Strat pickupper.

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strat pickupper.

Indlæg af Sasha »

Hmm...

Ja-ja, når bare man ved, hvad man taler om. Jeg synes nu ikke, at mine Strat´er - for better or worse - lyder specielt meget som en klokke, når man aktiverer to pickupper samtidig... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strat pickupper.

Indlæg af Rasmus »

[quote="Sasha"]Hmm...

Ja-ja, når bare man ved, hvad man taler om. Jeg synes nu ikke, at mine Strat´er - for better or worse - lyder specielt meget som en klokke, når man aktiverer to pickupper samtidig... :-)[/quote]

Nej, det er der heller ikke nogen af mine strater der gør og dog... Det kommer også an på amp'en.

Det er måske heller ikke helt rigtigt at bruge ordet klokke om lyden, men det er nu en gang den betegnelse, som i folkemunde er kommet på den "lyd". :D

Brugeravatar
JGreen
Still Got The Blues
Indlæg: 213
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strat pickupper.

Indlæg af JGreen »

Klokke agtig lyd er vel også det man kalder glas-agtig.

Efter rådslagning med min guitar pusher kom endnu et mærke på bordet, nemlig de pickupper Solle laver - som efter sigende skulle være efterligninger af ældgamle pre-CBS pickupper. Nogen der har erfaringer med disse?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strat pickupper.

Indlæg af Sasha »

[quote="JGreen"]
Efter rådslagning med min guitar pusher kom endnu et mærke på bordet, nemlig de pickupper Solle laver - som efter sigende skulle være efterligninger af ældgamle pre-CBS pickupper.[/quote]

Hævder alle Strat-pickupper ikke nærmest at være det?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strat pickupper.

Indlæg af Sasha »

[quote="Rasmus"][quote="Sasha"]Hmm...

Ja-ja, når bare man ved, hvad man taler om. Jeg synes nu ikke, at mine Strat´er - for better or worse - lyder specielt meget som en klokke, når man aktiverer to pickupper samtidig... :-)[/quote]

Nej, det er der heller ikke nogen af mine strater der gør og dog... Det kommer også an på amp'en.

Det er måske heller ikke helt rigtigt at bruge ordet klokke om lyden, men det er nu en gang den betegnelse, som i folkemunde er kommet på den "lyd". :D [/quote]

I am not of the people, it seems...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strat pickupper.

Indlæg af Jackie van Hippie »

Den lyd jeg forbinder med klokkeagtig er en helt ren klar lyd, med nærmest totalt fravær af mellemtone. Som regel en strat med en meget spinkel mellemtone, gennem en Fender Blackface forstærker med tilsvarende (mangel på) mellemtone.
Om det lyder som en klokken eller ej, så kan man finde masser af eksempler på at lyden beskrives som bell-like på amerikansk.
Men hvis den her tråd skal handle om hvordan vi prøver at beskrive lyd med ord, bliver det en meget laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang tråd ;)
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Stevi
Gearfreak lærling
Indlæg: 648
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Strat pickupper.

Indlæg af Stevi »

[quote="JGreen"]

Igår var jeg så i Aage og prøve et par strat'er med forskellige pickupsæt på.

Den ene var en customshop med 57/57/62 sæt på, og den lød sku godt - lige bortset fra at den 62'er lød horribelt skinger.
Den anden var også en customshop med Texas Special sæt på. Den lod også ok, men havde rimeligt voldsomt output i forhold til den anden.[/quote]
Der må være gået noget galt i kommunikationen, for der er mig bekendt ikke noget der hedder 57 og 62 særskilt; de hedder 57/62 og er den samme pickup. Det er dem der sidder i bl.a. US Vintage Reissue-modellerne.
See you in heaven if you make the list

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strat pickupper.

Indlæg af Anonym »

Det er ikke så meget om, at det lyder som klokker. Det er mere størrelsen af klokkerne.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Strat pickupper.

Indlæg af Sasha »

[quote="Stevi"][quote="JGreen"]

Igår var jeg så i Aage og prøve et par strat'er med forskellige pickupsæt på.

Den ene var en customshop med 57/57/62 sæt på, og den lød sku godt - lige bortset fra at den 62'er lød horribelt skinger.
Den anden var også en customshop med Texas Special sæt på. Den lod også ok, men havde rimeligt voldsomt output i forhold til den anden.[/quote]
Der må være gået noget galt i kommunikationen, for der er mig bekendt ikke noget der hedder 57 og 62 særskilt; de hedder 57/62 og er den samme pickup. Det er dem der sidder i bl.a. US Vintage Reissue-modellerne.[/quote]

Joh, men laver de ikke til tider nogle ukurante ting i den dér Customshop? Men det er da rigtigt, at standard-modellen hedder 57/62.

I Fender´s program ville jeg måske personligt kigge lidt i retning af deres "69" pickupper. Men igen: Det er dælme svært at kloge sig på, hvordan de vil gå i spænd med en given guitar og ikke mindst ditto smag...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Stevi
Gearfreak lærling
Indlæg: 648
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Strat pickupper.

Indlæg af Stevi »

[quote="Sasha"][quote="Stevi"][quote="JGreen"]

Igår var jeg så i Aage og prøve et par strat'er med forskellige pickupsæt på.

Den ene var en customshop med 57/57/62 sæt på, og den lød sku godt - lige bortset fra at den 62'er lød horribelt skinger.
Den anden var også en customshop med Texas Special sæt på. Den lod også ok, men havde rimeligt voldsomt output i forhold til den anden.[/quote]
Der må være gået noget galt i kommunikationen, for der er mig bekendt ikke noget der hedder 57 og 62 særskilt; de hedder 57/62 og er den samme pickup. Det er dem der sidder i bl.a. US Vintage Reissue-modellerne.[/quote]

Joh, men laver de ikke til tider nogle ukurante ting i den dér Customshop? Men det er da rigtigt, at standard-modellen hedder 57/62.

I Fender´s program ville jeg måske personligt kigge lidt i retning af deres "69" pickupper. Men igen: Det er dælme svært at kloge sig på, hvordan de vil gå i spænd med en given guitar og ikke mindst ditto smag...[/quote]
Joo, det hænder at de laver noget specielt, men så hedder de gerne bare Custom Wound eller Hand Wound.

Jeg er helt enig i at 69'erne er noget af det fedeste fra Fender!

(og det hedder faktisk at restaurere)
See you in heaven if you make the list

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen