PCB monterede rør

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
Lysgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 148
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

PCB monterede rør

Indlæg af Lysgaard »

Hey
Jeg har været så letsindig at "komme til" at spille et job på sådan en Fryette Sig:X og er mildest talt blevet ret overbevist om at sådan en må jeg eje som supplement til mine andre toppe.
Så jeg har studeret den lidt - og bemærker at Steven Fryette, der designer denne forstærker sværger til PCB mountede rør sokler. Man fornemmer at det nærmest er en besættelse for ham at overbevise omverdenen om at det fungerer fint - hvis altså PCB designet er godt nok - dimensioner etc. Men jeg tænker også på varmen. Sig:X'en har to KT88 rør som man trækker 40 eller 100 Watt fra - det må umiddelbart blive varmt. Kan det ikke skade PCB'en?
Er det et sats at købe en forstærker der er konstrueret på den måde.? Eller kan man stole på designeren..? Jeg har ikke umiddelbart hørt om folk der har problemer med Fryettes forstærkere - det er mere med ENGL og den slags hvor man hører om knækkede PCB'er i forb. med rør skift. Og er det overhovedet smart at trække 100 Watt fra to KT88 rør?
Any opinons?

IkkeMig
Gearfreak guitartech
Indlæg: 2656
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: PCB monterede rør

Indlæg af IkkeMig »

At de er monteret på print er ikke et problem i sig selv. Tværtimod, vil jeg nærmest sige - det har mange fordele. Og varme er ikke et problem for selve printpladen - med mindre der er tale om gamle pap-print fra 70'erne, så kan printplader tåle ret meget varme...

Brugeravatar
Knuddi
Still Got The Blues
Indlæg: 219
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Viby J.
Kontakt:

Re: PCB monterede rør

Indlæg af Knuddi »

Omend nyere print kan "tåle" betydelig varme, vil de dog alligevel tydeligt mærkes/degraderes af især udgangsrørenes varmeafgivelse.
Især rørsokler der er monteret ret direkte på printet, dvs. hvor soklen fysisk rører printet, har besvær med at "komme af med varmen".
Hvad der faktisk er værre end at printet skulle tage skade, er at lodningerne, der holder soklen på plads samt skaber den elektriske forbindelse mellem rør og baner på printet, tager skade.
Pga. de forskellige udvidelses-koefficenter, der er mellem print, rør sokkel pin'en og lodninger sker der en gradvis udslidning af lodningen.
Dette er især signifikant, hvis lodningen er meget varm som den bliver i dette tilfælde.

Så: en lodning der bliver meget varm bør ikke udsættes for mekanisk belastning. (Det bør kolde lodninger heller ikke men det er knapt så kritisk)

Nogle producenter har lavet en løsning. hvor sokkelbenene er relativt lange (op til 20mm har jeg set).
Dette reducerer den uheldige effekt, idet de lange ben kommer til at virke som en slags køleplade for den varme, som røret afgiver til benene.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: PCB monterede rør

Indlæg af Sasha »

[quote="Knuddi"]Omend nyere print kan "tåle" betydelig varme, vil de dog alligevel tydeligt mærkes/degraderes af især udgangsrørenes varmeafgivelse.
Især rørsokler der er monteret ret direkte på printet, dvs. hvor soklen fysisk rører printet, har besvær med at "komme af med varmen".
Hvad der faktisk er værre end at printet skulle tage skade, er at lodningerne, der holder soklen på plads samt skaber den elektriske forbindelse mellem rør og baner på printet, tager skade.
Pga. de forskellige udvidelses-koefficenter, der er mellem print, rør sokkel pin'en og lodninger sker der en gradvis udslidning af lodningen.
Dette er især signifikant, hvis lodningen er meget varm som den bliver i dette tilfælde.

Så: en lodning der bliver meget varm bør ikke udsættes for mekanisk belastning. (Det bør kolde lodninger heller ikke men det er knapt så kritisk)

Nogle producenter har lavet en løsning. hvor sokkelbenene er relativt lange (op til 20mm har jeg set).
Dette reducerer den uheldige effekt, idet de lange ben kommer til at virke som en slags køleplade for den varme, som røret afgiver til benene.[/quote]

+1

Man kan sikkert lave en hel del fikundik for at optimere printmontage af udgangsrørenes fatninger (forforstærkerrørene bliver ikke særligt varme. Så de udgør ikke det store problem). Og hvis forstærkerens konstruktør er på et "crusade" for printmonterede rørfatninger, har han sikkert tænkt over sagerne. Jeg tænker dog lidt, at man skal vælge sine kampe med omhu. Og det eneste argument, jeg kan se for at montere fatningerne direkte i printet, er økonomiske hensyn. Og det var ikke et sted, jeg personligt ville spare i en rørforstærker.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Jejak
Johnny B. Goode
Indlæg: 145
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: PCB monterede rør

Indlæg af Jejak »

.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/BloodLabel">htt ... odLabel</a><!-- m -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: PCB monterede rør

Indlæg af Sasha »

Narh...

Jeg er personligt for længst kommet forbi dét punkt, hvor jeg går ud fra, at kvaliteten nødvendigvis er proportionel med prisen...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Lysgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 148
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: PCB monterede rør

Indlæg af Lysgaard »

Fandt disse billeder af Fryettes måde at montere rør sokler.

[attachment=1]

Ved så ikke om det gavner..
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.

Brugeravatar
Lysgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 148
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: PCB monterede rør

Indlæg af Lysgaard »

Og disse der siger lidt om hans mening om dette emne :D

[attachment=1]
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: PCB monterede rør

Indlæg af Sasha »

Tjah...

Man må jo så håbe, at han bliver glad af at blive kysset i røven...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Lysgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 148
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: PCB monterede rør

Indlæg af Lysgaard »

[quote="Sasha"]Tjah...

Man må jo så håbe, at han bliver glad af at blive kysset i røven...[/quote]

Ja - han må føle sig voldsomt provokeret på hans holdninger om emnet. Underligt at gå så vidt at mejsle det ned på PCB'et - enhver har jo ret til at have sin mening - skulle jeg mene :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: PCB monterede rør

Indlæg af Sasha »

Ja. Og jeg er endda absolut ikke én af de Point to point-snobber og hvad han ellers finder behag i at hidse sig op over. Jeg synes bare, at der er en bedre konstruktionsmetode, når det kommer til lige netop montering af udgansgrørenes fatninger. Men dét må han jo selv ligge og rode med...

Jeg er heller ikke sikker på, at han og jeg deler helt samme form for humor.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: PCB monterede rør

Indlæg af Morten_Lyse »

Til syvende og sidst kan man ikke snakke eller bande sig ud af, at den bedste grund til at printmontere sine rørsokler er økonomi.

Der er lavet masser af forstærkere med printmonterede sokler som kører uden problemer på den konto i mange år; så min holdning er at jeg ikke selv ville gøre det, men at det godt kan gøres så det holder i mange år.

Mvh;
Morten Lyse

Brugeravatar
Knuddi
Still Got The Blues
Indlæg: 219
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Viby J.
Kontakt:

Re: PCB monterede rør

Indlæg af Knuddi »

[quote="Sasha"][quote="Knuddi"]Omend nyere print kan "tåle" betydelig varme, vil de dog alligevel tydeligt mærkes/degraderes af især udgangsrørenes varmeafgivelse.
Især rørsokler der er monteret ret direkte på printet, dvs. hvor soklen fysisk rører printet, har besvær med at "komme af med varmen".
Hvad der faktisk er værre end at printet skulle tage skade, er at lodningerne, der holder soklen på plads samt skaber den elektriske forbindelse mellem rør og baner på printet, tager skade.
Pga. de forskellige udvidelses-koefficenter, der er mellem print, rør sokkel pin'en og lodninger sker der en gradvis udslidning af lodningen.
Dette er især signifikant, hvis lodningen er meget varm som den bliver i dette tilfælde.

Så: en lodning der bliver meget varm bør ikke udsættes for mekanisk belastning. (Det bør kolde lodninger heller ikke men det er knapt så kritisk)

Nogle producenter har lavet en løsning. hvor sokkelbenene er relativt lange (op til 20mm har jeg set).
Dette reducerer den uheldige effekt, idet de lange ben kommer til at virke som en slags køleplade for den varme, som røret afgiver til benene.[/quote]

+1

Man kan sikkert lave en hel del fikundik for at optimere printmontage af udgangsrørenes fatninger (forforstærkerrørene bliver ikke særligt varme. Så de udgør ikke det store problem). Og hvis forstærkerens konstruktør er på et "crusade" for printmonterede rørfatninger, har han sikkert tænkt over sagerne. Jeg tænker dog lidt, at man skal vælge sine kampe med omhu. Og det eneste argument, jeg kan se for at montere fatningerne direkte i printet, er økonomiske hensyn. Og det var ikke et sted, jeg personligt ville spare i en rørforstærker.[/quote]

Fuldstændig enig (næsten) - økonomi er helt klart den væsentligste drivkraft, men et andet argument vil være minimering af fejl. (Som så også er økonomi, da de jo skal rettes inden salg!)
Det er noget "nemmere" at indføre fejl ved at skulle ilodde en samling ledninger pr. sokkel, end blot at proppe soklen i printet.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen