Strat pickupper.

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
JGreen
Still Got The Blues
Indlæg: 213
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Strat pickupper.

Indlæg af JGreen »

Har besluttet mig for at restorere min gamle strat (fra 93).

Det drejer sig om en chandler krop, fender mapleneck, spertzel locking tuners, og 3 singlecoil Fender lace sensor guld pickupper.

Det fede ved den er at den lyder rigtigt godt for en strat. Akustisk har den langt mere tone og lyd end de fleste strat'er jeg har prøvet. Problemet er at de Lace sensor pickupper ikke rigtigt for oversat den akustiske lyd særligt godt. Med strøm på lyder lidt tamt og kedeligt.

Jeg har så gået og forsøgt at lure lidt på hvad der kunne være interessant, men markedet er simpelthen en gøgler rede af obskure pickupper der lover den ene og den anden lyd.

Igår var jeg så i Aage og prøve et par strat'er med forskellige pickupsæt på.

Den ene var en customshop med 57/57/62 sæt på, og den lød sku godt - lige bortset fra at den 62'er lød horribelt skinger.
Den anden var også en customshop med Texas Special sæt på. Den lod også ok, men havde rimeligt voldsomt output i forhold til den anden.

Var så heller ikke vildt glad for forstærkeren (blues deluxe reissue), men synes det var meget svært at vurdere hvad der lød bedst. Var bare helt klar på at den 62'er lød horribelt. =)

Hvad er klassikerne når det kommer til god gammel varm strat-tone?

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strat pickupper.

Indlæg af Smittefar »

Texas specials er mest af alt kendt for at have højt og ret mellemtonefokuseret output - jeg elsker dem, men jeg er vist i mindretal, og de lyder i hvert fald ret langt fra klassisk strat.

Hvis jeg sådan nogenlunde skal prøve at opsummere min hukommelse om tidens hype i forhold til strat pickupper, så er Suhrs V60LP eller Mike Landau pickupper vist ret højt elsket, Fenders fat 50's bliver der også talt positivt om, og så er der selvfølgelig Mørchs som bare altid lyder dejligt :)
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strat pickupper.

Indlæg af CobraPizza »

[quote="JGreen"]Har besluttet mig for at restorere min gamle strat (fra 93).

[/quote]

restaurere*

62'eren kan hjælpes på vej, ved at lodde den til tonepotmeteret, så får den en lidt blødere diskant, bare det at den bliver loddet på noget, der kan virke lidt som et højfrekvensfilter.

Jeg havde god erfaring med AlNiCo II med staggered poles (eller "pøles", som det hedder fra Udenrigsministeren) fra Seymour Duncan, den gav en varmere lyd, men den blev spillet hen over en Engl Powerball, med massere af mellemtone, og nogle V30 enheder.
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strat pickupper.

Indlæg af Jackie van Hippie »

Hvad er dit lyd ideal? Der langt fra den tykke og lidt nasale Stevie Ray Vaughan eller Mark Knopfler lyd, som til dels skyldtes deres overspundne pickupper (a la Texas Special), til for eksempel Richie Blackmore eller Hendrix lyd med pickupper som havde langt mindre mellemtone og output.
Suhr ML pickupperne er lidt en mellemting og V60LP har lavere output og en spinkel mellemtone.
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Brugeravatar
JGreen
Still Got The Blues
Indlæg: 213
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strat pickupper.

Indlæg af JGreen »

Nej, restoreret (restore) da den var lavet om til Bariton helvede guitar.

My lydideal er en Gibson les paul med classic 57 pickupper, men ideen her var at jeg ville sætte strat'en sammen så jeg også havde den tone at lege med. =)

John Mayer med hans underwound pickupper kan jeg faktisk godt lide. Lace Sensor pickupperne er sådan set også ok, de lyder bare ikke så voldsomt meget af "strat", og de skærer ikke ret godt igennem lydbilledet.

Jeg kan da også godt lide SRV og Hendrix' lydene, men synes efterhånden der er lidt for mange der har forsøgt at lyde som dem. Men det betyder jo så ikke at det ville lyde sådan i hænderne på mig, så det kunne jo godt være det ville være fint også.

Det er meget svært for mig det her, for jeg er mest til Les Pauls og al den dejlige sustain fra humbuckers. Strat'er er mest gode til at åbne øl med, men hvordan jeg forestiller mig de skal lyde er svært for mig at lure. =)

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strat pickupper.

Indlæg af Swampthing »

[quote="CobraPizza"][quote="JGreen"]Har besluttet mig for at restorere min gamle strat (fra 93).

[/quote]

restaurere*

62'eren kan hjælpes på vej, ved at lodde den til tonepotmeteret, så får den en lidt blødere diskant, bare det at den bliver loddet på noget, der kan virke lidt som et højfrekvensfilter.

Jeg havde god erfaring med AlNiCo II med staggered poles (eller "pøles", som det hedder fra Udenrigsministeren) fra Seymour Duncan, den gav en varmere lyd, men den blev spillet hen over en Engl Powerball, med massere[/size] af mellemtone, og nogle V30 enheder.[/quote]
masser* :) ;)

strattitude
Johnny B. Goode
Indlæg: 127
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strat pickupper.

Indlæg af strattitude »

I min Grosh strat har jeg haft: Lindy Fralin Vintage Hot, Grosh 60s Vintage ,Grosh 60s Fat og har lige sat et sæt Lollar Dirty Blondes i.

Lollar er mine foretrukne af disse. Det er Blonde (Al. II) i neck og middle og en Special (Al. V) i bridge.
De er blødere end de andre jeg har haft i, nok pga Alnico 2 magneterne. Og den special i bridge er ikke skinger, men lidt henad en god tele pickup rigtig god med drive!

Grosh 60s Fat var nok i stil med Texas Specials, men slet ikke så nasale og mudrede, stadig åbne og klare men lidt ekstra output og fylde i mellemtonen, også lidt tele agtig bridge pickup. Nok de strat pickups jeg har prøvet med flest "nosser". Trænger godt igennem et mix.

Grosh 60's vintage var en god allround strat pickup, lidt mere kant end de Lollar jeg nu har. Også meget brugbar bridge pickup.

Lindy Fralin Vintage Hot minder om grosh 60's vintage, knap så 3D i mellemtonen, og måske lidt mere "Boomy" i bunden.

Der er mine erfaringer
Prøvede engang en strat med Texas Specials og jeg troede forstærkeren var i stykker...

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strat pickupper.

Indlæg af CobraPizza »

[quote="Swampthing"][quote="CobraPizza"][quote="JGreen"]Har besluttet mig for at restorere min gamle strat (fra 93).

[/quote]

restaurere*

62'eren kan hjælpes på vej, ved at lodde den til tonepotmeteret, så får den en lidt blødere diskant, bare det at den bliver loddet på noget, der kan virke lidt som et højfrekvensfilter.

Jeg havde god erfaring med AlNiCo II med staggered poles (eller "pøles", som det hedder fra Udenrigsministeren) fra Seymour Duncan, den gav en varmere lyd, men den blev spillet hen over en Engl Powerball, med massere[/size] af mellemtone, og nogle V30 enheder.[/quote]
masser* :) ;) [/quote]

Rart med lidt spellcheck, synes ellers jeg plejer at få det meste med ;)
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strat pickupper.

Indlæg af Sasha »

Og så skal man endelig ikke glemme, at de samme pickupper kan lyde forskelligt som dag og nat - alt afhængig af hvilken guitar man propper dem i.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Kaptajn Kropp
Still Got The Blues
Indlæg: 341
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strat pickupper.

Indlæg af Kaptajn Kropp »

Jeg har Suhr V60LP i min strat, og dem er jeg ret tilfreds med. Det skal siges, at jeg ikke har prøvet andre PU'er i guitaren, men jeg har indtrykket af at disse og Fletcher Landau (ikke Mike Landau) Pu'erne er nogle af de IMO fedeste på markedet. Hvis du gerne vil over imod lyden af SRV/Hendrix/Mayer (Hvis der skal kommenteres på denne grove generalisering, bliver det en lang OT tråd ;) ), kan det nogle gange hjælpe at stemme guitaren en halv eller hel tone ned og så sætte tilsvarende tykkere strenge på. Det giver ihvertfald min strat en lyd, der minder mere om ovenstående guitarister. :)
<!-- m --><a class="postlink" href="http://kaptajnkroppsorkester.dk/">http: ... ter.dk/</a><!-- m --> Kaptajn Kropps Orkester - Spiller til alle slags fester!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strat pickupper.

Indlæg af Sasha »

Jeg kan kun sige, at Suhr V60LP ikke lød fedt i én af mine Strat´er, men derimod udmærket i én af de andre. Go figure...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strat pickupper.

Indlæg af Anonym »

Jeg synes Suhr FL er langt fra klassisk strat-lyd - derfor er de fede :)

Hvis du kan forholde dig til strat uden tone-kontroller, kan låne min, hvis du vil prøve ovenstående.

Apropos baryton - er din Warmoth-baryton-hals så til salg? :) Og hvilke hals-træ/gribebræt, var det nu den var af?

Jacob
Gearfreak lærling
Indlæg: 725
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strat pickupper.

Indlæg af Jacob »

[quote="Kaptajn Kropp"] disse og Fletcher Landau (ikke Mike Landau) [/quote]

For nu lige at fluekneppe lidt, så HEDDER de faktisk Suhr ML's nu - de har ændret navnet :D

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strat pickupper.

Indlæg af Anonym »

[quote="Jacob"]For nu lige at fluekneppe lidt, så HEDDER de faktisk Suhr ML's nu - de har ændret navnet :D [/quote]

Fedt - så kan hele mojo-møllen med, at "de gamle lyder altså bedre" også kører løs her. :D
Så Kirk Fletcher gad ikke mere. Hvad mon han skiftede til? :P

Jacob
Gearfreak lærling
Indlæg: 725
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strat pickupper.

Indlæg af Jacob »

[quote="SustainerPlayer"][quote="Jacob"]For nu lige at fluekneppe lidt, så HEDDER de faktisk Suhr ML's nu - de har ændret navnet :D [/quote]

Fedt - så kan hele mojo-møllen med, at "de gamle lyder altså bedre" også kører løs her. :D
Så Kirk Fletcher gad ikke mere. Hvad mon han skiftede til? :P [/quote]

Det er aldrig godt at vide hvad der forårsagede omdøbningen, men Landau selv har tilsyneladende skiftet væk fra sine ML's i to af sine strater :lol:

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strat pickupper.

Indlæg af Rasmus »

[quote="SustainerPlayer"]Jeg synes Suhr FL er langt fra klassisk strat-lyd - derfor er de fede :)
[/quote]
Jeg har engang lånt en Hansen strat til et akut job, og den strat med FL pickupper i en AC30 var noget nær den bedste strat lyd jeg nogensinde har haft!

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strat pickupper.

Indlæg af Barf »

Jeg har Suhr FL (eller ML) siddende i min Warmoth, og de lyder rigtig fedt. God, balanceret lyd, som ikke bliver tynd, men som bevarer den skarphed, man forventer af single coils. Der er ikke meget "klokketone" i min guitar dog, så hvis man søger det, skal man nok lede andetsteds. Jeg synes egentlig de lyder sådan lidt moderne i det. Udgangspunktet er jo noget 60'er-værk, men det er blevet opdateret og på en eller anden måde mere jævnt. Det er både godt og skidt, synes jeg.

I min tidligere Strat havde jeg først Texas Specials i, og det blev jeg godt træt af til sidst. Skiftede derfor til et sæt Voodoo ST60 low output, som nok falder i samme kategori som fx Suhr V60LP. Det gav en meget mere defineret og let tone, som var meget lettere at styre med både forstærker, pedaler og guitarens volumeknap.

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strat pickupper.

Indlæg af Rasmus »

[quote="Barf"]Jeg har Suhr FL (eller ML) siddende i min Warmoth, og de lyder rigtig fedt. God, balanceret lyd, som ikke bliver tynd, men som bevarer den skarphed, man forventer af single coils. Der er ikke meget "klokketone" i min guitar dog, så hvis man søger det, skal man nok lede andetsteds. Jeg synes egentlig de lyder sådan lidt moderne i det. Udgangspunktet er jo noget 60'er-værk, men det er blevet opdateret og på en eller anden måde mere jævnt. Det er både godt og skidt, synes jeg.

I min tidligere Strat havde jeg først Texas Specials i, og det blev jeg godt træt af til sidst. Skiftede derfor til et sæt Voodoo ST60 low output, som nok falder i samme kategori som fx Suhr V60LP. Det gav en meget mere defineret og let tone, som var meget lettere at styre med både forstærker, pedaler og guitarens volumeknap.[/quote]

Her er det igen meget forskelligt fra guitar til guitar, fordi jeg havde masser af klokketone i den strat jeg spillede på!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strat pickupper.

Indlæg af Sasha »

Hvad er klokketone..?

Men nu vi er ved Strat-pickupper: Er der nogen, som har erfaring med Lindy Fralin´s "Woodstock" pickupper..?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strat pickupper.

Indlæg af Rasmus »

[quote="Sasha"]Hvad er klokketone..?

Men nu vi er ved Strat-pickupper: Er der nogen, som har erfaring med Lindy Fralin´s "Woodstock" pickupper..?[/quote]

Lyden af de fleste strater i mellempositionerne... :cry:
Nogle lyder også meget "klokke agtige" i alle de andre positioner.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen