Clapton Koncert- udgivet?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Clapton Koncert- udgivet?

Indlæg af Nicolai »

Jeg sad lige og nød denne, efter min mening, vildt fede udgave af "Cocaine" Er der nogen der ved, om koncerten findes (u)officielt på DVD eller lignende?

[youtube]qYS732zyYfU[/youtube]



Og så vil jeg lige sige, jeg også synes "Riding With the King" er temmelig fed!

Nogen, der kan gøre mig klog på, hvad han bruger i det Cocaine-klip af effekter og sådan? Jeg synes, det lyder en anelse chorus-agtigt i begyndelsen af soloen?
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Clapton Koncert- udgivet?

Indlæg af Sasha »

Den er fra videoen "Clapton Live 85", som kun findes på VHS. Highlight derfra "I Shot The Sherif" og ikke mindst "Same Old Blues".

Og ja, der er lidt chorus på. Det er jo fra 80´erne for fa´en! What did you expect..? Det var dog vist først et par år senere, at gamle Sløwwwhand også fik sig en Boss HM-2. Her er det blot Blackie gennem en 50 watts JCM800 non-master Marshall og to 4x12 kabinetter fra samme periode. Og så bruger han vist lidt wah et par steder...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Clapton Koncert- udgivet?

Indlæg af Nicolai »

Har du en koncert du kan anbefale, fra den tid, hvor han stadig havde god Strat-tone (Blackie/Brownie)? Ud over denne altså? Den er ikke så nem at eh... opstøve på nettet, og min VHS-afspiller er gemt langt væk. Jeg ville gerne have den digitalt, men det lader til safe bet (dog på VHS) er Amazon?
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Clapton Koncert- udgivet?

Indlæg af JSThomsen »

@Nicolai

Du kunne også checke "Live in Hyde Park" koncerten. Den er godt nok ikke fra 80'erne, men vist fra 96.

Mvh Jan

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Clapton Koncert- udgivet?

Indlæg af Nicolai »

Jo, det vil jeg da overveje, men nu var pointen sådan set at opstøve noget Clapton UDEN Midboost ;)
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Clapton Koncert- udgivet?

Indlæg af Sasha »

Jeg kan anbefale at starte ved "Wheels of Fire" samt "Disreali Gears"... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Clapton Koncert- udgivet?

Indlæg af Sasha »

[quote="Nicolai"]Har du en koncert du kan anbefale, fra den tid, hvor han stadig havde god Strat-tone (Blackie/Brownie)? Ud over denne altså? Den er ikke så nem at eh... opstøve på nettet, og min VHS-afspiller er gemt langt væk. Jeg ville gerne have den digitalt, men det lader til safe bet (dog på VHS) er Amazon?[/quote]

Nu har jeg jo altid syntes, at der var et forholdsvist stort paradoks imellem afgudsdyrkelsen af hans "Blackie" og så dét faktum, at den blev brugt i den periode, hvor Clapton var allermest kedelig og ofte havde en noget træls lyd. At han så forsøgte at udligne sidstnævnte via det berygtede midboost-system, som måske ikke lige var vejen frem (eller rettere tilbage til fordums vellyd)... ja, det har jeg aldrig helt forstået. Men hvis du vil høre Clapton med en dejlig Strat-tone, så start da med "Layla and other assorted lovesongs", hvorpå han både er desperat p.g.a. sin generelle livssituation og tilmed bliver provokeret til at yde sit bedste af Duane Allman, der spiller en habil slide-guitar på denne plade.

Siden da er det absolut kun glimtvis, at det lykkes den gode Clapton at lokke en fed lyd ud af en Strat, hvis du spørger mig. Den tidligere nævnte "Live 85" er et hæderligt eksempel. "Just one Night" samt "EC was here" er også på deres egen laid back-facon absolut lytteværdige. Men jeg synes faktisk, at det næsten fungerer bedst for ham omkring 1990, hvor han bruger sit midboost-system i forbindelse med et større Cornish-setup med mange effekter (som dog bruges forholdsvist sparsomt) og Soldano-forstærkere til at spille popmusik på. Ikke en lyd, jeg ville have selv. Men jeg synes, det passer til lejligheden (kan f.eks. høres på "24 Nights" )

Jeg havde dog sådan lige et par år, hvor jeg ikke kunne tage i skole om morgenen, før jeg havde hørt disse to:

<!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->

<!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Clapton Koncert- udgivet?

Indlæg af JSThomsen »

[quote="Nicolai"]Jo, det vil jeg da overveje, men nu var pointen sådan set at opstøve noget Clapton UDEN Midboost ;) [/quote]

Ja, det kan jeg nok se at du har skrevet.
Min pointe var så blot at han spiller på andet end strat på denne koncert og, på trods af midboost, har ok lyd på denne koncert.

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Clapton Koncert- udgivet?

Indlæg af Nicolai »

[quote="JSThomsen"][quote="Nicolai"]Jo, det vil jeg da overveje, men nu var pointen sådan set at opstøve noget Clapton UDEN Midboost ;) [/quote]

Ja, det kan jeg nok se at du har skrevet.
Min pointe var så blot at han spiller på andet end strat på denne koncert og, på trods af midboost, har ok lyd på denne koncert.[/quote]

Cool nok. Jeg tjekker den ud! Lad mig gætte på, at det "andet" er en 335? ;)
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Clapton Koncert- udgivet?

Indlæg af Nicolai »

Er der nogen af jer, der kender til Live in Montreux-koncerten? Er den fed? (Jeg ved godt, han spiller med boost, der).
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Clapton Koncert- udgivet?

Indlæg af Sasha »

Er det dén fra ´86..?

Jeg har den vist i gemmerne ét eller andet sted. I min optik repræsenterer den lavpunktet i Clapton´s karriere. Ikke nok med at han er tydeligt mærket af druk, chorus, Phil Collins og andre problemer. Han spiller dælme heller ikke alt for overbevisende...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Clapton Koncert- udgivet?

Indlæg af Nicolai »

Ja, den er fra 1986. Nå, det var ærgerligt, men når nu den kan hentes... Det skader jo heller ikke at se, hvad en "dårlig Clapton" præsterende? I hvilke år var det i øvrigt manden havde et "blandingsmisbrug" af stoffer/alkohol? Jeg kan så læse, at det i hvert fald fandt sted i firserne? Har faktisk tænkt på om han var/er høj/fuld på det Cocaine-klip? Synes, han virker lidt "fjern" i introen, men det kan selvfølgelig bare være, manden nød det :) De fleste der ser mig, når jeg nyder at spille, ville sikkert også tro, jeg var høj eller plakat stiv :D
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Clapton Koncert- udgivet?

Indlæg af Sasha »

Jah, de præcise datoer fortaber sig nok lidt i tågerne. Men efter hans eget udsagn "prøvede" han jo lidt af hvert i 60´erne. Dog er det først omkring 1970, at han ryger på heroin, som får ham til at isolere sig fuldstændigt fra verden i tre år, indtil han omkring 1974 kommer i behandling, og "dukker op igen" med sin "Rainbow Concert" sammen med bl.a. Pete Townshend, Ron Wood og Stevie Vinwood. Samme periode udgiver han også comeback-albummet "461 Ocean Boulevard". Det er også her, at han grundlægger sit alkoholmisbrug - to helflasker om dagen plus det løse, som han dyrker indtil omkring 1982, hvor han bliver indlagt med kæmpe blødende mavesår. Så er han rimeligt clean, indtil skilmissen fra Patti omkring 1985/86-stykker igen fpr ham til at tage et par år på massivt druk. Så vidt jeg lige på stående fod husker, er det så omkring 1988, at han endelig formår at blive tørlagt helt. Men jeg tror nu egentlig, at han er sober nok i klippet fra 1985 - nok bare lidt "lost in the music"... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen