Et bette spørgsmål om speakerkabel

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Runem
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 454
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Et bette spørgsmål om speakerkabel

Indlæg af Runem »

Kære brøvkasse.

Er jo lige flyttet, og meget af mit gear er pakket grundigt ned. Derfor har jeg bruget et almindeligt Georg-L kabel som speakerkabel et par gange, når jeg endelig har tid til lige at pille ved en guitar.

Men der må givetvis være en årsag til, at der findes decideret speakerkabler. Er det lyden, der forringes med et alm. kabel eller hur?

Kærlig hilsen

Væderen.

Jacob
Gearfreak lærling
Indlæg: 725
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Et bette spørgsmål om speakerkabel

Indlæg af Jacob »

Mener at huske at brugen af et normalt guitarkabel kan være utroligt skadeligt for forstærkeren!

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Et bette spørgsmål om speakerkabel

Indlæg af Jackie van Hippie »

Det vil jeg råde dig til at stoppe med ret hurtigt. Et instrumentkabel er ikke lavet til at håndtere det kraftige signal fra en forstærker og kan smelte og hvis du er bare lidt uheldig kan det også medføre stor skade på din forstærker.
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Et bette spørgsmål om speakerkabel

Indlæg af Jake »

Hej Rune,

Som nævnt, så er den tynde leder i et guitarkabel ikke optimal til at overføre de store signaler der kommer fra vores forstærkere. Dog kan man godt slippe afsted med det, hvis man bare spiller derhjemme i stuen - men det er et gamble lige meget hvad, og kan koste dig og din forstærker dyrt.

Jeg har lige haft en forstærker inde til service, hvor ledningen til outputjack'et var knækket af, så forstærkeren stod og spillede fuld power ind i intet - det havde rørene mildt sagt ikke godt af, og måtte skiftes. Det kunne sagtens have været værre!

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Runem
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 454
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Et bette spørgsmål om speakerkabel

Indlæg af Runem »

Tror jeg finder mig et egnet kabel så. Er det noget, som man også kan høre på lyden?

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Et bette spørgsmål om speakerkabel

Indlæg af Morten_Lyse »

Don't push it..!

Ja, det kan man. Men du bevæger dig midt ud i en religionskrig med adskillige minefelter på vejen, så vær forberedt på højst modstridende meldinger her..! Lars Reinau har nok lyttet mere på disse ting end de fleste og alt imens jeg fuldt ud anerkender hans evner og erfaringer; er jeg altså ikke helt på linje med hans betragtninger om de betydelige nat/dag forskelle han kan høre ved forskellige højtalerkabler.

Men køb et kabel, der er bedre end Harald Nyborg / Jem & Fix's klae tvillingeledning. Jeg bruger selv Sommer Cable 2x1,5" meridian. Cordial og mange andre kan sikkert også levere i rigt mål. Det kan købes hos Bl.a Thomann og Tube town, men den lokale HiFi-shop eller lign. har sikkert et udmærket kabel, hvor du kan købe den meter du skal bruge. Jeg må som elektriker desværre afvise påstande om at den slags skal være MINDST 2,5" Det har strømmæssigt ingen berettigelse, og bliver tiltagende bøvlet at lodde ordentligt uden at smelte både stik, højttalere og isolering til ukendelighed. Men jeg skal ikke gøre mig til dommer over, hvad nogen kan høre. Lod det med et par solide Jackstik, Neutrik evt, og du skulle være godt på vej.

Skulle jeg argumentere for, hvorfor jeg ikke tror på hverken eksotiske kabler eller voldsomme tværsnit må det skyldes at din højttaler, højttalerkabel og udgangstransformators sekundærvikling udgør en ringforbindelse. Højttaleren er en mange meter lang, tynd kobbertråd, og udgangstransformatorens sekundærvikling er også en lang, men lidt tykkere kobbertråd. Derfor mener jeg, at de 0,5-1m ledning kun kan tilskrives en procentmæssig møj lille del, når vi altså bare anvender et kabel, der er beregnet til formålet. Men som sagt, hvis nogen mener de vinder noget, bøjer jeg mig ærligt og siger at så skal de gøre hvad de finder rigtigt.

Mvh;
Morten Lyse

Runem
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 454
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Et bette spørgsmål om speakerkabel

Indlæg af Runem »

@Lyse.

Nu var det slet ikke i den retning, jeg ville :)

Det var mere spørgsmålet, om der var en forskel rent lydmæssigt, om jeg bruger et normalt kabel eller et speakerkabel? Synes ikke min Orange har været sig selv, men måske er det bare fordi, den er kommet i et nyt rum og således opfører sig anderledes... Eller ret og sagt: Lyden opfører anderledes.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Et bette spørgsmål om speakerkabel

Indlæg af Sasha »

Det er et godt spørgsmål. Men i det øjeblik dit George L-kabel brænder over, garanterer jeg dig for, at den pludselig lyder anderledes...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Et bette spørgsmål om speakerkabel

Indlæg af Morten M »

Rune, prøv at skifte til et rigtigt højttalerkabel og se om du kan høre forskel (hva jeg tror du kan).
Bruger selv 2x1,5mm2 lampeledning, mest fordi det var tungt og billigt at få fat i. Men har et rigtigt 2x1,5 højttaler kabel (købt hos Musikværkstedet, Odense) til guitarforstærkeren som hørbart lyder bedre ved sammenligning.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Runem
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 454
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Et bette spørgsmål om speakerkabel

Indlæg af Runem »

[quote="Sasha"]Det er et godt spørgsmål. Men i det øjeblik dit George L-kabel brænder over, garanterer jeg dig for, at den pludselig lyder anderledes...[/quote]

Det kan du selvfølgelig have ret i.

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Et bette spørgsmål om speakerkabel

Indlæg af Jake »

Det er sådan en "få det nu gjort"-ting. Et nyt kabel koster ikke alverden, og kan købes mange sted i udemærket kvalitet, og visse steder i rigtig god kvalitet! :-)

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Runem
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 454
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Et bette spørgsmål om speakerkabel

Indlæg af Runem »

[quote="Jake"]Det er sådan en "få det nu gjort"-ting. Et nyt kabel koster ikke alverden, og kan købes mange sted i udemærket kvalitet, og visse steder i rigtig god kvalitet! :-)

Mvh Jake[/quote]

Yesyes. Det skal heller ikke gøres til et problem, ville bare forhøre mig, inden jeg futtede min amp af i uvidenhed.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen