Pedalboard tråden

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard tråden

Indlæg af udepost »

telemaster: er det noget med at du har en black finder du er ret begejstret for? jeg har byttet mig til en, men jeg aner ikke hvad jeg skal med den, hvordan bruger du din?

/søren

Brugeravatar
andkrup
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard tråden

Indlæg af andkrup »

[quote="Hybrid_Child"][quote="GuitaRasmus"][quote="andkrup"] ...snip...

de fleste gange jeg bruger en kompressor er jo netop for ikke at bekymre mig om dynamikken, ie. det er lidt omsonst at prøve at genskabe en studielyd hvor man spiller åhh-så-dynamisk på en scene hvor det sejler med øl og alle andre er glade i låget[/quote]

Der er jeg så helt uenig - hele ideen med at øve mig, herhjemme eller i øvelokalet, er netop for at jeg kan udfolde mig musikalsk (sagt på en fesen måde, ja) så præcis og nuanceret som muligt, når jeg skal fremføre min musik for andre - hvorfor i alverden skulle jeg smadre min dynamik med en pedal, når nu det er den dynamik jeg har knoklet i årevis for at få frem?[/quote]

Nu skal jeg selvfølgelig ikke svare på Andkrups vejene, men jeg tror det han mener er, at der er forskel på at indspille et nummer og på at spille det live. Det er da er lidt ærgerligt hvis det du spiller drukner i larmen fra fulde mennesker, som alligevel er ligeglade med dynamik, når du spiller lavt. Og hvis en compressor kan afhjælpe det, så er det vel en god ting.[/quote]
det var ellers meget godt svar på mine vegne :)

Det er jo ikke fordi jeg ikke gider anslagsfølsomhed eller detaljeret spil, men det kommer an på musikken - hvis det er fuld skrue fremad, tænker jeg ikke så meget over de små søde detaljer. Det er lidt som at sammenligne Zakk Wylde med Larry Carlton. Når Zakk spiller fedt, er det jo ikke lige dynamisk spil der er tale om, lissom hr. Carlton lyder fedest når man får alle de små fraseringsdetaljer med.

Kan sagtens se at det er ærgerligt, hvis de fede detaljer man har øvet ikke kommer til sin ret på scenen, men dér vil jeg hellere puste tonen lidt op så det er lettere at spille, end når der ikke er så meget pres/stress på derhjemme. Her har rasmus jo så flere timer i logggen end jeg, hvilket man jo osse kan tænke over.
lotsa strings, lotsa boxes, lotsa tubes

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard tråden

Indlæg af Telemaster »

[quote="udepost"]telemaster: er det noget med at du har en black finder du er ret begejstret for? jeg har byttet mig til en, men jeg aner ikke hvad jeg skal med den, hvordan bruger du din?

/søren[/quote]

Jeg har den faktisk ikke længere, men jeg var ganske rigtigt meget glad for den! Jeg brugte den mest som forvrænger/booster, sammen med min TS808, og ind imellem som mere traditionel compressor/preamp, der lige gør noget fedt ved tonen og runder lyden af. Lige nu har jeg lidt svært ved at huske, hvordan jeg brugte den, men hvis trådene fra det gamle gearfreak nogensinde bliver tilgængelige igen, er jeg sikker på, der er noget at finde der. Søren Andersen var jo meget begejstret for min lyd, da jeg brugte den, men jeg savner den sgu egentlig ikke, selvom den virkelig er fed. Men Søren bruger også selv compressor som en slags boost/drive sammen med en anden forvrænger og forstærkerens egen forvrængning, så jeg er ikke alene om den taktik.
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard tråden

Indlæg af GodSpeedDK »

Her er seneste inkarnation af mit board. Lidt rodet, og de fleste af pedalerne sidder ikke engang fast, men det skal jeg nok få styr på, inden jeg næste gang skal ud af døren med dem.

Billede

Signalvej: TC Electronic Polytune -> Emma Ræserfritz -> Boss OD-3 -> Boss RV-2 -> Diaz Texas Tremodillo -> Boss PN-2

De to tremolo-pedaler er begge på, fordi jeg så kan A/B-teste, hvilken (hvis nogen) jeg vil beholde.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard tråden

Indlæg af Swampthing »

Her er den seneste version af mit board.
Nova Systemet skal videre, den kan for meget til mit behov og jeg er ikke typen der gider at rode med menuer/undermenuer for at tweake lyden.
Jeg bruger den faktisk kun til rumklang og lidt delay, rumklang og delaydelen i den er fed, alt andet i den er for mig overflødigt.
Jeg skal have fundet ud hvordan jeg kan få tuneren ud af kæden, det kommer senere.
Mht Compressorer... Så kunne jeg godt tænke mig en ny, Det kommer nok også senere.
Der skal ryddes op i kablerne, det kommer også senere. :P
Billede

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard tråden

Indlæg af Smittefar »

Uhh - hvordan virker den der T-rex spin doctor for dig - jeg synes umiddelbart, det ligner en rigtig god ide, men jeg har aldrig rigtig fået gennemtestet det.
Modded guitars were crap right out of the factory

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard tråden

Indlæg af Swampthing »

Spindoctor'en virker perfekt for mig, fantastisk at man kan have 4 forskellige indstillinger i samme pedal og man lynhurtigt kan se hvordan den er indstillet.
Ikke noget med menuer og undermenuer, det er bare trykke på knapperne, så drejer "kyllingehovedknapperne" over på det de var indstillet til. Meget intuitivt.

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard tråden

Indlæg af AnotherDan »

Helt enig med swampthing - har også en spindoctor - syntes det er en mega fed drive...
Dens simulerede output er dog ikke så fandens fedt...

Jeg har dog ingen billeder men mit board består af en polytune, dizzy drive, spindoctor og en replica...
Så kan man da snakke om man støtter de danske producenter, hehe.
Bah

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard tråden

Indlæg af Sasha »

[quote="Telemaster"]Altså - jeg vil da lige tilføje, at når man indspiller, har jeg svært ved at forestille mig at lave fed (guitar)lyd uden compressor. Det er jo ikke nogen 80'er-efekt, men en studiemaskine, der har været brugt siden studieindspilningernes stenalder. I et studie lægger man typisk compressor på (stort set) alt. Gerne både under tracking og mix. Og alt med måde, naturligvis, men man skal bare ikke lide under den misforståelse, at compressor per definition lyder 80'er-agtigt. Det er sgu nok det sidste, jeg vil tweake min lyd til, og jeg har ellers altid været en stor fortaler for compressors; både på boardet og i studiet. Jeg er bare tordnende uenig med Brander i, at man SKAL have en compressor mellem guitar og forstærker, for at lave god guitarlyd. Efter min mening kan det meget nemt lade sig gøre at lave både god og dårlig lyd, uanset om man har en compressor eller ej. Men hvis man er afhængig af at have en compressor på boardet for at få fed lyd, så er jeg ret sikker på, der er et led eller to undervejs, der ikke er optimale.

Min filosofi om god gutarlyd er meget, meget enkel: du skal have en guitar, der lyder fedt og en forstærker, der lyder fedt. Case closed. Du må godt bruge pedaler, men kun hvis de lyder fedt. Du må overhovedet ikke prøve at redde en sløj guitarlyd med pedaler. Find i stedet ud af, om det er guitaren eller forstærkeren, du ikke kan lide. Og hvis en compressor i signalvejen lyder vildt fedt, er det selvfølgelig sådan en, du skal have. Ellers ikke. Heller ikke selvom Brander eller andre siger det.[/quote]

Nu er der jo så også fannens til forskel på, om man putter en compressor mellem guitar og forstærker, eller om man komprimerer det samlede resultat af guitar+forstærker et sted senere i optage-kæden...

Men ellers er vi vist ret enige.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Izzy
Still Got The Blues
Indlæg: 208
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard tråden

Indlæg af Izzy »

.. til helvede med compressorer og lad være med at spilde trådsiderne med at skændes om at den fungerer eller ej?!?! Bliv voksne på den marnlige måde!?!
Hemmeligheden ved lykke er at være tilfreds med det man har.. så, saml så meget mulig!!

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard tråden

Indlæg af Anonym »

Ud over åh og ih er meningen vel også at diskutere og forhåbentligt blive klogere på grejet?

Izzy
Still Got The Blues
Indlæg: 208
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard tråden

Indlæg af Izzy »

... men I gentager jo jer selv igen og igen!? "Det lyder godt hvis du gør sådan!" "Njaa.. NEJ! Det er bedst med kun amp og vol på guitar!" "Så har du jo ikke prøvet den her comp anus fra ET." "Den prøvede jeg men kan bedst lide a jeg er så dygtig at spille guitar at jeg ikke behøver den!!"... o.s.v
Hemmeligheden ved lykke er at være tilfreds med det man har.. så, saml så meget mulig!!

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard tråden

Indlæg af Anonym »

:lol:

Jo, jo - men det er jo ældre folk, du har med at gøre her. De genstarter hurtigt. :P

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard tråden

Indlæg af fortytwo »

Så lad selv være med at spilde pladsen, og post et board.. ;)
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Izzy
Still Got The Blues
Indlæg: 208
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard tråden

Indlæg af Izzy »

.. har ingen billeder endnu... .. har aldrig flashet gear hele mit liv.. .. er ret stolt af det.. .. faktisk..
Hemmeligheden ved lykke er at være tilfreds med det man har.. så, saml så meget mulig!!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard tråden

Indlæg af Sasha »

[quote="Izzy"] har aldrig flashet gear hele mit liv.. .. [/quote]

Gi´ den mand en cigar og et klap på skulderen!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard tråden

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="Izzy"].. har ingen billeder endnu... .. har aldrig flashet gear hele mit liv.. .. er ret stolt af det.. .. faktisk..[/quote]

Fint for dig - men kunne du ikke deltage konstruktivt i debatten, eller fise ud?
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Izzy
Still Got The Blues
Indlæg: 208
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard tråden

Indlæg af Izzy »

.. jeg tror jeg fiser ud mens I "deltager konstruktiv i debatten". (read gentager sig selv igen og igen..)
Hemmeligheden ved lykke er at være tilfreds med det man har.. så, saml så meget mulig!!

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard tråden

Indlæg af Anonym »

[quote="Sasha"][quote="Izzy"] har aldrig flashet gear hele mit liv.. .. [/quote]

Gi´ den mand en cigar og et klap på skulderen![/quote]

Ja I er et kønt forummakkerpar. En der ikke vil vise grej og en anden, der ikke vil snakke grej. :clap:

Brugeravatar
andkrup
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Pedalboard tråden

Indlæg af andkrup »

[quote="fortytwo"]Så lad selv være med at spilde pladsen, og post et board.. ;) [/quote]

ok - will do!!

Billede
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
lotsa strings, lotsa boxes, lotsa tubes

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen