Grynet distortion på dybe akkorder

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Grynet distortion på dybe akkorder

Indlæg af GuitaRasmus »

Jeg har et lidt særpræget "problem" - på min Engl Blackmore synes jeg at distortion har en tendens til at blive meget "grovkornet" når jeg spiller dybe akkorder - a-strengs powerakkorder er ikke noget problem, der lyder forvrængningen finkornet, men så snart jeg spiller powerakkorder der involverer E-strengen, bliver det meget mere grovkornet - hvis det giver mening. Nærmest som om forvrængeren skifter karakter - den brøler mere end den synger. Jeg har prøvet med flere kabinetter (dog begge 4x2 med 2 v30 o 2 g12h30), flere guitarer, og både forstærkerens egen drive, en Reeza og en Suhr Riot. Det er ikke så udtalt med forstærkerens egen drive, men stadig hørbart.

Nogen der har en idé om hvad det kan være? Lars Vad foreslog at skifte tilbage til et JJ rør som det første rør i preampen, men inden jeg tager ud i øvelokalet kunne det være fedt med nogle forskellige ideer. Kan det være at jeg rammer preampen for hårdt med drive pedalerne?
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Grynet distortion på dybe akkorder

Indlæg af Sasha »

Jeg tror, at jeg lige skal have defineret det dér "grovkornet" lidt nøjere, før jeg tør komme med et bud på sagen. Hvad sidder der i af indgangsrør nu? Har den altid gjort det? Gør den det ved alle lydstyrker, eller bliver det værre, når den får noget (meget) at leve af?

Men mit første umiddelbare - og MEGET forsigtige - bud ville være, at Lars er på rette spor.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
andkrup
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Grynet distortion på dybe akkorder

Indlæg af andkrup »

er det rent frekvensmæssigt at det er et problem? dvs. lyder en A-powerakkord spillet på 5. bånd som var den spillet med løs A-streng?

måske E-strengen på enelleranden måde leverer 'anderledes' (edit: eller flere) harmoniske overtoner, måske pickuppernes fede mellemtone karakteristik bare ikke lyder særligt fedt til de dybere toner...?
lotsa strings, lotsa boxes, lotsa tubes

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Grynet distortion på dybe akkorder

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="GuitaRasmus"]Nærmest som om forvrængeren skifter karakter - den brøler mere end den synger[/quote]

Skal power-akkorder, der involverer E-strengen, ikke netop "brøle" og ikke "synge"??? (Jeg ved godt, at lyd er megasvært at beskrive med ord, men det er da i hvert fald sådan jeg ser på det). I Min verden der "synger" en guitar kun i de lyse frekvenser.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Grynet distortion på dybe akkorder

Indlæg af GuitaRasmus »

Umiddelbart bliver det mere udtalt, når der bliver skruet op (så den "får noget at leve af") - dog tror jeg langt fra at det er højt nok (6L6 udgangstrin, 100 watt) til at vi kan snakke om at det er reel udgangstrinsforvrængning. Knusende ærligt, så kan jeg ikke huske præcis hvad han har proppet i - jeg mener det er et Sovtek.

Andkrup: Det er uanset hvor jeg spiller på E-strengen - det træder også meget tydeligt frem, hvis jeg f.eks. tager en G-powerakkord på 10. bånd på a-strengen, og lægger kvinten i bassen på 10. bånd på E-strengen.

Godspeed: Ikke helt på denne måde - det må gerne brøle, men her er det næsten som om forstærkeren brækker sig - det lyder som om den bliver overbelastet.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Grynet distortion på dybe akkorder

Indlæg af Sasha »

Jah, prøv lige at andet - og bedre - indgangsrør og se, hvad det gør for sagen...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Grynet distortion på dybe akkorder

Indlæg af GuitaRasmus »

Mange tak for hjælpen! Det afhjælp problemet fuldstændigt - herligt. :D

Preamp røret der voldede problemer var et Tung-Sol, hvis du skulle være interesseret, Søren. Mærkeligt at der er så stor forskel på tilsyneladende ens typer rør.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Grynet distortion på dybe akkorder

Indlæg af Sasha »

Jamen, selv tak!

Nu ved jeg ikke lige helt, hvad det er, du mener, er ens? Men jeg kan da kun sige, at mine personlige erfaringer med reissue Tungsol-rør også mildest talt har været sådan lidt "hm-hmm"...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Grynet distortion på dybe akkorder

Indlæg af GuitaRasmus »

Jamen, her gik jeg bare og troede at både JJs og Tung Sol er 12ax7'ere?
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Grynet distortion på dybe akkorder

Indlæg af Sasha »

Joooh, men...

Der kan være STOR forskel på rør af samme type (f.eks. ECC83/12AX7/7025) - både på forskellige firmaers bud på sagen og på forskellige eksemplarer af det samme firmas rør. Se f.eks:

<a href="http://larsreinau.dk/about3.html" rel="nofollow">http://larsreinau.dk/about3.html</a>

Jeg er ikke 100% enig i alt, den gode Reinau skriver. Men dog langt henad vejen...

Et andet bud på sagen:

<a href="http://www.watfordvalves.com/reports.asp" rel="nofollow">http://www.watfordvalves.com/reports.asp</a>

(her skal man dog nok lige tage anmeldelserne af deres egne Harma-rør med et gran salt. Det er det hér med at teste noget med den éne hånd og så sælge den samme ting med den anden hånd. Men ellers er de nu ikke helt "i skoven")

Og for nu lige at tage den i opløbet, så har de nye, russiske reissue-Mullards INTET med de originale Mullard-rør, som omtales i disse tests, at gøre. Det er blot Reflektor/Sovtek, som for et par år siden købte rettighederne til Mullard-navnet, som de så putter på deres egne rør med alle de "kvaliteter", det nu indebærer...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Grynet distortion på dybe akkorder

Indlæg af GuitaRasmus »

Reinaus beskrivelse af røret passer faktisk fint med min oplevelse af Tung Sol'en - den knækker sig på en meget lidt musikalsk måde - en grim, kantet og brækket forvrængning.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Grynet distortion på dybe akkorder

Indlæg af Loomer »

Altså, hvis en blackmore lyder som om den brækker sig, UDEN at hegnet er stemt ned, så er der nok god grund til at få kigget på selve ampen. Som bekendt, så bruger den ene guitarist i Psyke Project den samme amp, i drop A, uden problemer, og jeg har brugt selvsamme amp i B og G# og alt muligt nonsens uden problemer. Den amp kan altså håndtere den slags ballade, under normale omstændigheder....

Jeg undskylder hvis jeg maler fanden på væggen her, men det er i al fald min erfaring.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Grynet distortion på dybe akkorder

Indlæg af Sasha »

Jamen, der er vel sådan set ingen, som maler fanden på hverken væggen eller nogen andre steder? Det viste sig, at forstærkeren havde et halvsløjt indgangsrør, som nu er skiftet. Jeg har svært ved at se "den sorte mand"..?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
andkrup
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Grynet distortion på dybe akkorder

Indlæg af andkrup »

[quote="Sasha"]... Jeg har svært ved at se "den sorte mand"..?[/quote]

hehe, tror bare at er en abe - ikk' osse Line?
lotsa strings, lotsa boxes, lotsa tubes

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Grynet distortion på dybe akkorder

Indlæg af Sasha »

Hæ-hæ, you naughty boy! Der gik lige lidt tid, før den dæmrede... :-)

Gad vide, om ikke en vis person monstro har haft "them blue devils" efter den udtalelse?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
andkrup
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Grynet distortion på dybe akkorder

Indlæg af andkrup »

[quote="Sasha"]Hæ-hæ, you naughty boy! Der gik lige lidt tid, før den dæmrede... :-)

Gad vide, om ikke en vis person monstro har haft "them blue devils" efter den udtalelse?[/quote]

jeg tror at en vis person var glad for at det ikke skete her i agurketiden :)
lotsa strings, lotsa boxes, lotsa tubes

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen