Marshall top

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Sasha »

Hvad er "en gammel plexi"..?

Det er dog min ydmyge erfaring er materialet, som betjeningspanelet er fremstillet af, i øvrigt én af de detaljer, der har absolut mindst at sige for, hvordan en given Marshall lyder. Men det kan selvfølgelig være, at andre har gjort andre erfaringer...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Dannyboy »

Søren din flueknepper ;)

@Trådstarter, der ligger en '74 Super Lead på 4Sound til 7500,-. Den var måske værd at tjekke ud i stedet

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Sasha »

Narh, det er måske bare et forsøg på at gøre opmærksom på, at denne tilsyneladende homogene masse, som folk omtaler som "gamle Marshalls" kan adskille sig som dag og nat fra eksemplar til eksemplar. Derfor synes jeg, at det er interessant at vide lidt mere om, hvad folk egentlig mener, når de bruger denne betegnelse. Men nu er vi da nået så langt som til at få opklaret, at det drejer sig om modeller med et betjeningspanel, der er fremstillet af et bestemt materiale - det vil så altså sige modeller fra før juni 1969. Dette repræsenterer så også dén periode, hvor der rent elektronisk findes de største variationer i Marshalls.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
JGreen
Still Got The Blues
Indlæg: 213
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af JGreen »

Det er jo netop det. Det er en jungle at finde bare fornuftige reference punkter for forstærkerlyd.

Dog bliver man nødt til at have nogle reference punkter, da ikke alle måtte have baggrundsviden til at sige at de vil have en forstærker der lyder som en JCM 800 fra 72 med KKT66 rør og skiftet udgangstransformator... Hvor faen skulle de vide det fra hvis de ikke tilfældigvis har prøvet en.

Man bliver nødt til at koge det lidt ned til normal tale, og "En gammel plexi" eller "67 plexi" bilder folk sig ihvertfald ind de har på fornemmelsen hvordan lyder (også selv om de nok til en vis grad tager fejl), og så har man et reference punkt at gå ud fra. Der kan nemt gå for meget flueknep i sagerne, og så bliver det en fjollet diskution.

Hvis den bedste løsning er at finde en Marshall JCM800 fra før '85 og få den moddet, så indsnævrer det godt nok ens muligheder. Men det er vel også derfor man bør shoppe med ørerne først og fremmest.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Sasha »

[quote="JGreen"]

Man bliver nødt til at koge det lidt ned til normal tale, og "En gammel plexi" eller "67 plexi" bilder folk sig ihvertfald ind de har på fornemmelsen hvordan lyder (også selv om de nok til en vis grad tager fejl)
[/quote]

Tjah, nu kan bare en "67 Plexi" være mange forskellige ting. Og jeg kan da kun sige, at den sidste, jeg prøvede af slagsen, lød meget anderledes, end jeg havde forventet.

[quote="JGreen"]
Hvis den bedste løsning er at finde en Marshall JCM800 fra før '85 og få den moddet, så indsnævrer det godt nok ens muligheder. Men det er vel også derfor man bør shoppe med ørerne først og fremmest.[/quote]

Tjoh, det kan så være lidt svært at vurdere, hvordan en given forstærker kommer til at lyde efter en ikke nærmere specificeret modifikation (her en vi ude i dét med "én homogen masse" igen. Jeg kan komme i tanker om hulens mange forskellige modifikationer, man kan lave i sådan én). Jeg kan så ikke helt se, hvorfor man på forhånd skulle indsnævre udvalget til kun at stamme fra JCM800-serien...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Plexi
Johnny B. Goode
Indlæg: 160
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Plexi »

[quote="Dannyboy"]
@Trådstarter, der ligger en '74 Super Lead på 4Sound til 7500,-. Den var måske værd at tjekke ud i stedet[/quote]

Jeg droppede hurtigt tanken om den handwired reissue Marshall. Og med de gamle toppe, så er der en del issues som fraholder mig fra dem..."børnesygdomme", ekstrem volume, ekstrem bright cleankanal.
Så jeg endte i en lidt anden boldgade, nemlig en med Rivera Quiana. Dens leadkanal er ikke rigtigt Marshall, men jeg vil beskrive den som lidt Marshall´sk og jeg kan sagtens få den lyd ud, som jeg ønskede mig. Jeg bruger den primært i "vintage" setting med 25 watt, og den synger. Og så er det også fedt at forstærkeren har en lækker fenderagtig cleanlyd også i kanal 2. En rigtig lækker forstærker.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Sasha »

Ja, det var da godt nok en helt anden boldgade, må man sige. Så får vi at se, hvor længe der går, før Marshall-feberen atter "rears up it´s ugly head"...

De tre problemer, du nævner, som holder dig fra Marshalls, er da heldigvis til at gøre noget ved - ihvertfald børnesygdommene og den ekstreme brightness (der er ikke nogen clean-kanal på sådan én. But who cares for clean anyway?). Og har man bestemt sig for sådan en Marshall, har man som regel også bestemt sig for at købe en Hotplate eller lignende.

Jeg har stadig til gode at høre en "leadkanal", der tilnærmelsesvist lyder som, når udgangsrørene i en Marshall får klø. Men så længe du er glad, er det jo fint. Sådan en Rivera er bestemt en fin forstærker. Men det er godt nok langt fra noget, jeg ville anbefale til én, der i udgangspunktet leder efter "en klassisk Marshall"...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Kuli
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Kuli »

Jeg tror generelt mange guitarister går glip af en stor øjenåbner (øreåbner?), når de går og godt kunne tænke sig en 'klassisk Marshall', men aldrig får prøvet en og så vælger noget helt andet som de tror lyder (og ikke mindst føles!) som en klassisk Marshall....
Jeg glemmer aldrig engang jeg kørte til Fyn og købte en Marshall 2203 fra 78 og først skruede op for dyret efter jeg havde købt den - det var så tydeligt at han tabte både næse og mund over den forstærker han lige havde solgt! Og det var endda en 2203'er fra sidst i 70'erne som på ingen måder kan komme op på siden af lyden (og igen følelsen) af en Marshall 1959'er fra f.eks. 1968!!!

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Barf »

Tillykke med Rivera'en. Jeg har selv haft en Quiana, faktik både som combo og top, og det er en super lækker forstærker. Masser af muligheder for at indstille lyden, men heldigvis også nem at bruge, så der selv for en "simple kind of guy" som mig er let tilgang til gode lyde. Kunne sagtens forestille mig at få mig sådan en 1x12 combo engang i fremtiden.

Om det så er "Marshall-lyd" kan diskuteres, men jeg synes det ikke. Men når det så alligevel er en god lyd, så er det vel også meget fint.

Hilsen en, som også har en ældre Marshall ;)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Sasha »

[quote="Kuli"].... af en Marshall 1959'er fra f.eks. 1968!!![/quote]

Som jo så kan være 117 forskellige ting... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Kuli
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Kuli »

[quote="Sasha"][quote="Kuli"].... af en Marshall 1959'er fra f.eks. 1968!!![/quote]

Som jo så kan være 117 forskellige ting... :-)[/quote]
Aargg så stor forskel er der altså heller ikke mellem de forskellige forstærkere indbyrdes, set i forhold til forskellen mod f.eks. en moderne Rivera...

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Pluto »

Jeg har også haft sådan en Rivera quiana top.Den var sku fed både clean og overdrive er super ,men rigtig marshall er det ikke og det skal det jo ikke nødvendigvis.
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Sasha »

[quote="Kuli"][quote="Sasha"][quote="Kuli"].... af en Marshall 1959'er fra f.eks. 1968!!![/quote]

Som jo så kan være 117 forskellige ting... :-)[/quote]
Aargg så stor forskel er der altså heller ikke mellem de forskellige forstærkere indbyrdes, set i forhold til forskellen mod f.eks. en moderne Rivera...[/quote]

Det er jeg så ikke helt enig med dig i. Rivera er dog ganske rigtigt helt udenfor sammenligning her...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Plexi
Johnny B. Goode
Indlæg: 160
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Plexi »

[quote="Sasha"]Ja, det var da godt nok en helt anden boldgade, må man sige. Så får vi at se, hvor længe der går, før Marshall-feberen atter "rears up it´s ugly head"...

De tre problemer, du nævner, som holder dig fra Marshalls, er da heldigvis til at gøre noget ved - ihvertfald børnesygdommene og den ekstreme brightness (der er ikke nogen clean-kanal på sådan én. But who cares for clean anyway?). Og har man bestemt sig for sådan en Marshall, har man som regel også bestemt sig for at købe en Hotplate eller lignende.

Jeg har stadig til gode at høre en "leadkanal", der tilnærmelsesvist lyder som, når udgangsrørene i en Marshall får klø. Men så længe du er glad, er det jo fint. Sådan en Rivera er bestemt en fin forstærker. Men det er godt nok langt fra noget, jeg ville anbefale til én, der i udgangspunktet leder efter "en klassisk Marshall"...[/quote]

Nej selv om jeg aldrig har ejet en Marshall, så kan jeg godt høre at Quianaen ikke har ret meget med Marshall lyd at gøre, selv om leadkanalen bliver beskrevet af mange som det.
Sagen er den at jeg i de sidste 2-3 år har spillet Mesa Boogie, men var blevet lidt træt af dens drive lyd. For indelukket, mørk og "kontrolleret". Jeg ville prøve noget nyt, og Marshall er jo på mange måder mesalydens modsætning. Men så fik jeg det her gode tilbud på denne Rivera, prøvede den og var solgt.
Men jeg skal helt klart ha mig en Marshall på et tidspunkt. For det første skal jeg ud at finde ud af præcis hvilken en, og for det andet skal der gå nogen tid før min kone også synes det er fedt at jeg (igen igen) kommer slæbende hjem med nyt gear :)

Plexi
Johnny B. Goode
Indlæg: 160
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Plexi »

[quote="Kuli"]Jeg tror generelt mange guitarister går glip af en stor øjenåbner (øreåbner?), når de går og godt kunne tænke sig en 'klassisk Marshall', men aldrig får prøvet en og så vælger noget helt andet som de tror lyder (og ikke mindst føles!) som en klassisk Marshall....
Jeg glemmer aldrig engang jeg kørte til Fyn og købte en Marshall 2203 fra 78 og først skruede op for dyret efter jeg havde købt den - det var så tydeligt at han tabte både næse og mund over den forstærker han lige havde solgt! Og det var endda en 2203'er fra sidst i 70'erne som på ingen måder kan komme op på siden af lyden (og igen følelsen) af en Marshall 1959'er fra f.eks. 1968!!![/quote]

Jeg tror på hvad du siger. På samme måde vil jeg anbefalde dig at prøve en fed Rivera, hvis du ikke allerede har. Den fedeste Fenderclean og samtidtigt en god drive.

Plexi
Johnny B. Goode
Indlæg: 160
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Plexi »

[quote="Barf"]Tillykke med Rivera'en. Jeg har selv haft en Quiana, faktik både som combo og top, og det er en super lækker forstærker. Masser af muligheder for at indstille lyden, men heldigvis også nem at bruge, så der selv for en "simple kind of guy" som mig er let tilgang til gode lyde. Kunne sagtens forestille mig at få mig sådan en 1x12 combo engang i fremtiden.

Om det så er "Marshall-lyd" kan diskuteres, men jeg synes det ikke. Men når det så alligevel er en god lyd, så er det vel også meget fint.

Hilsen en, som også har en ældre Marshall ;) [/quote]

Takker. Er meget tilfreds, og det er helt sikkert en "keeper".
Apropos Quiana, så er faldt jeg over denne spøjse video på youtube <!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m --> Husk at høre hvad han siger til slut.

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af MacG »

[quote="Plexi"][quote="Kuli"]Jeg tror generelt mange guitarister går glip af en stor øjenåbner (øreåbner?), når de går og godt kunne tænke sig en 'klassisk Marshall', men aldrig får prøvet en og så vælger noget helt andet som de tror lyder (og ikke mindst føles!) som en klassisk Marshall....
Jeg glemmer aldrig engang jeg kørte til Fyn og købte en Marshall 2203 fra 78 og først skruede op for dyret efter jeg havde købt den - det var så tydeligt at han tabte både næse og mund over den forstærker han lige havde solgt! Og det var endda en 2203'er fra sidst i 70'erne som på ingen måder kan komme op på siden af lyden (og igen følelsen) af en Marshall 1959'er fra f.eks. 1968!!![/quote]

Jeg tror på hvad du siger. På samme måde vil jeg anbefalde dig at prøve en fed Rivera, hvis du ikke allerede har. Den fedeste Fenderclean og samtidtigt en god drive.[/quote]

Nu har Kuli en fed samling af Marshaller fra ´65(?) til ´68, der er dog et slemt hul omkring ´67 Black Flag, så hvis han køber en Rivera vil jeg nok fluks køre op og checke om han har fået en hjerneblødning... En Rivera er da en fin forstærker, men en Marshall er det ikke.
I det hele taget er det til at tude over alt et skrammel folk der aldrig har hørt en veltrimmet Marshall udlægger som "Marshall-lyd"

Kuli
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Kuli »

[quote="MacG"]Nu har Kuli en fed samling af Marshaller fra ´65(?) til ´68, der er dog et slemt hul omkring ´67 Black Flag, så hvis han køber en Rivera vil jeg nok fluks køre op og checke om han har fået en hjerneblødning... En Rivera er da en fin forstærker, men en Marshall er det ikke.
I det hele taget er det til at tude over alt et skrammel folk der aldrig har hørt en veltrimmet Marshall udlægger som "Marshall-lyd"[/quote]

He he ja en 100W JTM med 'black flag' logo ville da godt nok pynte på sagerne! Eller en JTM50 med ensretterrør... Men jeg tror på at du har ret i at det ikke er i den nærmeste fremtid jeg køber en 'moderne' forstærker.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Sasha »

[quote="Kuli"][quote="MacG"]Nu har Kuli en fed samling af Marshaller fra ´65(?) til ´68, der er dog et slemt hul omkring ´67 Black Flag, så hvis han køber en Rivera vil jeg nok fluks køre op og checke om han har fået en hjerneblødning... En Rivera er da en fin forstærker, men en Marshall er det ikke.
I det hele taget er det til at tude over alt et skrammel folk der aldrig har hørt en veltrimmet Marshall udlægger som "Marshall-lyd"[/quote]

He he ja en 100W JTM med 'black flag' logo ville da godt nok pynte på sagerne! Eller en JTM50 med ensretterrør... Men jeg tror på at du har ret i at det ikke er i den nærmeste fremtid jeg køber en 'moderne' forstærker.[/quote]

OK, JTM50´eren kan jeg forstå: Det er en fed kombination, selv om jeg nu nok ikke ville kunne holde mig fra "rode lidt med" og "optimere lidt på" det originale kredsløb... :-)

Men "what´s so special" ved en "Black Flag 100W JTM"..? Ytrer "børnesygdommene" sig på en helt unik måde i disse, oder..? :-)

Citat fra <!-- m --><a class="postlink" href="http://folk.ntnu.no/roef/JTM100.html">h ... 00.html</a><!-- m -->:

"How these amps differ from the earlier and later EL34 amps tonally is still not perfectly clear"
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Kuli
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Kuli »

[quote="Sasha"]OK, JTM50´eren kan jeg forstå: Det er en fed kombination, selv om jeg nu nok ikke ville kunne holde mig fra "rode lidt med" og "optimere lidt på" det originale kredsløb... :-)

Men "what´s so special" ved en "Black Flag 100W JTM"..? Ytrer "børnesygdommene" sig på en helt unik måde i disse, oder..? :-)

Citat fra <!-- m --><a class="postlink" href="http://folk.ntnu.no/roef/JTM100.html">h ... 00.html</a><!-- m -->:

"How these amps differ from the earlier and later EL34 amps tonally is still not perfectly clear"[/quote]

Ja jeg har aldrig selv hørt en, men foretrækker generelt 100W forstærkere fremfor 50W. Og den enes mening kan vel være lige så god som den andens, når man alligevel ikke har hørt præcis den forstærker som beskrives:

Citat fra <!-- m --><a class="postlink" href="http://www.marshallforum.com/lets-talk- ... lets-talk- ... shall.html</a><!-- m -->:

"I have tried a lot of old Plexi Marshalls, but this amp is the best I've heard."

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen