Hjælp til solo-toneart

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Hjælp til solo-toneart

Indlæg af GodSpeedDK »

Vi har et nummer i mit ene band, hvor jeg skal spille solo over følgende akkorder:

| D | D | A | A | D | D | E | E |

Det burde jo være den simpleste ting i hele verden, men vi kan sgutte få det til at lyde rigtigt. Bedste bud indtil nu har været A-mol-pentaton, men det får alligevel sådan et lidt ... ja, mol-agtig feel, som passer dårligt med, at der ikke er en eneste mol-akkord i hele sangen. A-dur-pentaton er heller ikke helt rigtig, synes vi.

Det er i øvrigt dette nummer med Beach Boys: <!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->, som vi har omarrangeret (og tilføjet en solo), så vi snakker ikke om hverken heltesolo, woke-up-this-morning-blues, eller hvad ved jeg, bare noget helt straight up rock-og-rul, 60'er surf-ish noget.

Nogle bud?
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

shm
Johnny B. Goode
Indlæg: 193
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hjælp til solo-toneart

Indlæg af shm »

A dur ionisk, med fokus på dur pentaton på hver akkord. Altså d dur pentatone, a dur pentatone, e dur pentatone.

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Hjælp til solo-toneart

Indlæg af Lasse H »

Jeg synes, at du skal blande dur og mol tonaliteten, sådan som det ofte gøres i country, bluegrass og blues. Sangen er jo mere eller mindre en helt almindelig 12 takters blues. Hvilket bl.a. bestyrkes af at 2.akkord i sangen er en D7 (IV7)

Om du så forstår det som en blanding af en Amol, A blues og en A mixolydisk osv., eller mere spiller "på akkorderne" er vel ikke så vigtigt.

Hvordan gør man så det i praksis?
Det vigtigste er vel i den henseende, at du her som ellers kun bruger skala'er som et analytisk redskab til at forstå, hvad der sker i en sang, sammenhængen mellem de forskellige toner, og som et redskab for indlæring. Ideelt set (og det er selvfølgelig min egne hjemmestrikkede tilgang) så spiller man ikke en solo '"ud fra en skala", men har gennem vedvarende øvelse, der bl.a. indebærer brugen af skala'er, funktionshamonisk analyse, men også meget andet og mindre "akademisk", lært sig "veje" på gribebrættet og styrket forbindelsen mellem ens umiddelbare indre impulser og det man spiller på sit instrument. It takes time.

Så, rod lidt med at blande de forskellige skala'er, når du øver dig. Lav fx en primitiv indspilning, som du bruger til at finde ud af, hvad der virker og ikke virker. Lyt lidt til noget blues og country, som bevæger sig ind og ud ad de forskellige tonearter, om du vil. Så er jeg sikker på, at det vil lyder meget mere rigtigt, næste gang i øver.

Håber, det giver lidt klarhed.

Mvh

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Hjælp til solo-toneart

Indlæg af Lasse H »

[quote="shm"]A dur ionisk, med fokus på dur pentaton på hver akkord. Altså d dur pentatone, a dur pentatone, e dur pentatone.[/quote]

Det er jo mere eller mindre det, han har prøvet ved blot at spille Adur hele vejen igennem. Eneste forskel er, at han ved din tilgang undgår nogle bestemte toner fra den A joniske skala på hver akkord. Samtid kommer den lille terts, der opløser sig til en stor terts, små septimer, den formindskede kvint (og meget mere) ikke i spil.

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Hjælp til solo-toneart

Indlæg af Lasse H »

[quote="Lasse H"][quote="shm"]A dur ionisk, med fokus på dur pentaton på hver akkord. Altså d dur pentatone, a dur pentatone, e dur pentatone.[/quote]

Det er jo mere eller mindre det, han har prøvet ved blot at spille Adur hele vejen igennem. Eneste forskel er, at han ved din tilgang undgår nogle bestemte toner fra den A joniske skala på hver akkord. Samtid kommer den lille terts, der opløser sig til en stor terts, små septimer, den formindskede kvint (og meget mere) ikke i spil.[/quote]

Men selvfølgelig, hvis det skal være meget surf agtigt, så skal det jo gerne være lidt enfoldigt. Der er dur pentaton selvfølgelig et udemærket udgangspunkt sammen med en masse rumklang. Det er der til gengæld ikke så meget rock'å'rull i.

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hjælp til solo-toneart

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Lasse H"]Jeg synes, at du skal blande dur og mol tonaliteten, sådan som det ofte gøres i country, bluegrass og blues. Sangen er jo mere eller mindre en helt almindelig 12 takters blues. Hvilket bl.a. bestyrkes af at 2.akkord i sangen er en D7 (IV7)[/quote]

Mjaøh, jeg ville jo gerne udover netop blues-/country-feeling'en. Tricket er måske i virkeligheden bare at forenkle, måske pille 3-4 "gode" toner ud, og "cykle" rundt i dem? Og så skal jeg da helt sikkert også forsøge mig med at skifte skala, så den følger akkorden, men det er jeg lidt i tvivl om, om jeg kan overskue "on the fly" :D

[quote="Lasse H"]Hvordan gør man så det i praksis?
Det vigtigste er vel i den henseende, at du her som ellers kun bruger skala'er som et analytisk redskab til at forstå, hvad der sker i en sang, sammenhængen mellem de forskellige toner, og som et redskab for indlæring. Ideelt set (og det er selvfølgelig min egne hjemmestrikkede tilgang) så spiller man ikke en solo '"ud fra en skala", men har gennem vedvarende øvelse, der bl.a. indebærer brugen af skala'er, funktionshamonisk analyse, men også meget andet og mindre "akademisk", lært sig "veje" på gribebrættet og styrket forbindelsen mellem ens umiddelbare indre impulser og det man spiller på sit instrument. It takes time.
[/quote]

Ja, dén er jeg med på. Jeg er bare sleeeet ikke nået dertil endnu, i min "solo-karriere", så jeg er desværre stadig nødt til at holde mig til det sikre. Men jeg øver mig selvfølgelig :)

Jeg må se, om jeg kan få tid til at lave en simpel indspilning i morgen, og så arbejder jeg lidt videre med forslagene. Tak for hjælpen :)
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hjælp til solo-toneart

Indlæg af Smittefar »

Altså - jeg tænker umiddelbart et 'Dick Dale/Chuck Berry' approach - fuld skrald på det hele og så dobbeltstops og masser af downstrokes.

Jeg tror, den solo skal løses med attitude - ikke med skala :)
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hjælp til solo-toneart

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Smittefar"] fuld skrald på det hele og så dobbeltstops og masser af downstrokes.
[/quote]

Det er ganske sikkert også noget i den stil, jeg ender med :) Og jeg kan da også godt indøve noget fast riff-/lick-noget, men det er bare altid rart at kunne bevæge sig lidt udenfor det faste, hvis situationen tillader det, og så vil jeg gerne vide på forhånd, hvor jeg kan bevæge mig hen, og hvad jeg skal holde mig fra.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hjælp til solo-toneart

Indlæg af Barf »

Hvad med sådan noget med at spille selve akkordern i en anden omvending (eller voicing, ved ikke om der er forskel) og så lege lidt ud fra det? Det gør jeg nogen gange. Fx kan man jo tage A-dur i samme form som D-dur (eller en anden form for den sags skyld), spille noget rytmisk og eventuelt klaske fingrene på i nærheden, indtil man rammer noget fedt. Det lyder ikke så blæret at sige, men det virker sgu nogle gange. Giver det mening?

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Hjælp til solo-toneart

Indlæg af Lasse H »

Har du fået arbejdet lidt videre med det?

Jeg vil da gerne høre, hvad du finder ud af virker (for dig med dine præferencer selvfølgelig).

VH

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Hjælp til solo-toneart

Indlæg af GodSpeedDK »

Ja, indtil videre er jeg gået efter Smittefars tilgang, og har fiflet mig frem til en mere eller mindre fast (og meget simpel) "Chuck Berry"-ting. De toner jeg spiller, er så vidt jeg kan lure, alle en del af D-dur pentaton, men jeg har brugt ørerne i først omgang :)
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen