæltninger der kommer til at præge fremtidens anskaffelser. Et par spørgsmål:

Hvordan kører du din Twin ? Jeg spiller på to forskellige 45 w Fendere, har spillet på Twin, og i min erfaring lyder de først godt fra 3,5 og op... Og det er ofte for højt i de fleste sammenhænge. Hvad gør du ?

Dejligt at høre at dig og din Strat har fundet sammen igen. Har du ovejet at smide et Callaham saddel og blok sæt i den ?
Det giver altså noget..

Brugeravatar
thomasrytter
Still Got The Blues
Indlæg: 291
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rytterens store grejflash!

Indlæg af thomasrytter »

Sasha: Det gjorde jeg, de blev skiftet hos rockcity i Århus, og den fik service og biasjustering i samme ombæring. Den slags tør jeg slet ikke rode med selv :)

Brugeravatar
thomasrytter
Still Got The Blues
Indlæg: 291
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rytterens store grejflash!

Indlæg af thomasrytter »

MacG: Du har ret i, at sådan en twin spiller åndssvagt højt! Jeg får den sjældent op over 3-3,5 når jeg spiller. Jeg har oftest en LGW tændt med lidt mild breakup, og med mellemtoneboostet rullet af. Det plejer at give lidt varme, når man ikke kan spille så højt. Hvad gjorde du med din twin?

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rytterens store grejflash!

Indlæg af Morten_Lyse »

Et flash, der er værd at se...! Nice..

1. Det handler om andet end en tilfældig modificering af grej der er flashet 100 gange før.
2. Det drejer sig ikke om et nyindkøb af guitar nr. 56.
3. Lydflash, der viser lidt om, hvordan du bruger dit grej. - Godt spillet også.
4. Lækkert at se andre, der også synes, at Fender '65 Twin Reverb reissue lyder fedt, og at Peavey "just can't stand its ground." :D

Mvh;
Morten Lyse

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rytterens store grejflash!

Indlæg af MacG »

[quote="thomasrytter"]MacG: Du har ret i, at sådan en twin spiller åndssvagt højt! Jeg får den sjældent op over 3-3,5 når jeg spiller. Jeg har oftest en LGW tændt med lidt mild breakup, og med mellemtoneboostet rullet af. Det plejer at give lidt varme, når man ikke kan spille så højt. Hvad gjorde du med din twin?[/quote]

Jeg spillede hjernehøjt dengang... 5-6 stykker, og en booster foran.. :s hock:

Nu spiller jeg mest på en Super Reverb fra tidligt i ´70-erne. Der var sat en master i, så jeg kan køre den på the sweet spot uden at vælte det hele. Den kan flytte noget luft sådan en... Jeg havde masteren pillet fra et stykke tid, men nu er den tilbage. Foran den, og min let tunede ´69 Bandmaster Reverb, bruger jeg nu som regel en Fulldrive sat på FM med et meget mildt breakup. Der ofte også noget Marshall i mixet, men jeg spiller ikke særligt højt længere, det er mere for bredden og dybdens skyld.

Runem
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 454
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rytterens store grejflash!

Indlæg af Runem »

Labert flash. As they should be! Hvad spiller du med, om man må spørge? Bare balle?

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rytterens store grejflash!

Indlæg af Morten M »

God historie om setup, der arbejder. Nice.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rytterens store grejflash!

Indlæg af Sasha »

[quote="MacG"][quote="thomasrytter"]MacG: Du har ret i, at sådan en twin spiller åndssvagt højt! Jeg får den sjældent op over 3-3,5 når jeg spiller. Jeg har oftest en LGW tændt med lidt mild breakup, og med mellemtoneboostet rullet af. Det plejer at give lidt varme, når man ikke kan spille så højt. Hvad gjorde du med din twin?[/quote]

Jeg spillede hjernehøjt dengang... 5-6 stykker, og en booster foran.. :s hock:

Nu spiller jeg mest på en Super Reverb fra tidligt i ´70-erne. Der var sat en master i, så jeg kan køre den på the sweet spot uden at vælte det hele. Den kan flytte noget luft sådan en... Jeg havde masteren pillet fra et stykke tid, men nu er den tilbage. Foran den, og min let tunede ´69 Bandmaster Reverb, bruger jeg nu som regel en Fulldrive sat på FM med et meget mildt breakup. Der ofte også noget Marshall i mixet, men jeg spiller ikke særligt højt længere, det er mere for bredden og dybdens skyld.[/quote]

Ellers har jeg hørt, at sådan en islandsk uldsweater foran højttalerne skulle kunne tage det værste, når aldrende mænd synes, det bliver for højt... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rytterens store grejflash!

Indlæg af MacG »

[quote="Sasha"][quote="MacG"][quote="thomasrytter"]MacG: Du har ret i, at sådan en twin spiller åndssvagt højt! Jeg får den sjældent op over 3-3,5 når jeg spiller. Jeg har oftest en LGW tændt med lidt mild breakup, og med mellemtoneboostet rullet af. Det plejer at give lidt varme, når man ikke kan spille så højt. Hvad gjorde du med din twin?[/quote]

Jeg spillede hjernehøjt dengang... 5-6 stykker, og en booster foran.. :s hock:

Nu spiller jeg mest på en Super Reverb fra tidligt i ´70-erne. Der var sat en master i, så jeg kan køre den på the sweet spot uden at vælte det hele. Den kan flytte noget luft sådan en... Jeg havde masteren pillet fra et stykke tid, men nu er den tilbage. Foran den, og min let tunede ´69 Bandmaster Reverb, bruger jeg nu som regel en Fulldrive sat på FM med et meget mildt breakup. Der ofte også noget Marshall i mixet, men jeg spiller ikke særligt højt længere, det er mere for bredden og dybdens skyld.[/quote]

Ellers har jeg hørt, at sådan en islandsk uldsweater foran højttalerne skulle kunne tage det værste, når aldrende mænd synes, det bliver for højt... :-)[/quote]

Ja når man ikke har noget hår til at tage fra, så kan det være en løsning... Det med mangelnde hår har nu aldrig plaget mig, og jeg har aldrig ejet en Islandsk sweater.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rytterens store grejflash!

Indlæg af Sasha »

Nej, men der må være op til flere bandmedlemmer, du kan låne af... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Plexi
Johnny B. Goode
Indlæg: 160
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Rytterens store grejflash!

Indlæg af Plexi »

[quote="Smittefar"]Hej Thomas

Fedt flash, hvor den gode og grundige historie i virkeligheden er langt mere spændende end billederne (som ellers også er dejlige)

Tak for livshistorien.[/quote]

Helt enig. Og fedt med lydflash også.
Sidder her og tænker at det er imponerende at du har spillet 700 jobs med din Twin. Den er ikke ligefrem let at bære rundt på. Du tager bare det tunge sleb med ?
Jeg er en rimeligt stor gut, men synes godt nok det surt at slæbe rundt på 30+ kg forstærkere.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen