Selmer Treble'n'Bass SV - erfaringer?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
FunkyValle
Gearfreak lærling
Indlæg: 647
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Selmer Treble'n'Bass SV - erfaringer?

Indlæg af FunkyValle »

Hejsa

Jeg har i et godt stykke tid GAS'et efter en Selmer Treble'n'Bass top til erstatning for min Marshall JCM900. Det er jo en noget anden forstærker.

Nu er jeg så faldet over en Treble'n'Bass SV fra 1974 og vil høre om nogle af Jer har erfaring med denne forstærker.

Jeg har et par gange spillet på en Treble'n'Bass MkII (med stor glæde) og ifølge http://www.vintagehofner.co.uk/selmer/black/sel4c.html
burde SV'en være det samme som den ældre model, bare med nyt yderdesign.

Kan de 2 forstærkere forventes at give nogenlunde samme lydideal eller er de lige så forskellige som f.eks. Marshalls forskellige modeller?

Sælger bor et godt stykke fra mig (dog stadig i DK), så jeg har ikke umiddelbart mulighed for "bare" smutte forbi og høre den.
Tror aldrig gear-rejsen ender....

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Selmer Treble'n'Bass SV - erfaringer?

Indlæg af Sasha »

Jeg kan så afkræfte, at de to modeller er ens indvendigt, idet den senere version (SV) har et forstærkertrin mere i signalkæden. Så at påstå, at de var ens, ville svare til at påstå, at en Marshall henholdsvis med og uden mastervolume var det samme kredsløb og lød ens. MkII´eren er også rørensrettet i modsætning til SV-versionen.

Om den rammer dit lydideal, skal jeg ikke gøre mig til dommer over. Jeg har ingen personlig erfaring med MkII´eren. Men jeg vil sige, at der er hulens stor forskel mellem f.eks. en MkI (som så er en helt tredje ting) og så en SV. En MkI er blandt de bedre forstærkere, jeg har haft inden for min dør. Jeg ved snart ikke m.h.t. SV-versionen...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Selmer Treble'n'Bass SV - erfaringer?

Indlæg af Morten M »

Vi havde Selmer Treble'n'bass i bandet. 2 stk senest hottet op med matching Groove tubes ud gennem MusicMan kabinetter, og de lød smaddergodt. Men kunne ikke holde til at blive transporteret meget. Det var for dyrt i rør. Så vi gik over til en Marshall transistor rack model :D År senere stod der røg ud af den ene.
Har spillet sammen med en tnb m/originalt cab i teaterforening 2 sæsoner.
Jammede over en tnb + 60'er 12" i hjemmebygget cab forrige uge. Renoveret af Henning Kaae. Niiice.
Så dét er en, der bliver ved med at dukke op.
De lyder alle som - en Selmer. 'Blød/varm' karakteristik. Defineret bund. Oplevelsen af 'hegn' og 'åbenhed' afhænger en del på valget af rør.
Hvis du overvejer sådan en, bør du budgettere med en tur på værksted.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Selmer Treble'n'Bass SV - erfaringer?

Indlæg af Sasha »

[quote="Morten M"]
De lyder alle som - en Selmer. 'Blød/varm' karakteristik. Defineret bund. Oplevelsen af 'hegn' og 'åbenhed' afhænger en del på valget af rør.
[/quote]

Så kan jeg kun konkludere, at "som en Selmer" er en temmelig bred størrelse. For jeg har godt nok hørt Selmere lyde særdeles forskelligt...

Men jeg synes - på baggrund af personlige erfaringer - at SV-modeller i lighed med visse andre "englændere" (Carlsbro, Simms Watt m.fl. ) er EQ´ed temmelig kedeligt - sådan nærmest lidt "karakterløse", sådan at man tænker "Ja, de ville sikkert lyde fedt til bas"... :-) Men jeg er da sikker på, at man ret nemt kunne trylle lidt med dem, så de kom til at lyde fedt. Men igen: Jeg ved ikke, om dette var den oprindelige hensigt med sådan et indkøb..?

Og skal en forstærker ofte på værksted for at få skiftet rør p.g.a. transport, siger det vist mere om rørene end om forstærkeren...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Abaddon
Smoke On The Water
Indlæg: 58
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Selmer Treble'n'Bass SV - erfaringer?

Indlæg af Abaddon »

Hej Jakob, jeg har en tnb mk2 som jeg er ved at renovere og jeg overvejer at sælge den når den er klar. Den skulle du næsten komme forbi og prøve.

Andreas

Sent from my HTC Legend using Tapatalk

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen