Reinau forstærkere

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Reinau forstærkere

Indlæg af Pluto »

Jeg er ved at undersøge markedet for en fender lydende amp ala Pro reverb - twin amp eller lignende.Dvs max 40 w og gerne med 2x12 enheder i af en art.
Har så søgt lidt på Reinau ,men er ikke helt sikker på hvad jeg skal kigge efter.Jeg har fundet en Fender custom twin amp til den svimlende sum af kr. 20k.Den er godt nok handwired og efter Fenders udsagn være bygget af de bedste stumper.
Hvis Reinau må og gerne vil må han for min og sikkert andres skyld gerne lige fortælle om hvad hans forskellige base er for hans amps.
Altså laver du kun en 15 w deluxe klon eller har du flere basis amps som man så kan mod. efter behov med andre højtalere m.m?Kan ikke helt finde ud af din hjemmeside

Nu skriver jeg må.Jeg er ikke klar over om han må reklamere for sine forstærkere på dette forum.Han behøver jo ikke skrive priser på hans ting her.Men gerne på pm.
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Reinau forstærkere

Indlæg af Sasha »

Nu skal man ihvertfald nok starte med at gøre sig klart, at en Fender ikke bare er en Fender: F.eks. en black- eller silverface Pro Reverb er en helt anden ting end de tweed-Fendere, som Reinau baserer sine forstærkere på. Jeg siger ikke, at det ene er bedre end det andet - blot at de to ting lyder forskelligt som dag og nat. Men det kan Reinau sikkert fortælle dig langt mere - og langt mere detaljeret - om selv...

Jeg mener personligt ikke, at Fender´s dyrere Customshop-modeller er pengene værd, da der i samme prisklasse findes væsentligt bedre bud på sagen - f.eks. Reinau så længe vi snakker Tweed-Fendere.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Reinau forstærkere

Indlæg af Smittefar »

Har du kigget på <!-- w --><a class="postlink" href="http://WWW.larsreinau.dk">WWW.larsreinau.dk</a><!-- w --> ?
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Reinau forstærkere

Indlæg af Sasha »

Nu skriver Pluto jo, at han ikke helt kan finde ud af Reinaus hjemmeside. Så mon ikke?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Reinau forstærkere

Indlæg af Pluto »

[quote="Sasha"]Nu skal man ihvertfald nok starte med at gøre sig klart, at en Fender ikke bare er en Fender: F.eks. en black- eller silverface Pro Reverb er en helt anden ting end de tweed-Fendere, som Reinau baserer sine forstærkere på. Jeg siger ikke, at det ene er bedre end det andet - blot at de to ting lyder forskelligt som dag og nat. Men det kan Reinau sikkert fortælle dig langt mere - og langt mere detaljeret - om selv...

Jeg mener personligt ikke, at Fender´s dyrere Customshop-modeller er pengene værd, da der i samme prisklasse findes væsentligt bedre bud på sagen - f.eks. Reinau så længe vi snakker Tweed-Fendere.[/quote]

Jeg har fundet ud af at pro reverb enten er en black eller silverface ,så dem laver reinau sikkert ikke nogen cloner af.men twin amp er en 57 tweed reisue som koster en krig.
Har faktisk fundet en gammel 66 blackface pro reverb i hamborg til 2200 euro.Der er også lidt på ebay men de er fra usa så de har jo 110v strøm og ikke 230v .Så skal man have en transformer og det gider jeg ikke.Men som jeg skriver er jeg ikke særligt meget inde i de forskellige fenders amps forskelligheder.Jeg ved Gallagher brugte en org. 57 twin-amp på Irish tour 1974.
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Reinau forstærkere

Indlæg af Pluto »

Jeg har googlet og fundet lidt.men jeg er ikke blevet helt vild klogere.Ja jeg kunne jo bare maile eller ringe til ham ,men der kunne måske være andre der var i samme båd som jeg.
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Reinau forstærkere

Indlæg af Pluto »

Det kunne være at Alwan eller andre kunne fortælle den grundliggende forskel i mellem tweed og blackface og silver face udover at tweed vel var den første i rækken osv.
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Reinau forstærkere

Indlæg af Sasha »

[quote="Pluto"][quote="Sasha"]Nu skal man ihvertfald nok starte med at gøre sig klart, at en Fender ikke bare er en Fender: F.eks. en black- eller silverface Pro Reverb er en helt anden ting end de tweed-Fendere, som Reinau baserer sine forstærkere på. Jeg siger ikke, at det ene er bedre end det andet - blot at de to ting lyder forskelligt som dag og nat. Men det kan Reinau sikkert fortælle dig langt mere - og langt mere detaljeret - om selv...

Jeg mener personligt ikke, at Fender´s dyrere Customshop-modeller er pengene værd, da der i samme prisklasse findes væsentligt bedre bud på sagen - f.eks. Reinau så længe vi snakker Tweed-Fendere.[/quote]

Jeg har fundet ud af at pro reverb enten er en black eller silverface ,så dem laver reinau sikkert ikke nogen cloner af.men twin amp er en 57 tweed reisue som koster en krig.
Har faktisk fundet en gammel 66 blackface pro reverb i hamborg til 2200 euro.Der er også lidt på ebay men de er fra usa så de har jo 110v strøm og ikke 230v .Så skal man have en transformer og det gider jeg ikke.Men som jeg skriver er jeg ikke særligt meget inde i de forskellige fenders amps forskelligheder.Jeg ved Gallagher brugte en org. 57 twin-amp på Irish tour 1974.[/quote]

Jamen, du er jo næsten nødt til at prøve de to ting, da de lyder vidt forskelligt...

Så længe, der er tale om en combo, kan man nu sagtens montere den ekstra transformator i bunden af combo-kabinettet, sådan at man ikke skal slæbe rundt på en ekstra stump. OK- forstærkeren bliver selvfølgelig et par kilo tungere på dén konto. Men det var nu ikke dét, jeg ville lade afgøre sagen.

Men hvis idealet er en 57´Twin, ville jeg ihvertfald (!!!) kigge på alternativer til Fender.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Reinau forstærkere

Indlæg af Sasha »

[quote="Pluto"]Det kunne være at Alwan eller andre kunne fortælle den grundliggende forskel i mellem tweed og blackface og silver face udover at tweed vel var den første i rækken osv.[/quote]

Jamen, som sagt primært lyden:

En tweed - meget generelt. De forskellige modeller lyder jo absolut heller ikke ens - er en forholdsvis "dirty" affære med rimelig tidlig "breakup" og typisk en ret komprimeret lyd. Masser af mellemtone.

De senere fendere er jo nærmest den diametrale modsætnig hertil: Flot "elegant" ren lyd med en meget slank mellemtone - til gengæld elsket af mange for sine "champagneperler" i toppen. De kan dog godt bringes til at forvrænge. Men ikke så meget som deres ældre søstre...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Reinau forstærkere

Indlæg af Pluto »

Jo det kunne nok være fedt at prøve et par af de jeg nævnte,men hvor gør man lige det.jeg har kigget på forskellige youtube klik og syntes ikke jeg bliver meget klogere.
Jo der er et klip med en Flynn amp tweed deluxe som lyder vildt fedt ,men måske Reinau kunne lave en som var ligeså fed og til ca. samme pris uden at jeg lige kender priserne.
Den er kun med en 12 tommer enhed og det kunne måske være det var nok.jeg havde forestilt mig en amp der brækker sig forholdvis hurtigt så man kunne undgå pedaler og stadig kan spille uden at hjernen tager
skade af lydtrykket.men stadig kan følge med en trommeslager.Mest bare til de helt små spillesteder.Ac 30eren spiller jo sindsygt højt og selv med en tubescreamer foran lyder den fedest svinehøjt IMO.
og man kunne måske prøve en ac 15 eller lign. ,men jeg syntes jeg har hørt flere der lyder fedt på sådan en fender ting.
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Reinau forstærkere

Indlæg af Smittefar »

Den her side viser rimelig godt det udvalg - Reinau laver som 'standard' - Nederst står hans telefonnummer - ring til ham, han er vældig flink og jeg er sikker på, han kan hjælpe dig med at sætte ord på præcis det, du søger.

Det fede ved Reinau er jo, at han er rigtig god til at tweake de forskellige modeller, så de kommer til at passe til køberens ønsker - Skal den spille højt, skal den knække tidligt, skal den voices i britisk retning eller over i det mere amerikanske, hvor meget overskud skal forstærkeren have vs. hvor meget kompression ønsker man, når man slår til guitaren? Altsammen foregår selvfølgelig mens I sidder sammen om forstærkeren, og du får lov til selv at vurdere de forskellige komponenters indvirkning på lyden.

Ring til manden :)
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Reinau forstærkere

Indlæg af Sasha »

Ja, det er helt sikkert en god idé.

Jeg sidder så blot tilbage og undrer mig - endnu en gang - over, hvordan en "britisk" forstærker lyder? Som en Marshall? Som en Vox AC30? En AC50? En Hiwatt? En Selmer - i givet fald hvilken?

Og ditto "amerikansk" : Det er jo tydeligvis illustreret her, at vi ikke engang kan enes om, hvordan en Fender typisk lyder. Og så har vi ikke engang nævnt alle de andre amerikanske producenter endnu...

Og sjovt nok er én af de mest arketypiske "engelske" forstærkere, en Marshall JTM45 jo en kopi af en amerikansk Fender 5F6A Bassman...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Reinau forstærkere

Indlæg af Smittefar »

Hæhæ - tænkte nok, den ville komme - Jeg har ikke et godt svar, kun en mavefornemmelse, som kun kan specificeres ved det noget upræcise: Jeg kan som regel genkende det, når jeg hører det.

Hvis jeg skal prøve på noget mere specifikt, så må det være, om forstærkeren er bygget op rundt om 6L6/6V6 rør eller EL34/EL84, samt om den valgte højttaler er en af de klassiske Celestions, eller vi er ude i noget Jensen/JBL etc.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Reinau forstærkere

Indlæg af Sasha »

Jeg synes da ellers, at det lykkes ret godt for f.eks. Rivera at lave en umiskendeligt "amerikansk" (Well, Blackface Fender-agtigt, that is...) lydende forstærkere med EL34´ere i udgangen og Celestion højttalere...

Og kommer en Marshall til at lyde amerikansk, hvis man sætter 6L6´ere i? Ifølge mine ører nej. De kommer blot til at lyde som en kedeligere Marshall...

:-)

Jeg tror, det er helt andre ting, der afgør sagen. Og derfor synes jeg grundlæggende, at det er uendeligt diffuse og ofte misforståede - hvis ikke direkte misvisende - begreber at beskrive lyd med. Jeg vil græde tørre tårer den dag, de forsvinder fra guitaristers vokabular... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Reinau forstærkere

Indlæg af Rasmus »

Jeg har for nylig indspillet en EP med en Twin reverb (blackface) der stod i studiet. Det var faktisk ret fedt! Den lød rigtig fedt.

Udover det så har jeg spillet et par jobs på sådan en reinau, og det er altså noget af en omvæltning for en der ikke er vant til små combo'er.
Jeg ville ønske jeg kunne, men jeg magter simpelthen ikke den dåsede lyd. Det kan godt være det er noget andet når man spiller PA jobs, men det er sjældent der jeg ville bruge en lille combo. Det er på de jobs hvor det skal være nemt og let og ikke så højt.

Højt. Det har de spillet de Reinaus jeg har spillet på.

Men jeg gad god tanken om en lille combo der lød godt. Jeg har hørt Aske Jacoby spille på en lille tweed amp, som vist nok er en af de gamle blues juniors. Det lød helt fantastisk! (meget bedre end hans anden blues junior.)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Reinau forstærkere

Indlæg af Sasha »

Okay, vintage-begrebet har nu også bredt sig til Blues Juniors... - interessant! Jeg troede egentlig kun, at forskellen på "den gamle generation" og så den let opdaterede bestod i, at Fender fik styr på et selvsvingsproblem, som plagede mange af de tidlige. Men dér tog jeg åbenbart fejl..?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Re: Reinau forstærkere

Indlæg af Smittefar »

[quote="Rasmus"]...
Udover det så har jeg spillet et par jobs på sådan en reinau, og det er altså noget af en omvæltning for en der ikke er vant til små combo'er.
Jeg ville ønske jeg kunne, men jeg magter simpelthen ikke den dåsede lyd. Det kan godt være det er noget andet når man spiller PA jobs, men det er sjældent der jeg ville bruge en lille combo. [/quote]
Reinau laver også større comboer - både 2*12 og 3*10
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
gajda
Smoke On The Water
Indlæg: 96
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Reinau forstærkere

Indlæg af gajda »

[quote="Sasha"]Okay, vintage-begrebet har nu også bredt sig til Blues Juniors... - interessant! Jeg troede egentlig kun, at forskellen på "den gamle generation" og så den let opdaterede bestod i, at Fender fik styr på et selvsvingsproblem, som plagede mange af de tidlige. Men dér tog jeg åbenbart fejl..?[/quote]

Tweed udgaverne af Blues Junior har Jensen højttalere i stedet for Eminence - så der er der da i hvert fald én forskel.
We all came out to montreux, on the lake geneva shoreline

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Reinau forstærkere

Indlæg af Rasmus »

[quote="Sasha"]Okay, vintage-begrebet har nu også bredt sig til Blues Juniors... - interessant! Jeg troede egentlig kun, at forskellen på "den gamle generation" og så den let opdaterede bestod i, at Fender fik styr på et selvsvingsproblem, som plagede mange af de tidlige. Men dér tog jeg åbenbart fejl..?[/quote]

Jeg siger ikke det var en blues junior, men det kunne ligeså godt være en anden lille fender tweed, måske af ældre dato.

Men det er bevist at når en blues junior har spillet de første 300 jobs, så sker der altså noget med den. Der er noget der er blevet rystet godt og grundigt. Det kan Lars Vad skrive under på, da han engang moddede en blues junior med det ene og det andet. Så blev den hold op imod Klaus Sandbergs(magicpants) gamle, som har stået på Den Glade Gris i et par år til jam, hvor Klaus har huseret, og den lød meget federe end Lars ny moddede.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Reinau forstærkere

Indlæg af Sasha »

Aske Jacobys er ganske rigtigt blot en Blues Junior. Så vidt vides - umodificeret.

M.h.t. dét med de 300 jobs må jeg henvise til denne tråd:

<!-- l --><a class="postlink-local" href="http://gear-freak.dk/forum/off-topic/sj ... 60.html</a><!-- l -->

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen