Marshall top

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Sasha »

Ja, der kan man jo bare se. Jeg kan dog mærke, at jeg bliver mere og mere "a 50 watt kinda-guy" på mine gamle dage. Om ikke andet så er "verdens bedste Marshall" jo målt til at levere ca. 35 watt. Så bare at kalde det en 50 watt´er er jo allerede lidt friskfyrsagtigt. Marshall´s infantile tossestreger samt generelle "Vi ved ikke helt, hvad vi laver, men nu prøver vi at se, hvad der sker-mentalitet" er heller ikke slet så udtalt i deres 50 watt´ere. Så jeg sover mere roligt om natten, når jeg tænker på disse, lige inden jeg skal sove... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Kuli
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Kuli »

He he ja jeg må da også indrømme at en JTM50 ville være ret fedt at have - har da også set/hørt et par youtube-videoer med nogen som virkede ret lovende! Jeg må prøve at høre din 'Park JTM50-1987'er maskine engang!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Sasha »

Jamen, du skal være velkommen!

Jeg sidder i øvrigt lige med næsen i at "krølle" en 1986 fra ´71 om til at være magen til min...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Kuli
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Kuli »

[quote="Sasha"]Jamen, du skal være velkommen!

Jeg sidder i øvrigt lige med næsen i at "krølle" en 1986 fra ´71 om til at være magen til min...[/quote]

Ja det kunne være interessant - har selv fornyligt opdaget at min 1987'er fra 1969 også har 2 pins på mainstrafoen som ikke er brugt, så har da også selv overvejet at give den et ensretterrør - men omvendt er det jo også lidt synd at modde sådan en gammel sag...

Kuli
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Kuli »

Ja jeg er faktisk pt. gået den modsatte vej end dig (i forhold til din Park) og har sat nogle GEC KT88'er rør i den og skiftet en modstand for at kunne bias-justere den - jeg kan faktisk bedre lige præcise denne forstærker med KT88 i forhold til EL34..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Sasha »

[quote="Kuli"][quote="Sasha"]Jamen, du skal være velkommen!

Jeg sidder i øvrigt lige med næsen i at "krølle" en 1986 fra ´71 om til at være magen til min...[/quote]

Ja det kunne være interessant - har selv fornyligt opdaget at min 1987'er fra 1969 også har 2 pins på mainstrafoen som ikke er brugt, så har da også selv overvejet at give den et ensretterrør - men omvendt er det jo også lidt synd at modde sådan en gammel sag...[/quote]

Don´t think twice. It´s allright... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Sasha »

[quote="Kuli"]Ja jeg er faktisk pt. gået den modsatte vej end dig (i forhold til din Park) og har sat nogle GEC KT88'er rør i den og skiftet en modstand for at kunne bias-justere den - jeg kan faktisk bedre lige præcise denne forstærker med KT88 i forhold til EL34..[/quote]

Hmm...

MacG og jeg lyttede som bekendt lidt på sagerne. Og vi var ret enige om, at havde vi spillet country, metal eller andet, hvor det var vigtigt at have noget, som spillede så højt og ikke mindst "klippefast" som muligt, ville vi nok også gå efter KT88. Men til klassisk "halvsjasket" Marshall-overdrive foretrak vi helt klart EL34 frem for KT88 (og KT66 for dén sags skyld). Men så igen: Vi prøvede selvfølgelig kun i én forstærker. Det kan jo godt være, at vi var nået til en anden konklusion i en anden forstærker...

Men det er lidt sjovt, hvordan forvrængningen ifølge mine ører "tager fat" højere oppe i frekvensområdet hos f.eks. KT66 og KT88 i forhold til EL34, som unægteligt har denne her helt karakteristiske mellemtone-ting kørende, når det forvrænger. Netop derfor synes jeg også, at de førstnævnte rør (sammen med deres amerikanske slægtninge) i en direkte sammenligning med EL34 har en tendens til at blive lidt "tyndbenede", "skarpe" og "bright" i det, når de forvrænger.

Hvordan et givent rør klarer sig i det samlede billede, afhænger så selvfølgelig også af, hvordan den forstærker, de bliver porppet i, er "voiced"...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Lasse H »

[quote="Sasha"]
Don´t think twice. It´s allright... :-)[/quote]

Skal den gættes :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Sasha »

- Øøøhh, gættes?

Eftersom der er tale om titlen på en relativt velkendt Dylan-sang, er der vel næppe så meget at gætte?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Lasse H »

Det kan jeg godt se. Nu kender jeg dog kun sangen fra den lidt mindre kendte Susan Tedeschi, som jeg nu indser altså spiller et covernummer af Bob Dylan. Så jeg nåede lige at glæde mig over, at der også var andre, der lyttede til hende.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Sasha »

Jeg har da hørt hendes navn før, hvis det kan være en ringe trøst... :-)

Er det ikke hende, der er gift med Derek Trucks?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Lasse H »

Jo, det er hende. Begge to værd at lytte til efter min mening, men nu er jeg vidst ved at arbejde mig lidt væk fra trådens emne :-)

Plexi
Johnny B. Goode
Indlæg: 160
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Plexi »

[quote="Sasha"]Ja, det var da godt nok en helt anden boldgade, må man sige. Så får vi at se, hvor længe der går, før Marshall-feberen atter "rears up it´s ugly head"...
[/quote]

Det gør den så nu allerede...........og i aller højeste grad. Jeg forestiller mig at hvis jeg havde denne tone, så ville jeg være evigt guitartonelykkelig :) <!-- m --><a class="postlink" href=" ... re=related</a><!-- m -->
Det er bare lige sagen for mig. Så fed lyd med en strat, hvad kan det så ikke blive til med en LP med vintage pickups.....eller P90 ?
Nej, har prøvet at sætte mig lidt ind i de forskellige Marshall modeller, og det korte af det lange er at dette er lyden jeg ønsker. Så jeg vil prøve at være konkret, og håber at I kan komme med et par tips.
1. Bluesbreakeren er samme forstærker som en JTM-45, og jeg har dårlige knæ :D . Skal jeg gå efter BB og så tage forstærkeren ud og putte i et headshell og bruge resten som kabinett. Eller købe en JTM-45 og eksperimentere med kabinetter ? Hvilken BB eller JMT-45 skal jeg gå efter ? Er de nye Marshall vintage noget lort, og skal jeg købe en gammel ?
2. Hvilken "mod" tror I at ham finnen på videoen har lavet, og hvor væsentligt er det ift en BB/JTM-45´s grundlyd ?
3. Kan jeg få sådan en mild form for forvrængning af 80´er Marshalls ? Har en idé om at hvis jeg har den lyd som i ovennævnte video, så kan pedaler ordne det andet. Men en JCM 800, kan den spille andet end crunch/distortion ? Altså, har på fornemmelsen at en BB kan spille både Clapton og Slash (med hjælp af pedaler), mens en JCM 800 kun kan det sidstnævnte ?

Plexi
Johnny B. Goode
Indlæg: 160
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Plexi »

Og
4 Kan andre mærker end Marshall levere det ligeså godt ?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Sasha »

Jamen, jeg tror såmænd bare, at der er sat en bedre udgangstransformator og nogle hæderlige rør i - måske nye signalkondensatorer. Og så er der blevet justeret lidt på frekvensgangen i den...

Det er cirka sådan, man får en reissue-Marshall til at lyde hæderligt. Og nu er det altid svært at bedømme Youtube-klip. Men jeg synes nu heller ikke, at den lyder mere end "hæderligt". Hvis du kan lide dén lyd, vil du da blive helt towli´ over en original, gammel én, hvilket jeg altid vil tilråde. Jeg har lige rodet med sådan en gammel 50 watter. Og ejermanden har også en "toptunet" JTM45, hvori der er ofret lige så meget efterfølgende på nye Mercury-transformatorer og "what not", som forstærkeren oprindeligt har kostet. Og den får ikke et ben til jorden ved siden af den gamle (selv om den gamle nok sammenlagt har været billigere). Men køber man en gammel, skal man nok også være indstillet på at ofre lidt på at få den sat i stand/"optimeret"...

Jeg har ikke rigtigt hørt en Marshall med under 25 år på bagen, der lød rigtigt fedt...

Nu kan JCM800 jo være så meget forskelligt. Det er navnet på en hel forstærkerserie. Læs evt. her:

<!-- l --><a class="postlink-local" href="http://gear-freak.dk/forum/guitar-bas/d ... 29.html</a><!-- l -->

Jeg ville gå efter en top.

Og nej, er det lyden af en klassisk Marshall, man er ude efter, kan man lige så godt først som sidst købe en klassisk Marshall...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Plexi
Johnny B. Goode
Indlæg: 160
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Plexi »

[quote="Sasha"]Jamen, jeg tror såmænd bare, at der er sat en bedre udgangstransformator og nogle hæderlige rør i - måske nye signalkondensatorer. Og så er der blevet justeret lidt på frekvensgangen i den...

Det er cirka sådan, man får en reissue-Marshall til at lyde hæderligt. Og nu er det altid svært at bedømme Youtube-klip. Men jeg synes nu heller ikke, at den lyder mere end "hæderligt". Hvis du kan lide dén lyd, vil du da blive helt towli´ over en original, gammel én, hvilket jeg altid vil tilråde. Jeg har lige rodet med sådan en gammel 50 watter. Og ejermanden har også en "toptunet" JTM45, hvori der er ofret lige så meget efterfølgende på nye Mercury-transformatorer og "what not", som forstærkeren oprindeligt har kostet. Og den får ikke et ben til jorden ved siden af den gamle (selv om den gamle nok sammenlagt har været billigere). Men køber man en gammel, skal man nok også være indstillet på at ofre lidt på at få den sat i stand/"optimeret"...

Jeg har ikke rigtigt hørt en Marshall med under 25 år på bagen, der lød rigtigt fedt...

Nu kan JCM800 jo være så meget forskelligt. Det er navnet på en hel forstærkerserie. Læs evt. her:

<!-- l --><a class="postlink-local" href="http://gear-freak.dk/forum/guitar-bas/d ... 29.html</a><!-- l -->

Jeg ville gå efter en top.

Og nej, er det lyden af en klassisk Marshall, man er ude efter, kan man lige så godt først som sidst købe en klassisk Marshall...[/quote]

Tak for svaret. Føler jeg er kommet lidt nærmere i min søgen.
Umiddelbart virker det til at være lidt svært at finde en ægte gammel Marshall JTM 45, til ok pris. Der står en bluesbreaker fra 71 i dba til 40 K :-)
Stødte ellers lige ind i denne kopi <!-- m --><a class="postlink" href="http://store.marshamps.com/product_info ... oduct_info ... 7h5e6ve1n5</a><!-- m --> , og lyder heller ikke så tosset <!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->
1255 $ + frakt og told/moms er lidt mere mit budget.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Sasha »

Nu mente jeg nu heller ikke en original JTM45, som unægtelig er lidt kostbare. I mine ører kan enhver klassisk "standard-Marshall" uden mastervolume (gå dog også uden om "Artist" modellerne samt dem med rumklang) laves langt federe end nogen reissue-JTM45. Om man så starter med en 50- eller 100 watts model, bas- eller lead- er ikke så afgørende. Dog er "børnesygdommene" lidt lettere at kurere i en 50 watt´er. Men det kan nu også sagtens gøres i en 100 watter. Så find en fin Marshall-top fra 70´erne på den rigtige side af 10.000. Og brug så en tusse eller to på at få den sat i stand. Så behøver du ikke lede længere...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Plexi
Johnny B. Goode
Indlæg: 160
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Plexi »

Nu har John Suhr også meldt sig ind i koret af "gamle-Marshall-kopi-byggere". <!-- m --><a class="postlink" href=" ... r_embedded</a><!-- m -->

Bare synd den koster 30000.

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Pluto »

Jeg har en jtm 45 top fra 89 som alwan har rodet godt og grundig med.Den lyder da rigtig fedt ,så jeg kan ikke helt forstå at han ikke kan lide dem dersens reisue Jtm 45.
Men der skulle efter sigende godt nok være skiftet en del i den, så det kan være det hurtigt bliver for dyrt at modificere sådan en.Min var modet inden jeg fik den.
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Marshall top

Indlæg af Sasha »

[quote="Plexi"]Nu har John Suhr også meldt sig ind i koret af "gamle-Marshall-kopi-byggere". <!-- m --><a class="postlink" href=" ... r_embedded</a><!-- m -->

Bare synd den koster 30000.[/quote]

Gad vide, om den også kommer med "børnesygdomme" und alles..?

I øvrigt er det dér "Variac" trick absolut ikke nyt eller en en Suhr-opfindelse. Faktisk vil de fleste Marshalls, der ruller ud ad min dør, køre i "variac-mode"...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen