Dobbelt amp setup - wet + dry

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Harrison
Johnny B. Goode
Indlæg: 130
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Dobbelt amp setup - wet + dry

Indlæg af Harrison »

Halløjsa.

Jeg var til guitar show i svendborg, og så Thomas Andersons setup. Jeg kom først halvvejs inde i clinic'en, men som jeg forstod, består hans setup af en "almindelig" guitartop + kabinet, parallelt med et stereo-setup til effekter. Er det korrekt?

Nå, men jeg besluttede at prøve at sætte noget lignende op derhjemme - med det udstyr jeg nu engang har stående (hvilket narturligvis ikke er sammenligneligt med Andersons...) ;)

Altså:
Som dry signal brugte jeg mit primære live setup: en Carlsbro 100 top med et 1x12 G12H100 kabinet.

Som effekt kæde, brugte jeg udstyr fra mit PA: Behringer 15 bånds EQ -> Lexicon MX200 -> billig Thomann PA forstærker -> 2x12 V30 kabinet.

Hvordan lød det så? Fantastisk :) . Det giver en helt ny dimension, at have skilt delay og rumklang ud i seperat højtaler - og så i stereo.

Og hvad kan jeg så bruge det til? Ingenting :D . Jeg kunne ikke drømme om at slæbe sådan et setup med til livejobs (jeg bærer selv mit gear...). Og til indspilning giver det heller ikke mening - det er langt mere fleksibelt at lægge effekter på i mixet.

Men det er sjovt at spille på, og det kommer da nok til at stå permanent stillet op herhjemme.

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Dobbelt amp setup - wet + dry

Indlæg af Morten_Lyse »

Jamen det er jo da en meget brugt recept.

Jeg kunne dog godt se lidt ironisk komik i, om du blev så afhængig af det, at du føler dig nødsaget til at tage det med live..

Mvh;
Morten Lyse

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Dobbelt amp setup - wet + dry

Indlæg af Sasha »

Det er jo én type lyd. Og den er fed til nogle ting. Hvis man gerne vil have det til at lyde på en anden måde, er W/D/W ikke sagen...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Harrison
Johnny B. Goode
Indlæg: 130
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Dobbelt amp setup - wet + dry

Indlæg af Harrison »

@morten: Ja, det skulle ikke undre mig, at det ender sådan - man er vel et stort legebarn 8-)

@Sasha: Ja, det er klart.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Dobbelt amp setup - wet + dry

Indlæg af Sasha »

[quote="Harrison"]

@Sasha: Ja, det er klart.[/quote]

Jamen, det håber jeg da, at det er. W/D/W bliver bare ofte nærmest "automatisk" nævnt som den "rigtige" måde at anvende effekter på - en temmelig ensidig betragtning i mine øjne...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Harrison
Johnny B. Goode
Indlæg: 130
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Dobbelt amp setup - wet + dry

Indlæg af Harrison »

Som det fremgår, har jeg ikke meget erfaring med det, der åbenbart hedder W/D/W. Du må meget gerne uddybe: Hvilke typer lyd er det godt/dårligt til? Hvad har du af erfaring med andre typer effekt-setups - pros and cons?

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Dobbelt amp setup - wet + dry

Indlæg af Jackie van Hippie »

PROS: Det er brugbart hvis man spiller på en rørforstærker uden mastervolume og giver den noget at leve af, men stadigvæk have lidt rum og delay uden at det også blive overstyrt og komprimeret.
CONS: Vejer et ton, tager dobbelt så lang tid at stille op, man for tendens til at bruge for mange effekter fordi man har brugt tid og penge på et stort W/D/W system.
:twocents-02cents:
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Dobbelt amp setup - wet + dry

Indlæg af Sasha »

Jamen, det kommer jo helt an på, hvordan man vil have det til at lyde. Er man til meget "pæne og rene" effekter - chorus og helte-delay-ay-ay-ay..., som skal stå klokkeklart og defineret - Ja, så er W/D/W (altså et setup med en "Dry" kanal og så to "Våde" kanaler, da den beskrevne lyd tilsyneladende stortrives bedst i stereo) meget fint. Men er man til en mere "organisk masse" - f.eks. univibe eller phaser blandt de moulerende effekter eller Neil Young-agtige måder at bruge sit ekko som en organisk, rumlig ingrediens i sin grundlyd - ja, så er det nok ikke et setup med separate kanaler til den tørre og den våde afdeling, man skal ud i...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"


Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen